2024-05-23, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
[...]

I efterhand kunde han då tipsat anonymt åtminstone då men...Nej, jag tror inte riktigt på detta. Jag tror ju att detta par anländer upp till Ekuddenvägen och kontakt med GM börjar c.a 2:25. Han träffar på Henrik A i sista backen hem vid halv fyra på morgonen som han också säger själv. det tar 12 minuter att gå från skogstigen intill cenrum och vidare därifrån 1,4 km till där KM träffade Henrik A , så tar det 25 minuter max ,då det är backigt dit bort. KM bör lämna Kohagen utifrån detta vid 2:50. Han spenderar då ungefär 20-25 minuter uppe i Kohagen utifrån denna hypotes.

[...]

Felet med detta är att du förutsätter att han stannade kvar just där i "ungefär 20-25 minuter" när det finns många andra ställen han kan ha varit på, och att han gick raka vägen tillbaka när det finns många andra vägar han kan ha tagit. Om han nu överhuvudtaget var i närheten, vilket jag tvivlar på.
Citera
2024-05-23, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Felet med punkt 6 är att vi inte vet vad Helena hade sagt till sin syster.

Ja, det är så mycket fel med denna lista. Det blir liksom inte bättre för att man numrerar sina fantasier.
Citera
2024-05-23, 23:03
Medlem
Citat:
Såg han en ensam gåendes Helena över torget så slog detta en halvspecial på korvkiosken alla dagar i veckan, tro mig efter den intensiva uppvaktningen på Stadt strax innan.

Nej fröken, jag varken tror eller litar på dig. Så många olika du haft på listan över mgm så är du noll trovärdig.
Citera
2024-05-24, 00:13
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Såg han en ensam gåendes Helena över torget så slog detta en halvspecial på korvkiosken alla dagar i veckan, tro mig efter den intensiva uppvaktningen på Stadt strax innan.

Var du på Stadt den kvällen, aj fan, det visste inte jag!
Citera
2024-05-24, 00:18
Medlem
BeppoYapps avatar
Citat:

Du får det att låta som att KM har torrunkat på H hela kvällen.... och strax senare blir han också GM.
Hel, ren, fräsch upplevs han av vittnet. Inget udda.
Häng inte ihop flirt och fjäsksnack på Stat, med ett sjukt märkligt försvinnande. Skulle han trolla med picken?
KM är utesluten av många och även polisen.
Låt han vara tills till sanningen säger något annat.
Citera
2024-05-24, 00:40
Medlem
Citat:
Ja, den håller mycket bra. Min fetning. Du visar ju anledningen till att det finns en logik här.

Jag har också kommit hem med hela kläder oskadd en gång. Enligt ditt resonemang var jag alltså delagande vid ett mord då...

Ingen annan än du själv går på det där.(inte du heller, men du är desperat)
Citera
2024-05-24, 01:47
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeppoYapp
KM är utesluten av många och även polisen.
Låt han vara tills till sanningen säger något annat.

Hon (Ugglan) har ett extremt agg gentemot KM så denna tråd har blivit till värsta häxjakten på honom!
Citera
2024-05-24, 07:04
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
---GM kan sedan säga bara att: "Du vet att det är ingen ide att springa till polisen för ingen kommer nog att tro din historia/konspirationsteorier och dina spår finns också på henne samt att du kom promenerandes med henne hit." "Vi kommer blåneka och om vi åker fast kommer vi att skylla på dig." "Du kommer att bli indragen i detta hur det än blir om du springer till polisen"---

Citat:
KM kan aldrig kunnat vara ensam GM, det är omöjligt. Han hade inte tillgång till bil och redan där stupar det. Vi kan också addera till detta att KMs DNA fanns ej på Helenas skor. Nej, ensam GM är helt borta.---

Problemet med ditt resonemang är att om KlMa varit med Helena på Stadt, vilket alla vet, så är det inget konstigt om hans DNA är på henne.

De däremot vars DNA bör vara på Helenas tillhörigheter tillhör mördarna och enligt din tes så vet ju KlMa vilka de är.

Alltså är din tes att KlMa föredrar att vara allmänt misstänkt än att ange de personer vars DNA vi gärna vill få matchat mot skorna.

Tycker inte detta låter vidare genomtänkt utan gissar att detta är en av alla dina teorier som du så småningom kommer att överge. Det är ju liksom inte första gången du identifierat hur det hela gick till...

Om man absolut vill ha in KlMa i sammanhanget är det enklare att anta att den vita bilen på cykelvägen är samma bil som Gatsten rapporterat om tidigare på kvällen, och att denna bil inte har något med mordet att göra. KlMa får då gott om tid att hämta egen bil och föra bort liket själv. Men det säger du ju är omöjligt eftersom han har rena kläder...
Senast redigerad av ThordOlavsson 2024-05-24 kl. 07:10.
Citera
2024-05-24, 09:21
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Problemet med ditt resonemang är att om KlMa varit med Helena på Stadt, vilket alla vet, så är det inget konstigt om hans DNA är på henne.

