2024-05-16, 11:08
Medlem
Jag skrev nog lite väl populistiskt här ovan då Vårdförbundets blockadåtgärder planeras utökas till nästa nivå 20 maj med 29 till kommuner med drygt 5000medlemmar till uttagna.
https://www.vardforbundet.se/engagemang-och-paverkan/aktuellt/nyheter/vardforbundet-varslar-om-utokad-overtidsblockad/
Citera
2024-05-16, 16:31
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ltcosm
Ja, det är ett skämt. I USA kan sjuksköterskor tjäna två miljoner kronor om året. Snart börjar väl länderna från forna östblocket springa om Sverige gällande löner.

Många landsting/regioner har rekryterat aktivt i Tyskland sedan 10 år tillbaka.
Tyska SSK flyttar hit för högre lön.
Citera
2024-05-16, 16:41
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Jag har full förståelse att de går ut i strejk. Många, inte alla, har väldigt tuffa arbetspass. Det som förvånar mig är att inte arbetsgivaren för flera år sedan höjt lönen för de fast anställda. Istället har de valt att ta in dyr bemanningspersonal. Pengar som arbetsgivaren istället kunnat lägga på egen personal och därmed få dem att stanna. Men, med rådande arbetsgivartaktik är det inte konstigt att folk flyr och istället blir välbetald bemanningssköterska/läkare. Så när man nu minskar på bemanningspersonal så drabbar det den ordinarie personalen, som då går på knäna och tillslut ger upp.
Därför är det inte konstigt att den ordinarie personalen nu stödjer fler konsulter från bemanningspersonalen då det i slutänden främjar arbetsförhållandet för den ordinarie personalen, trots en viss avundsjuka pga löneskillnaderna för samma jobb.

Den dyra bemanningspersonalen utgör bara 3-4 % av hela styrkan av SSK på riksnivå men så klart
stora regionala skillnader.

Skulle regionerna höja SSK löner med 5-10.000 på ett bräde skulle det bli en enorm kostnadsökning.
Långt högre än vad den dyra bemanningspersonalen kostar.

Jag har varit sjukhus/avdelningar där det finns hyr syrror som för 700 kr i timmen gör vårdbiträdes
uppgifter som att servera mat, bädda sängar m.m. helt snurrigt.
Citera
2024-05-21, 09:19
Medlem
BestCoast.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Ingångslönen inom Västra Götalandsregionen för en nyexad ligger runt 28-29 senaste siffrorna jag hörde. Men denna blockad handlar om övertid och arbetstidsförkortning, inte specifikt lön.

Väldigt många sjuksköterskor och undersköterskor arbetar inte heltid, 80-85% är ganska vanligt...även många läkare arbetar deltid. Man tycker helt enkelt att ledig tid är värd mer, troligen för att man vill spendera mer tid med sin familj.

Nej det gör den inte. Lägg på 5 tusen så är du hemma. 32-35 k är ingen ovanlig ingångslön till regionen som SSK.
Citera
2024-05-21, 11:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BestCoast.
Nej det gör den inte. Lägg på 5 tusen så är du hemma. 32-35 k är ingen ovanlig ingångslön till regionen som SSK.
Sluta gissa. Den officiella ingångslönen efter flera års studier på högskola ligger på 27 500-30 000kr
Citera
2024-05-21, 13:29
Medlem
Vårdförbundet ökar upp åtgärderna allt eftersom.
Igår blev personal i 29 kommuner uttagna i utökad övertidsblockad. Drygt 5000 medlemmar i bl a elevhälsa och hemsjukvård.
Det senare i glesbygdskommuner lär ge mycket planering för cheferna.

Nästa varsel är annorlunda för då blir det "vanlig" strejk. Det gäller ca 2000 medlemmar på större sjukhus i fem regioner från 4 juni.
Skånes universitetsjukhus, Sahlgrenska, Karolinska, Linköping och Umeå.
I Stockholm drabbas även Sabonas Danderyd - och Södersjukhuset.
Citera
2024-05-23, 13:02
Medlem
Vaclav-Korunkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Jag har full förståelse att de går ut i strejk. Många, inte alla, har väldigt tuffa arbetspass. Det som förvånar mig är att inte arbetsgivaren för flera år sedan höjt lönen för de fast anställda. Istället har de valt att ta in dyr bemanningspersonal. Pengar som arbetsgivaren istället kunnat lägga på egen personal och därmed få dem att stanna. Men, med rådande arbetsgivartaktik är det inte konstigt att folk flyr och istället blir välbetald bemanningssköterska/läkare. Så när man nu minskar på bemanningspersonal så drabbar det den ordinarie personalen, som då går på knäna och tillslut ger upp.
Därför är det inte konstigt att den ordinarie personalen nu stödjer fler konsulter från bemanningspersonalen då det i slutänden främjar arbetsförhållandet för den ordinarie personalen, trots en viss avundsjuka pga löneskillnaderna för samma jobb.

Snyft och buhu. Svensk sjukvård finns till för att jag ska ha ett jobb. Jag ska ha oproportionerligt hög lön, jag vill inte jobba åtta timmar om dagen och jävlar om jag inte får semester de veckor jag vill. Dessutom ska jag ha en specialklausul om att folk konsekvent måste tycka synd om mig och lyssna påmitt kärringgnäll.

Så resonerar en svensk sjuksköterska och det är en av många faktorer som gör att vi får extremt dålig utväxling för våra skattemedel till sjukvården.

