2024-05-22, 12:00
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3ww3
Familjen styrdes i storsett av fadern som själv lider av någon nps diagnos - vet att de förekom manipulation och hot om självmord.
Vet inte om de förekom fysisk våld mot barnen,aldrig när jag var närvarande, men dem var absolut under stor påverkan på fadern.
Det bidrog ju såklart till att mycket av faderns intresse gick ut över barnen som fått hänga med till eurocenter(porrbio/butik) i borås.
Han visa pojken tim mycket av sina egna videos och videos han vill att andra skall se, han uppmuntra även tim om att förlora oskulden tidigt- vilket jag tror att tim inte gjort.

Faderns intresse har helt enkelt påverkat tims syn på den sexuella biten och där av tror jag med stor sannolikhet att detta var ett övergrepp försök som gick fel.
Inte att undra på om Tim har fått en sned syn på sex med en sån far.
Vet du om Tim har gjort försök till sexuella övergrepp tidigare?

Porrfilmer har inte mycket med normalt sex att göra. Många unga som ser sån skit får helt fel syn på det.
Citera
2024-05-22, 12:42
Medlem
Citat:
Som närstående till gärningsmannen är de otroligt jobbigt att läsa denna utgång för maja.
Och de som läggs fram här.

Mycket av det som står skrivet om GM går att bekräfta- fråga de frågor ni vill ha bekräftade.
Jag står familjen otroligt nära.

Tim kommer från en extremt dysfunktionell familj, med mycket varningstecken.

Jag känner skam då en soc anmälan säkerligen hade kunnat förhindra Majas död

Har du själv gjort någon soc.anmälan i eget namn?
Citera
2024-05-22, 13:06
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Har du själv gjort någon soc.anmälan i eget namn?
Hade du läst några inlägg bakåt så fanns svaret på din fråga där.
Citat:
Klart jag tar det personligt då det fanns stora brister 🥺
Jag vet inte om det hör hemma här att berätta om hur dysfunktionell familjen är - men det är illa. Riktigt illa.
De framgår inte heller hur nära familjen jag stått - men jag har vart en "del" av familjen under en kort period.

Självklart hade en soc anmälan från mig innebärt ett akut omhändertagande, jag hade tankarna på att soc anmäla, men min relation och empati till familjen var för stark och jag hade vid den tidpunkten svårt att splittra en familj som var så beroende av varandra.

Det är svårt att inte klandra sig själv, man vet ju hur mördare "föds" och ändå agera man inte när man hade de framför ögonen.

Nu är jag säker på att detta var ett våldtäkts försök som gått helt fel till.
Citera
2024-05-22, 23:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det är väldigt uppskattat att du delar med dig men tänk på dig själv i första hand så du inte utsätter dig för en obehaglig situation, antingen emotionellt genom vad du kan få läsa här eller genom risken att någon identifierar dig i verkligheten. Det är inte heller säkert att en orosanmälan från dig skulle ha gjort skillnad, så skuldbelägg dig inte för hårt.

Men givet detta, om det är något du känner dig bekväm med att svara på, så har jag några frågor...

1. Stämmer det att pappan i familjen är instabil och knepig, eventuellt med udda sexuella idéer?

2. Är det din uppfattning att Tim har haft en problematik som familjen inte kunnat eller haft ork att hantera och som inte varit känd utanför familjen?

3. Har socialen varit involverad? Det har ju funnits polisbesök enligt vittnesmål i tråden och de kan ju ha gjort en orosanmälan?

4. Har du en uppfattning om ifall Tim har våldsamma tendenser eller svårt med impulskontroll?

Och du får verkligen inte känna någon press att svara på detta! Ångrar du att du skrivit i tråden är det självklart ok.

Jag är inte direkt orolig för mitt eget välbefinnande 😊 medverkar gärna som vittnes mål kring gm levnadsförhållanden om det skulle behövas vid en rättegång.
Jag är inte heller orolig över identiten- få vet att jag stod så nära familjen och de som vet om det är nära vänner till mig.

1. Ja fadern är instabil, ej fysisk men psykiskt våld mot barnen kan ha förekommit (barnen har skickat sms till mig och varit ledsna över faderns humör), fadern har vid 1 tillfälle hotat om självmord och skickat bild på vapen till mig (säkert de dem hittat i hemmet). Fadern har ett stort intresse för sex - nästan lite gränslös och svårt för att veta vad som är rätt o fel. Tim har vid flera tillfällen blivit drabbad av faderns intresse - filmat sex videos åt honom, hängt med till porrbion eurocenter. Osv. Finns mycket oroväckande info på den fronten.

