Citat:
Ursprungligen postat av
IVGI
Vårdyrket är inget kall, det är ett yrke. Skulle du jobba gratis eller acceptera dåliga arbetsförhållanden?
Vissa yrken är ett kall. Och vi är helt överens om att du inte förstår detta överhuvudtaget.
Man känner ett kall att jobba som lärare, pastor eller präst, konstnär, artist, författare, socialarbetare eller vårdpersonal. Till exempel. Men alla yrken kan vara ett kall - även juridiskt arbete kan vara ett kall om du till exempel har en längtan att hjälpa de behövande och röstsvaga att få rättvisa.
Poängen är man förstår att ens jobb inte ytterst handlar om mig, utan om de människor jag ska hjälpa eller påverka. Om din främsta motivation är pengar, prestige, sex timmars arbetsdag eller en garanti för att alltid få vara ledig när du önskar tvivlar jag starkt på att det skulle klassas som ett kall. Och du bör med andra ord stoppas innan du hinner sätta en fot på ett sjukhus. Du är inte lämplig att jobba inom vården.
Detta provocerar dig, men det är fullständigt sant. Behöver man känna ett kall för att vara politiker tycker du? Eller är det bara ett jobb? Få ut så hög lön som möjligt?