2024-05-24, 13:28
Medlem
Hej alla,

Jag är helt ny till världen av konspirationsteorier och liknande. På senare tid har jag börjat brottas med tankar som jag har svårt att formulera eftersom de känns så oerhört stora och komplexa. Jag är osäker på hur jag ska förstå omfattningen av allt.

Förlåt, jag ska försöka vara mer konkret. Jag har läst 1984 och en hel del annan litteratur, men jag tror att det finns mycket mer att förstå.

Här är några av de ämnen jag funderar på:
  • The Great Reset
  • Invandringen
  • Covidvaccinet
  • Klimatförändringarna
  • Demoraliseringen av väst, degenereringen, spridningen av HBTQ och dylikt
  • Feminismen
  • Splittringar mellan praktiskt taget alla grupper som finns. Män och kvinnor, unga och gamla, rika och fattiga, religioner, hudfärg ...
  • De korrupta medierna som endast belyser en del av historien
  • En omfattande omskrivning av historia

Jag är helt ny till detta och det känns som om allt hänger ihop på något sätt. Jag har svårt att formulera exakt vad jag menar, men är det någon som förstår vad jag tänker?

Kanske har jag varit naiv som inte reflekterat över dessa saker tidigare. Är det någon som kan hjälpa mig förstå detta bättre?

Det känns som om jag famlar i ett hav, och jag håller på att drunkna i all information.

Tack.
Citera
2024-05-24, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thextor
Hej alla,

Jag är helt ny till världen av konspirationsteorier och liknande. På senare tid har jag börjat brottas med tankar som jag har svårt att formulera eftersom de känns så oerhört stora och komplexa. Jag är osäker på hur jag ska förstå omfattningen av allt.

Förlåt, jag ska försöka vara mer konkret. Jag har läst 1984 och en hel del annan litteratur, men jag tror att det finns mycket mer att förstå.

• The Great Reset
  • Invandringen
  • Covidvaccinet
  • Klimatförändringarna
  • Feminismen
  • Splittringar mellan praktiskt taget alla grupper som finns. Män och kvinnor, unga och gamla, rika och fattiga, religioner, hudfärg ...

Jag är helt ny till detta och det känns som om allt hänger ihop på något sätt. Jag har svårt att formulera exakt vad jag menar, men är det någon som förstår vad jag tänker?

Kanske har jag varit naiv som inte reflekterat över dessa saker tidigare. Är det någon som kan hjälpa mig förstå detta bättre?

Det känns som om jag famlar i ett hav, och jag håller på att drunkna i all information.

Tack.

Börja med 11/9, där tog det fart för mig vad det gällde hur världen fungerar.
Citera
2024-05-24, 13:39
Medlem
Citat:
Hej alla,

• The Great Reset
  • Invandringen
  • Covidvaccinet
  • Klimatförändringarna
  • Feminismen

Tack.
Välkommen till verkligheten!
Det kommer vara tufft i början men lär dig om vem du är och vilken makt du besitter så landar du i det.
Citera
2024-05-24, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Börja med 11/9, där tog det fart för mig vad det gällde hur världen fungerar.
Var börjar jag ens? Det känns som om det finns ett hav av desinformation. Jag vill inte gå runt med plastfoliehatt –*jag vill fortfarande kunna grunda det jag säger i bevis. Finns det ingen som har skrivit en bok om det?

Men hur vet man vad man ska lita på?

Tack för svar.
Citera
2024-05-24, 13:40
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:

Du får ju ta dig an varje enskild gigantisk frågeställning och bedöma den för vad den är värd.

Söker du en konspiration som ska förklara världen för dig?

Ta din punkt, invandring, exempelvis.

Invandringen är väl ingen konspirationsteori, hur kan du få den till det?

Menar du om någon har för avsikt att förstöra vårt land eller ta hit enskilda terrorister och dölja dessa i ett hav av andra?

Eller dylikt.