2. Tim upplevdes inte i min närvaro som en problematisk kille, han hade lite svårt i skolan, men hemma märktes det sällan något under de 4a veckor jag bodde hos dem (ja du läste rätt bodde). Det som går att anmärka är väl dock hur få vänner han hade och hur tillbaka dragna de vänner han umgicks med var, när Tim är trygg med sin omgivning så är han en impulsiv modig kille som inte säger nej !
Fadern upplevde nog inget problem,(notera att fadern är manipulativ) då dem till sättet nog är ganska lika (där av misstänker misslyckat våldtäkts försök)
Modern var nog medveten, men hade/har inte orken att bära all börda - hennes man är tillräckligt med börda anser hon nog.

3. Jag är uppmärksammad av fadern att dem haft besök av socialen vid minst 1 tillfälle.
Jag har även fått veta av fadern att en mordbrand var anlagd (notera: fadern var mkt manipulativ och jag trodde han ljög ang branden, då han ljög om mycket.)

4. Jag känner inte Tim som en våldsam person, jag har svagt minne om ett utbrott hemma, mellan syster och bror, men mkt kortvarigt.
Impulskontroll var väldigt låg, mycket energi och lite konsekvens tänk.

Mina misstankar om att ett våldtäkt försök har gått fel stärks ju mer jag tänker på det.
Hur Tim är som person och hur han växt upp(med sin pappas intresse), stressen över att bli av med oskulden, i kombination med att han evt hört att maja vart lättfotad/har erfarenhet.
Han tänker göra som pappa- gå ut till skogen, han känner till, med en fin tjej som han evt har chans att få knulla, allt är fint o romantiskt som hans pappa säger - hon tackar nej, han blir upprörd, då han haft höga förväntningar och tumult/bråk uppstår - han får black out och inser när han vaknar till att bråket har gått lite för långt - han får panik och säkert ringer pappa i detta skedet (han o pappans relation är i vått o torrt, att han skulle sätta sig på en buss evt blodig tror jag inte på)
Citera
2024-05-22, 23:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zomtingwong
Spännande detta att du säger att du står familjen nära och varit en del av familjen men vet inte om att det varit soc anmälningar från både polis själva och från skola. 🧐

Rekommenderar alla att ta vad den här personen skriver med en extrem nypa salt.

Vart framkommer det att jag inte vet om soc anmälningarna ? 🤣

Jag skriver ju som sagt att har ni frågor får ni ställa dessa, jag kommer inte spy galla över familjen för att jag kan.

Att tidigare soc anmälningar inte lett till något är jag inte heller förvånad över, trotts familjens dysfunktionell så är dem otroligt tajta och manipulativa - dem skulle aldrig gola ner varandra och familjen är de närmsta dem har.
Sen är ju frågan vad dessa soc anmälningar handlar om - olika typer av allvarsgrad?

Du som inte ens känner familjen borde ju inte vara rätt o döma huruvida vilken relation jag haft till familjen 😊
Citera
2024-05-22, 23:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Inte att undra på om Tim har fått en sned syn på sex med en sån far.
Vet du om Tim har gjort försök till sexuella övergrepp tidigare?

Porrfilmer har inte mycket med normalt sex att göra. Många unga som ser sån skit får helt fel syn på det.

Han har i min kännedom inte försökt till det innan - men han har frågat en tidigare vän om att få ta på hennes tuttar (13år) på eurocenter och jag vet att pappa uppmuntra pojken till att göra sexuella närmande mot tjejer - men då har pojken blivit avvisad och då respekterat det.

Tyvärr är ju faderns intresse något som tim fått leva med länge och haft nära i sin vardag, så varken fader eller son vet vad som är rätt eller normalt
Citera
2024-05-23, 00:02
Medlem
Venators avatar
Citat:
Jag är inte direkt orolig för mitt eget välbefinnande 😊 medverkar gärna som vittnes mål kring gm levnadsförhållanden om det skulle behövas vid en rättegång.
Jag är inte heller orolig över identiten- få vet att jag stod så nära familjen och de som vet om det är nära vänner till mig.

