2024-05-23, 02:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
IB03 - jag har en fraga har.

Om vi nu antar att KM och HA skiljs at utanfor Stadt och hon sedan borjar ga hemat, hur i hela friden hinner nu karln med att ringa ett samtal (det har ar fore mobilernas dagar, sa har gar en hel del tid) och sedan kopa korv efter det (tar ocksa tid att koa och betala/ata/etc) och efter det hinner han anda ikapp HA inom nagra hundra meter nar hon vid det har laget borde ha minst 10-15 minuters forsprang ?

Alltsa, HA borde ju vara nastan hemma redan om hon nu traskat pa som du sager nar KM ar klar med sina telefon och korvbestyr. Sa hur gar det ihop ?

Jag är förvånad över att ingen har frågat om det här tidigare - samtidigt som jag inte förstår varför ingen har förstått ...

Vi har inget som helst stöd för att KM skulle ha köpt korv. Vi har bara KM:s egna ord på det - precis som vi har bara PU:s egna ord på att han skulle ha åkt taxi. Faktum är att vi inte har ett enda konkret bevis på att KM ens ringde från torget runt 02:15! Ringde han verkligen det där samtalet just då? Vad KM och Undevik säger i TV3 är inte värt någonting utan bu eller bä från polisen.

God kväll.
Citera
2024-05-23, 02:57
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Jag passar aven pa att stalla denna fraga till traden igen :

Vi borjar fran allra forsta borjan av detta. HA borjar ga hem fran stan. Vilket ju kan anses bevisat. Nu antar vi att det star/aker bilar med personer i pa hennes vag hemat, vilket ju ar ett rimligt antagande. Anta inget mera, utan bara att det sker nagon form av konversation har. Nu presenteras en hypotetisk valmojlighet. Ga hem, eller aka bil hem. Vi fryser tiden har. Saledes :

Vem eller vilka grabbar skulle HA mer an garna ta skjuts med hem ? Och varfor just den personen/personerna ?

Som jag har svarat flera gånger: Vi har dryftat det här, men utan att komma till ett svar. Men du verkar ju veta, så varför kan inte du ge oss svaret?!

Du vet att det här blir bara ynkliga spekulationer som inte kommer att leda någonstans. Ingenting pekar på att Helena valde skjuts hem. Allt tyder på att Helena gick hem. Återkom själv med några namn, vet jag, i stället för att så dominant avkräva tråden namn!
Senast redigerad av Ugglan. 2024-05-23 kl. 03:17.
Citera
2024-05-23, 05:52
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Dock säger han inget om någon gräsfläck eller nåt då.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Vad är det för fel på den logiken? Om KM inte är gärningsmannen?

OK Låt oss anta att brovittnet upptäcker att hon faktiskt tagit foto aktuell natt och på fotot syns bortom allt rimligt tvivel Helena gåendes på bron tillsammans med KlMa. Som lök på laxen är fotot försett med tidsstämpel.

Hur kommer vi då fram till att KlMa bara bevittnade mordet och inte är ensam gärningsman? Eller är han i alla fall möjligtvis gärningsman tillsammans med någon annan fast bara lite?
Senast redigerad av ThordOlavsson 2024-05-23 kl. 05:59.
Citera
2024-05-23, 07:27
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Jag är förvånad över att ingen har frågat om det här tidigare - samtidigt som jag inte förstår varför ingen har förstått ...

Vi har inget som helst stöd för att KM skulle ha köpt korv. Vi har bara KM:s egna ord på det - precis som vi har bara PU:s egna ord på att han skulle ha åkt taxi. Faktum är att vi inte har ett enda konkret bevis på att KM ens ringde från torget runt 02:15! Ringde han verkligen det där samtalet just då? Vad KM och Undevik säger i TV3 är inte värt någonting utan bu eller bä från polisen.

God kväll.

Citat:
Som jag har svarat flera gånger: Vi har dryftat det här, men utan att komma till ett svar. Men du verkar ju veta, så varför kan inte du ge oss svaret?!