Sverige bör snarast främja arbetskraftsinvandring av sjuksköterskor. Jag skiter i om de har lika många akademiska poäng som en svensk sjuksköterska. Det ska ha rätt attityd, ett hjärta för patienten och framförallt förstå att vårdyrket är ett kall.

Sjuksyrra - ja tack! Men bara om hen är etiopiska eller tyska!
Senast redigerad av Vaclav-Korunka 2024-05-23 kl. 13:05.
Citera
2024-05-23, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaclav-Korunka
Snyft och buhu. Svensk sjukvård finns till för att jag ska ha ett jobb. Jag ska ha oproportionerligt hög lön, jag vill inte jobba åtta timmar om dagen och jävlar om jag inte får semester de veckor jag vill. Dessutom ska jag ha en specialklausul om att folk konsekvent måste tycka synd om mig och lyssna påmitt kärringgnäll.

Så resonerar en svensk sjuksköterska och det är en av många faktorer som gör att vi får extremt dålig utväxling för våra skattemedel till sjukvården.

Sverige bör snarast främja arbetskraftsinvandring av sjuksköterskor. Jag skiter i om de har lika många akademiska poäng som en svensk sjuksköterska. Det ska ha rätt attityd, ett hjärta för patienten och framförallt förstå att vårdyrket är ett kall.

Stacksrs dig. Så lite erfarenhet av vårdyrket och så mycket frustration. Eller, så har du bara varit på dagmottagningar där de jobbar enligt fasta tider.
Citera
2024-05-23, 20:36
Medlem
Citat:

Vårdyrket är inget kall, det är ett yrke. Skulle du jobba gratis eller acceptera dåliga arbetsförhållanden?
Citera
2024-05-24, 14:09
Medlem
Vaclav-Korunkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IVGI
Vårdyrket är inget kall, det är ett yrke. Skulle du jobba gratis eller acceptera dåliga arbetsförhållanden?

Vissa yrken är ett kall. Och vi är helt överens om att du inte förstår detta överhuvudtaget.

Man känner ett kall att jobba som lärare, pastor eller präst, konstnär, artist, författare, socialarbetare eller vårdpersonal. Till exempel. Men alla yrken kan vara ett kall - även juridiskt arbete kan vara ett kall om du till exempel har en längtan att hjälpa de behövande och röstsvaga att få rättvisa.

Poängen är man förstår att ens jobb inte ytterst handlar om mig, utan om de människor jag ska hjälpa eller påverka. Om din främsta motivation är pengar, prestige, sex timmars arbetsdag eller en garanti för att alltid få vara ledig när du önskar tvivlar jag starkt på att det skulle klassas som ett kall. Och du bör med andra ord stoppas innan du hinner sätta en fot på ett sjukhus. Du är inte lämplig att jobba inom vården.

Detta provocerar dig, men det är fullständigt sant. Behöver man känna ett kall för att vara politiker tycker du? Eller är det bara ett jobb? Få ut så hög lön som möjligt?
Senast redigerad av Vaclav-Korunka 2024-05-24 kl. 14:12.
Citera
2024-05-24, 16:14
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Vissa yrken är ett kall. Och vi är helt överens om att du inte förstår detta överhuvudtaget.

Man känner ett kall att jobba som lärare, pastor eller präst, konstnär, artist, författare, socialarbetare eller vårdpersonal. Till exempel. Men alla yrken kan vara ett kall - även juridiskt arbete kan vara ett kall om du till exempel har en längtan att hjälpa de behövande och röstsvaga att få rättvisa.

Poängen är man förstår att ens jobb inte ytterst handlar om mig, utan om de människor jag ska hjälpa eller påverka. Om din främsta motivation är pengar, prestige, sex timmars arbetsdag eller en garanti för att alltid få vara ledig när du önskar tvivlar jag starkt på att det skulle klassas som ett kall. Och du bör med andra ord stoppas innan du hinner sätta en fot på ett sjukhus. Du är inte lämplig att jobba inom vården.

Detta provocerar dig, men det är fullständigt sant. Behöver man känna ett kall för att vara politiker tycker du? Eller är det bara ett jobb? Få ut så hög lön som möjligt?
Om vårdyrket är ett kall, vilka villkor tycker du då ska gälla?
Citera
2024-05-28, 09:55
Medlem
Vaclav-Korunkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Om vårdyrket är ett kall, vilka villkor tycker du då ska gälla?

Det är inget jag ska avgöra. Det är mellan arbetsgivare och arbetstagare. Men minimum är att det är patienten som är viktig på mitt jobb. Inte jag, inte mina fikapauser, inte om jag måste jobba övertid, inte hur jag får lägga mina semestrar, inte min oproportionerligt höga lön. Inte ens min egen hälsa, om jag ”går på knäna”, om jag ”blir utbränd”.

Jag är ingen expert på hur det är att vara sjuksköterska i Sverige. Däremot har jag erfarenhet av slapp och likgiltig vårdpersonal som knappt bryr sig om patienten lever eller dör. Men som filar naglarna och gärna vill gå hem tidigare. Det finns många länder där jag hellre är patient. Man märker skillnaden vet du. När läkare och sjuksköterskor tror att de har ett kall, inte bara ett jävla jobb.
Senast redigerad av Vaclav-Korunka 2024-05-28 kl. 10:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in