2024-05-02, 14:07
Medlem
Ny information, han kan ha lidit av en allvarlig psykisk störning.

Jag har inget konto så jag kan inte läsa vad det står.

https://www.bt.se/mark/misstankte-17-aringen-kan-ha-lidit-av-en-allvarlig-psykisk-storning/
Citera
2024-05-02, 14:17
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nintyeight
Ny information, han kan ha lidit av en allvarlig psykisk störning.

Jag har inget konto så jag kan inte läsa vad det står.

https://www.bt.se/mark/misstankte-17-aringen-kan-ha-lidit-av-en-allvarlig-psykisk-storning/

Artikeln är öppen för mig av någon anledning...
Utdrag:
Under tiden han suttit frihetsberövad har det gjorts en så kallad paragraf 7-undersökning. Det en mindre psykiatrisk läkarundersökning som görs när domstolen anser att personens psykiska tillstånd bör undersökas.

Undersökningen kommer fram till att det ”kan misstänkas” att 17-åringen led av en allvarlig psykisk störning både vid tillfället för det misstänkta mordet, och när undersökningen gjordes.

I läkarutlåtandet står det också att det finns skäl att göra en mer omfattande rättspsykiatrisk undersökning av 17-åringen. En sådan kan ha avgörande betydelse för om den misstänkte ska dömas till fängelse eller rättspsykiatrisk vård, om han anses skyldig till händelsen.
I övrigt inget nytt i artikeln: Hans advokat, Magnus Gabrielsson, säger bara att MGM fortsätter att neka och advokaten vill inte kommentera intyget och hänvisar till förundersökningssekretess. Ny häktningsförhandling imorgon fredag.
Citera
2024-05-21, 17:13
Avslutad
Som närstående till gärningsmannen är de otroligt jobbigt att läsa denna utgång för maja.
Och de som läggs fram här.

Mycket av det som står skrivet om GM går att bekräfta- fråga de frågor ni vill ha bekräftade.
Jag står familjen otroligt nära.

Tim kommer från en extremt dysfunktionell familj, med mycket varningstecken.

Jag känner skam då en soc anmälan säkerligen hade kunnat förhindra Majas död
Citera
2024-05-21, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3ww3
Som närstående till gärningsmannen är de otroligt jobbigt att läsa denna utgång för maja.

Mycket av det som står skrivet om GM går att bekräfta- fråga de frågor ni vill ha bekräftade.

Du ska inte ta det personligt. Det fanns väl redan orosanmälningar till soc som aldrig ledde till något. Åtgärder kräver ofta föräldrarnas medverkan och vill de inte ta emot stöd från soc så slipper de. Det måste till ganska allvarliga brister för att det ska leda till omhändertagande.
Citera
2024-05-21, 18:21
Medlem
Telestos avatar
Artikeln är öppen för mig av någon anledning...

Du kanske har konto på någon av Gota medias andra tidningar.
I en del fall (inte alla?) funkar inlogget på syskonsiterna. Ibland aotomagiskt, ibland måste man logga in, ibland funkar det inte
Citat:
Gota Medias varumärken täcker mediamarknaden i drygt 40 kommuner i västra och sydöstra Sverige:
Barometern Oskarshamns-Tidningen, Blekinge Läns Tidning, Borås Tidning, Kalmar Läns Tidning, Kristianstadsbladet, Norra Skåne, Smålandsposten, Sydöstran, Trelleborgs Allehanda, Ulricehamns Tidning, Växjöbladet/Kronobergaren, Ystads Allehanda, Ölandsbladet.
Citera
2024-05-21, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Du ska inte ta det personligt. Det fanns väl redan orosanmälningar till soc som aldrig ledde till något. Åtgärder kräver ofta föräldrarnas medverkan och vill de inte ta emot stöd från soc så slipper de. Det måste till ganska allvarliga brister för att det ska leda till omhändertagande.

Även barns medverkan krävs väl.
Citera
2024-05-21, 19:59
Avslutad
Citat:

Klart jag tar det personligt då det fanns stora brister 🥺
Jag vet inte om det hör hemma här att berätta om hur dysfunktionell familjen är - men det är illa. Riktigt illa.
De framgår inte heller hur nära familjen jag stått - men jag har vart en "del" av familjen under en kort period.

Självklart hade en soc anmälan från mig innebärt ett akut omhändertagande, jag hade tankarna på att soc anmäla, men min relation och empati till familjen var för stark och jag hade vid den tidpunkten svårt att splittra en familj som var så beroende av varandra.

Det är svårt att inte klandra sig själv, man vet ju hur mördare "föds" och ändå agera man inte när man hade de framför ögonen.

Nu är jag säker på att detta var ett våldtäkts försök som gått helt fel till.
Citera
2024-05-21, 20:21
Medlem
Citat:

Hur skulle du beskriva det som är dysfunktionellt med familjen? Förekom det våld mot barnen? Är MGM emotionellt avtrubbad pga vad han har utsatts för?
Citera
2024-05-21, 21:13
Medlem
Bushido-95s avatar
Citat:

Nu är jag säker på att detta var ett våldtäkts försök som gått helt fel till.

Vad är det som gör att du är helt säker på det?
Citera
2024-05-21, 23:29
Medlem
Venators avatar
Citat:

Det är väldigt uppskattat att du delar med dig men tänk på dig själv i första hand så du inte utsätter dig för en obehaglig situation, antingen emotionellt genom vad du kan få läsa här eller genom risken att någon identifierar dig i verkligheten. Det är inte heller säkert att en orosanmälan från dig skulle ha gjort skillnad, så skuldbelägg dig inte för hårt.

Men givet detta, om det är något du känner dig bekväm med att svara på, så har jag några frågor...

1. Stämmer det att pappan i familjen är instabil och knepig, eventuellt med udda sexuella idéer?

2. Är det din uppfattning att Tim har haft en problematik som familjen inte kunnat eller haft ork att hantera och som inte varit känd utanför familjen?

3. Har socialen varit involverad? Det har ju funnits polisbesök enligt vittnesmål i tråden och de kan ju ha gjort en orosanmälan?

4. Har du en uppfattning om ifall Tim har våldsamma tendenser eller svårt med impulskontroll?

Och du får verkligen inte känna någon press att svara på detta! Ångrar du att du skrivit i tråden är det självklart ok.
Citera
2024-05-22, 06:56
Medlem
Citat:

Spännande detta att du säger att du står familjen nära och varit en del av familjen men vet inte om att det varit soc anmälningar från både polis själva och från skola. 🧐

Rekommenderar alla att ta vad den här personen skriver med en extrem nypa salt.
Citera
2024-05-22, 10:56
Avslutad
Citat:
Hur skulle du beskriva det som är dysfunktionellt med familjen? Förekom det våld mot barnen? Är MGM emotionellt avtrubbad pga vad han har utsatts för?
Familjen styrdes i storsett av fadern som själv lider av någon nps diagnos - vet att de förekom manipulation och hot om självmord.
Vet inte om de förekom fysisk våld mot barnen,aldrig när jag var närvarande, men dem var absolut under stor påverkan på fadern.
Det bidrog ju såklart till att mycket av faderns intresse gick ut över barnen som fått hänga med till eurocenter(porrbio/butik) i borås.
Han visa pojken tim mycket av sina egna videos och videos han vill att andra skall se, han uppmuntra även tim om att förlora oskulden tidigt- vilket jag tror att tim inte gjort.

Faderns intresse har helt enkelt påverkat tims syn på den sexuella biten och där av tror jag med stor sannolikhet att detta var ett övergrepp försök som gick fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in