1. Ja fadern är instabil, ej fysisk men psykiskt våld mot barnen kan ha förekommit (barnen har skickat sms till mig och varit ledsna över faderns humör), fadern har vid 1 tillfälle hotat om självmord och skickat bild på vapen till mig (säkert de dem hittat i hemmet). Fadern har ett stort intresse för sex - nästan lite gränslös och svårt för att veta vad som är rätt o fel. Tim har vid flera tillfällen blivit drabbad av faderns intresse - filmat sex videos åt honom, hängt med till porrbion eurocenter. Osv. Finns mycket oroväckande info på den fronten.

2. Tim upplevdes inte i min närvaro som en problematisk kille, han hade lite svårt i skolan, men hemma märktes det sällan något under de 4a veckor jag bodde hos dem (ja du läste rätt bodde). Det som går att anmärka är väl dock hur få vänner han hade och hur tillbaka dragna de vänner han umgicks med var, när Tim är trygg med sin omgivning så är han en impulsiv modig kille som inte säger nej !
Fadern upplevde nog inget problem,(notera att fadern är manipulativ) då dem till sättet nog är ganska lika (där av misstänker misslyckat våldtäkts försök)
Modern var nog medveten, men hade/har inte orken att bära all börda - hennes man är tillräckligt med börda anser hon nog.

3. Jag är uppmärksammad av fadern att dem haft besök av socialen vid minst 1 tillfälle.
Jag har även fått veta av fadern att en mordbrand var anlagd (notera: fadern var mkt manipulativ och jag trodde han ljög ang branden, då han ljög om mycket.)

4. Jag känner inte Tim som en våldsam person, jag har svagt minne om ett utbrott hemma, mellan syster och bror, men mkt kortvarigt.
Impulskontroll var väldigt låg, mycket energi och lite konsekvens tänk.

Mina misstankar om att ett våldtäkt försök har gått fel stärks ju mer jag tänker på det.
Hur Tim är som person och hur han växt upp(med sin pappas intresse), stressen över att bli av med oskulden, i kombination med att han evt hört att maja vart lättfotad/har erfarenhet.
Han tänker göra som pappa- gå ut till skogen, han känner till, med en fin tjej som han evt har chans att få knulla, allt är fint o romantiskt som hans pappa säger - hon tackar nej, han blir upprörd, då han haft höga förväntningar och tumult/bråk uppstår - han får black out och inser när han vaknar till att bråket har gått lite för långt - han får panik och säkert ringer pappa i detta skedet (han o pappans relation är i vått o torrt, att han skulle sätta sig på en buss evt blodig tror jag inte på)

Tack för dina utförliga svar! Ja, det är en tragisk misär du beskriver och det bekräftar den bild som kommit fram i glimtar från andra som sett familjen på lite håll.

Får jag fråga hur du bedömer Tims intellektuella funktionsnedsättning? Vilken nivå befinner han sig på jämfört med jämnåriga?
Citera
2024-05-23, 00:15
Avslutad
Citat:
Tack för dina utförliga svar! Ja, det är en tragisk misär du beskriver och det bekräftar den bild som kommit fram i glimtar från andra som sett familjen på lite håll.

Får jag fråga hur du bedömer Tims intellektuella funktionsnedsättning? Vilken nivå befinner han sig på jämfört med jämnåriga?

Det är absolut ingen miljö ett barn skall få växa upp i.
Ja fadern har ju som sagt inte varit diskret om sitt stora intresse.. Den spärren finns inte hos fadern, vilket har bidragit till viss uppmärksammanden av utomstående.
Jag har även fått veta av mina närmsta kompisar att fadern redan för längesedan skicka olämpliga bilder till barnens klasskompisar🥺

Jag själv är uppväxt med ett syskon med lindrig utvecklingsstörning och adhd som är väldigt sen i mognaden och kan nog säga att tim var/är ganska lika tillsättet, inget jag reflektera över där och då, eftersom jag vart van vid "tröga" personer - men ingen i familjen var normal intellektuell så att säga 😅
Fadern har språksvårigheter vilket märktes på dottern och Tim med att de hade och det var tydligt när man för konversation med dem att dem har svårt att göra sig förstådda till fullo😊
Citera
2024-05-23, 00:44
Medlem
Venators avatar
Citat:
Det är absolut ingen miljö ett barn skall få växa upp i.
Ja fadern har ju som sagt inte varit diskret om sitt stora intresse.. Den spärren finns inte hos fadern, vilket har bidragit till viss uppmärksammanden av utomstående.
Jag har även fått veta av mina närmsta kompisar att fadern redan för längesedan skicka olämpliga bilder till barnens klasskompisar🥺

