• 7
  • 8
2024-05-23, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimpCuck2000
Vnligen ge mig 4-5 citat av honom som du anser briljanta och frklara dem fr en "dum fet trucker" som jag tydligen r.
ven om du skulle lyckas visa att han kunde tnka ngot med substans tar det inte ifrn att mycket var rent trams.

Hade han talanger p flera plan som kunde mta sig med mnga andra kulturella frgrundsfigurer. En del av dem som idag hyllas som stora konstnrer har bara lanserats av sina frnder, fast de egentligen r destruktivt sk*t, som Jack Kerouac, Allen Ginsberg, och Charles Bukowski. Men framfr allt fredrog Morrison poesi framfr rockmusik och han ville hellre gna sig t det. Det hade han vl ftt lov att gra, tycker jag. Jag tycker bttre om John Cages metamusik n om hans poesi och fredrar om Bob Dylan inte sjunger n om han gr det. Se dr en Nobelprisvinnare i litteratur, fr sin "poesi"! Men som Cage sade, har man slagit igenom i en roll, han som tonsttare, ska man inte stta sig p fr hga hstar och tro att man ska accepteras ven som poet. Detsamma skulle dirigent Esa-Pekka Salonen sga som inte uppskattas srskilt mycket som tonsttare, eller Morrison sjlv, som hade rollen av "snygg rockikon. D ska man inte tro att man ska bli litterr.

Jim Morrison var helt klart en stark "kraft" p scen och i medierna och r kulturrelevant. Men jag gnar mig inte t honom eller hans produkter utan frsker se honom mer fr hans plats i kulturhistorien.

Mest ser jag honom som en bricka och ett offer i ett politiskt spel med Vietnamkriget som primr uppdragsomgivning i utrikespolitiken och de av makten inducerade medborgarrttsrrelserna och andra sociala revolutioner riktade mot ungdomen som primrt slagflt p hemmaplan.

Jag tycker fr vrigt att drogromantik och -propaganda r obehagligt och det passar inte min person, helt enkelt.

S r det ocks frga om en viss generation och dess ungdomstid. Jag r ocks trots allt fr ung fr att ha nostalgiska minnen av den tiden, musiken och kulturella, generationsanpassade influenser och produkter.

Jag tror inte alls att du r en dum fet trucker, och jag tror inte att sdana personer r vanliga. Jag avskyr fraktet fr truckers, de r ofta sundare till sinnet n mnga andra och jobbar hrdare under lnga pass fr brdfdan n mnga andra, vilket de stora truck-kampanjerna i Nordamerika fr ngra r sedan visade fr mnga. En av mina bsta nst-grannar r frresten trucker. Fraktet fr truckers misstnker jag beror p anti-vitt hat, frmodligen frn fr att uttrycka sig diplomatiskt "bolsjevikiskt anstrukna" massmedier. Eftersom folk blir s dj-a rdda s fort man skriver om judisk makt.
Senast redigerad av ZweiLife 2024-05-23 kl. 22:51.
Citera
2024-05-23, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZweiLife
Hade han talanger p flera plan som kunde mta sig med mnga andra kulturella frgrundsfigurer. En del av dem som idag hyllas som stora konstnrer har bara lanserats av sina frnder, fast de egentligen r destruktivt sk*t, som Jack Kerouac, Allen Ginsberg, och Charles Bukowski. Men framfr allt fredrog Morrison poesi framfr rockmusik och han ville hellre gna sig t det. Det hade han vl ftt lov att gra, tycker jag. Jag tycker bttre om John Cages metamusik n om hans poesi och fredrar om Bob Dylan inte sjunger n om han gr det. Se dr en Nobelprisvinnare i litteratur, fr sin "poesi"! Men som Cage sade, har man slagit igenom i en roll, han som tonsttare, ska man inte stta sig p fr hga hstar och tro att man ska accepteras ven som poet. Detsamma skulle dirigent Esa-Pekka Salonen sga som inte uppskattas srskilt mycket som tonsttare, eller Morrison sjlv, som hade rollen av "snygg rockikon. D ska man inte tro att man ska bli litterr.

