Vet inte om du menar att sjukskrivning är fel ord och att du vill ha något annat för när en anställd ringer in till arbetsgivaren och säger: -"Jag kan inte komma idag för jag ligger hemma med feber" Sjukanmälan kanske?
Det är i varje fall så att för de allra flesta arbetsgivare är detta den absolut vanligaste typen av frånvaro där den anställde är sjuk, läkarintyg krävs normalt bara från dag 7/8. Helt enkelt för att de flesta anställda sköter detta på ett bra sätt och att sätta upp andra system skulle kosta mer än det ger.
Sedan har vi då undantagen, strulpellarna, återfallssjukdomarna, måndagssjukan eller vad vi nu vill kalla det. Där kan en lösning vara att införa förstadagsintyg, dvs man godkänner inte egensjukskrivning för den anställde, men detta baseras på en historik av händelser och ett berättigat behov. I extrema fall kan det även utsträckas till att man behöver visa för VAB. Å andra sidan finns det anställda med kroniska sjukdomar som får intyg på att man inte ens ska ha karensavdrag (eller fanns i varje fall om det nu är borttaget), och som då som en naturlig följd inte heller kan åläggas förstadagsintyg.
Citat:
Ursprungligen postat av
IWannaBeAdored
Nej sjukskrivning sköts av läkare. Jag kallar det att man ringer in och säger att man är sjuk? Var tror du ordet skrivning kommer ifrån i sammanhanget? För läkaren skriver ett intyg.
TS har ju dock inte varit ett dugg tydlig (kanske är trolltråd) över om personen bara skitit i att komma till jobbet utan någon som helst uppbackning som exempelvis ett sjukintyg. Om man bara totalt skiter i att komma till jobbet 20% av tiden utan att personen har nåt sjukintyg är det ju bara sparka personen. Har man 20% frånvaro men personen har sjukintyg är det ju annorlunda, då är det ju en som mår riktigt dåligt om h*n lyckas få sjukintyg gång på gång så pass ofta.