Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Jag skulle gärna läsa den studien som visar att just för unga så är risken större med vaccinet än för viruset. Tycker det skrivs och pratas mycket om hur farligt vaccinet skulle vara (inte minst här på Flashback) men inte ett ord om hur farligt viruset är. Trots att tiotusentals dött i covid och långt över 100 tusen varit så illa däran av viruset att de behövt söka sjukhusvård. Kan inte tänka mig att vaccinet ens kommer i närheten av de siffrorna.
Den länk till Anders Olssen artikeln får jag dessvärre inte att fungera. Kommer till en artikel som handlar om ADHD.
Du är statistikern, inte jag, och jag är osäker på vad siffrorna säger på individnivå. Ja, de flesta verkar anse att det är flera gånger högre risk att få myokardit av Covid än av vaccinet, men för dig är risken att få myokardit av vaccinet större än av Covid eftersom du inte haft Covid, eller hur? Så det är indidivuellt. Men hur som helst, ett exempel
New England Journal of Medicine 2021:
Conclusions
Among patients in a large Israeli health care system who had received at least one dose of the BNT162b2 mRNA vaccine, the estimated incidence of myocarditis was 2.13 cases per 100,000 persons; the highest incidence was among male patients between the ages of 16 and 29 years. Most cases of myocarditis were mild or moderate in severity. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2110737
2021 sade en studie i
Frontiers of Medicine sju ggr högre risk:
Conclusion
In this systematic review and meta-analysis, we found that the risk of myocarditis is more than seven fold higher in persons who were infected with the SARS-CoV-2 than in those who received the vaccine. These findings support the continued use of mRNA COVID-19 vaccines among all eligible persons per CDC and WHO recommendations. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9467278/
Antag att vi har en ung man som fått Covid, vi säger att han fick en risk på 7x2 = 14/100k. Vi säger att han sedan vaccinerade sig. Vilken risk fick han då? Ska vi säga 2/100k. Vaccinet ökade hans risk, inte sant? Kanske inte från 14 till 16/100.000, eller? Samtidigt skulle ju Covid ge viss immunitet mot senare Covid av samma variant? Samtidigt hävdades att en hybrid med både vaccinerin och Covid var det bästa. Men sen sa siffrorna om IgG4 att vaccin före Covid ökade IgG4, inte Covid före vaccin.
Men ska vi säga så här då: Du har tagit 7 sprutor. Du har nog inte samma risk som en 16-åring, men låt säga att du har hälften av hans, bara för att höfta till med en siffra. Din risk per spruta är då 1/100k. Du har hittills utsatt dig för en risk på 7/100k för att få myokardit, av vaccinet, inte av Covid eftersom du inte har haft Covid. Men om du hade varit en ung man i 16-årsåldern då hade din risk för myokardit vid det här laget varit 2.13x7/100k, alltså 14.91/100k alltså samma risk som om du hade smittats en gång av Covid. Och det är ju möjligt att du redan nu har kommit upp i Covidrisken för myokardit genom dina sprutor, inte sant?
Låt säga att du har fått myokardit varje gång du tog vaccinet utan att märka det? Är det bra eller dåligt?
Jag har inte heller haft Covid så min enda risk för komplikationer hittills är av vaccinet. Sedan hoppas jag ju att vaccinet ska göra att jag knappt märker Covid när jag väl får det.
Här är länken igen, får se om det fungerar:
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2024/05/mitt-i-krisen-pekar-pa-flera-lardomar-av-pandemin/