2024-05-25, 16:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De fallen är trots allt väldigt få. Likaså de exempel som nämns där en person som testar positivt för covid omkommer i en trafikolycka. De fastnar i FHMs nät, men inte Socialstyrelsens. Å andra sidan fastnar inte de som dör, men som inte testats positivt hos FHM medan de levde, trots att dödsorsaken var covid. Samstämmigheten på totalnivå är emellertid cirka 99%. Dvs, dör någon inom 14 dagar efter att de testats positivt för covid är det VÄLDIGT sannolikt att covid också orsakade dödsfallet.

Det här vill jag minnas att det skrevs spaltmeter om våren 2021 så jag ser frågan som totalt utagerad. Sammanfattningsvis föreligger ingen stor skillnad mellan de bägge metoderna. Om man mäter med covid, eller av covid så ger det i princip samma resultat.

Källa på det fetade. Eller somna om
Citera
2024-05-25, 16:34
Avslutad
Citat:
Jag tar gärna del av statistiken som anger att knappt någon under 80 år har behövt sjukhusvård pga covid. Det överensstämmer inte med mina erfarenheter.

25000 personer i Sverige under 80år fick sjukhusvård för covid infektion( om dom behövde vården eller ej är fortfarande inte klarlagt) för gruppen under 70 är siffran 5900. Förstår du hur få individer det är? Att du råkar känna många multisjuka 80åringar som blev inlagda dör influensa är helt klart dina erfarenheter.
Citera
2024-05-25, 16:35
Avslutad
Citat:
Nej, det finns ingen som helst subjektivitet i att jag tagit sju doser vaccin och aldrig varit sjuk.

Att jag inte går utanför dörren vet jag inte varifrån du fått. Sedan jag tog andra dosen vaccin, vilket bör ha varit juni år 2021 har jag levt som vanligt.

Att du som lönnfet hemmasittare med ölmage inte blir smittad av dina handtrallor framför TVn trots att du är ovaccinerad är förstås inte jättekonstigt.

Trams och off-topic anmält
Citera
2024-05-25, 17:28
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Jag tror inte på konspirationsteorier. Har heller aldrig läst någon seriös studie att folk skulle dö som flugor av covid-vaccinet.

Att viruset muterat är ju känt, men tillverkaren har ju även uppdaterat vaccinet för att ge ett bättre skydd mot omikron. Sen kommer det alltid finnas folk som blir smittade även fast de vaccinerats, men så är det ju för alla vaccin. Det går därigenom inte att dra den generella slutsatsen att vaccin inte fungerar. Det är ungefär som att hävda att mat inte hjälper mot att dö, eftersom de som äter mat dör ändå.

Finns inga gränser på hur hjärntvättad du är. Vart ju välkända danska forskare som lyfte problemet med att man inte bedömmer vaccin efter hela effekten på hälsan utan enbart på förmågan att neutralisera ett virus.

Du har uppenbarligen inte läst pfizers orginalstudie då den ingår i din så kallade konspirationsteori.
Citera
2024-05-25, 17:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Källa på det fetade. Eller somna om

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2021/07/god-samstammighet-mellan-olika-svenska-matt-pa-avlidna-i-covid-19/

Har ju diskuterats sönder och samman här på Flashback.
Något jag noterat är att många skribenter fortfarande tycks tro på att det skulle vara avgörande skillnader. Framförallt har det spridits en myt att de som dör i covid i själva verket dör "med" och hade haft en kort förväntad återstående livslängd även om de inte skulle drabbats av covid. Det är alltså helt fel. Det är nästan ingen skillnad alls mellan döda med eller av covid, vilket indikerar att personer som dör med covid också dog av covid.