Jag själv är uppväxt med ett syskon med lindrig utvecklingsstörning och adhd som är väldigt sen i mognaden och kan nog säga att tim var/är ganska lika tillsättet, inget jag reflektera över där och då, eftersom jag vart van vid "tröga" personer - men ingen i familjen var normal intellektuell så att säga 😅
Fadern har språksvårigheter vilket märktes på dottern och Tim med att de hade och det var tydligt när man för konversation med dem att dem har svårt att göra sig förstådda till fullo😊

Oj... Låter verkligen som en katastrof som var på väg att ske, men jag förstår att det är lättare att se i efterhand än att i förväg förutsäga hur illa det skulle kunna gå. Frågan är ju också hur effektiv socialtjänsten är i en liten kommun. Skickade han bilder till barn borde ju det också kommit till socialens kännedom om bara någon vuxen fått veta.

Det du beskriver om Tims relation till sin pappa talar ju också för att han faktiskt hjälpte Tim när det skett, kom och hämtade honom, etc. Det är ju vad det spekulerats om i tråden Frågan är ju hur mycket mamman visste, men det lär ju visa sig när det går till åtal.

Jag kan inte låta bli att associera till någon av novellerna om Sherlock Holmes när Watson talar om idyllen på landet och Holmes säger något i stil med att det är ute på landet som det verkliga mörkret kan frodas, i slutna familjer där ingen har insyn.

Kanske du har information som kan bidra till polisens arbete nu i efterhand också? Det vet du förstås bäst själv, men har du dåligt samvete för att du inte agerade tidigare så kanske det känns bättre om du själv tar kontakt med dem? Jag förmodar att du förstås själv tänkt i de termerna. Detta är något jag egentligen helst hade velat skriva privat i ett PM till dig men du har ju för få inlägg för att ta emot PM så jag hoppas du ursäktar att jag skriver det här, även om det är personligt.

Tack för din öppenhet, då fick vi lite inblick om systern också - jag har ju själv funderat på hennes plats i tillvaron och den har ju inte varit enkel.

Funderade på något du skrev ovan... Har det släppts in 13-åringar på Erocenter i Borås!? Uppenbarligen har de släppt in personer under 18 år om Tim varit där.
Citera
2024-05-23, 05:59
Medlem
Har du blivit förhörd av polis? Du borde kontakta dem annars med all din vetskap.

Det låter konstigt att en 13-åring släpps in i en porrbutik, finns det ingen åldersgräns på såna ställen?

Jag råkar sitta inne på lite mer information om R. Han bodde hemma hos sin mamma och pappa tills han var 30+. Han upplevdes som "efterbliven" och det kändes som att hans mamma "daltade" med honom överdrivet mycket. Blev chockad när jag gick höra att han gift sig.

Min känsla i detta är att det är pappa R som är den skyldige. Han borde sitta inne för att han utsatt sina barn för psykiska sexuella övergrepp.

(Jag är släkt på lite avstånd och vill absolut inte outa mig mera!!)
Citera
2024-05-23, 09:48
Avslutad
Citat:
Oj... Låter verkligen som en katastrof som var på väg att ske, men jag förstår att det är lättare att se i efterhand än att i förväg förutsäga hur illa det skulle kunna gå. Frågan är ju också hur effektiv socialtjänsten är i en liten kommun. Skickade han bilder till barn borde ju det också kommit till socialens kännedom om bara någon vuxen fått veta.

Det du beskriver om Tims relation till sin pappa talar ju också för att han faktiskt hjälpte Tim när det skett, kom och hämtade honom, etc. Det är ju vad det spekulerats om i tråden Frågan är ju hur mycket mamman visste, men det lär ju visa sig när det går till åtal.

Jag kan inte låta bli att associera till någon av novellerna om Sherlock Holmes när Watson talar om idyllen på landet och Holmes säger något i stil med att det är ute på landet som det verkliga mörkret kan frodas, i slutna familjer där ingen har insyn.

Kanske du har information som kan bidra till polisens arbete nu i efterhand också? Det vet du förstås bäst själv, men har du dåligt samvete för att du inte agerade tidigare så kanske det känns bättre om du själv tar kontakt med dem? Jag förmodar att du förstås själv tänkt i de termerna. Detta är något jag egentligen helst hade velat skriva privat i ett PM till dig men du har ju för få inlägg för att ta emot PM så jag hoppas du ursäktar att jag skriver det här, även om det är personligt.

