Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-23, 18:08
Medlem
löls avatar
Det gäng jag hängde med runt 1992/93, rökte rätt många Maja eller Hash. Samt en polare och jag lyssnade på the doors när vi var stenade. Rätt passande musik för röka.
Blev en del pearl jam då också.

Filmen förstärkte våran upplevelse runt den tiden. Har inte lyssnat på the doors eller pearl jam sedan 1993/94 😅
Citera
2024-05-23, 19:04
Medlem
Pungsvings avatar
https://www.youtube.com/watch?v=7G2-FPlvY58

Riders on the storm.
Citera
2024-05-23, 19:22
Avstängd
Poesi hit och dit.
https://www.youtube.com/watch?v=vEwSmLVDYm4

Ordet "pseudointellektuellt" kommer till mig osökt.

Hela filmen är full med skitnödigt babbel. Stone är annars en bra regissör som brukar lyfta intressanta skeenden och personer.

Den här typen av person har man träffat några gånger och för någon som inte är så smart kan man nog mista tramset för djupsinnighet. Ser ingen större skillnad på detta och killarna i boken the game.
Senast redigerad av SimpCuck2000 2024-05-23 kl. 19:28.
Citera
2024-05-23, 19:34
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
The Doors var kontrollerad opposition, precis som Joe Rogan, precis som Oliver Stone (kolla bara hans värdelösa JFK-film).
Framförallt Jim själv.

Många glömmer att det var Jims pappa som startade vietnamkriget med psyopen i tonkinbukten

Förmodligen var Jim också inblandad och visste för mycket och blev därför överdosjälvmördad i Paris.

Citat:
Jim Morrison’s Father Played a Role In the Gulf of Tonkin Incident

it’s relatively well-known that lead singer Jim Morrison‘s father was a flag officer in the US Navy. A lesser-known fact is that his father, Capt. George Stephen Morrison, commanded the Carrier Division during the Gulf of Tonkin Incident, which famously gave the Johnson Administration the justification it needed to escalate the Vietnam War.

The details of the Gulf of Tonkin Incident had been distorted by George Stephen Morrison, the commanders on the scene, the White House and the Pentagon. The miscommunication on August 4 was perhaps intentional.

https://www.warhistoryonline.com/instant-articles/jim-morrisons-dad-played-a-role-in-the-gulf-of-tonkin-incident.html

Citat:
Perhaps the individual most emblematic of this scheme was Jim Morrison. “Morrison essentially arrived on the scene as a fully-developed rock star, complete with a backing band, a stage persona and an impressive collection of songs – enough, in fact, to fill the Doors’ first few albums,” McGowan writes. “How exactly Jim Morrison reinvented himself in such a radical manner remains something of a mystery… Jim Morrison’s band arrived on the scene as a fully-formed entity.”

https://pleasekillme.com/cia-rock-roll/

Citat:
The United States government falsely claimed that a second incident occurred on August 4, 1964, between North Vietnamese and United States ships in the waters of the Gulf of Tonkin. Originally, US military claims blamed North Vietnam for the confrontation and the ostensible, but in fact imaginary, incident on August 4. Later investigation revealed that the second attack never happened.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gulf_of_Tonkin_incident

Tack för länken till dokumentären. Ska kollas
Citera
2024-05-23, 19:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Jag har inte sett filmen, men att dissa personen Morrison antyder okunskap. Exceptionell knäppskalle med makalöst utseende och otrolig sångröst. Här en film jag såg nyss om hans sista dagas, som exempel på hans utstrålning.
https://www.youtube.com/watch?v=dH-haDXDvYE&ab_channel=imineoDocumentaires

Här exempel på magisk musik och framförande.
https://www.youtube.com/watch?v=uCoCNCJFS7A&ab_channel=genarogarcia

Jag dissar inte honom som musiker utan som tänkare och moralisk förbild. Det finns gott om genialiska konstnärer som är banala idioter i andra avseenden.
Citera
2024-05-23, 19:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ZweiLife
Morrisons hjärta låg i poesin, inte i musiken. Men han var ett offer inte bara för sin far och sina framgångar utan även för sin egen stora talang och sin inre tickande bomb. Samt för drogerna som naturligtvis kan göra vem som helst knäpp.

Vänligen ge mig 4-5 citat av honom som du anser briljanta och förklara dem för en "dum fet trucker" som jag tydligen är.
Även om du skulle lyckas visa att han kunde tänka något med substans tar det inte ifrån att mycket var rent trams.
Citera
2024-05-23, 19:53
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimpCuck2000
Jag dissar inte honom som musiker utan som tänkare och moralisk förbild. Det finns gott om genialiska konstnärer som är banala idioter i andra avseenden.
Men Morrison porträtteras väl inte som en moralisk förebild i filmen?
Problemet jag ser i många biografifilmer är att huvudkaraktärerna utmålas som bättre människor än vad jag tror de är eller var. I "The Doors" kan jag tycka att Morrison är en tämligen vilsen och ibland osympatisk figur.
De andra bandmedlemmarna kunde dock fått mer personlighet i filmen.
Citera
2024-05-23, 20:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Men Morrison porträtteras väl inte som en moralisk förebild i filmen?
Problemet jag ser i många biografifilmer är att huvudkaraktärerna utmålas som bättre människor än vad jag tror de är eller var. I "The Doors" kan jag tycka att Morrison är en tämligen vilsen och ibland osympatisk figur.
De andra bandmedlemmarna kunde dock fått mer personlighet i filmen.

Alltså jag fattar inte personens storhet bara. Det verkade inte vara att de accepterade hur platt han var för att hans musik var så bra utan snarare att de uppskattade hur platt han var.
Ungefär som när folk slogs för att få dricka drinkar som en viss gammal dokusåpakändis hade doppat sitt kön i.
Citera
2024-05-23, 20:08
Medlem
jugbandbluess avatar
den är väl 6.5/10 ungefär, ok men med visst överspel och kråmande från kilmer
Citera
2024-05-23, 20:45
Medlem
Tyckte den var bra för 25 år sedan med Miljöer och musiker som den skildrade. Innan man kunde se allt på Internet. Sett otrolig oycket doors material.
Men kilmer passar inte trots att han sjunger själv. De blir för mycket med honom.
Citera
2024-05-23, 20:51
Medlem
Dobbelss avatar
Det var ett tag sedan jag såg The Doors, men den minnesbilden jag har av filmen är att den förlitar sig mycket på isbergsteknik och skapar en biografi på ett mer fragmenterat vis än vad många är vana vid. Blir snabbt lite svårt att följa någon röd tråd då tempot är ganska lågt och dialogerna lite... Omoderna kanske?

Men det kan vara mitt minne som spökar helt och hållet också.
Citera
2024-05-23, 21:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
den är väl 6.5/10 ungefär, ok men med visst överspel och kråmande från kilmer

Tycker typ tvärtom haha. Tycker Kilmers skådespeleri var bland det bästa. Tyckte filmen i stort var tråkig och fattar inte storheten med personen den är baserad på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in