Citat:
Hade han talanger p flera plan som kunde mta sig med mnga andra kulturella frgrundsfigurer. En del av dem som idag hyllas som stora konstnrer har bara lanserats av sina frnder, fast de egentligen r destruktivt sk*t, som Jack Kerouac, Allen Ginsberg, och Charles Bukowski. Men framfr allt fredrog Morrison poesi framfr rockmusik och han ville hellre gna sig t det. Det hade han vl ftt lov att gra, tycker jag. Jag tycker bttre om John Cages metamusik n om hans poesi och fredrar om Bob Dylan inte sjunger n om han gr det. Se dr en Nobelprisvinnare i litteratur, fr sin "poesi"! Men som Cage sade, har man slagit igenom i en roll, han som tonsttare, ska man inte stta sig p fr hga hstar och tro att man ska accepteras ven som poet. Detsamma skulle dirigent Esa-Pekka Salonen sga som inte uppskattas srskilt mycket som tonsttare, eller Morrison sjlv, som hade rollen av "snygg rockikon. D ska man inte tro att man ska bli litterr.
Jim Morrison var helt klart en stark "kraft" p scen och i medierna och r kulturrelevant. Men jag gnar mig inte t honom eller hans produkter utan frsker se honom mer fr hans plats i kulturhistorien.
Mest ser jag honom som en bricka och ett offer i ett politiskt spel med Vietnamkriget som primr uppdragsomgivning i utrikespolitiken och de av makten inducerade medborgarrttsrrelserna och andra sociala revolutioner riktade mot ungdomen som primrt slagflt p hemmaplan.
Jag tycker fr vrigt att drogromantik och -propaganda r obehagligt och det passar inte min person, helt enkelt.
S r det ocks frga om en viss generation och dess ungdomstid. Jag r ocks trots allt fr ung fr att ha nostalgiska minnen av den tiden, musiken och kulturella, generationsanpassade influenser och produkter.
Jag tror inte alls att du r en dum fet trucker, och jag tror inte att sdana personer r vanliga. Jag avskyr fraktet fr truckers, de r ofta sundare till sinnet n mnga andra och jobbar hrdare under lnga pass fr brdfdan n mnga andra, vilket de stora truck-kampanjerna i Nordamerika fr ngra r sedan visade fr mnga. En av mina bsta nst-grannar r frresten trucker. Fraktet fr truckers misstnker jag beror p anti-vitt hat, frmodligen frn fr att uttrycka sig diplomatiskt "bolsjevikiskt anstrukna" massmedier. Eftersom folk blir s dj-a rdda s fort man skriver om judisk makt.
Senast redigerad av ZweiLife 2024-05-23 kl. 22:51.
Senast redigerad av ZweiLife 2024-05-23 kl. 22:51.