2024-05-20, 23:44
Medlem
Tänkte låna en tråd, men skitsamma. Skriver en egen.
Har en stationär burk som enbart används till lite nyhets-surf, spela lite spel, streams etc.
Har haft igång den i ett år utan att gjort i stort sätt nåt.
Det enda jag gjorde, dagen då bitlocker krävde en nyckel.
Det var att när batteriet i mina steel series dog och jag pluggade in ett par andra lurar.
Annars har jag legit inte gjort nåt.

Har googlat och bara hittat gissningar ala " nån bug i en uppdatering" osv.

Så, varför kickade bitlocker in? ( svårt att svara på )
Bör jag kolla upp nåt i burken?
Etc Etc.

Jag har ingen aning, noll kunskap i vad ämnet ens kan vara.
Men sitter nån där ute med några bra ord, so skjut.
Citera
2024-05-21, 00:17
Medlem
Highfashions avatar
Jag har aldrig själv vart med om att bitlocker krypterar en hårddisk av sig självt. Dock så verkar det ha hänt andra, här en en tråd om det på reddit:

https://www.reddit.com/r/Windows10/s/yFa4hrSSpx

Du kan kolla din bios om det har ändrats några inställningar alternativt testa att återställa bios till standard inställningar.

Det kan också vara någon form av bugg/glitch på din EFI partition och du möts av en bitlocker unlock screen även fast hårddisken inte är krypterad. För att kolla om så är fallet starta datorn från någon winPE CD via usb. Typ hirens boot cd eller valfri Linux live distro. Väl startat från usb använd valfritt partiton-software och kolla om hårddisken verkligen är krypterad. Om hårddisken visar sig vara krypterad så kan du logga in på ditt Microsoft-konto med mobilen eller annan dator och kolla om du har din bitlocker-recovery-key sparat på ditt konto. Om du inte har det så är det nog kört.

Lycka till!
Citera
2024-05-21, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highfashion
Jag har aldrig själv vart med om att bitlocker krypterar en hårddisk av sig självt. Dock så verkar det ha hänt andra, här en en tråd om det på reddit:

https://www.reddit.com/r/Windows10/s/yFa4hrSSpx

Du kan kolla din bios om det har ändrats några inställningar alternativt testa att återställa bios till standard inställningar.

Det kan också vara någon form av bugg/glitch på din EFI partition och du möts av en bitlocker unlock screen även fast hårddisken inte är krypterad. För att kolla om så är fallet starta datorn från någon winPE CD via usb. Typ hirens boot cd eller valfri Linux live distro. Väl startat från usb använd valfritt partiton-software och kolla om hårddisken verkligen är krypterad. Om hårddisken visar sig vara krypterad så kan du logga in på ditt Microsoft-konto med mobilen eller annan dator och kolla om du har din bitlocker-recovery-key sparat på ditt konto. Om du inte har det så är det nog kört.

Lycka till!

Ditt svar är för mig 95% Swahili.
Jag kunde öppna upp skiten igen, då jag kunde logga in på mitt microsoftkonto på min mobil och få en nyckel.
Fattar bara inte hur datorn kunde bestämma sig för att låsa hela skiten utan anledning.<

*edit
Jag som var trög, förstår nu.
Senast redigerad av casii 2024-05-21 kl. 01:47.
Citera
2024-05-21, 07:51
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Bitlocker är väl typ standard och man måste aktivt välja bort skiten.

Har nyss installerat en dator (win 11) och valde att inte koppla något Microsoft-konto.
Frågan är om Bitlocker kan ställa till det ordentligt då jag då får svårt att hitta någon återställningsnyckel?
Har valt att avaktivera Bitlocker men det känns ändå lite halvfarligt...
Citera
2024-05-21, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden

Har nyss installerat en dator (win 11) och valde att inte koppla något Microsoft-konto.
Frågan är om Bitlocker kan ställa till det ordentligt då jag då får svårt att hitta någon återställningsnyckel?

Jag trodde inte jag skulle få tag i nyckeln då jag inte heller har nåt micro-konto.
Men var knutet till en av mina slask gmail, så kunde logga in och lösa det.
Men kolla upp det så du inte sitter där med k***n i näven nån vacker dag.
(Säger jag som inte vet nåt om ämnet)
Citera
2024-05-21, 12:11
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casii
Jag trodde inte jag skulle få tag i nyckeln då jag inte heller har nåt micro-konto.
Men var knutet till en av mina slask gmail, så kunde logga in och lösa det.
Men kolla upp det så du inte sitter där med k***n i näven nån vacker dag.
(Säger jag som inte vet nåt om ämnet)
Kan man knyta win till ett gmailkonto?

Men man kan tydligen göra såhär också
https://www.process.st/how-to/get-bi...osoft-account/
Citera
2024-05-21, 22:44
Medlem
Citat:
Kan man knyta win till ett gmailkonto?

Men man kan tydligen göra såhär också
https://www.process.st/how-to/get-bi...osoft-account/

yes det går fint, finns en tutorial på samma sida som du länkade.
bara så jävla skevt att det kickar in utan anledning
Citera
2024-05-21, 23:00
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Citat:

Går det att välja bort bitlocker i windows 11 utan att gå in i commandopromten och skriva in konstiga kommandon? (som jag som aldrig gjort det förut inte törs mig på)
Citera
2024-07-17, 23:43
Medlem
Archytechtics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Går det att välja bort bitlocker i windows 11 utan att gå in i commandopromten och skriva in konstiga kommandon? (som jag som aldrig gjort det förut inte törs mig på)

Jag har för mig att Bitlocker aktiveras automatiskt på Windows 11 om hårdvaran stödjer det och du väljer att använda ett Microsoft-konto istället för ett lokalt konto under installationen. Återställningsnyckeln för Bitlocker finns då tillgänglig på ditt Microsoft-konto, men om du av någon anledning inte längre har tillgång till det är det hopplöst att komma åt datan på disken.
Citera
2024-07-18, 18:54
Medlem
Jo, så här är det.

Microsofts implementering av FDE med Bitlocker som är delvis TPM-baserad är riktigt dålig och känslig.
Kortfattat är det så att om TPM i datorn upptäcker något den tror är en hårdvaru/mjukvarumodifikation så sparkas nyckeln ut från TPM, och en återställningsnyckel, vilken du måste ha sparat, krävs för att få igång datorn igen. Har du inte skrivit ut denna, eller sparat den på ditt Microsoftkonto, är du körd. Allt på disken är borta oåterkallerligt.

Vad kan då trigga detta? Typ: en elektrisk störning, ett torskat BIOS-batteri eller en BIOS/UEFI-uppdatering som av OEM:en inte gjorts på ett helt korrekt sätt.

Jag jobbar bl.a. inom IT-support och detta ärende är tyvärr jättevanligt på Windows-PC.
Apple, som jag inte gillar i många andra avseenden, har dock gjort detta rätt. Nyckeln som används för att läsa in användardata är bara en hårdvarubaserad keystretch av konkatenerat användarnamn och lösenord, så kommer man ihåg dessa är det lugnt. Chromebook och riktigt OSS Linux har också gjort detta rätt för det mesta - problemet finns inte där heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in