2024-05-19, 02:01
Medlem
Om ni har varit med om att en katt har försvunnit, varför har ni då inte satt gps halsband eller liknande på de andra katterna så ni alltid kan hitta dom?
Citera
2024-05-19, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roughlife
Morsan har nu 4 katter som inte kommit hem. Hon bor ute på landet där de springer fritt, men spenderar majoriteten av tiden hemma sovandes i huset. Här finns knappt några människor och närmaste granne är väl 3 km bort.

Alla katter förutom 1 gammal hankatt har varit fullvuxna, helt friska katter. Det finns inte varg här, men lodjur och räv och grävling finns, dock har vi aldrig sett något lodjur. Hunden har brottats med flera grävlingar. Dessa katter brukar inte söka sig långt ifrån hemmet, de är alla kastrerade och några grannkatter har vi aldrig sett här.

Något har ju tagit dessa katter och jag kan endast tänka mig att det är räv, eventuellt lodjur då men det känns osannolikt då de är så sällsynta. Jag har fått hoppa imellan hunden och grävling i fullt slagsmål en gång, och även om grävlingar är tuffa som fan är de ju allmänt långsamma och katter är ju snabba som fan.

Vad tror ni, är det nån galen räv som stryker runt här och äter sig mätt på morsans katter?

Större rävar kan också ge sig på katter. Vi har mycket räv i vårt område, men som tur är så har vår katt klarat sig än så länge.

Som någon annan tipsade om: skaffa ett GPS-halsband till katten. Då kan ni se var de rör sig iaf. Vi hade det på våran katt när den var liten (nu är den såpass stor och vuxen att vi skippar det).
Senast redigerad av mtflash 2024-05-19 kl. 03:26.
Citera
2024-05-19, 05:13
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Troligtvist gillar inte katterna din mor.

Hade velat dragit till med den med. Eftersom jag avskyr folk som inte tar sina djur på allvar. Men här låter det ju främst som att morsan inte gillar katter, då hon inte lärde sig första, andra, tredje eller ens fjärde att det möjligtvis finns vilddjur som tar katterna...
Citera
2024-05-21, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markberedning
Det är säkert lodjur som tagit dom. Lodjur är mer vanlig än vad man tror, de är så skygga att det är sällan man får se dom.
Räven tar inte fullvuxna katter, tvärt om så brukar katter jaga iväg rävar om de kommer för nära.
Exakt vad jag tänkte skriva. Tror faktiskt inte att en frisk katt behöver frukta en räv.
Citera
2024-05-21, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 159cmm
Om ni har varit med om att en katt har försvunnit, varför har ni då inte satt gps halsband eller liknande på de andra katterna så ni alltid kan hitta dom?
Nästan djurplågeri att ha halsband på katt.
Citera
2024-05-22, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew

Säkerheten bör väl komma först?
Citera
2024-05-22, 22:56
Medlem
Citat:

Nej. Varför skulle det vara det?
Citera
2024-05-22, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 159cmm
Säkerheten bör väl komma först?

Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Nej. Varför skulle det vara det?

De kan fastna i den. Tex vid trädklättring.
Citera
2024-05-22, 23:37
Medlem
Citat:
De kan fastna i den. Tex vid trädklättring.

Alla kattband har ju funktioner för att förhindra att det inte händer. Vet du inte om det? Har du katt själv?
Citera
2024-05-23, 01:13
Medlem
Citat:
Alla kattband har ju funktioner för att förhindra att det inte händer. Vet du inte om det? Har du katt själv?

Nej, det visste jag inte om. Jag har bara sett ett fåtal katter med halsband i hela mitt liv, och de jag sett på nära håll var som vilket hundhalsband som helst.. Då hade något stolle satt en bjällra på katter också.

Ja, jag har haft ett flertal.

För övrigt tycker jag även att innekatter är en plågeri utan dess like Jag har mina katter för att de ska hålla efter gnagare och för att klappa på när de SJÄLVA väljer att komma in.
Citera
2024-05-23, 01:30
Medlem
Citat:
För övrigt tycker jag även att innekatter är en plågeri utan dess like Jag har mina katter för att de ska hålla efter gnagare och för att klappa på när de SJÄLVA väljer att komma in.

Jo, jag tror att katter är skapade som halvt rovdjur som har behov för att vara ute och jaga. Tror inte heller på att stänga in katter.
Citera
2024-05-23, 01:41
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Citat:

Nej det har dom inte. Vilka här skulle förhindra detta?
https://www.kattkompaniet.nu/sv/arti...9/katthalsband

sen även om det finns, skulle vara bra att veta hur bra det egentligen fungerar i praktiken, katten kan fastna på alla möjliga sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in