• 1
  • 2
2024-05-21, 14:00
Medlem
carminaburanas avatar
Var inne och köpte en begagnad kamera för 13989 kr och en lins för 8990 kr i torsdags kväll hos Scandinavian photo. Kameran köptes till mitt företag (AB).

Jag frågade säljaren 2 gånger om moms ingick i priset och fick svar ja.

Det är ibland så att moms inte ingår om det är inköpt från en privat kund, men är det företagskund som sålt till butiken så kan moms dras av igen. Se här:

https://www.scandinavianphoto.se/beg...d_name=Fujinon

Går man ut på hemsidan ser man att det är många "begagnade" man kan köpa och dra momsen på, och "begagnat" används som ett paraply begrepp, alltså även utrustning som är "använd" (avdragbar moms för företag)

Men jag fick ett ja x2 så jag antog att det var ett företag som sålt dem till dem så jag kunde dra momsen. (Jag tror tom att jag tog upp det med säljaren att priset utan moms blev lika mycket som en annan kamera jag tittade på)

NATURLIGTVIS kollade jag inte kvittot innan jag kom hem. Där står det noll moms. "Jaha, då får jag skylla mig själv som inte kollade direkt" tänkte jag och köpet surnade.

Igår så ser jag att de har nu 20% moms på hela begagnat sortimentet. Alltså en kampanj som startar 2 arbetsdagar efter att jag köpt grejerna, och inte ett knyst från säljaren. Jag frågade om han kunde komma ner i pris på objektivet, och det kunde han inte. Han gav mig dock 25% rabatt på ett minneskort och 25% rabatt på ett extra batteri till ett värde av 800kr. Hade jag avvaktat och köpt kameran och objektivet igår hade det istället för att ha slutat på 22979, slutat på 18384 kr , en rabatt på 4595 kr. det är inte småpotatis och en rabatt jag mer än gärna hade lagt på ett nytt objektiv eller liknande från dem. (Nu har jag helt skippat att tänka på dem avdragbara momsen jag blev tillsagd var inkluderad, då hade det blivit ännu billigare)

GIVETVIS har de ingen förpliktelse att säga till mig om sånt, det förstår jag men jag kan tycka att det inte är helt schysst heller, speciellt om man vill ha kvar kunder under lång tid. Nu verkar det ju inte vara nån brist på kunder hos dem, så är det jag som tänker helt fel här?
Senast redigerad av carminaburana 2024-05-21 kl. 14:19.
Citera
2024-05-21, 14:10
Medlem
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Var inne och köpte ne begagnad kamera för 13989 kr och en lins för 8990 kr i torsdags kväll hos Scandinavian photo. Kameran köptes till mitt företag (AB). Jag frågade säljaren 2 gånger om moms ingick i priset och fick svar ja. Det är ju ibland så att moms inte ingår om det är inköpt från en privat kund, men är det företagskund som sålt till butiken så kan moms dras av igen. Se här:

Går man ut på hemsidan ser man att det är många "begagnade" man kan köpa och dra momsen på, och "begagnat" används som ett paraply begrepp, alltså även utrustning som är "använd" (avdragbar moms för företag) anses vara "begagnad" och som man får dessa 20% rabatt på.

Men jag fick ett ja x2 så jag antog att det var ett företag som sålt dem till dem så jag kunde dra momsen. (Jag tror tom att jag tog upp det med säljaren att priset utan moms blev lika mycket som en annan kamera jag tittade på)

NATURLIGTVIS kollade jag inte kvittot innan jag kom hem. Där står det noll moms. "Jaha, då får jag skylla mig själv som inte kollade direkt" tänkte jag och köpet surnade.

Igår så ser jag att de har nu 20% moms på hela begagnat sortimentet. Alltså en kampanj som startar 2 arbetsdagar efter att jag köpt grejerna, och inte ett knyst från säljaren. Jag frågade om han kunde komma ner i pris på objektivet, och det kunde han inte. Han gav mig dock 25% rabatt på ett minneskort och 25% rabatt på ett extra batteri till ett värde av 800kr.. Hade jag avvaktat och köpt kameran och objektivet igår hade det istället för att ha slutat på 22979, slutat på 18384. , en rabatt på 4595 kr. det är inte småpotatis (och en rabatt jag gärna hade lagt på ett nytt objektiv eller likande från dem) . Nu har jag helt skippat att tänka på dem avdragbara momsen jag blev tillsagd var inkluderad, då hade det blivit ännu billigare.