Varför slutar din lista just där den slutar? Du kan väl rabbla upp varenda sak som skett under de sista 150 åren och ifrågasätta dem också?
Citera
2024-05-24, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lurern
Välkommen till verkligheten!
Det kommer vara tufft i början men lär dig om vem du är och vilken makt du besitter så landar du i det.
Var börjar jag? Var talar man om de här sakerna? Är det ens möjligt att få en överblick över situationen? Är det några böcker jag bör läsa eller videoklipp jag behöver se?
Citera
2024-05-24, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Du får ju ta dig an varje enskild gigantisk frågeställning och bedöma den för vad den är värd.

Söker du en konspiration som ska förklara världen för dig?

Ta din punkt, invandring, exempelvis.

Invandringen är väl ingen konspirationsteori, hur kan du få den till det?

Menar du om någon har för avsikt att förstöra vårt land eller ta hit enskilda terrorister och dölja dessa i ett hav av andra?

Eller dylikt.

Varför slutar din lista just där den slutar? Du kan väl rabbla upp varenda sak som skett under de sista 150 åren och ifrågasätta dem också?
Jag misstänker att många av de här sakerna hör ihop. Men jag har faktiskt ingen aning. Jag vill lära mig mer, men jag vet inte vem jag ska lita på. Men det känns alltför märkligt att en så stor del av Sveriges politik har varit helt blinda för utvecklingen. Det måste ha varit medvetet tänker jag, men samtidigt har jag ingen aning.

Egentligen slutar inte min lista precis där. Men jag vet bara ingenting.

Det är en sjuk känsla.
Citera
2024-05-24, 13:43
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Var börjar jag? Var talar man om de här sakerna? Är det ens möjligt att få en överblick över situationen? Är det några böcker jag bör läsa eller videoklipp jag behöver se?
Har du gått i skolan?
Förstår du vårt politiska system?
Har du läst Machiavelli?
Har du grundläggande förståelse för yttrandefrihet och desperation?

Läs ”Extraordinary Popular Delusions and the Madness of Crowds” från 1841 så har du en början.
Citera
2024-05-24, 13:51
Medlem
Vi vill instinktivt tro på teorier vi finner bekväma eller spännande, även om de är långsökta. Verkligheten är dock oftast okomplicerad och tråkig.

Visst skulle det kunna vara så att det finns en hemlig plan att driva samhället åt det håll vi går åt. Men betydligt sannolikare är att detta bara är den naturliga utveckling vi utmynnat i.

Politiker och media, liksom folket, drivs bara av vår tids kulturella värderingar. Inte av mutor, hot eller dolda agendor.
Citera
2024-05-24, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Har du gått i skolan?
Förstår du vårt politiska system?
Har du läst Machiavelli?
Har du grundläggande förståelse för yttrandefrihet och desperation?

Läs ”Extraordinary Popular Delusions and the Madness of Crowds” från 1841 så har du en början.
Börjar tredje ring i sommar.

Jag är inte helt säker på om jag förstår vårt politiska system i grunden, men jag förstår naturligtvis att det finns en regering och en riksdag. Vi väljer partier till riksdagen som bildar en regering. Riksdagen har den yttersta makten och kan avsätta regeringen. De intrikata detaljerna känner jag inte till, men det torde vara enkelt att ta reda på det.

Jag har läst Machiavelli. Jag antar att det är Fursten du tänker på?

Jag är inte helt säker på om jag vet exakt vad du menar. Jag vet vad yttrandefrihet och desperation är separat, men jag vet inte på vilket sätt du menar att jag ska relatera begreppen.

Jag ska kolla boken. Verkar vara 700 sidor dock på den första PDF:en jag hittade.

Jag tänker alltså göra följande:
  1. Lära mig hur vårt politiska system fungerar i grunden.
  2. Läsa 'Fursten' av Machiavelli.
  3. Läsa 'Extraordinary Popular Delusions and the Madness of Crowds' av Mackay.
Citera
2024-05-24, 14:03
Medlem
Citat:
Följ din intuition. Gå dit vägen leder dig.
Jag kan tyvärr inte ge dig några mer svar än så.
Men jag rekommenderar samtidigt att du lär dig mer om själen för att balansera ut det.
Citera
2024-05-24, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lurern
Följ din intuition. Gå dit vägen leder dig.
Jag kan tyvärr inte ge dig några mer svar än så.
Men jag rekommenderar samtidigt att du lär dig mer om själen för att balansera ut det.
Tack för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in