Jim Morrison var helt klart en stark "kraft" p scen och i medierna och r kulturrelevant. Men jag gnar mig inte t honom eller hans produkter utan frsker se honom mer fr hans plats i kulturhistorien.

Mest ser jag honom som en bricka och ett offer i ett politiskt spel med Vietnamkriget som primr uppdragsomgivning i utrikespolitiken och de av makten inducerade medborgarrttsrrelserna och andra sociala revolutioner riktade mot ungdomen som primrt slagflt p hemmaplan.

Jag tycker fr vrigt att drogromantik och -propaganda r obehagligt och det passar inte min person, helt enkelt.

S r det ocks frga om en viss generation och dess ungdomstid. Jag r ocks trots allt fr ung fr att ha nostalgiska minnen av den tiden, musiken och kulturella, generationsanpassade influenser och produkter.

Jag tror inte alls att du r en dum fet trucker, och jag tror inte att sdana personer r vanliga. Jag avskyr fraktet fr truckers, de r ofta sundare till sinnet n mnga andra och jobbar hrdare under lnga pass fr brdfdan n mnga andra, vilket de stora truck-kampanjerna i Nordamerika fr ngra r sedan visade fr mnga. En av mina bsta nst-grannar r frresten trucker. Fraktet fr truckers misstnker jag beror p anti-vitt hat, frmodligen frn fr att uttrycka sig diplomatiskt "bolsjevikiskt anstrukna" massmedier. Eftersom folk blir s dj-a rdda s fort man skriver om judisk makt.

Ser inga citat...
Citera
2024-05-24, 10:02
Medlem
Citat:
Ser inga citat...
Ngra sdana kan jag inte s det fr du inga bara fr att du krver det. Leta sjlv och vlj sjlv ngra om du gillar dem, om inte ,sk*t i dem och ta till dig ngot du sjlv gillar bttre. Dj*la surbobbe.
Citera
2024-05-24, 12:08
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Men Morrison portrtteras vl inte som en moralisk frebild i filmen?
Problemet jag ser i mnga biografifilmer r att huvudkaraktrerna utmlas som bttre mnniskor n vad jag tror de r eller var. I "The Doors" kan jag tycka att Morrison r en tmligen vilsen och ibland osympatisk figur.
De andra bandmedlemmarna kunde dock ftt mer personlighet i filmen.
Det r ju bara ljligt att frska peka ut Jim Morrison som ngon slags "Djup tnkare" nr han ju i sjlva verket "bara" var en frontfigur i ett band, dr han spelade rollen som just en "frontfigur/rockstjrna" med arketypisk strlglans nstan.

S ska man bedma honom s bedm honom p rtt stt.
Som frontfigur, sngare.
Han fick ju rollen som rockstjrna av media, och han tog den till sig till 100%.

Pga av hans rolltolkning har vi idag som arketyp det som vi kallas "Rockstjrna."

Han var definitivt frgrundsfiguren i det.
Vid den tiden fanns det ingen som kunde mta sig. Inte mIck Jagger, inte John Lennon. Inte Jimi Hendrix.

Bortsett frn det s gjorde bandet betydligt mer originell och faktiskt bra, vlkomponerad, popmusik som var vldigt lngt frn det som de flesta gjorde vid den tiden - inklusive de jag nmnde hr ovan innan.

Filmen skildrade just detta p ett bra stt.
Den visad hur Jim Morrison gick frn den privatperson han var till att bli denna "Ikon" som fdde hela Rockstjrne-hypen.

Sjlvklart r det en riktigt bra film.
Det var skert 20 r sedan jag sg den sist, och den r fortfarande bra.
Om man inte gillar den, eller Doors musik, d r man fan Max Martin-skadad p riktigt. Och man behver lgga in sig fr en rejl omstllning av bde tycke och smak.
Citera
2024-05-24, 14:37
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det r ju bara ljligt att frska peka ut Jim Morrison som ngon slags "Djup tnkare" nr han ju i sjlva verket "bara" var en frontfigur i ett band, dr han spelade rollen som just en "frontfigur/rockstjrna" med arketypisk strlglans nstan.