Du vet att det här blir bara ynkliga spekulationer som inte kommer att leda någonstans. Ingenting pekar på att Helena valde skjuts hem. Allt tyder på att Helena gick hem. Återkom själv med några namn, vet jag, i stället för att så dominant avkräva tråden namn!

Det blir fan komik på yttersta nivå att läsa dina inlägg Tant Uggla, sagt det förr men säger det igen, skrattar ibland så tårar rinner av er två Mästerdetektiver, men minst sagt så är ni ju ändå underhållande.

Vittnesmål vilka passar in för er Mästerdetektivklubb de är ristade in i sten, men andra vilka inte passar in är YNKLIGA SPEKULATIONER, med er taktik kan man få vilken idiot som helst till att vara GM.
Citera
2024-05-23, 09:44
Medlem
Citat:
Då inkluderar du punkterna ett till fem i kedjan också.

Vi är många som har visat att de punkterna bara bygger på vittnesmål, och att de på goda grunder kan ifrågasättas. Jag ville inte tynga tråden med att upprepa det på nytt, men eftersom du tydligen inte har insett det måste det kanske påminnas om det.
Citera
2024-05-23, 10:28
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Felet med punkt 6, 7, 8 och 9 är att de förutsätter att Helena alltid gjorde vad hon sade att hon skulle göra, att hon alltid handlade logiskt och att hon aldrig gjorde något annat än det förväntade. Många människor är inte så logiska och förutsägbara, åtminstone inte alltid. Om en ung kvinna efter en festkväll inte är det blir jag inte det minsta förvånad. Det gör det förstås svårare att skapa ett tänkt scenario, men låt oss se det som en gemensam utmaning.

Felet med punkt 6 är att vi inte vet vad Helena hade sagt till sin syster.
Citera
2024-05-23, 14:11
Medlem
Citat:

God kväll.

Vad jag har hört så var KM ganska matglad och de flesta som var ute brukade käka något efter stängning. Så det är nog troligt att han gjorde det även denna natt.
Citera
2024-05-23, 14:51
Medlem
Citat:

God kväll.

Ja du Ugglan. Detta ar ju saker som aven den mest inkompetente Kling och Klang kan enkelt kolla upp, speciellt om nu telefonsamtalet inkluderade tva personer. Men jag forstar just din invandning, darfor att om detta stammer sa ar det ju i princip omojligt att fa in KM i ett scenario pga tidsaspekten. Och da faller ju ditt eget resonemang.

Samma sak med PU. En taxiresa ar ju busenkelt att kolla och verifiera, sedan har han val namngett tva-tre personer till som han var hemma hos och traffade ? Aven det busenkelt for Kling och Klang att kolla. Dessutom kvinnor. Som i sa fall allihop skall ljuga for att skydda en kvinnomordare ? Nja, Ugglan. Jag ar skeptisk.
Citera
2024-05-23, 15:01
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Vad jag har hört så var KM ganska matglad och de flesta som var ute brukade käka något efter stängning. Så det är nog troligt att han gjorde det även denna natt.

Såg han en ensam gåendes Helena över torget så slog detta en halvspecial på korvkiosken alla dagar i veckan, tro mig efter den intensiva uppvaktningen på Stadt strax innan.
Citera
2024-05-23, 15:01
Medlem
Citat:

Ja du Ugglan. Om du inte kan eller vill svara sa behover du ju inte. Finns sakert andra i traden som har funderat pa samma sak som jag.

Aterigen, fragan galler inte huruvida HA gick hem eller akte bil hem. Fragan galler vilka hon mer an garna skulle ha tagit skjuts hem med. En hogst relevant fraga med tanke pa att vid detta tillfalle sa var hon beslutsfattande av egen fri vilja. Jag kande inte HA sa jag har ingen aning. Jag ar inte Mariestadare. Men det finns kunnigt folk har i traden som sakerligen kan namedroppa.
Senast redigerad av MrConwell 2024-05-23 kl. 15:07.
Citera
2024-05-23, 15:08
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Nä, det håller inte alls, ett annat sätt att uttrycka det...
Eftersom KM har rena kläder och inga skråmor har han inte varit i slagsmål
Eftersom han inte varit i slagsmål har han samarbetat med gm på brottsplatsen

Varför håller det?