GIVETVIS har de ingen förpliktelse att säga till mig om sånt, det förstår jag men jag kan tycka att det inte är helt schysst heller, speciellt om man vill ha kvar kunder under lång tid. Nu verkar det ju inte vara nån brist på kunder hos dem, så är det jag som tänker helt fel här?

Det var nog det mest obegripliga jag läst i hela mitt liv. "Avdragbar moms inkluderad" ?????????
Citera
2024-05-21, 14:10
Medlem
Dom har 20% rabatt just nu på hela begagnatsortimentet, att det skulle avse just momsen står inte specificerat.
Citera
2024-05-21, 14:14
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Dom har 20% rabatt just nu på hela begagnatsortimentet, att det skulle avse just momsen står inte specificerat.

Det står specificerat på de varorna man kan dra moms på, och dessa kan man även få de 20% under kampanjen.
Tex här:

https://www.scandinavianphoto.se/son...packad-b050154
Citera
2024-05-21, 14:16
Medlem
Citat:
Det står specificerat på de varorna man kan dra moms på, och dessa kan man även få de 20% under kampanjen.
Tex här:

https://www.scandinavianphoto.se/son...packad-b050154

Man kan väl dra moms på alla varor, förutsatt att man har företag. Att dom skulle dra av den direkt i butiken innebär ju att företaget sysslar med bedrägeri
Citera
2024-05-21, 14:16
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Det var nog det mest obegripliga jag läst i hela mitt liv. "Avdragbar moms inkluderad" ?????????

Ja, alltså att priset 13989 hade moms inkluderat, som jag sen skulle kunde dra av. "den avdragbara (för mig och alla andra företagskunder) momsen var inkluderad"

Jag ser att det inte är helt begripligt, jag har försökt redigera lite för klargörande!
Citera
2024-05-21, 14:17
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Man kan väl dra moms på alla varor, förutsatt att man har företag. Att dom skulle dra av den direkt i butiken innebär ju att företaget sysslar med bedrägeri

Inte om de köpt in prylarna av privatpersoner och säljer dem vidare, som jag förstått det, och som de skriver på sin hemsida.
Citera
2024-05-21, 15:06
Medlem
JustTrollings avatar
Att det är ett erbjudande om 20% rabatt på begagnade varor den här vecken, men inte förra veckan, när du köpte kameran, det har ju inget med momsen att göra?

Momsen och om du kan dra av den är ju en helt annan fråga än vad som är på veckans erbjudande.
Citera
2024-05-21, 16:35
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Att det är ett erbjudande om 20% rabatt på begagnade varor den här vecken, men inte förra veckan, när du köpte kameran, det har ju inget med momsen att göra?

Momsen och om du kan dra av den är ju en helt annan fråga än vad som är på veckans erbjudande.

Jovisst jag trodde det framgick av posten. Ska jag göra två poster om samma köp?
Det är för att visa att jag tycker det inte kändes schysst, och det var 2 saker som inte kändes schyssta, momsen och rabatterbjudandet 2 dar efter köpet.
Citera
2024-05-21, 17:58
Medlem
feemaxxxs avatar
Du skriver lite otydligt:
"Igår så ser jag att de har nu 20% moms på hela begagnat sortimentet"

Du menar "Igår så ser jag att de har nu 20% rabatt på hela begagnat sortimentet". Eller hur.

1. Den missade rabattkampanjen. Det är rätt självklart att ett företag inte informerar om den kommande kampanjen. Vips så förlorar de 20%. Surt för kunden, ja. Fel av företaget, nej.
Ibland vinner man, ibland förlorar man...

2. Med moms ingår menade försäljaren "det läggs ingen moms på priset som du ser". Lite luddig förklaring.

Men.... du har ju faktiskt ångerrätt:

11.1 Vi ger alla kunder rätt att ångra sitt köp inom 30 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot produkten som du har handlat. För företag tar vi dock ut en avgift vid bruten förpackning.

