• 1
  • 2
2024-05-21, 20:20
Medlem
Kalla dem vad ni vill, illuminati, frimurarna, globalisterna, elitjudar osv.
De som vill förslava mänskligheten bland annat genom att brya ned den genom droger, skitkultur, LGBTQ nonsens, kommunism.

Tänker ni som jag att Sagan om ringen var en försvarsskrift mot den allsmäktiga dollarn. Liknelserna man kan se med saurons öga, mordors industrialism, avsaknaden av högre värden bland de mörka makterna, hatet mot det goda.

Tolkien var konservativ och hatade frimureriet. Böckerna representerade allt som är gott och motsatsen till vänsterliberalernas själ.
Citera
2024-05-21, 20:23
Medlem
Highfashions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagotbra
De som vill förslava mänskligheten bland annat genom att brya ned den genom droger, skitkultur, LGBTQ nonsens, kommunism.

Tänker ni som jag att Sagan om ringen var en försvarsskrift mot den allsmäktiga dollarn. Liknelserna man kan se med saurons öga, mordors industrialism, avsaknaden av högre värden bland de mörka makterna, hatet mot det goda.

Tolkien var konservativ och hatade frimureriet. Böckerna representerade allt som är gott och motsatsen till vänsterliberalernas själ.

Ja det är klart det var det. Väldigt tydligt när man läser emellan raderna
Citera
2024-05-21, 20:35
Medlem
Gridiots avatar
Nä, jag tror inte karl trodde på sådana tokigheter. Sagan om ringen är ett väldigt katolskt inspirerat värk. Det kan vara detta som du missförstår och tolkar genom en modern lins av kulturkrigsdravel. Visst, killen var konservativ, samtidigt som han var mycket bildad. Något tokhögern saknar.

Här har du en länk att läsa https://en.wikipedia.org/wiki/Christ...n_Middle-earth
Citera
2024-05-21, 20:41
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagotbra

Utveckla hur du ser paraleller mellan dollarn och Sauron, är du snäll.
Citera
2024-05-21, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Utveckla hur du ser paraleller mellan dollarn och Sauron, är du snäll.
Jag ser inte dollarn som sauron men den som äger dollarn är sauron och herrens viktigaste instrument för makt.
Senast redigerad av nagotbra 2024-05-21 kl. 20:57.
Citera
2024-05-21, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
Nä, jag tror inte karl trodde på sådana tokigheter. Sagan om ringen är ett väldigt katolskt inspirerat värk. Det kan vara detta som du missförstår och tolkar genom en modern lins av kulturkrigsdravel. Visst, killen var konservativ, samtidigt som han var mycket bildad. Något tokhögern saknar.

Här har du en länk att läsa https://en.wikipedia.org/wiki/Christ...n_Middle-earth
Det är inte tokigheter. Att allt det jag nämnde är skit plus aborter är uppenbart ont och det är vad etablissemanget representerar. Jag är dessutom inte tokhöger och ganska bildad.

Att den är kristet inspirerad är inget jag förnekar. Men är inte kristen tanke en del av den här världen, konflikten den här världen möter? Kanske inte i ditt sinne men i Tolkiens och andras.

Att jag nämner att Tolkien var konservativ var inte för att hävda att konsvervatismen är botemedlet för världen, mer för att visa vad det var han stod emot.
Senast redigerad av nagotbra 2024-05-21 kl. 21:35.
Citera
2024-05-21, 20:59
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Jag tror som Gridiot. Tolkien skrev inte för att vara motstånd mot något. Han skrev mer för att föra fram och illustrera idéer han själv trodde på. Katolicism, Monarkism, och kanske Traditionalism.
Citera
2024-05-21, 21:50
Medlem
Tolkien ogillade allegorier, så de olika makterna i boken motsvarar inte direkt några specifika länder. Sauron representerar en sorts ondska. Visst kan man se likheter med USA, men även med andra mäktiga länder.

Men samtidigt var "Sagan om ringen" tänkt som en sorts mytologi för Storbritannien. Så det är svårt att komma från att Fylke tycks vara en sorts idealiserad drömvariant av ett gammalt lantligt Storbritannien.

Tolkien har dessutom sagt att boken genomsyras av ett katolskt budskap, något som inte var hans avsikt utan var något han själv insåg först efteråt. (Anser man att katolicism och sanningen är samma sak så går det nog inte att undvika.)

