2024-05-22, 01:16
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Jeff Ahl var en gång en väldigt central ledare för AfS, och han är också den ende politikern (som jag minns iaf.) som har representerat AfS i riksdagen. I takt med att Kasselstrand vanskött partiet på olika sätt, så har Ahl blivit en av partiets mest högljudda kritiker.
Ideologiskt finns det inga större skillnader mellan Ahl och Kasselstrand vad jag vet, men däremot verkar Ahl vara kompetent och lämplig på flera punkter där Kasselstrand är självgod och omogen. Det kan i och för sig finnas andra som har bättre koll än mig, så jag ska inte säga för mycket.

Om jag förstått det rätt så var det flera i AfS' ledning som delade Ahls uppfattning om att Kasselstrand vanstyrde partiet under en tid. Om det stämmer att den interna oppositionen inom AfS var vettig och att de motsatte sig Kasselstrands vanstyre, så borde de kunna starta ett konkurrerande parti.

Skäl till varför det skulle kunna hända är följande.
1) AfS tycks vara ett döende projekt.
Vi vet inte hur EU-valet utvecklar sig, men det mesta tyder på att AfS har stagnerat och är på dekis nu för tiden. Om AfS inte gör en rejäl uppryckning i sommarens EU-val så får partiet ses som svagt och icke värdigt för dess medlemmar att engagera sig i. Luften kommer att gå ur ännu fler gräsrötter som bara lär se partiet som Kasselstrands privata lekstuga där han lyfter lön för att fjanta i media. Om det finns någon intern opposition inom partiet kvar så lär knivarna vässas efter ännu ett valnederlag. Flera inom den interna oppositionen lär definitivt kunna vara motiverade att antingen gå över till ett konkurrerande parti alternativt byta ut Kasselstrand. Existensen av ett konkurrerande parti skulle dessutom sätta ännu hårdare press på Kasselstrand, eftersom han inte längre kan använda argumentet att "AfS är det enda partiet som är mer radikalt än Sd" (bortsett från totalt marginaliserade nazister som NMR/NS).

2) AfS har inte mycket kvar att ge.
Det verkar inte finnas någon stor partikassa som är värd att slåss för, som kan motivera ett internt maktövertagande för den interna oppositionen. Eftersom det mesta av pengarna (tycks det som) hamnar i Kasselstrands privata ficka, så är det en ganska liten förlust för den interna oppositionen att starta om på noll. Rent massmedialt är AfS så pass okända att de inte har ett varumärke värt namnet att försöka ta kontroll över heller. De senaste fjantigheterna på memmo och Tiktok gör dessutom att ett nytt parti kan börja om på noll. De som vill kuppa/ta över AfS börjar på minus eftersom Kasselstrand har fjantat sönder partiet.

Tänkbara motargument.
3) Högern blir som bokstavsvänstern om man gör så här.
Det är sant att kommunistiska rörelser har blivit ökända för att föröka sig genom delning, detta gällde till exempel under perioden ca 1960-1975. Att den kommunistiska rörelsen splittrades berodde dock på helt andra orsaker än konflikterna inom AfS. Slutet av 1960-/början av 1970-talet var en tid då det skedde en rad geopolitiska händelser i omvärlden som påverkade den kommunistiska rörelsen i Sverige. Detta omfattade bland annat Sovjetunionens invasion av Tjeckoslovakien, Albaniens avsteg från Warszawapakten samt Rumäniens interna subordination inom densamma, sinosovjetiska splittringen, krigen i Vietnam och Kambodja med mera. Det fanns statsbärande kommunistpartier utomlands som med hjälp av ekonomiska medel utförde centrifugal påverkan på kommuniströrelsen i Sverige. Bortsett från möjligen Ryssland så finns det ingen annan utländsk aktör av värde som försöker påverka den högernationalistiska oppositionen i Sverige idag (och då är ändå Rysslands inflytande kraftigt överdrivet av PK-media).

4) Det blir ännu svårare att förmå folk att lägga en röst som blir bortkastad.
På grund av olika spärrar i valsystemet är det alltid svårt för nya partier att kunna konkurrera med gamla och etablerade partier. AfS är dock idag så pass litet att det här inte är någon större skillnad för ett nystartat parti. AfS möter redan idag samma argument bland potentiella väljare, och AfS brottas dessutom med en förtroendekris inom de egna leden som ett bättre styrt uppstickarparti skulle kunna undvika med en bra ledning.

Till sommarens EU-val är det för sent att starta ett nytt parti, men till riksdagsvalet 2026 så tror jag att det här skulle kunna bli verklighet. Sd har i stora drag agerat dörrmatta åt tre borgerliga högerpartier. AfS är en lekstuga för Kasselstrand, som nu har blivit en lekboll för Expo. Det händer väldigt lite och det bör finnas en målgrupp för alla som har tröttnat på passivitet och fjanterier.

Jag tror inte att Jeff Ahl kan ta sig in i riksdagen 2026, men han och andra kring honom skulle kunna bygga en politisk rörelse som utgör politisk och metapolitisk press på att lyfta frågor som idag är latenta eller dåligt hanterade.

