Tjena grabbar! Har lite frågor om hur det ska gå till på klass 2

r i Skåneland numera.
Har en vän som sägs stå inför ca 4-5 år för grovt narkotikabrott ( vi är ju alla oskyldiga tills motsatsen e bevisad

) , han sitter just nu häktad och kommer göra det ett tag framöver. Strax gått 4 månader därinne

Men han har bett mig att kolla upp lite hur det ligger till på våra skånska anstalter numera. Han drömmer om en klass 3, men det har jag sagt till honom att han kan glömma. Vi vill ju att han ska få sitta här nere nära oss på utsidan och inte hamna helt galet långt bort.
finns det någon av Guds små änglar här som har suttit på Fosie, Kristianstad eller Halmstad (eller någon annan jag kan ha missat som ligger någorlunda nära Skåne.)
Hur var avdelningarna, fanns det mycket att göra där eller det är mest bara att spela kort och prata med folk? Fanns det bara dampbarn med fängelseideal eller kan hitta skönt folk att ta en kaffe med?
Hur var det med besök, telefonsamtal och brevgången?
Hade ni flera killar på varje rum eller det varierar från lite?
Behöver man ha sina papper uppstoppade i röven vid inställning för å behöva styrka att man inte är golare för folk eller det finns lite tillit kvar hos folk

? haha skojar lite. Han är en toppengrabb, men bara så man inte hamnar på fel fot till att börja med. Blir ju första vändan hos KV nu så man är ju novis.
Ja å hur va vakterna för er? Blandad skara eller det e testobögar hela högen?
Aa ni fattar, kom gärna med tips och trix om ni skulle ha det. Kollat igenom tråden men hittar inte mycket om just dessa ställena.