2024-05-24, 16:12
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Då är ju själar och gudar nonsens då eftersom dom inte är mätbara.

En mycket vanlig modern missuppfattning.

Men "själ" och "gud" verkar ha samma egenskaper som mjukvara.
Problemet är att konceptet mjukvara inte var uppfunnet när människan försökte sätta fingret på vad det var som "spökade" i maskineriet, om du förstår vad jag menar. jag kan utveckla det mer om det krävs.

Så om jag testar den hypotesen i sitt sammanhang så ser det ut att stämma rätt bra och saker och ting får sin naturliga förklaring utan att blanda in något "övernaturligt" en enda gång.

Det påståendet går att utveckla ordentligt om det krävs.
Citera
2024-05-24, 16:16
Medlem
Citat:
Fast det att något alls finns kan ju då inte ha en orsak, vad skulle den vara?

Jag vet inte riktigt om du ens vet vad du själv menar här.
Jag menar att grunden till all existens är skapad här vid en tidpunkt men att den är metafysisk och övergår allt fysiskt och är därför före allt och har därför "alltid existerat" från vår synvinkel. Men inte utan orsak. Hade den inte skapats så hade inte heller någon tid och plats där den kunde skapas existerat. Därför bevisar egentligen världens existens att Gud finns och kommer komma.
Citera
2024-05-24, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
En mycket vanlig modern missuppfattning.

Men "själ" och "gud" verkar ha samma egenskaper som mjukvara.
Problemet är att konceptet mjukvara inte var uppfunnet när människan försökte sätta fingret på vad det var som "spökade" i maskineriet, om du förstår vad jag menar. jag kan utveckla det mer om det krävs.

Så om jag testar den hypotesen i sitt sammanhang så ser det ut att stämma rätt bra och saker och ting får sin naturliga förklaring utan att blanda in något "övernaturligt" en enda gång.

Det påståendet går att utveckla ordentligt om det krävs.

Jo absolut, jag är med på vad du menar. Det är bara det att det inte finns några bevis för att medvetandet kan existera skilt från hjärnan, alltså som har gått att upptäcka som något separat. Tvärtom har ju NDE-forskningen failat rejält när det kommer till att verifiera utomkroppslighet.
Citera
2024-05-24, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jag menar att grunden till all existens är skapad här vid en tidpunkt men att den är metafysisk och övergår allt fysiskt och är därför före allt och har därför "alltid existerat" från vår synvinkel. Men inte utan orsak. Hade den inte skapats så hade inte heller någon tid och plats där den kunde skapas existerat. Därför bevisar egentligen världens existens att Gud finns och kommer komma.

Fast återigen, du förutsätter ju Gud i så fall som alltid existerat som första orsak, men som själv saknar orsak till sin existens.
Citera
2024-05-24, 16:28
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Du kan inte ljuga ihop dina egna definitioner av ord.

Övernaturligt betyder en tro på det som är bortom den naturliga forskningsbara verkligheten.

Jag kan inte ljuga, men jag kan följa logik.

Den här debatten startade med att jag nämnde "metafysik".
Min meningsmotståndare hävdade att det var synonymt med "övernaturligt" med betydelsen "nonsens".
Jag håller inte med. Jag hävdar att metafysik och nonsens är olika saker.

Så vad menar du?
Att metafysik betyder övernaturligt men att övernaturligt INTE är nonsens?

???
Citera
2024-05-24, 16:44
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jo absolut, jag är med på vad du menar. Det är bara det att det inte finns några bevis för att medvetandet kan existera skilt från hjärnan, alltså som har gått att upptäcka som något separat.

Idéer kan. Och vad är medvetande om inte format av idéer. De är substratoberoende. De kan lagras kopieras, spridas och leva vidare över generationer.
Men det är sant att vi inte ännu inte vet tillräckligt om vår källkod.

Frågan är om en framtida artificiell simulering av medvetande är mer simulerad än den simulering som vår hjärna gör.

Jag vet inte. Vad är skillnaden?
Senast redigerad av Flammarion 2024-05-24 kl. 16:47.
Citera
2024-05-24, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Idéer kan. Och vad är medvetande om inte format av idéer. De är substratoberoende. De kan lagras kopieras, spridas och leva vidare över generationer.
Men det är sant att vi inte ännu inte vet tillräckligt om vår källkod.

