Citat:
Hade han talanger på flera plan som kunde mäta sig med många andra kulturella förgrundsfigurer. En del av dem som idag hyllas som stora konstnärer har bara lanserats av sina fränder, fast de egentligen är destruktivt sk*t, som Jack Kerouac, Allen Ginsberg, och Charles Bukowski. Men framför allt föredrog Morrison poesi framför rockmusik och han ville hellre ägna sig åt det. Det hade han väl fått lov att göra, tycker jag. Jag tycker bättre om John Cages metamusik än om hans poesi och föredrar om Bob Dylan inte sjunger än om han gör det. Se där en Nobelprisvinnare i litteratur, för sin "poesi"! Men som Cage sade, har man slagit igenom i en roll, han som tonsättare, ska man inte sätta sig på för höga hästar och tro att man ska accepteras även som poet. Detsamma skulle dirigent Esa-Pekka Salonen säga som inte uppskattas särskilt mycket som tonsättare, eller Morrison själv, som hade rollen av "snygg rockikon. Då ska man inte tro att man ska bli litterär.
Jim Morrison var helt klart en stark "kraft" på scen och i medierna och är kulturrelevant. Men jag ägnar mig inte åt honom eller hans produkter utan försöker se honom mer för hans plats i kulturhistorien.
Mest ser jag honom som en bricka och ett offer i ett politiskt spel med Vietnamkriget som primär uppdragsomgivning i utrikespolitiken och de av makten inducerade medborgarrättsrörelserna och andra sociala revolutioner riktade mot ungdomen som primärt slagfält på hemmaplan.
Jag tycker för övrigt att drogromantik och -propaganda är obehagligt och det passar inte min person, helt enkelt.
Så är det också fråga om en viss generation och dess ungdomstid. Jag är också trots allt för ung för att ha nostalgiska minnen av den tiden, musiken och kulturella, generationsanpassade influenser och produkter.
Jag tror inte alls att du är en dum fet trucker, och jag tror inte att sådana personer är vanliga. Jag avskyr föraktet för truckers, de är ofta sundare till sinnet än många andra och jobbar hårdare under långa pass för brödfödan än många andra, vilket de stora truck-kampanjerna i Nordamerika för några år sedan visade för många. En av mina bästa näst-grannar är förresten trucker. Föraktet för truckers misstänker jag beror på anti-vitt hat, förmodligen från — för att uttrycka sig diplomatiskt — "bolsjevikiskt anstrukna" massmedier. Eftersom folk blir så dj-a rädda så fort man skriver om judisk makt.
Senast redigerad av ZweiLife 2024-05-23 kl. 22:51.
Senast redigerad av ZweiLife 2024-05-23 kl. 22:51.
Klart att TV-serier har annan betydelse idag. Men jag tror, som sagt, att bandets öde och äventyr gjort sig bättre som miniserie, inte att Oliver Stone skulle vara före sin tid och gjort en TV-serie istället för film.