2026-06-09, 12:52
Medlem
eldrattans avatar
Karim Khan heter denna åklagare alltså. Det första som man slås av är om denna Khan har rötter i den ökända Ali-Khan släkten?
Citera
2026-06-09, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Karim Khan heter denna åklagare alltså. Det första som man slås av är om denna Khan har rötter i den ökända Ali-Khan släkten?

Det första jag slås av är om denna Khan är besläktad med den ökände tigern Shere Khan.

Från wiki.

"As of 2014, Khan is one of the most common surnames worldwide, shared by over 22 million people in Asia and 23 million people worldwide.[10] It is the surname of over 108,674 British Asians, making it the 12th-most common surname in the United Kingdom."

https://en.wikipedia.org/wiki/Khan_(surname)
Citera
2026-06-09, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan

nope. Karim härstammar från pakistan. och Ali-khans är "någon slags araber" som flydde turkiet ,då ottomanska imperiet föll samman och turkarna gjorde rent hus i.. turkiet... till libanon, inte helt olikt "gaza-palestinen-klanen Dogmush" som gjorde en snarlik utvandring men till... britiska palestina mandatet några år tidigare.
Citera
2026-06-09, 14:39
Medlem
.nattramn.s avatar
Jag vill rätta mig själv här, de har inte kommit fram till han har gjort detta. Utan att de har kommit fram till att rapporten är otillräcklig samt att det fins, jag vet inte vad, något som är partiskt. Det ska fannsas en fraktionsgrund som man måste ha i åtanke, vad är det?

Khan har sagt att FN kommit fram till att han är oskyldig, men det är fria fantasier. För de är jag nästan säker på att de inte gjort.

Citat
I rapporten uppgavs att han hade "sexuell kontakt utan samtyckande med den kvinnliga assistenten på kontoret, i hans privata bostad och under affärsresor".

Tidigare rapporterade Reuters, med hänvisning till källor, att FN:s utredningsrapport drog slutsatsen att det fanns "fraktionsgrund" för att beakta anklagelser om sexuella övergrepp.

En annan rapport från tre domare som granskade FN-utredningen drog dock slutsatsen att de tillgängliga bevisen var otillräckliga för att styrka anklagelserna och överskred tröskeln för rimligt tvivel.

https://www.vietnam.vn/sv/cong-to-vien-truong-cua-toa-an-hinh-su-quoc-te-bi-dinh-chi-vi-cao-buoc-quay-roi-tinh-duc

Jag tycker det är sjukt att OIOS fick göra utredningen. Då khan fru jobbat där innan med just sådana frågor och att hon enligt kvinnan också försökt förmå den utsatt kvinna till tystnad.

Det var många som var emot att OIOS skulle göra utredningen just för man menade på att de var partiska och nu efter 2 år finns det en fraktionsggund och den är eller bevisen är otillräckliga.

Men jag ber om ursäkt att jag drog iväg i min tolkning att man kommit fram till att han var skyldig, det känner jag mig ganska säker på att man inte har.

Det ska oavsett avgöras med en omröstning av medlemsländerna.
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Hurvida Khan får komma tillbaka.

Man har alltså tillslut nu efter två år av att FN har utrett honom kommit fram till han har gjort dessa sexuella övergrepp mot två kvinnor som jobbat under honom.

Det borde väl vara nog för att avsätta honom och starta en rättsprocess mot honom. Men nej detta är ICC.

ICC:s styrande organ kommer att lägga fram sitt slut till alla 125 ICC:s medlemsstater, som kommer att rösta om Khans öde i en särskild session. Hans avlägsnande kommer att kräva en majoritet i en sluten omröstning, med 63 länder som behöver stödja en åtgärd för att avsätta honom.
https://www.timesofisrael.com/icc-chief-prosecutor-suspended-after-probe-finds-he-committed-serious-sexual-misconduct/

Det är bara i ICC och FN där chefen kan sexuellt förgripa sig på andra anställda kvinnor och medlemsländerna ska få rösta om det ska spela roll. Lägg av, är ICC så befriats från från lagen?

För att vara tydlig Khan avgick tillfälligt under utredningen. Så detta är ju snarare om han ska få komma tillbaka eller inte.

Om man vill förgripa sig på kvinnor eller köra sådana aktiviteter som skedde på 7 oktober, se först till att vara anställda på ICC eller av FN. Ett litet råd bara.
Citera
2026-06-09, 15:30
Medlem
.nattramn.s avatar
Jag har funderat över varför inte det blir en polisanmälan mot Karim Khan.

Men han har som chäfåklagere på ICC immunitet mot att bli åtalad.

Så det går liksom inte att åtala honom. Samma gäller ju de URNWA anställda som var delaktiga under 7 oktober, de går ju inte heller att åtala. De har ju försökt några gånger i USA. Tror att de försöker mot en URNWA anställd nu i Israel. Som bevis har de en film när den URNWA anställda bär ut en död kropp och lastar den i en UN märkt bil och kör i väg med liket. De har säkert mer bevis, men den filmen finns.

Det är ju helt sjukt att en domstol ger Immunitet till anställda så att de kan begå brott utan att straffas samtidigt som de ska sätta dit andra. Det är något sjukt i det, att FN och ICC ska stå över lagen själva. Hur rättfärdigar man det ens? Sedan ska de vara de enda som får utreda när anklagelser kommer. Så var det med URNWA:s medverkan i 7 oktober så var det med Khan.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-09 kl. 15:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in