S ska man bedma honom s bedm honom p rtt stt.
Som frontfigur, sngare.
Han fick ju rollen som rockstjrna av media, och han tog den till sig till 100%.

Pga av hans rolltolkning har vi idag som arketyp det som vi kallas "Rockstjrna."

Han var definitivt frgrundsfiguren i det.
Vid den tiden fanns det ingen som kunde mta sig. Inte mIck Jagger, inte John Lennon. Inte Jimi Hendrix.

Bortsett frn det s gjorde bandet betydligt mer originell och faktiskt bra, vlkomponerad, popmusik som var vldigt lngt frn det som de flesta gjorde vid den tiden - inklusive de jag nmnde hr ovan innan.

Filmen skildrade just detta p ett bra stt.
Den visad hur Jim Morrison gick frn den privatperson han var till att bli denna "Ikon" som fdde hela Rockstjrne-hypen.

Sjlvklart r det en riktigt bra film.
Det var skert 20 r sedan jag sg den sist, och den r fortfarande bra.
Om man inte gillar den, eller Doors musik, d r man fan Max Martin-skadad p riktigt. Och man behver lgga in sig fr en rejl omstllning av bde tycke och smak.
Kan inte rockstjrnor ses som osympatiska, eller varfr citerar du mig?
Jag sg om filmen ganska nyligen och tycket absolut att den fortfarande r sevrd. Lite pskyndad ibland och gruppens den och ventyr hade kanske gjort sig bttre i en lngre miniserie.
Citera
2024-05-26, 12:14
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Kan inte rockstjrnor ses som osympatiska, eller varfr citerar du mig?
Jag sg om filmen ganska nyligen och tycket absolut att den fortfarande r sevrd. Lite pskyndad ibland och gruppens den och ventyr hade kanske gjort sig bttre i en lngre miniserie.
Du inser att detta r ett diskussionsforum va?
Det innebr bla att anvndare kan tnkas svara p ngon annan anvndares inlgg.
Eller du kanske knde dig phoppad och lite krnkt?

Angende hur filmen borde ha spelats in, som miniserie eller lngfilm, s fr du nog ta och tnka p den tid d den spelades in.
Dvs den spelades in i en tid d det fanns en strre skillnad i kvalitet mellan miniserie och lngfilm.
Srskilt om det skulle vara fr TV, d det vl var pretty much unheard of att en topprankad filmskapare skulle "nedlta sig" till att producera fr TV ...

Idag r det annorlunda, som jag hoppas du frstr. Annars fr du faktiskt lov att tacka och bocka med tanke p hur jag s frikostigt och generst valde att dela med mig av mina visdomsprlor till just Dig, av alla.

Filmen var ju heller inte en "Bio-Pic" i traditionell betydelse, utan mer av ett "pretto konstprojekt" dr man frskte skildra en slags "allmn mystisk stmning" snarare n att gra ngot mer dramadokumentr.
Om man vill se en dokumentr s finns det ingen strre brist p sdana, om The Doors och Jim Morrison. Detta r en annan sorts film. En film som har strre likheter med vanliga spelfilmer n med faktagranskade, socialrealistiska dramadokumentrer.
Hr har scenerna byggts upp med utgngspunkt i den nrmast mytiska frstelse av Jim Morrison som hans fans hade - av honom.
Han Var, fr de flesta av dem, "The Doors," och de vriga bandmedlemmarna hamnade i skymundan - eller fick anta en slags ofrivillig roll som den "Mytiska kr" som hjer upp huvudkaraktren, men sjlva r mer eller mindre osynliga och identitetslsa.

Det Var ju s Morrison uppfattades. Det har inget med hur tex jag sjlv ser p saken.
Jag sjlv tycker istllet att bandets betydelse r svrt underskattad. Den musik de skapade nr de arrangerade ltarna var ju vad som gav dem den stmning de har - som skiljer sig frn nstintill allt annat i den dtida populrmusiken (ven drefter egentligen).