5) Migrationen.
Inte mycket behöver sägas. Migrationen har minskat marginellt sedan Tidö tog över. Sd har fått igenom lite högre krav på arbetskraftsinvandrare, det är allt rent konkret. Just nu görs det utredningar, men det är väldigt oklart vad de mynnar ut i eller var de statliga tjänstemännens lojaliteter ligger. Många av dessa statstjänare har troligen varit aktiva på vänsterkanten i åratal (jag vet några "neutrala" tjänstemän vid namn). Det är naivt att tro att statstjänarna kommer att vara neutrala, mest troligt är att Sd är naiva som inte fattar att tjänstemännen kommer att förhala och vinkla dessa utredningar till att det inte går att göra någonting alls eller att "EU måste ta mer ansvar för flyktingar".

Att ta bort pullfaktorer för migration till Sverige är också viktigt; man kan inte lösa allt bara genom att sätta upp en berlinmur eftersom detta är praktiskt ogenomförbart om vi inte ska bli ekonomiskt isolerade från övriga Europa.

6) Rensa träsket.
Sd gör vissa myrsteg i rätt riktning när det gäller ifrågasättanden av SVT/SR, men det är alldeles för lite. Hela public service borde antingen avskaffas eller bantas bort till 90%. Det finns också en massa batikhäxor och PK-folk i alla möjliga myndigheter som man måste kunna sparka ut med röven före ifall de obstruerar. Till skillnad från Sd måste ett nytt parti förstå att myndigheter inte är neutrala verktyg utan att de är egna organismer som idag sysselsätter och när en stor grupp direkt systemfientliga personer. Skandalerna inom Polismyndigheten är bara ännu ett exempel.

7) Swexit.
AfS driver frågan men det är förstås inget de ska få ha ensamrätt på.

8) Völkischnationalism.
Begreppet Völkisch har ingen jättebra översättning i svenska eller engelska språket, men kan beskrivas som en position mellan liberal nationalism (öppen svenskhet) och biologisk rasism (blod och jord). För en kortare förklaring av Völkisch hänvisar jag till Wikipedia (länk). Vad som gör völkisch intressant är att den just täcker ett blint fält i svensk politik. Den liberala nationalismen blir allt svårare att tro på av flera skäl. Gruppen kaosblattar som varken vill eller kan integreras har blivit så stor att det är allt färre som tror på att dessa kan "marineras" i någon form av öppen svenskhet. Kanske kan några skickas hem, men om det inte är möjligt så kommer dessa inom överskådlig tid utgöra en grupp allt mer föraktade kaosblattar som, likt romerna i Östeuropa, har så dåligt rykte att det blir normaliserat att tala illa om dem och diskriminera dem helt öppet. Huruvida romerna i Östeuropa får vad de förtjänar är en egen diskussion (jag tycker inte alltid att de gör det). Poängen är att PK-dogmer om att fördomar är samma som okunskap är på väg bort. Utan finansieringen av public service och PK-censur så kommer en tillnyktring att ske. Samtidigt är den rena skallmätarrasismen troligen körd som nationalism.

Fördjupning om völkisch:

Vad säger ni som har insikt i AfS?

Kan Jeff Ahl utmana med lite hög energi och lyfta oppositionen på högerkanten?

Är det bättre att rösta på ett nytt parti än att stödja AfS valet 2026?
Senast redigerad av HugoStieglitz 2024-05-22 kl. 01:41.
Citera
2024-05-22, 01:35
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Jeff Ahl var en gång en väldigt central ledare för AfS, och han är också den ende politikern (som jag minns iaf.) som har representerat AfS i riksdagen. I takt med att Kasselstrand vanskött partiet på olika sätt, så har Ahl blivit en av partiets mest högljudda kritiker.
Ideologiskt finns det inga större skillnader mellan Ahl och Kasselstrand vad jag vet, men däremot verkar Ahl vara kompetent och lämplig på flera punkter där Kasselstrand är självgod och omogen. Det kan i och för sig finnas andra som har bättre koll än mig, så jag ska inte säga för mycket.

--

Om jag förstått det rätt så var det flera i AfS' ledning som delade Ahls uppfattning om att Kasselstrand vanstyrde partiet under en tid. Om det stämmer att den interna oppositionen inom AfS var vettig och att de motsatte sig Kasselstrands vanstyre, så borde de kunna starta ett konkurrerande parti.

--

Vad säger ni som har insikt i AfS?

Kan Jeff Ahl utmana med lite hög energi och lyfta oppositionen på högerkanten?