Vad gäller förväntad livslängd på de som dött har ju även den saken undersökts, bland annat av Socialstyrelsen som kommit fram till att varje avliden i snitt förlorat närmare 10 år av förväntad livslängd rent medicinskt.
Citera
2024-05-25, 17:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
25000 personer i Sverige under 80år fick sjukhusvård för covid infektion( om dom behövde vården eller ej är fortfarande inte klarlagt) för gruppen under 70 är siffran 5900. Förstår du hur få individer det är? Att du råkar känna många multisjuka 80åringar som blev inlagda dör influensa är helt klart dina erfarenheter.

Har du någon källa på det? Vad har influensa med det här att göra? Inga av dem jag känner som blivit inlagda för covid har varit så gamla och ingen av dem har heller haft några allvarligare underliggande sjukdomar, eller varit i dålig form.
Citera
2024-05-25, 17:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Trams och off-topic anmält

Vad bra! Då kan du passa på att anmälda ditt egna inlägg för trams och off topic samtidigt då!

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2024-05-25, 17:49
Avslutad
Citat:

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2021/07/god-samstammighet-mellan-olika-svenska-matt-pa-avlidna-i-covid-19/

Har ju diskuterats sönder och samman här på Flashback.
Något jag noterat är att många skribenter fortfarande tycks tro på att det skulle vara avgörande skillnader. Framförallt har det spridits en myt att de som dör i covid i själva verket dör "med" och hade haft en kort förväntad återstående livslängd även om de inte skulle drabbats av covid. Det är alltså helt fel. Det är nästan ingen skillnad alls mellan döda med eller av covid, vilket indikerar att personer som dör med covid också dog av covid.

Vad gäller förväntad livslängd på de som dött har ju även den saken undersökts, bland annat av Socialstyrelsen som kommit fram till att varje avliden i snitt förlorat närmare 10 år av förväntad livslängd rent medicinskt.

Förlåt jag var otydlig i min begäran, jag önskar alltså wn trovärdig källa.

en text ,oavsett vart den är skriven eller av vem,som utan att knussla skriver rätt ut att dom för ut ett budskap är inte objektiv, utan det är uppenbart ett narrativ som drivs. Det förstår vi som inte är helt tvättade i huvudet
Citera
2024-05-25, 17:50
Medlem
Citat:
Jag skulle gärna läsa den studien som visar att just för unga så är risken större med vaccinet än för viruset. Tycker det skrivs och pratas mycket om hur farligt vaccinet skulle vara (inte minst här på Flashback) men inte ett ord om hur farligt viruset är. Trots att tiotusentals dött i covid och långt över 100 tusen varit så illa däran av viruset att de behövt söka sjukhusvård. Kan inte tänka mig att vaccinet ens kommer i närheten av de siffrorna.

Den länk till Anders Olssen artikeln får jag dessvärre inte att fungera. Kommer till en artikel som handlar om ADHD.

Du är statistikern, inte jag, och jag är osäker på vad siffrorna säger på individnivå. Ja, de flesta verkar anse att det är flera gånger högre risk att få myokardit av Covid än av vaccinet, men för dig är risken att få myokardit av vaccinet större än av Covid eftersom du inte haft Covid, eller hur? Så det är indidivuellt. Men hur som helst, ett exempel New England Journal of Medicine 2021:
Conclusions

Among patients in a large Israeli health care system who had received at least one dose of the BNT162b2 mRNA vaccine, the estimated incidence of myocarditis was 2.13 cases per 100,000 persons; the highest incidence was among male patients between the ages of 16 and 29 years. Most cases of myocarditis were mild or moderate in severity. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2110737
2021 sade en studie i Frontiers of Medicine sju ggr högre risk:
Conclusion

In this systematic review and meta-analysis, we found that the risk of myocarditis is more than seven fold higher in persons who were infected with the SARS-CoV-2 than in those who received the vaccine. These findings support the continued use of mRNA COVID-19 vaccines among all eligible persons per CDC and WHO recommendations. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9467278/
Antag att vi har en ung man som fått Covid, vi säger att han fick en risk på 7x2 = 14/100k. Vi säger att han sedan vaccinerade sig. Vilken risk fick han då? Ska vi säga 2/100k. Vaccinet ökade hans risk, inte sant? Kanske inte från 14 till 16/100.000, eller? Samtidigt skulle ju Covid ge viss immunitet mot senare Covid av samma variant? Samtidigt hävdades att en hybrid med både vaccinerin och Covid var det bästa. Men sen sa siffrorna om IgG4 att vaccin före Covid ökade IgG4, inte Covid före vaccin.