Det var verkligen inte att "bara spela ackord rakt upp och ner".
De tonsatte en "mystisk erfarenhet," snare n "skrev ltar."
Och utan just dessa 3 hade The Doors frmodligen - skerligen - inte ltit som de gjorde.
Kan du tex ens tnka dig "Riders on the Storm" med vanliga "vispop-ackord"?

Sn musik hamnar i stort sett aldrig p topplistorna, eller nr bortom den smskaliga "Pretto-publikens" extremt smala smak.

"The Doors" var verkligen unika, och r fullt ut frtjnta av all den berm de ftt, nda sedan 60-talet.

Men tnk ocks p detta - hade det inte varit fr just Jim Morrison, s hade det helelr aldrig funkat.
Att dessa fyra fanns varandra och var de de var, det var ett snt dr otroligt lyckokast att man undrar hur det ens kunde vara mjligt.

Om Jim Morrison var en skitstvel eller inte r kanske inte direkt ngot jag ligger vaken om p ntterna. Han gick "All in" i sin karaktr iaf, som en inkarnerad och livs levande Dionysus.
Och han gjorde det bra, tillrckligt bra fr att folket skulle acceptera honom som det.
Citera
2024-05-26, 14:35
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Du inser att detta r ett diskussionsforum va?
Det innebr bla att anvndare kan tnkas svara p ngon annan anvndares inlgg.
Eller du kanske knde dig phoppad och lite krnkt?

Angende hur filmen borde ha spelats in, som miniserie eller lngfilm, s fr du nog ta och tnka p den tid d den spelades in.
Dvs den spelades in i en tid d det fanns en strre skillnad i kvalitet mellan miniserie och lngfilm.
Srskilt om det skulle vara fr TV, d det vl var pretty much unheard of att en topprankad filmskapare skulle "nedlta sig" till att producera fr TV ...

Idag r det annorlunda, som jag hoppas du frstr. Annars fr du faktiskt lov att tacka och bocka med tanke p hur jag s frikostigt och generst valde att dela med mig av mina visdomsprlor till just Dig, av alla.

Filmen var ju heller inte en "Bio-Pic" i traditionell betydelse, utan mer av ett "pretto konstprojekt" dr man frskte skildra en slags "allmn mystisk stmning" snarare n att gra ngot mer dramadokumentr.
Om man vill se en dokumentr s finns det ingen strre brist p sdana, om The Doors och Jim Morrison. Detta r en annan sorts film. En film som har strre likheter med vanliga spelfilmer n med faktagranskade, socialrealistiska dramadokumentrer.
Hr har scenerna byggts upp med utgngspunkt i den nrmast mytiska frstelse av Jim Morrison som hans fans hade - av honom.
Han Var, fr de flesta av dem, "The Doors," och de vriga bandmedlemmarna hamnade i skymundan - eller fick anta en slags ofrivillig roll som den "Mytiska kr" som hjer upp huvudkaraktren, men sjlva r mer eller mindre osynliga och identitetslsa.

Det Var ju s Morrison uppfattades. Det har inget med hur tex jag sjlv ser p saken.
Jag sjlv tycker istllet att bandets betydelse r svrt underskattad. Den musik de skapade nr de arrangerade ltarna var ju vad som gav dem den stmning de har - som skiljer sig frn nstintill allt annat i den dtida populrmusiken (ven drefter egentligen).

Det var verkligen inte att "bara spela ackord rakt upp och ner".
De tonsatte en "mystisk erfarenhet," snare n "skrev ltar."
Och utan just dessa 3 hade The Doors frmodligen - skerligen - inte ltit som de gjorde.
Kan du tex ens tnka dig "Riders on the Storm" med vanliga "vispop-ackord"?

Sn musik hamnar i stort sett aldrig p topplistorna, eller nr bortom den smskaliga "Pretto-publikens" extremt smala smak.

"The Doors" var verkligen unika, och r fullt ut frtjnta av all den berm de ftt, nda sedan 60-talet.

Men tnk ocks p detta - hade det inte varit fr just Jim Morrison, s hade det helelr aldrig funkat.
Att dessa fyra fanns varandra och var de de var, det var ett snt dr otroligt lyckokast att man undrar hur det ens kunde vara mjligt.

