2024-05-20, 15:42
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piiluu
Du lyssnar ju inte! Löptider som gått ut för flera år sedan ligger låsta som man inte får ut. Spelar ingen roll vilken löptid du har...Jag flera 3 månaders lån hänglåst direkt,när låset är där då vet du att ingen amortering kommer att ske!

När man skapar till Savelend-konto och börjar investera kan man välja precis vilka krediter man vill investera i. Jag investerar endast i Savelends krediter med 100% återköp, då slipper man allt strul med förseningar och kreditförluster. Jämn ränta varje månad, ca 7.5% per år. Kunde inte vara nöjdare med dem.

En del av krediterna du investerat i har uppenbarligen gått till inkasso. Då kan det ta allt från ett par månader till flera år. Så är det att investera i krediter utan återköp tyvärr, de som inte betalar tillbaka enligt planen kan ta länge att få tillbaka.
Senast redigerad av rallykalle 2024-05-20 kl. 15:59.
Citera
2024-05-20, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
När man skapar till Savelend-konto och börjar investera kan man välja precis vilka krediter man vill investera i. Jag investerar endast i Savelends krediter med 100% återköp, då slipper man allt strul med förseningar och kreditförluster. Jämn ränta varje månad, ca 7.5% per år. Kunde inte vara nöjdare med dem.

En del av krediterna du investerat i har uppenbarligen gått till inkasso. Då kan det ta allt från ett par månader till flera år. Så är det att investera i krediter utan återköp tyvärr, de som inte betalar tillbaka enligt planen kan ta länge att få tillbaka.

Du är den enda som inte har kreditförluster! Pengarna bara rullar in som du säger. Förklara för mig vem tar riskerna med dina lån som är 100% återköp? Någon måste ju betala för alla återköp eller hur! Förklara varför vissa lån blir låsta direkt
ingen möjlighet att avyttra och ingen amortering ränta från första dagen...Sanningen är att problem lånen rullar runt till nya investerare tills skiten träffar fläkten!
Senast redigerad av piiluu 2024-05-20 kl. 17:13.
Citera
2024-05-20, 21:00
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Du är den enda som inte har kreditförluster! Pengarna bara rullar in som du säger. Förklara för mig vem tar riskerna med dina lån som är 100% återköp? Någon måste ju betala för alla återköp eller hur! Förklara varför vissa lån blir låsta direkt
ingen möjlighet att avyttra och ingen amortering ränta från första dagen...Sanningen är att problem lånen rullar runt till nya investerare tills skiten träffar fläkten!

Jag har också kreditförluster sedan tidigare, innan jag började att endast investera lån med 100% återköp. Eftersom du inte verkar fatta hur det fungerar, trots att du investerat hos Savelend, kan jag förklara det för dig.

Det finns lån som heter "Konsumentkrediter 100". De lånen säljs till inkasso om låntagaren missar 3 betalningar och du får hela insatsen tillbaka. Hur kan de göra det undrar du? Jo, för att inkassobolaget tjänar pengar på det givetvis, de sysslar inte med välgörenhet. Dels är det dyra avgifter att hamna hos inkasso, plus att de får all ränta på allt de driver in, som du inte fick.

Här kan du se mitt sparande sedan början av 2023. 0 kronor i kreditförluster.
https://postimg.cc/G9GpcJxN
Citera
2024-05-21, 13:48
Medlem
Bygger även på att SBL tar stor del av inbetalad ränta på lån som betalas, loansteps nominella räntesats på 3-åriga lån är på 22.59 % varav det för 100%-vidareförsäljningslån går 9.59 % till investeraren. Dvs investerare betalar avkastning för risksänkning (precis som det sig bör). Därutöver har SBL även fått runt 10% av initiala lånet i förmedlingsavgift av låntagaren. Själva inkassoförfarandet är dessutom en intern verksamhet då den hanteras av Billecta så i princip räcker det ju med att de går jämnt upp efter ovan nämnda inkomster när de tar över dåliga lånet med upplöpen ränta och kör inkassosteget.