Att Tolkien avskydde modernism och det moderna samhället och idealiserade det förflutna är också välkänt. Han var nog mer traditionalist än konservativ.
Citera
2024-05-21, 22:26
Medlem
Vill man förstå Tolkien, räcker det nog inte med att enbart inse att han var katolik, och att detta präglade hans litterära produktion, även om man kan komma ganska långt med att blottlägga sådana teman och motiv.

Hans intellektuella miljö i Oxford formade förstås honom och hans idévärld. Det litterära sällskap han var medlem utav, The Inklings, bör studeras mer ingående för att se vilken slags människor som ingick där, och vad deras gemensamma övertygelser var.

Inklings bestod bland andra av C.S.Lewis, en annan kristen fantasyförfattare, teologen och författaren Charles Williams, poeten och filosofen Owen Barfield, historikern Lord David Cecil och poeten samt professorn Adam Fox.

Samtliga var mycket klassiskt belästa och kristna, djupt konservativa men knappast reaktionära. En idé som de troligen sympatiserade med var tron på människans värdighet samt att en enskild människa kan göra skillnad gentemot onda makter.

I ett berömt tal sade Tolkien själv att han stod på hobbitarnas sida (var själv en sådan?) gentemot Saurumans ondskefulla avkomlingar i världen (Sauron menade han var borta), som i sitt sökande efter kunskap och makt enbart orsakade förstörelse.
Senast redigerad av polox 2024-05-21 kl. 22:30.
Citera
2024-05-22, 10:47
Medlem
NattNatts avatar
Den utgör väl hur som helst ett motstånd mot ondskan, och en karta för hur man kan göra gott. Detta även om man inte har någon större "makt", förutom i fråga om sig själv och sitt handlande. Den beskriver den lilla människans hjältemod, den mäktiges förmåga till storhet och ödmjukhet, hur makt kan korrumpera men inte behöver göra det (t ex Gandalf). Vänskap, och att i den överkomma olikheter. Rädsla beskrivs i många olika former och med många olika utgångar. Mod, hur man överkommer rädslan, och så vidare.

Ringen tycker jag bland annat kan tolkas som att vem som helst kan komma in på fel väg och korrumperas om den inte är försiktig och uppmärksam. Till och med Frodo som har ett hjärta av guld blir påverkad när han hamnar under direkt påverkan av ringen och den makt som finns i den och bakom den. Skulle det inte ha varit för hans bästa vän Sam, vem vet då hur det skulle ha slutat. Kanske som Gollum? Gollum är snål och småaktig, men man får även se att han innerst inne har ett gott hjärta. Men han slits i stycken av sin egentliga vilja, och rädslan för att bli utnyttjad, samt egoismen och önskan att äga ringen.

Gandalf o andra sidan kan inte befatta sig med ringen överhuvudtaget, då ringens kraft skulle spela på hans vilja att göra gott och med tiden korrumpera honom. Gandalf är ju väldigt vis, men skulle han använda sig av ringen skulle han inte kunna motstå dess negativa influenser. Hans vishet och kraft innebär inte att han kan kontrollera ringen, utan kommer till uttryck i att han kan motstå lockelsen från första början och finna andra vägar.Även om det inte är lätt.

En annan viktig poäng, är att det är lätt att förvandlas till just det som man försöker bekämpa. Använder man sig av samma metoder som sin fiende, så är man sin fiende.
Citera
2024-05-25, 15:48
Medlem
Illuminati finns på riktigt, vi måste samla oss för att stoppa illuminati och aliens. Jag och Morgan Månstråle kommer samla ihop en arme. Gå in på länken nedanför innan Illuminati och triumviratet tar bort hemsidan. Skynda er innan det är försent!!!

https://hackertyper.net/
Senast redigerad av snorky420 2024-05-25 kl. 16:26.
Citera
2024-05-28, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorky420
Illuminati finns på riktigt, vi måste samla oss för att stoppa illuminati och aliens. Jag och Morgan Månstråle kommer samla ihop en arme. Gå in på länken nedanför innan Illuminati och triumviratet tar bort hemsidan. Skynda er innan det är försent!!!

https://hackertyper.net/
Vad är det med illuminati du inte tror på? De är ganska öppna med vad de vill?
Senast redigerad av nagotbra 2024-05-28 kl. 20:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in