Det fanns flera hundra andra på stan den natten som hade rena kläder och inga skråmor och som heller inte varit i slagsmål, det måste då varit väldigt folkfyllt på brottsplatsen då denna kombination tydligen leder till att samarbeta med gm på brottsplatsen.

Det var säkert flera hundra personer som hade rena kläder och inga skråmor på stan, ja.

Jag tror att de som kom i bil alltså GM var tre personer i den. Bilen stod troligt redan parkerad vid skogsstigen på Ekuddenvägen och väntade in detta par som sedan kom upp från stigen på ängen eller att denna bil kom när detta par redan promenerade på Ekuddenvägen mot skogsstigen. Det är härifrån vi får tänka ut hur allt detta gick till. Vi ska göra detta tillsammans...
Citera
2024-05-23, 15:45
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
OK Låt oss anta att brovittnet upptäcker att hon faktiskt tagit foto aktuell natt och på fotot syns bortom allt rimligt tvivel Helena gåendes på bron tillsammans med KlMa. Som lök på laxen är fotot försett med tidsstämpel.

Hur kommer vi då fram till att KlMa bara bevittnade mordet och inte är ensam gärningsman? Eller är han i alla fall möjligtvis gärningsman tillsammans med någon annan fast bara lite?

KM kan aldrig kunnat vara ensam GM, det är omöjligt. Han hade inte tillgång till bil och redan där stupar det. Vi kan också addera till detta att KMs DNA fanns ej på Helenas skor. Nej, ensam GM är helt borta.

Det är en bil med vad jag tror tre stycken GM i som står parkerad redan när detta par kommer upp på Ekuddenvägen för att ta skogsstigen in. Som jag sagt tidigare så tror jag att detta par stött på dessa personer i en första kontakt strax innan på Kungsgatan(troligt vid Teatern) och att de erbjuder sig att köra hem Helena men nekas.

Helena känner lite dåliga vibbar och vill bli av med dessa då hon tror att de kommer att följa efter och inte ge sig, därför blir valet att vika av höger strax efter bron ner på stigen emellen fängelset och ån då man ej kan följa efter här med bil, och då går de denna stig hela vägen upp till Ekuddenvägen.

KM måste i så fall varit mer insyltad i detta än bara en sorts chanslös försvarare/vittne, eller någon som lade benen på ryggen genast efter konfrontation med GM och lämnade Helena helt i sticket. På ett sätt skulle även detta senare alternativ bli katastrof också socialt att berätta om , skämmigt värre. Han kunde då lämnat innan att veta utgången av vad som faktiskt hände.

I efterhand kunde han då tipsat anonymt åtminstone då men...Nej, jag tror inte riktigt på detta. Jag tror ju att detta par anländer upp till Ekuddenvägen och kontakt med GM börjar c.a 2:25. Han träffar på Henrik A i sista backen hem vid halv fyra på morgonen som han också säger själv. det tar 12 minuter att gå från skogstigen intill cenrum och vidare därifrån 1,4 km till där KM träffade Henrik A , så tar det 25 minuter max ,då det är backigt dit bort. KM bör lämna Kohagen utifrån detta vid 2:50. Han spenderar då ungefär 20-25 minuter uppe i Kohagen utifrån denna hypotes.

KM får syn på Henrik As rygg i backen då han leder cykel och hinner ifatt, redan här kan han då velat haft ett alibi åtminstone för denna tid i sin tro då. Klockrent blir det även då efter att detta möte är över låt säga vid 3:40-3:45 och att sedan har 500 meter kvar in på Ladugårdsvägen till sitt hem och det tar 7 minuter att gå , då blir det väldigt lagom och naturligt att ringa sambon så fort man kommit hem efter en lång festkväll vid 4:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in