2024-05-23, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenHeligeAnders
En tanke om motivet. Som jag förstått så har BO beskrivits som en normal skötsam person men i Aktbilaga 173 sid 395 framkommer det att han på sjukhuset testats positivt för Benso, buprenorfin, cannabis, kokain samt oxikodon (om jag nu tolkar det rätt).

Hur tänker ni om det angående motiv? Var rånet random?

Hade det varit en wt-svensk som låtit en annan wt få äta peruk hade nog tankarna rörande motivbilden gått åt ett annat håll men nu är nog folk lite för ideologiskt drivna för att ens notera att offret var en storpundare.
Citera
2024-05-23, 19:33
Medlem
DirtyLobsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarrySvensson
Vi har dock alltid haft borrmaskin i näsan i Sverige, det är inget nytt
Det är bara anmälningsbenägenheten som har ökat.
Citera
2024-05-23, 19:38
Moderator
Meijis avatar
Samnytt skriver:

Citat:
När polisen förhör en gammal barndomskompis till 47-åringen, en man han lärt känna i mellanstadiet för många år sedan, får de däremot ett tänkbart motiv presenterat för sig. Det visar sig att kompisen har en drogskuld till det ökända kurdiska Foxtrot-nätverket. Och det misstänks att de maskerade männen försökt driva in skulden åt det kriminella nätverket, som styrs från Mellanöstern, genom att ge sig på gäldenärens vänner och bekanta.

https://samnytt.se/tre-atalas-for-to...pa-i-vastervik
Citera
2024-05-23, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag vet inte vad du rör dig i för kretsar men jag tycker nog det är mer "svennigt" att med automatik tycka motsatsen, att rösta SD och tycka att packet ska ut/få dödsstraff utan att ens fundera på bakgrund och motivbild. I alla fall om vi definierar "svenne" som en etnisk svensk man mellan 30 och 70.

Det är också ganska "svennigt" att aldrig ha varit i miljöer och bland människor där det är mer naturligt att plocka fram en skruvdragare och borra lite i låret i stället för att ringa 11414 när det blir krångel.

Självklart kan det vara en helt hederlig person som blivit utsatt för tre riktigt sjuka människor, men jag vidhåller att jag tycker det låter mer sannolikt att han själv varit inblandad i något fuffens.

Du får ju skrapa fram åtminstone några belägg för att brottsoffret ska ha sig själv att skylla innan du börjar insinuera att han är en knarklangande våldtäktsman? Har du sådan info som tyder på att han faktiskt är ett kriminellt svin själv så är det givetvis en annan sak. Men annars är det bara konstigt om ens första reflex när man läser om grova brott mot person är att försöka "förstå" och ömka gärningsmännen. Är du månne batikhäxa?

En släktings dåvarande granne blev mördad i sitt hem av "skrothandlare". Äldre, pensionerad lantbrukare, ensamstående. De misshandlade och band honom och lämnade honom att dö. Men det är självklart tufft att vara skrothandlare och man vet inte vad de killarna kan ha haft med sig i sitt bagage osv. Viktigt att vara nyanserad!
Senast redigerad av Leanderine 2024-05-23 kl. 20:38.
Citera
2024-05-23, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leanderine
Du får ju skrapa fram åtminstone några belägg för att brottsoffret ska ha sig själv att skylla innan du börjar insinuera att han är en knarklangande våldtäktsman?

Varför i hela fridens namn ska just jag göra det, hela tråden är full med spekulationer åt alla möjliga håll utan att ett enda belägg presenterats. Dessutom svarade jag ursprungligen bara på ett inlägg där den skribenten skrev att alla som inte tyckte att gärningsmännen skulle avrättas rakt av utan rättegång var konstiga.

Men du har ju svart på vitt ett ett inlägg som beskriver vilken cocktail offret hade i sig. Tror du han har fått även kokainet utskrivet av husläkaren?

Citat:
Har du sådan info som tyder på att han faktiskt är ett kriminellt svin själv så är det givetvis en annan sak. Men annars är det bara konstigt om ens första reflex när man läser om grova brott mot person är att försöka "förstå" och ömka gärningsmännen. Är du månne batikhäxa?