Så gå in och lämna tillbaka dem och får pengarna tillbaka. Sedan köper du dem igen med 20% rabatt..
Citera
2024-05-21, 19:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Var inne och köpte en begagnad kamera för 13989 kr och en lins för 8990 kr i torsdags kväll hos Scandinavian photo. Kameran köptes till mitt företag (AB).

Jag frågade säljaren 2 gånger om moms ingick i priset och fick svar ja.

Det är ibland så att moms inte ingår om det är inköpt från en privat kund, men är det företagskund som sålt till butiken så kan moms dras av igen. Se här:

Går man ut på hemsidan ser man att det är många "begagnade" man kan köpa och dra momsen på, och "begagnat" används som ett paraply begrepp, alltså även utrustning som är "använd" (avdragbar moms för företag)

Igår så ser jag att de har nu 20% moms på hela begagnat sortimentet. Alltså en kampanj som startar 2 arbetsdagar efter att jag köpt grejerna, och inte ett knyst från säljaren. Jag frågade om han kunde komma ner i pris på objektivet, och det kunde han inte. Han gav mig dock 25% rabatt på ett minneskort och 25% rabatt på ett extra batteri till ett värde av 800kr. Hade jag avvaktat och köpt kameran och objektivet igår hade det istället för att ha slutat på 22979, slutat på 18384 kr , en rabatt på 4595 kr. det är inte småpotatis och en rabatt jag mer än gärna hade lagt på ett nytt objektiv eller liknande från dem. (Nu har jag helt skippat att tänka på dem avdragbara momsen jag blev tillsagd var inkluderad, då hade det blivit ännu billigare)

Nu är det som så, att kvittot får du EFTER att ni har gjort affär.

Men det är vad ni kommer överens om FÖRE affären som gäller.

Har du fått information att moms ingår i angivet pris, så skall det göra det.
Om det visar sig efter köpet att moms inte ingick, ja då är det ett köprättsligt fel. Säljaren kan inte ändra villkoren för köpet efter att det genomförts.

Problemet för dig kan bli att bevisa att du har rätt, om säljaren förnekar det som skett.

Dock! Om det nu är så att butiken två dagar efter ditt köp i sin marknadsföring anger att det ingår moms på all begagnatutrustning är det så klart något som kommer att väga mycket tungt om detta skulle hamna i en civilrättslig tvist.

Så ta kontakt med någon högre ansvarig på Scandinavian Photo, förklara saken och begär adevkat rättelse från deras sida!

Alla seriösa handlare har som regel att den som handlat kort innan en kampanj, får motsvarande rabatt bara man kommer tillbaka och begär det.

En gång handlade jag en artikel i en stor daglivarubutik som kostade en slant. Dagen efter såg jag att de hade samma vara till halva priset! Först surnade jag till kraftigt. Sedan insåg. Jag har ju gårdagens kvitto kvar i plånboken. Sagt och gjort. Jag tog en likadan artikel. Gick till kassan. Köpte den för halva priset. Promenerade bort till kundtjänst, ställde den just inhandlade varan på disken, presenterade gårdagens kvitto och sa att jag ville lämna tillbaka varan. Javisst, sa expediten, och gav mig pengarna tillbaka.

Nu gäller kanske inte öppet köp på en begagnad kamera, men om Scandinavian photo har minsta lilla affärsmoral så ser de till att du åtminstone får ersättning för det som de har lurat dig på, nämligen momsen. Det är de trots allt skyldiga till. Vill de sedan hålla en ansenlig standard i förhållandet till sina kunder, så får du mellanskillnaden på rabatten också.
Senast redigerad av flashmaner 2024-05-21 kl. 19:18.
Citera
2024-05-21, 21:01
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Du skriver lite otydligt:
"Igår så ser jag att de har nu 20% moms på hela begagnat sortimentet"

Du menar "Igår så ser jag att de har nu 20% rabatt på hela begagnat sortimentet". Eller hur.

1. Den missade rabattkampanjen. Det är rätt självklart att ett företag inte informerar om den kommande kampanjen. Vips så förlorar de 20%. Surt för kunden, ja. Fel av företaget, nej.
Ibland vinner man, ibland förlorar man...

2. Med moms ingår menade försäljaren "det läggs ingen moms på priset som du ser". Lite luddig förklaring.

Men.... du har ju faktiskt ångerrätt:

11.1 Vi ger alla kunder rätt att ångra sitt köp inom 30 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot produkten som du har handlat. För företag tar vi dock ut en avgift vid bruten förpackning.