Men ska vi säga så här då: Du har tagit 7 sprutor. Du har nog inte samma risk som en 16-åring, men låt säga att du har hälften av hans, bara för att höfta till med en siffra. Din risk per spruta är då 1/100k. Du har hittills utsatt dig för en risk på 7/100k för att få myokardit, av vaccinet, inte av Covid eftersom du inte har haft Covid. Men om du hade varit en ung man i 16-årsåldern då hade din risk för myokardit vid det här laget varit 2.13x7/100k, alltså 14.91/100k alltså samma risk som om du hade smittats en gång av Covid. Och det är ju möjligt att du redan nu har kommit upp i Covidrisken för myokardit genom dina sprutor, inte sant?

Låt säga att du har fått myokardit varje gång du tog vaccinet utan att märka det? Är det bra eller dåligt?

Jag har inte heller haft Covid så min enda risk för komplikationer hittills är av vaccinet. Sedan hoppas jag ju att vaccinet ska göra att jag knappt märker Covid när jag väl får det.

Här är länken igen, får se om det fungerar: https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2024/05/mitt-i-krisen-pekar-pa-flera-lardomar-av-pandemin/
Citera
2024-05-25, 17:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Finns inga gränser på hur hjärntvättad du är. Vart ju välkända danska forskare som lyfte problemet med att man inte bedömmer vaccin efter hela effekten på hälsan utan enbart på förmågan att neutralisera ett virus.

Du har uppenbarligen inte läst pfizers orginalstudie då den ingår i din så kallade konspirationsteori.

Stämmer. Jag har inte läst en enda seriös studie rörande att folk skulle dö som flugor efter att ha vaccinerats. Hade det varit sant hade varenda löpsedel täckts med den informationen. Det hade ägnats helkvällar på SVT och TV4 och nyhetsredaktionerna hade haft extrainsatta program. Det måste ju även du fatta.

Det enda man ser är konspirationsdårar på Flashback eller någon som kallar sig "Dr" och har en vit rock som låter sig intervjuas på youtube. Menar du verkligen att du tror på sånt skit, utan den minsta källkritik???!!!
Citera
2024-05-25, 17:55
Avslutad
Citat:
Har du någon källa på det? Vad har influensa med det här att göra? Inga av dem jag känner som blivit inlagda för covid har varit så gamla och ingen av dem har heller haft några allvarligare underliggande sjukdomar, eller varit i dålig form.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/alla-statistikamnen/lagesbild-covid-19-influensa-och-rs-statistik/

Ca 20 pers per 100 000 som blev inskrivna för covid 19.

Hur många sjukhusvårdades pga av influense exempelvis år 2012 och hur många var det 2020? (Kollar du upp dom siffrorna så förstår kanske tom. du vad influensa har med det hela att göra)
Citera
2024-05-25, 17:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Förlåt jag var otydlig i min begäran, jag önskar alltså wn trovärdig källa.

en text ,oavsett vart den är skriven eller av vem,som utan att knussla skriver rätt ut att dom för ut ett budskap är inte objektiv, utan det är uppenbart ett narrativ som drivs. Det förstår vi som inte är helt tvättade i huvudet

Artikeln bygger på officiell statistik från såväl Socialstyrelsen och Folkhälsomyndigheten. Om du inte tror att de kan räkna på sjukhusen kan jag faktiskt inte hjälpa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in