Är det bättre att rösta påett nytt parti än att stödja AfS valet 2026?
Ingen större insikt i AfS men små partier, särskilt på höger ytterkanten tenderar att splittras och spreta åt olika håll. United we stand, divided we fall, är ett mycket gammalt uttryck. det ligger något i det.
Citera
2024-05-22, 01:40
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ingen större insikt i AfS men små partier, särskilt på höger ytterkanten tenderar att splittras och spreta åt olika håll. United we stand, divided we fall, är ett mycket gammalt uttryck. det ligger något i det.
Jag förstod att den här invändningen skulle komma upp. Tycker du att det är bättre att de som är missnöjda med Kasselstrands fjanterier arbetar som en intern opposition? Står du bakom Kasselstrand?
Citera
2024-05-22, 01:45
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Jag förstod att den här invändningen skulle komma upp. Tycker du att det är bättre att de som är missnöjda med Kasselstrands fjanterier arbetar som en intern opposition? Står du bakom Kasselstrand?
Var bara ett analytiskt svar på frågan. Vore synd att se det partiet brytas sönder genom interna stridigheter. Väljarbasen kommer att vara den samma eller tom. minska och det blir två fraktioner som skall dela på dessa.
Citera
2024-05-22, 01:48
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Var bara ett analytiskt svar på frågan. Vore synd att se det partiet brytas sönder genom interna stridigheter. Väljarbasen kommer att vara den samma eller tom. minska och det blir två fraktioner som skall dela på dessa.
Eller så lockar det nya partiet till sig missnöjda Sd-väljare som idag ser AfS som ett dött projekt eftersom man inte vill kasta bort sin röst på en lekstuga. Vi vet inte och om AfS inte får konkurrens så lär vi inte få veta heller.
Citera
2024-05-22, 06:03
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Eller så lockar det nya partiet till sig missnöjda Sd-väljare som idag ser AfS som ett dött projekt eftersom man inte vill kasta bort sin röst på en lekstuga. Vi vet inte och om AfS inte får konkurrens så lär vi inte få veta heller.

Vad jag har hört så är fler nöjda med att Ahl inte är kvar då han uttryckte sig väldigt burdust. Det kändes inte så seriöst.

Men alla som är motståndare till den kant som AFS står på blir naturligtvis glada om fler rörelser uppstår som krigar mot varandra. Samtidigt tillintetgör de varandra från den riktiga politiken bland de riktiga partierna.

Jag tror inte att missnöjda från SD skulle orka med att sätta sig in i ett nytt parti som dessutom sannolikt är ännu mindre än AFS. Det stora problem som AFS fortfarande har är att folk inte vill lägga sin röst på dem för att det är som att slänga bort rösten. Ett nytt ännu mindre parti skulle självklart ha ännu större problem.

De röster som ahls nya parti får tar han från AFS och inte SD.
Citera
2024-05-22, 12:16
Bannlyst
Fattar inte att AFS orkar fortsätta, så länge som SD finns kommer dom aldrig in i riksdagen.
Vem betalar Gustav Kasselstrands lön?
Kommer nog dröja bra länge innan nått nytt parti kommer in i riksdagen.
Citera
2024-05-22, 16:12
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Är det bättre att rösta på ett nytt parti än att stödja AfS valet 2026?

Völkischnationalism låter ju exakt som den nationalism som både SD och Afs har.

Och som svar på frågan: nej, det behöves inte fler småpartier. Det småparti som verkar vara populärast i EU-valet är Folklistan. Det är en blandning av M och SD som dessutom troligtvis vill legalisera cannabis (alltså en post att fylla för haschrökande personer som är trötta på EU och massimvandring).
Citera
2024-05-22, 19:50
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Völkischnationalism låter ju exakt som den nationalism som både SD och Afs har.
AfS kan nog sägas vara völkisch. Sd är liberala.
Citera
2024-05-22, 19:55
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
AfS kan nog sägas vara völkisch. Sd är liberala.

Ändå är det SD som i de stora kanalerna och i riksdagen driver frågan om rasism mot svenskar, svenskofobi osv.

SD är de som protesterar i stora kanalerna mot bussning av svenska barn till migranttäta skolor.
Citera
2024-05-22, 20:01
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Ändå är det SD som i de stora kanalerna och i riksdagen driver frågan om rasism mot svenskar, svenskofobi osv.

SD är de som protesterar i stora kanalerna mot bussning av svenska barn till migranttäta skolor.
Ja, Sd lär väl röra sig mer mot det hållet i takt med ökad svenskfientlighet. Det var någon kvinna i Sd Stokcholm som ville tvångsbussa svenska barn till något ghetto. Buss-Mia kallades hon väl? Den typen av idéer är nog på väg ut hos Sd och den liberala nationalismen lär rent av "kastas under bussen" om ironin tillåts.
Citera
2024-05-22, 20:05
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ja, Sd lär väl röra sig mer mot det hållet i takt med ökad svenskfientlighet. Det var någon kvinna i Sd Stokcholm som ville tvångsbussa svenska barn till något ghetto. Buss-Mia kallades hon väl? Den typen av idéer är nog på väg ut hos Sd och den liberala nationalismen lär rent av "kastas under bussen" om ironin tillåts.

Pontus Andersson (SD): Bara SD har talat om rasismen mot svenskar
https://www.youtube.com/watch?v=T52Op0hYwcg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här