Mycket möjligt att det blir konstigt i ditt huvud, det kan inte jag göra mycket åt. Personligen tycker jag ju att det är betydligt konstigare att tro att den som bara är ute efter pengar och knark skulle vara intresserad av att utföra massa övervåld i onödan och därmed riskera att dra på sig mångdubbelt längre straff än nödvändigt. Tror du på allvar att det vanligaste och mest logiska skälet till misshandel och kraftigt övervåld, som det här, är att gm är knäpp tycker jag nog dina första reflexer är mer konstiga.

Citat:
En släktings dåvarande granne blev mördad i sitt hem av "skrothandlare". Äldre, pensionerad lantbrukare, ensamstående. De misshandlade och band honom och lämnade honom att dö. Men det är självklart tufft att vara skrothandlare och man vet inte vad de killarna kan ha haft med sig i sitt bagage osv. Viktigt att vara nyanserad!

Ja det är väl i alla fall intressantare för ett diskussionsforum att väcka olika frågor och komma med nya infallsvinklar. Eller tycker du själv att det blir bättre av att alla skriker om dödsstraff och du kommer dragandes med dina löjliga gamla boomer batikhäxe-kommentarer etc.

Varför tror du polisen själva jobbar brett och aktar sig nog för att inte låsa fast sig vid en slutsats?

För du har väl förstått att det här är ett forum där själva brottet ska diskuteras och inte en filial till sd´s trollfabrik?
Citera
2024-05-23, 21:14
Medlem
skillemandinkis avatar
Någon som har målnummer? Eller vet när rättegången kommer att hållas?
Citera
2024-05-23, 22:23
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Så lille Muhamad Muslem är inte svensk medborgare, han kommer nog att utvisas, det är lättare nu än det var förr.

Var ser du det? Det står "Syrien, Sverige"

Betyder det inte det att han har dubbelt medborgarskap? Dvs. även svenskt? Så då blir väl han knappast utvisad?
Citera
2024-05-23, 22:31
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Något som inte riktigt verkar stämma med detta.

Adressen som framkommer i infot är en villa. Inte världens vackraste villa, men trots det en villa, i ett villaområde.

Vem fan väljer en slumpmässig villa, som dessutom inte verkar vara bebodd av världens rikaste människa, bryter sig in och misshandlar, torterar osv. den som bor där för fjuttiga 11.000 kr?

Hade det gällt 110 miljoner kronor, eller t.o.m 11 miljoner kronor, så hade man kanske förstått att de brutit sig in där. Men vad fan är detta???
Citera
2024-05-23, 22:39
Medlem
Mjälls avatar
Bra diskussion det blev. Jag tycker fortfarande likadant: I relation till vetskapen om den här graden av våld är det ganska magstarkt att vara fast övertygad om att dödsstraff är fel.

Det normala med åsikter och funderingar är ju att kunna resonera lite, väga för- och nackdelar osv. När folk är dogmatiska så väcker det genast uppmärksamhet hos alla intelligenta människor (detta inkluderar även 6-åringar). Övertygelsen är ett uppenbart substitut för rationalitet.

Att börja prata om bakgrunder, motiv osv är beside the point. Givetvis kan det finnas förmildrande omständigheter och gärningen kan vara helt moraliskt riktig, men det bör nog inte vara den första tanken om "tortyr med borrmaskin".
Citera
2024-05-23, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
En av dem?!
Människan generellt såpass svag att de flesta kriminella och missbrukare är följare av kontroversiella människor. De är veka och har inte mycket ryggrad utan gör som den för stunden sämsta ledaren gör eller säger.

Det är sällan hjältar eller människor med material i sig till hjältedåd, som blir kriminella. Mer får som bräker lilt övriga flicken och följer flocken rörelser.

Så.nej, det krävs sällan mer än en psykopat för att resten ska haka på.
Citera
2024-05-24, 00:37
Medlem
WhereIsRussias avatar
hur borra dom inne i näsan eller nytt hål rätt på näsan
Citera
2024-05-24, 01:38
Medlem
Brottsoffret kanske var en normal pundare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in