Citat:
Ursprungligen postat av
Nannegijala
Ja, det är vad domstolen själv har kommit fram till. Men du har ju fortfarande ett antal stater, t.ex. den tunga spelaren USA, som inte håller med om det. Så svaret på frågan om Israel (vilket var det jag syftade på) är fortfarande inte klockrent.
Med förlov sagt är det en lite underlig definition av vad som ur juridiskt perspektiv är klart och vad som inte är det.
Domstolar avgör själva tolkningen av regler om sin behörighet. Ibland kan sådana beslut överklagas, ibland inte.
Jag håller med dig om att det före beslutet 2021 var oklart om ICC hade behörighet avseende brott utförda på de ockuperade palestinska territorierna (FNs uttryckssätt) Gaza, Västbanken och östra Jerusalem.
Efter beslutet av ICC 2021 är det dock inte oklart vad som rättsligt gäller
för de länder som ratificerat Romstadgan.
Att det finns länder som har en annan uppfattning förändrar inte rättsläget för ratifikanterna och länder som inte ratificerat stadgan har inte heller någon rättslig skyldighet att biträda ICC. De kan med andra ord ha vilken uppfattning de vill i fråga om ICCs behörighet men det förändrar inte ICCs rättsliga möjlighet att utreda och åtala personer från sådana länder om ICC konstaterat sig ha sådan behörighet men de länderna behöver inte tex lämna ut personerna.
Länder som ratificerat stadgan kommer däremot att få lov att följa ICCs synsätt på sin behörighet om någon som det utfärdats arresteringsorder dyker upp inom det landets jurisdiktion, det är en skyldighet enligt stadgan. UK kommer att hamna i det problemet om nu Gallant eller Netanyahu, mot förmodan, skulle dyka upp i London under den korta återstående tiden av Tories maktinnehav eftersom Sunaks regering tydligen har uppfattningen att ICC inte har behörighet (med avseende på jurisdiktion) avseende krigsbrott och brott mot mänskligheten begångna på de ockuperade territorierna, av personer hemmahörande där eller mot personer hemmahörande där (så förstår jag Sunaks position).
Situationen i UK skulle sannolikt bli en parallell till den situation som uppstod med Pinochet och där den brittiska regeringen inte ville ha honom arresterad, husarrest om jag minns rätt, och överlämnad till Spanien men efter ett och ett halvt års processande och husarrest för Pinochet förlorade saken i den dåvarande brittiska högsta domstolen (även om Pinochet sedermera av hälsoskäl utvisades till Chile istället för att överlämnas till Spanien). Den brittiska regeringen skulle i, den nya, brittiska högsta domstolen förlora också denna sak så att sjunger om det, liksom då.