De däremot vars DNA bör vara på Helenas tillhörigheter tillhör mördarna och enligt din tes så vet ju KlMa vilka de är.

Alltså är din tes att KlMa föredrar att vara allmänt misstänkt än att ange de personer vars DNA vi gärna vill få matchat mot skorna.

Tycker inte detta låter vidare genomtänkt utan gissar att detta är en av alla dina teorier som du så småningom kommer att överge. Det är ju liksom inte första gången du identifierat hur det hela gick till...

Om man absolut vill ha in KlMa i sammanhanget är det enklare att anta att den vita bilen på cykelvägen är samma bil som Gatsten rapporterat om tidigare på kvällen, och att denna bil inte har något med mordet att göra. KlMa får då gott om tid att hämta egen bil och föra bort liket själv. Men det säger du ju är omöjligt eftersom han har rena kläder...

Nej, du tänker helt fel här om du ursäktar...sorry.

För det första så fanns inte KMs DNA på Helenas skor, de bör suttit där om han var ensam GM. Det är också p g a detta han slutligen avförs som misstänkt för mord 2017.

Ingen kan exakt veta hur KM tänker kring detta och vilken roll han haft om han var i Kohagen när brottet ägde rum, vilket jag tror. Det blir alltså att göra en tänkbar hypotes för detta med stöd av allt som är känt kring vad KM sagt i tidigare förhör, till Lotte, till P4-Slaraborg och i "Att lösa ett mord", lägg också till det brovittne som polisen ansåg trovärdigt.

Jag anser med bakgrund av allt detta så förklaras hans lucka under natten på 1 timma och 15 minuter då han saknar alibi, att han vill dölja något alltså och att han var den pilotman som gick med kvinnan med de färgglada byxorna på bron och att detta par sedan kom upp på Ekuddenvägen i detta för försvinnandet aktuella tidsfönster.

Att anta att bilen som killarna på Hällristningsvägen ser inte har med försvinnandet att göra är ju ett fullkomligt helt osannolikt antagande att göra, när de ankommer in på cykelvägen som killarna uppskattar det vid 2.30-2:40 och sedan kör ut samma väg som de kom efter 5-15 minuter. Vart kan de ha varit då ? Kan de ha svängt in på lekplatsen och gjort något där det också fanns en lega intill och i anslutning Helenas skor, ringar och cerat påträffades ? Bilen killarna såg hade med detta försvinnande att göra och jag kan även tro att Gatstens vittne hade det.

Ja, för att ta detta med "hel och ren". Henrik A får frågan av Fredrik Undevik: "Du märkte inget särskilt med honom glad eller ledsen hade blod på händerna...? Henrik A: "Nä. Nej, inget som jag reagera på då. Det är ju sånt man skulle kommit ihåg i så fall." Det är exakt detta som Henrik A säger om detta då till Undevik.

Tidigare har jag haft svårt att tänka mig att man utåt sett kan uppfattas som man är precis som vanligt efter en sådan här händelse om vi tänker oss detta. Men jag är inte lika säker på det nu för vi vet att KM uppgav i rutinförhören 1992 helt felaktigt att "han knappt varit i närheten av Helena", att han sade att han varit hemma tidigare än vad han i själva verket var. Nekandet av advokat. Hela vägen är det en röd tråd av mörkande och hemlighållande över tid. Man har svårt att tro detta om den gråtande KM med ny "frisyr" i detta program, men den andra "oklippta" sidan om man så vill, han visar upp i samma avsnitt ger ett helt annat intryck...likt en switch. D vs vi ser två sidor av samma mynt här, det bevisar inget men jag har klar puls på detta.
Senast redigerad av IB03 2024-05-24 kl. 09:31.
Citera
2024-05-24, 09:39
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Nej, du tänker helt fel här om du ursäktar...sorry.

För det första så fanns inte KMs DNA på Helenas skor, de bör suttit där om han var ensam GM. Det är också p g a detta han slutligen avförs som misstänkt för mord 2017.

Ingen kan exakt veta hur KM tänker kring detta och vilken roll han haft om han var i Kohagen när brottet ägde rum, vilket jag tror. Det blir alltså att göra en tänkbar hypotes för detta med stöd av allt som är känt kring vad KM sagt i tidigare förhör, till Lotte, till P4-Slaraborg och i "Att lösa ett mord", lägg också till det brovittne som polisen ansåg trovärdigt.