Frågan är om hjärnans simulering som vi kallar medvetande är mer simulerad än en simulering vi gör artificiellt.

Jag vet inte.

Tyvärr lallar du bara bort från forskning som inte stödjer din tro.
Citera
2024-05-24, 16:53
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och ändå klarar du inte av att argumentera frågan i sig. Du diskuterar endast ad hominem.
Värdelöst.
Vill du att jag ska argumentera ad robotum?
Det är viktigt att påpeka hur fördärvad du är andligt sett
Citera
2024-05-24, 16:55
Medlem
Citat:
Fast återigen, du förutsätter ju Gud i så fall som alltid existerat som första orsak, men som själv saknar orsak till sin existens.
Jag försöker förstå vad det är du inte kan se. Är det skillnaden mellan den fysiska och icke fysiska dimensionen kanske?

Att icke fysisk existens är en högre dimension än en fysisk och som i relation till den fysiska världen finns överallt och i alla tider?

Att en skapad icke fysisk existens med potential att orsaka fysisk existens därför, genom sin egen icke-fysiska natur, finns före den fysiska världen trots att den blir skapad i den fysiska världen?

Det låter kanske konstigt för oss med vårt temporala tänkande att förstå. Att något kan existera innan det skapas och samtidigt inte hade funnits om det aldrig skapats. Men så tror jag det ligger till.

Det är ett bootstrap trick som Gud gör, det är en förening mellan existens i den fysiska och icke fysiska dimensionen och skillnaden mellan dessa dimensioner som gör all existens möjlig. Allt är skapat och ur intet kommer intet.

Gud kunde inte välja att inte skapa exakt den här världen för det är härifrån han själv kommer.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-05-24 kl. 17:00.
Citera
2024-05-24, 16:59
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
...

Japp. Där har dom lite olika tro, en del tror att Jesus och gud är ihopbyggda på nått sätt, andra tror att Jesus bara är hans son. Men alla tror att Jesus rent fysiskt är guds son.
hahaa, så löjligt ateister talar om Gud och kristologin..."ihopbyggda på nått sätt", "rent fysiskt"...
närapå noll koll & hög clownfaktor var det här!
Senast redigerad av Calovius 2024-05-24 kl. 17:05.
Citera
2024-05-24, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jag försöker förstå vad det är du inte kan se. Är det skillnaden mellan den fysiska och icke fysiska dimensionen kanske?

Att icke fysisk existens är en högre dimension än en fysisk och som i relation till den fysiska världen finns överallt och i alla tider?

Att en skapad icke fysisk existens med potential att orsaka fysisk existens därför, genom sin egen icke-fysiska natur, finns före den fysiska världen trots att den blir skapad i den fysiska världen?

Det låter kanske konstigt för oss med vårt temporala tänkande att förstå. Att något kan existera innan det skapas och samtidigt inte hade funnits om det aldrig skapats. Men så tror jag det ligger till.

Det är ett bootstrap trick som Gud gör, det är en förening mellan existens i den fysiska och icke fysiska dimensionen och skillnaden mellan dessa dimensioner som gör all existens möjlig. Allt är skapat och ur intet kommer intet.

Totalt mumbo jumbo. Du pratar om saker som du inte har en susning om som du skulle veta något om det. Det här är liksom bara fria fantasier. Och det är många som tyvärr ägnar sig åt rena spekulationer utan grund.
Citera
2024-05-24, 17:09
Medlem
Citat:
Totalt mumbo jumbo. Du pratar om saker som du inte har en susning om som du skulle veta något om det. Det här är liksom bara fria fantasier. Och det är många som tyvärr ägnar sig åt rena spekulationer utan grund.
Ok. Vi säger så. Men om jag frågar dig om en hypotetisk icke fysisk existens. Finns den existensen då inte överallt för oss? Om du håller med om att den finns överallt i hela universum, finns den då inte också automatiskt i alla tider ända bort till big bang?

Håller du med om det så undrar jag om du tror att denne hypotetiska icke fysiska existens inte skulle finnas ända borta vid big bang bara för att den är skapad här vid en tid och på en plats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in