Citat:
Ursprungligen postat av
ThordOlavsson
OK Låt oss anta att brovittnet upptäcker att hon faktiskt tagit foto aktuell natt och på fotot syns bortom allt rimligt tvivel Helena gåendes på bron tillsammans med KlMa. Som lök på laxen är fotot försett med tidsstämpel.
Hur kommer vi då fram till att KlMa bara bevittnade mordet och inte är ensam gärningsman? Eller är han i alla fall möjligtvis gärningsman tillsammans med någon annan fast bara lite?
KM kan aldrig kunnat vara ensam GM, det är omöjligt. Han hade inte tillgång till bil och redan där stupar det. Vi kan också addera till detta att KMs DNA fanns ej på Helenas skor. Nej, ensam GM är helt borta.
Det är en bil med vad jag tror tre stycken GM i som står parkerad redan när detta par kommer upp på Ekuddenvägen för att ta skogsstigen in. Som jag sagt tidigare så tror jag att detta par stött på dessa personer i en första kontakt strax innan på Kungsgatan(troligt vid Teatern) och att de erbjuder sig att köra hem Helena men nekas.
Helena känner lite dåliga vibbar och vill bli av med dessa då hon tror att de kommer att följa efter och inte ge sig, därför blir valet att vika av höger strax efter bron ner på stigen emellen fängelset och ån då man ej kan följa efter här med bil, och då går de denna stig hela vägen upp till Ekuddenvägen.
KM måste i så fall varit mer insyltad i detta än bara en sorts chanslös försvarare/vittne,
eller någon som lade benen på ryggen genast efter konfrontation med GM och lämnade Helena helt i sticket. På ett sätt skulle även detta senare alternativ bli katastrof också socialt att berätta om , skämmigt värre. Han kunde då lämnat innan att veta utgången av vad som faktiskt hände.
I efterhand kunde han då tipsat anonymt åtminstone då men...Nej, jag tror inte riktigt på detta. Jag tror ju att detta par anländer upp till Ekuddenvägen och kontakt med GM börjar c.a
2:25. Han träffar på Henrik A i sista backen hem vid
halv fyra på morgonen som han också säger själv. det tar 12 minuter att gå från skogstigen intill cenrum och vidare därifrån 1,4 km till där KM träffade Henrik A , så tar det 25 minuter max ,då det är backigt dit bort. KM bör lämna Kohagen utifrån detta vid
2:50. Han spenderar då ungefär
20-25 minuter uppe i Kohagen utifrån denna hypotes.
KM får syn på Henrik As rygg i backen då han leder cykel och hinner ifatt, redan här kan han då velat haft ett alibi åtminstone för denna tid i sin tro då. Klockrent blir det även då efter att detta möte är över låt säga vid 3:40-3:45 och att sedan har 500 meter kvar in på Ladugårdsvägen till sitt hem och det tar 7 minuter att gå , då blir det väldigt lagom och naturligt att ringa sambon så fort man kommit hem efter en lång festkväll vid
4:00.