Så gå in och lämna tillbaka dem och får pengarna tillbaka. Sedan köper du dem igen med 20% rabatt..

Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Nu är det som så, att kvittot får du EFTER att ni har gjort affär.

Men det är vad ni kommer överens om FÖRE affären som gäller.

Har du fått information att moms ingår i angivet pris, så skall det göra det.
Om det visar sig efter köpet att moms inte ingick, ja då är det ett köprättsligt fel. Säljaren kan inte ändra villkoren för köpet efter att det genomförts.

Problemet för dig kan bli att bevisa att du har rätt, om säljaren förnekar det som skett.

Dock! Om det nu är så att butiken två dagar efter ditt köp i sin marknadsföring anger att det ingår moms på all begagnatutrustning är det så klart något som kommer att väga mycket tungt om detta skulle hamna i en civilrättslig tvist.

Så ta kontakt med någon högre ansvarig på Scandinavian Photo, förklara saken och begär adevkat rättelse från deras sida!

Alla seriösa handlare har som regel att den som handlat kort innan en kampanj, får motsvarande rabatt bara man kommer tillbaka och begär det.

En gång handlade jag en artikel i en stor daglivarubutik som kostade en slant. Dagen efter såg jag att de hade samma vara till halva priset! Först surnade jag till kraftigt. Sedan insåg. Jag har ju gårdagens kvitto kvar i plånboken. Sagt och gjort. Jag tog en likadan artikel. Gick till kassan. Köpte den för halva priset. Promenerade bort till kundtjänst, ställde den just inhandlade varan på disken, presenterade gårdagens kvitto och sa att jag ville lämna tillbaka varan. Javisst, sa expediten, och gav mig pengarna tillbaka.

Nu gäller kanske inte öppet köp på en begagnad kamera, men om Scandinavian photo har minsta lilla affärsmoral så ser de till att du åtminstone får ersättning för det som de har lurat dig på, nämligen momsen. Det är de trots allt skyldiga till. Vill de sedan hålla en ansenlig standard i förhållandet till sina kunder, så får du mellanskillnaden på rabatten också.

Ahh, ja nu ser jag, det var ju väldigt klantigt av mig, helt korrekt, det skulle vara "rabatt,", inte "moms" såklart.

Ja, problemet skulle väl vara att det skulle kunna säga att det inte gällde just de begagnade varorna jag köpte. Jag skrev ett mal till dem som löd såhär (förbannelse, jag ser även att jag skrev till dem "Kameradoktorn" och inte "Scandinavian Photo" i hälsningsfrasen. Jag måste bli bättre på att korrläsa... jag reste hem från Bologna igår och flyget var 2 timmar försent etc

"Hej Kamera Doktorn!

Jag var inne och köpte en begagnad Sony a7r IV och ett objektiv 70-300mm i torsdags förra veckan, från en jättetrevlig säljare vid namn Jesp (ord nummer XXXXX) och idag ser jag att ni erbjuder 20% på all begagnad utrustning. Det hade varit trevligt om jag hade fått information om att det kom en sådan kampanj om bara några dagar, så hade jag kunnat besluta om jag skulle köpa direkt eller avvakta några dagar. Jag fick dessutom information att både kameran och objektivet var ink moms, (alltså förutsatte jag avdragbar för mig som företagare) men ser på kvittot nu att så inte är fallet.
Jag ser på hemsidan att vissa begagnade objektivt har avdragbar moms och andra inte. Jag ser även att samma begagnade Sony 70-300 kostar 7400 kr hos Kameradoktorn, medans ni tog 8990 kr i torsdags. Hade jag avvaktat till igår hade priset varit ungefär samma. Det känns jäkligt tråkigt ärligt talat. Jag skulle tro att all begagnad utrustning hade 20% rabatt, även kameran jag köpte.
Jag antar att ni inte har öppet köp på begagnade kameror och objektiv om man har gjort ett företagsköp, så jag kan returnera dem och köpa om dem med rabatten?

Mvh Carmina"

Jag hade gärna gått med på att ta de där 20% på 4500 kr totalt i kredit hos dem, det kanske jag skulle skrivit med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in