Tack för din öppenhet, då fick vi lite inblick om systern också - jag har ju själv funderat på hennes plats i tillvaron och den har ju inte varit enkel.

Funderade på något du skrev ovan... Har det släppts in 13-åringar på Erocenter i Borås!? Uppenbarligen har de släppt in personer under 18 år om Tim varit där.

Jag visste som sagt att de var illa, men det är svårt att förklara hur man är där o då - men precis som du citerar "mörkret kan frodas i familjer där ingen har insyn" - när du får förtroendet för den typ av familj, då vill man behålla de förtroendet.
Jag var full medveten om att ett uttalande från mig till myndigheter skulle splittra familjen - men där o då var det inte aktuellt för mig (med egna bekymmer o sårbarhet) att genom gå en soc utredning och vittna mot dem.

Ang bilder fadern skickat så vet jag inte så mycket- eftersom den informationen kommer från en vän sedan många år tillbaka.
Men så som jag känner fadern är jag inte förvånad.

Jag tror inte dem är helt ute o cyklar om att fadern varit delaktig - tim kan ju absolut ha sprungit hem,men fler frågor återstår- någon måste ju sett en blodig/smutsig kille o reagerat?
Och med tanke på hur nära familjen står varandra så är de mer troligt att han bett pappa hämta honom -om han skall ha berättat sanningen för fadern vet jag inte -men om fadern vet när han hämtar tim, vad som har hänt, så har fadern sett kroppen.
Men bara om han vet vid hämtadet vad som hänt- ingen info jag vet med sannolikhet, den biten om själva brottet är för mig spekulationer utifrån hur jag som närstående känner familjen.
Modern kan ha varit omedvetandes om allt- vissa saker höll fadern och barnen från modern.

Jag har ringt in till 114 14 och lämnat att jag kan vittna mot/för familjen, dvs levnadsförhållanden barnen växt upp i - detta förra veckan och har inte fått återkoppling tråkigt nog.

Systern har inte heller haft de lätt, även hon har svårt med vänner och fått en fel bild av sex från fadern - dock inte lika impulsiv i sitt beteende - men även hon har någon nps diagnos.
Jag lider med henne verkligen - under tiden övriga familjen suttit häktade/anhållna är jag helt säker på att hon varit hos sin mormor.

Jajamän! Tims pappa har varit/är bästa vän med ägaren till eurocenter, även ägaren till butiken vet om mycket om familjens förhållande då han varit där o grillat någon gång.
Faderns relation till ägaren har gjort de möjligt för honom att ta in båda barnen dit.

Ja de är lite synd att de inte går skicka pm och jag lär nog inte vara super aktiv här för att få upp den möjligheten 😅

Tanken var aldrig att skapa konto o kommentera här- men jag har fått väldigt lite stöd från min bekantskap, de förstår nog inte hur mkt det river i mig eller relationen jag har till familjen- så det är skönt att kunna få lätta lite på trycket här.
Citera
2024-05-23, 11:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigakarlar
Har du blivit förhörd av polis? Du borde kontakta dem annars med all din vetskap.

Det låter konstigt att en 13-åring släpps in i en porrbutik, finns det ingen åldersgräns på såna ställen?

Jag råkar sitta inne på lite mer information om R. Han bodde hemma hos sin mamma och pappa tills han var 30+. Han upplevdes som "efterbliven" och det kändes som att hans mamma "daltade" med honom överdrivet mycket. Blev chockad när jag gick höra att han gift sig.

Min känsla i detta är att det är pappa R som är den skyldige. Han borde sitta inne för att han utsatt sina barn för psykiska sexuella övergrepp.

(Jag är släkt på lite avstånd och vill absolut inte outa mig mera!!)

Nej jag har inte fått prata med polis ännu, jag har gjort min röst hörd och kontaktat 114 14 - mer känns det inte som jag kan göra, dem får kontakta mig om dem vill veta.

Vad jag vet så har inte ägaren till butiken någon åldersgräns- men jag kan ju ha fel !

Ja R är ju inte normal om man får uttrycka sig så...
Tyvärr kan ju i R dömas för ett brott sonen begått även om det i grund o botten är R som bidragit till den förödande händelse - men han borde ju stå till svars för det barnen fått utstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in