Jag anser med bakgrund av allt detta så förklaras hans lucka under natten på 1 timma och 15 minuter då han saknar alibi, att han vill dölja något alltså och att han var den pilotman som gick med kvinnan med de färgglada byxorna på bron och att detta par sedan kom upp på Ekuddenvägen i detta för försvinnandet aktuella tidsfönster.

Att anta att bilen som killarna på Hällristningsvägen ser inte har med försvinnandet att göra är ju ett fullkomligt helt osannolikt antagande att göra, när de ankommer in på cykelvägen som killarna uppskattar det vid 2.30-2:40 och sedan kör ut samma väg som de kom efter 5-15 minuter. Vart kan de ha varit då ? Kan de ha svängt in på lekplatsen och gjort något där det också fanns en lega intill och i anslutning Helenas skor, ringar och cerat påträffades ? Bilen killarna såg hade med detta försvinnande att göra och jag kan även tro att Gatstens vittne hade det.

Ja, för att ta detta med "hel och ren". Henrik A får frågan av Fredrik Undevik: "Du märkte inget särskilt med honom glad eller ledsen hade blod på händerna...? Henrik A: "Nä. Nej, inget som jag reagera på då. Det är ju sånt man skulle kommit ihåg i så fall." Det är exakt detta som Henrik A säger om detta då till Undevik.

Tidigare har jag haft svårt att tänka mig att man utåt sett kan uppfattas som man är precis som vanligt efter en sådan här händelse om vi tänker oss detta. Men jag är inte lika säker på det nu för vi vet att KM uppgav i rutinförhören 1992 helt felaktigt att "han knappt varit i närheten av Helena", att han sade att han varit hemma tidigare än vad han i själva verket var. Nekandet av advokat. Hela vägen är det en röd tråd av mörkande och hemlighållande över tid. Man har svårt att tro detta om den gråtande KM med ny "frisyr" i detta program, men den andra "oklippta" sidan om man så vill, han visar upp i samma avsnitt ger ett helt annat intryck...likt en switch. D vs vi ser två sidor av samma mynt här, behöver inte alls betyda något men jag har känning på detta.

Nu var det ju faktiskt du som skrev att de hotade KlMa med att hans DNA skulle återfinnas på Helena och hennes tillhörigheter. Det är ett kasst hot eftersom
a) KlMa varit med Helena under kvällen så bevisvärdet är noll
b) Resonemanget är anakronistiskt eftersom DNA tekniken då var i sin vagga:

Citat:
In 1992, forensic DNA technology was still relatively new and not as advanced as it is today. The amount of DNA sample required to link a victim to a murderer was significantly higher compared to modern standards. Typically, forensic scientists needed a relatively large quantity of biological material, such as several drops of blood, a significant portion of a tissue sample, or other bodily fluids.
https://chatgpt.com svar på frågan "How much DNA sample did the police need from a victim 1992 to link it to a murderer?"

Dvs förövare 1992 behövde inte tänka så mycket på DNA. Idag däremot behöver en mördare fundera på om det är hans DNA som finns på Helenas skor så KlMa skulle definitivt ha dragit det långa strået och inte ha något som helst skäl att hålla tyst.

P.S. Idag vore risken för DNA-spår ett starkt skäl att röja undan kroppen. 1992 slår vågskålen över till att undanröjandet snarare handlar om att försvåra tidsbestämning av dödsfall vilket möjliggör för mördaren att skaffa sig ett alternativt alibi eller utöka kretsen av möjliga gärningsmän och därmed förbättra sin chans att komma undan. D.S.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2024-05-24 kl. 09:56.
Citera
2024-05-24, 09:48
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Att anta att bilen som killarna på Hällristningsvägen ser inte har med försvinnandet att göra är ju ett fullkomligt helt osannolikt antagande att göra, när de ankommer in på cykelvägen som killarna uppskattar det vid 2.30-2:40 och sedan kör ut samma väg som de kom efter 5-15 minuter.

Vad säger egentligen att inte dessa två hormonstinna killar är GM, bevisligen finns de på platsen, rätt tid för brottet, de har även en bil att köra iväg Helena med.

Denna teori är ju tusenfalt mer sannolikt än dina sagor. Sedan var väl en av dem son till en polis så de lär inte ha blivit så extremt synade i sömmarna lika t ex KM blivit.
Citera
2024-05-24, 10:24
Medlem
Citat:

[...]

[...]

Felet med det här är att du förutsätter att Helena var iförd endast skor. Jag har uppfattat att det finns uppgifter om att hon hade ett par byxor, men jag vågar gissa att hon också hade åtminstone något klädesplagg på överkroppen.

Om hans DNA finns på något av dessa plagg säger det ingenting mer än att han kan ha kramat, rört vid, till exempel dansat med, Helena. Att plaggen - och Helena - sedan inte har hittats är ju en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in