Citat:
Ursprungligen postat av
carminaburana
Var inne och köpte en begagnad kamera för 13989 kr och en lins för 8990 kr i torsdags kväll hos Scandinavian photo. Kameran köptes till mitt företag (AB).
Jag frågade säljaren 2 gånger om moms ingick i priset och fick svar ja.
Det är ibland så att moms inte ingår om det är inköpt från en privat kund, men är det företagskund som sålt till butiken så kan moms dras av igen. Se här:
https://www.scandinavianphoto.se/beg...d_name=Fujinon
Går man ut på hemsidan ser man att det är många "begagnade" man kan köpa och dra momsen på, och "begagnat" används som ett paraply begrepp, alltså även utrustning som är "använd" (avdragbar moms för företag)
Men jag fick ett ja x2 så jag antog att det var ett företag som sålt dem till dem så jag kunde dra momsen. (Jag tror tom att jag tog upp det med säljaren att priset utan moms blev lika mycket som en annan kamera jag tittade på)
NATURLIGTVIS kollade jag inte kvittot innan jag kom hem. Där står det noll moms. "Jaha, då får jag skylla mig själv som inte kollade direkt" tänkte jag och köpet surnade.
Igår så ser jag att de har nu 20% moms på hela begagnat sortimentet. Alltså en kampanj som startar 2 arbetsdagar efter att jag köpt grejerna, och inte ett knyst från säljaren. Jag frågade om han kunde komma ner i pris på objektivet, och det kunde han inte. Han gav mig dock 25% rabatt på ett minneskort och 25% rabatt på ett extra batteri till ett värde av 800kr. Hade jag avvaktat och köpt kameran och objektivet igår hade det istället för att ha slutat på 22979, slutat på 18384 kr , en rabatt på 4595 kr. det är inte småpotatis och en rabatt jag mer än gärna hade lagt på ett nytt objektiv eller liknande från dem. (Nu har jag helt skippat att tänka på dem avdragbara momsen jag blev tillsagd var inkluderad, då hade det blivit ännu billigare)
GIVETVIS har de ingen förpliktelse att säga till mig om sånt, det förstår jag men jag kan tycka att det inte är helt schysst heller, speciellt om man vill ha kvar kunder under lång tid. Nu verkar det ju inte vara nån brist på kunder hos dem, så är det jag som tänker helt fel här?
Nu är det som så, att kvittot får du EFTER att ni har gjort affär.
Men det är vad ni kommer överens om FÖRE affären som gäller.
Har du fått information att moms ingår i angivet pris, så skall det göra det.
Om det visar sig efter köpet att moms inte ingick, ja då är det ett köprättsligt fel. Säljaren kan inte ändra villkoren för köpet efter att det genomförts.
Problemet för dig kan bli att bevisa att du har rätt, om säljaren förnekar det som skett.
Dock! Om det nu är så att butiken två dagar efter ditt köp i sin marknadsföring anger att det ingår moms på all begagnatutrustning är det så klart något som kommer att väga mycket tungt om detta skulle hamna i en civilrättslig tvist.
Så ta kontakt med någon högre ansvarig på Scandinavian Photo, förklara saken och begär adevkat rättelse från deras sida!
Alla seriösa handlare har som regel att den som handlat kort innan en kampanj, får motsvarande rabatt bara man kommer tillbaka och begär det.
En gång handlade jag en artikel i en stor daglivarubutik som kostade en slant. Dagen efter såg jag att de hade samma vara till halva priset! Först surnade jag till kraftigt. Sedan insåg. Jag har ju gårdagens kvitto kvar i plånboken. Sagt och gjort. Jag tog en likadan artikel. Gick till kassan. Köpte den för halva priset. Promenerade bort till kundtjänst, ställde den just inhandlade varan på disken, presenterade gårdagens kvitto och sa att jag ville lämna tillbaka varan. Javisst, sa expediten, och gav mig pengarna tillbaka.
Nu gäller kanske inte öppet köp på en begagnad kamera, men om Scandinavian photo har minsta lilla affärsmoral så ser de till att du åtminstone får ersättning för det som de har lurat dig på, nämligen momsen. Det är de trots allt skyldiga till. Vill de sedan hålla en ansenlig standard i förhållandet till sina kunder, så får du mellanskillnaden på rabatten också.