Om Jim Morrison var en skitstvel eller inte r kanske inte direkt ngot jag ligger vaken om p ntterna. Han gick "All in" i sin karaktr iaf, som en inkarnerad och livs levande Dionysus.
Och han gjorde det bra, tillrckligt bra fr att folket skulle acceptera honom som det.

Du svarade med massa sjlvklarheter och eget tyckande i ett saligt ordbajseri, som inte hade mycket med det jag skrev att gra och jag undrade bara drav varfr?
Att bandets betydelse r underskattat fr st fr dig. I min vrld (och troligen de flesta andras) r The Doors extremt vlknt och populrt band. Inte konstigt att deras historia filmatiserats och frhoppningsvis blir det fler versioner i framtiden.
"Visdomsprlor" Klart att TV-serier har annan betydelse idag. Men jag tror, som sagt, att bandets de och ventyr gjort sig bttre som miniserie, inte att Oliver Stone skulle vara fre sin tid och gjort en TV-serie istllet fr film.
Klart att Jim Morrison var frontfigur i bandet, men likvl hade jag nskat att vriga bandmedlemmar skulle ftt mer plats i filmen.
Citera
2024-05-26, 16:40
Medlem
Dorniers avatar
Elvis var vl rockstjrna s det rcker och blir ver, med mer utstrlning ocks n Jim Morrison, eller har jag fel?

Edit:

Elvis live p TV i Ed Sullivan Show 1957

The Doors framfr "Light My Fire" 1968

Jim Morrison ser ganska uttrkad ut p scen och han sjunger dligt.
Senast redigerad av Dornier 2024-05-26 kl. 16:53.
Citera
2024-05-27, 09:05
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Beskte Jim Morrisons grav fr 15 r sedan. Det var k fr att komma fram till den och sopbilen kom tv gnger per dag fr att frakta bort alla blommor, spritflaskor, droger och annat folk lmnade vid graven. Oavsett vad man tycker om The Doors idag s var de ngot nytt och udda nr de kom och de r ett av ganska f band som frndrat musiken och pverkat flera generationer av musiker och musikstilar.

Sedan tycker jag kanske att filmen var sdr.
Som Oscar Wilde skrev i sin bok Dorian Grays portrtt: "when good Americans die they go to Paris". Vet inte om detta gller alla goda amerikaner, men Jim Morrison r begravd i Paris p kyrkogrden Pre-Lachaise. Det r ven Oscar Wilde, ven om han varken r amerikan eller fransman.

Ja, filmen The Doors var ngot av en besvikelse. Mjligen hade jag fr hga frvntningar nr den gick upp p bio under det tidiga 90-talet. Har ven beskt Pre-Lachaise, men det var som tur var inga ker nr jag var dr.
Citera
2025-05-20, 11:43
Medlem
diseuses avatar
.
Senast redigerad av diseuse 2025-05-20 kl. 11:44. Anledning: fel trd
Citera
2025-05-22, 11:54
Medlem
pn222jws avatar
The Door's var det ena av tv kaliforniska otroliga 1960talsband. (Beach Boys var det andra). Detta var ju i en tid nr en frsjutning vsterut till Stilla havskusten, av USA's framtid, skedde. Ett nytt land bde fysiskt och socialpsykologiskt. Morrison var ju s cool p grnsen till nonchalant och ddsfraktande...och en stor rocklyriker. Det var synd att han inte tog sig fram till 1980talet med livet i behll. LP'n "LA Woman" visade att Door's hade s mycket kvar att ge lyssnarna.
Citera
2025-05-22, 12:07
Medlem
Citat:
Hippies r tntiga.
Nej, det var vi inte, vi som var hippies i slutet av 60-talet/brjan av 70-talet var definitivt inte tntiga. Vi gjorde i ett svep upp med vuxenvrlden och leftovers frn 40- och 50-talet som fortfarande hngde kvar och vi banade vg fr en ny generation. Ett paradigmskifte som vi aldrig kommer att se igen. Efter oss kom punken, ett nedkp av sllan skdad magnitud. Skyll inte p mig, jag gjorde s gott jag kunde.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in