Citat:
Hur kan de göra det undrar du? Jo, för att inkassobolaget tjänar pengar på det givetvis, de sysslar inte med välgörenhet. Dels är det dyra avgifter att hamna hos inkasso, plus att de får all ränta på allt de driver in, som du inte fick.
Citera
2024-05-21, 14:21
Medlem
Citat:
Jag har också kreditförluster sedan tidigare, innan jag började att endast investera lån med 100% återköp. Eftersom du inte verkar fatta hur det fungerar, trots att du investerat hos Savelend, kan jag förklara det för dig.

Det finns lån som heter "Konsumentkrediter 100". De lånen säljs till inkasso om låntagaren missar 3 betalningar och du får hela insatsen tillbaka. Hur kan de göra det undrar du? Jo, för att inkassobolaget tjänar pengar på det givetvis, de sysslar inte med välgörenhet. Dels är det dyra avgifter att hamna hos inkasso, plus att de får all ränta på allt de driver in, som du inte fick.

Här kan du se mitt sparande sedan början av 2023. 0 kronor i kreditförluster.
https://postimg.cc/G9GpcJxN

Din graph ser ut som min, krediförlusterna ser du inte förrän lånen är avyttrade...Ett lån som från första dagen blir låst för ny kund är vad dom kallar återköp, Denna stackare sitter med ett lån som genererar noll och intet tillbaks! Att Savelends aktie rasar börsen är inte konstigt!
Senast redigerad av piiluu 2024-05-21 kl. 14:26.
Citera
2024-05-21, 20:44
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Din graph ser ut som min, krediförlusterna ser du inte förrän lånen är avyttrade...Ett lån som från första dagen blir låst för ny kund är vad dom kallar återköp, Denna stackare sitter med ett lån som genererar noll och intet tillbaks! Att Savelends aktie rasar börsen är inte konstigt!

Vilken del av "100% återköp" fattar du inte? Krediten säljs till inkasso och investeraren får 100% av insatsen tillbaka. Det kan inte bli kreditförluster på de krediterna oavsett om du investerar i dem i 100 år, så länge samma avtal gäller.
https://postimg.cc/G8mLjh3G

Krediter utan 100% återköp kan hamna hos inkasso och bli kreditförluster på för din del, men de investerar jag inte i. Det är helt valfritt att välja vad man vill investera i hos Savelend. Här är totala siffrorna sedan 2018, hur kan jag inte vara sjukt nöjd?
https://i.postimg.cc/RhZ4yh9n/2.png
Senast redigerad av rallykalle 2024-05-21 kl. 20:48.
Citera
2024-05-24, 16:04
Undrar vad i helsike som hände nu. Fick en massiv kreditförlust idag.
Citera
2024-05-24, 16:26
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Samma här, nu ligger jag på minus i år.
Citera
2024-05-24, 17:15
Medlem
ethernals avatar
inget här hos mig iallafall. kan det har varit något gammalt från Lendify tiden? alltså 65% av min gamla lendify portfölj ligger i status "hos inkasso"
Citera
2024-05-24, 17:39
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
inget här hos mig iallafall. kan det har varit något gammalt från Lendify tiden? alltså 65% av min gamla lendify portfölj ligger i status "hos inkasso"
Tror jag inte. Jag har aldrig haft Lendify.
Citera
2024-05-24, 18:14
Medlem
Dagens kreditförluster syns inte för mig när jag loggar in via appen, men väl via browser. Däremot inte i transaktionslistan
Citera
2024-05-25, 00:53
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing

Det är en gammal företagskredit som blev kreditförluster på eftersom bolaget gick i konkurs.
Du kan se den under Innehav -> Krediter -> Filtrera på Kredittyp -> Företagskrediter och sen Kreditstatus -> kreditförluster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in