2024-04-30, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Man börjar ju undra om man kan ha tryckt nåt annat än tummarna mot hennes hals..3-4 min är väldigt lång tid jag vet inte hur mycket man kan se på obduktionen plus att hon var väl bränd övre delen av kroppen

Varför läser du inte obduktionsrapporten, eller lyssnar på vad den ansvariga rättsläkaren berättar om skadorna på Tove? Hon berättar om skador som sitter mycket djupt och vittnar om snarare en sån skada, orsakad av två tummar (JJs) än ett rep eller något annat som du verkar fundera över.

Att Toves ansikte och överkropp var särskilt illa bränd, ja - och att mördaren dessutom återvände ytterligare en gång för att förvärra tillståndet på den mördade kroppen, visar på en sjuk människa helt utan empati.

Inte en enda gång under de två rättegångarna har jag hört MH eller JJ ursäkta sina avskyvärda handlingar mot Tove. Eller beklaga hennes död. Anhörigas lidande. De har endast tänkt på sig själva, att komma undan straff.

Att MH undkom straff förutom för gravfridsbrottet är i mina ögon ytterst märkligt. Att hon inte hört ett dugg är inte trovärdigt. Om hon åtminstone hade erkänt att hon hörde ett bråk men inte ingrep vore troligare än de idiotförklaringar hon höll fast vid i rätten: Att hon sov och inte märkte någonting alls.
Citera
2024-05-05, 15:41
Medlem
Är det någon som vet om T:s mobil någonsin hittades?
Om inte, vart kan den finnas? Om någon som kan området kanske kunde skicka en kartnål så hade det varit jättesnällt!
Citera
2024-05-05, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PAWCLAW
Om inte, vart kan den finnas? Om någon som kan området kanske kunde skicka en kartnål så hade det varit jättesnällt!

Den hittades aldrig, den ska enligt J o M kastats i en sjö tillsammans med Toves nycklar. Kommer tyvärr inte ihåg vart det var men finns i tråden någonstans. Säkert någon som kan svara på, många insatta i den här tråden.
Citera
2024-05-05, 17:53
Medlem
Ekenässjön säger dom i Rättegångspodden har jag för mig.
Citera
2024-05-05, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarsGustafOlsson

Tack så mycket! Har hittat en skräpdykare som gärna är på om man kunde få tag på mer exakt plats
Citera
2024-05-05, 20:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PAWCLAW

Citat:
Ursprungligen postat av Humanpeople123
Den hittades aldrig, den ska enligt J o M kastats i en sjö tillsammans med Toves nycklar. Kommer tyvärr inte ihåg vart det var men finns i tråden någonstans. Säkert någon som kan svara på, många insatta i den här tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av LarsGustafOlsson

Toves mobil hittades aldrig.

Enligt båda tjejerna åkte de mot Ekenässjön, vilket är ett ortsnamn som ligger norr om rastplatsen som de nämner som plats för mobildumpnngen. De stannade på en rastplats vid en damm, namngivet Kvarndammen på kartan. Om jag inte missminner mig kallas dammen Föredadammen) strax efter Vetlanda (nr 1). Dammen tömdes i sökandet efter mobilen:

Rastplatsen:

https://kartor.eniro.se/?c=57.466189,15.030499&z=13&d={%22m%22:[[57.44955,15.052675,null,0]]}

https://www.google.com/maps/@57.4496067,15.0531043,3a,51.6y,244.84h,87.52t/data=!3m7!1e1!3m5!1s8ITuC-h_-abpUbdrKjDGOQ!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fpanoid%3D8ITuC-h_-abpUbdrKjDGOQ%26cb_client%3Dsearch.revgeo_and_fetc h.gps%26w%3D96%26 h%3D64%26yaw%3D104.98267%26pitch%3D0%26thumbfov%3D 100!7i16384!8i8192?entry=ttu

Johanna:

"F: Den här rastplatsen som ligger utmed, där är ju den Kvarndammen.
J: Ja just det, det var nog där då.
F: Och sen är det den lilla ön där ute.
J: Ja.
F: Där ligger det en rastplats.
J: Mmm jag vet att det är fartkamera där någonstans. Ja precis. Eh, där svängde jag in.
F: Jag visar två bilder på en rastplats som heter någonting som jag inte kommer ihåg nu.
J: Jag har ingen aning.
F: Men den rastplatsen är den som ligger utmed den lilla dammen där, Kvarndammen?
J: Mmm.
F: Och du skymtar ju vattnet i bakgrunden på bilderna här. Är det rätt rastplats?
F: Och du kör in bilen där?
Förhör med Leshem Jansson, Johanna Tova Wilma; 2023-01-10 13:25 diarienr: 5000-K1226065-22 1029
Krimfup.se
Förundersökningsprotokoll på nätet
F: Var stannar du?
J: Eh, där ungefär. Jag stannar ganska direkt men ungefär vid anslagstavlan.
F: Okej. Det är inte den då utan den där nere?
J: Ja den ja precis.
F: Du kan gärna sätta ett kryss om det syns på den här det kan vara lite svårt ibland. Där
stannar du?
F: Och hur går du i förhållande till när du har stannat bilen sen?
J: Sen går jag framför bilen och det var väldigt mörkt då så att jag, jag vet inte exakt men jag
går framför bilen och sen till vattnet liksom snabbaste vägen så.
F: Okej men om du tänker dig den anslagstavlan och rakt ner ungefär eller?
J: Nej jag stannar bilen här och sen så gick rakt in i skogen så tror jag. Jag har för mig att
vattnet är där också.
F: Ja det är den där lilla ön, den lilla ön är det då du ser där.
J: Ja för man stannar och sen så.
F: Ja det här var ju en sämre, det var en dålig skrivare där men det är ju den bron över till den
lilla ön.
J: Ja för stannade jag och sen så gick jag runt bilen och ner så då ett par meter där.
F: Okej så du kastade telefonen i förhållande till den ön. Kan du visa var ungefär?
J: Eh, när jag står här så kastar jag ju rakt ut. Det kan inte varit många meter.
F: (ohörbart) om jag sätter ett kryss där. Blir det rätt du pekar? Nu satte jag krysset men.
J: Ja, jag tror det. Det var som sagt väldigt mörkt men det borde ha varit där
."

Maja:

"M: Precis. Eh, vi åkte ut mot Ekenässjön och stannade bilen vid en rastplats som ligger ut mot
Ekenässjön och där, ja Johanna stannade bilen och går ut och kastar Toves telefon.
"

Nycklarna ska ha kastats enligt Maja när de åkte mot Nye, dvs vänt och åkt tillbaka genom stan och ut mot fyndplaten där Toves kropp hittades. De kastades genom bilfönstret under färden.
Citera
2024-05-05, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Toves mobil hittades aldrig.

Enligt båda tjejerna åkte de mot Ekenässjön, vilket är ett ortsnamn som ligger norr om rastplatsen som de nämner som plats för mobildumpnngen. De stannade på en rastplats vid en damm, namngivet Kvarndammen på kartan. Om jag inte missminner mig kallas dammen Föredadammen) strax efter Vetlanda (nr 1). Dammen tömdes i sökandet efter mobilen:

Rastplatsen:

https://kartor.eniro.se/?c=57.466189,15.030499&z=13&d={%22m%22:[[57.44955,15.052675,null,0]]}

https://www.google.com/maps/@57.4496067,15.0531043,3a,51.6y,244.84h,87.52t/data=!3m7!1e1!3m5!1s8ITuC-h_-abpUbdrKjDGOQ!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fpanoid%3D8ITuC-h_-abpUbdrKjDGOQ%26cb_client%3Dsearch.revgeo_and_fetc h.gps%26w%3D96%26 h%3D64%26yaw%3D104.98267%26pitch%3D0%26thumbfov%3D 100!7i16384!8i8192?entry=ttu

Johanna:

"F: Den här rastplatsen som ligger utmed, där är ju den Kvarndammen.
J: Ja just det, det var nog där då.
F: Och sen är det den lilla ön där ute.
F: Där ligger det en rastplats.
J: Mmm jag vet att det är fartkamera där någonstans. Ja precis. Eh, där svängde jag in.
F: Jag visar två bilder på en rastplats som heter någonting som jag inte kommer ihåg nu.
J: Jag har ingen aning.
F: Men den rastplatsen är den som ligger utmed den lilla dammen där, Kvarndammen?
F: Och du skymtar ju vattnet i bakgrunden på bilderna här. Är det rätt rastplats?
F: Och du kör in bilen där?
Förhör med Leshem Jansson, Johanna Tova Wilma; 2023-01-10 13:25 diarienr: 5000-K1226065-22 1029
Krimfup.se
Förundersökningsprotokoll på nätet
F: Var stannar du?
J: Eh, där ungefär. Jag stannar ganska direkt men ungefär vid anslagstavlan.
F: Okej. Det är inte den då utan den där nere?
J: Ja den ja precis.
F: Du kan gärna sätta ett kryss om det syns på den här det kan vara lite svårt ibland. Där
stannar du?
F: Och hur går du i förhållande till när du har stannat bilen sen?
J: Sen går jag framför bilen och det var väldigt mörkt då så att jag, jag vet inte exakt men jag
går framför bilen och sen till vattnet liksom snabbaste vägen så.
F: Okej men om du tänker dig den anslagstavlan och rakt ner ungefär eller?
J: Nej jag stannar bilen här och sen så gick rakt in i skogen så tror jag. Jag har för mig att
vattnet är där också.
F: Ja det är den där lilla ön, den lilla ön är det då du ser där.
J: Ja för man stannar och sen så.
F: Ja det här var ju en sämre, det var en dålig skrivare där men det är ju den bron över till den
lilla ön.
J: Ja för stannade jag och sen så gick jag runt bilen och ner så då ett par meter där.
F: Okej så du kastade telefonen i förhållande till den ön. Kan du visa var ungefär?
J: Eh, när jag står här så kastar jag ju rakt ut. Det kan inte varit många meter.
F: (ohörbart) om jag sätter ett kryss där. Blir det rätt du pekar? Nu satte jag krysset men.
J: Ja, jag tror det. Det var som sagt väldigt mörkt men det borde ha varit där
."

Maja:

"M: Precis. Eh, vi åkte ut mot Ekenässjön och stannade bilen vid en rastplats som ligger ut mot
Ekenässjön och där, ja Johanna stannade bilen och går ut och kastar Toves telefon.
"

Nycklarna ska ha kastats enligt Maja när de åkte mot Nye, dvs vänt och åkt tillbaka genom stan och ut mot fyndplaten där Toves kropp hittades. De kastades genom bilfönstret under färden.

Tack! Stämmer bra med hur jag kommer ihåg det! O du är en av dem som har mest koll på det här fallet!
Citera
2024-05-20, 05:11
Medlem
Vad gör maja idag? Någon som vet?
Citera
2024-05-21, 12:59
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
https://sverigesradio.se/artikel/darfor-gar-inte-tingsrattens-tidslinje-ihop

Finns en bild i länken med foto av grannens mobil.

Rådmannen hörs i Studio ett. Här ger han sin förklaring

https://sverigesradio.se/artikel/tiden-for-mordet-pa-21-aringen-i-vetlanda-kan-vara-fel

Detta är information som varit känd sen knappt ett år nu. Jag infogade länken i förra inlägget för att visa att granskningen fått en nominering till guldspaden.

Det var märkligt som reportrarna påpekar att polisen själva inte kollade grannens mobil eller i alla fall hälsoappen/stegserier under utredningen. Dessutom 'klantigt' av Rådmannen i TR att inte inse att tidpunkten 02.43 som han fastslog i TR-domen inte var rimlig. Den stöddes inte heller av åklagaren.

Ja, att Maja är oskyldig till Toves död, det vet alla sedan länge som har följt detta fall ur ett objektivt perspektiv.

Det är intressant och inte så lite tragiskt att allting som har gjorts fel i denna utredning och detta åtal alltid har syftat till att skuldbelägga Maja. Tingsrättens dom är så klart höjden av sådana, allt annant än oskyldiga, misstag. Åklagarens påstående i hovrätten att Maja låst upp sin telefon vid halvtre-tiden ett annat. Det senare backade i alla fall åklagaren på senare i hovrätten, efter att jag med eftertryck påpekat de felaktiga påståendena om att telefonen låsts upp.

Inte ens tingsrättens ökände domare kunde vidmakthålla sin egen dom när han intervjuades i Studio Ett.

Ett mycket bra arbete av Jönköpings lokalradio genom hela denna processen, får man säga!
Citera
2024-05-21, 15:38
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, att Maja är oskyldig till Toves död, det vet alla sedan länge som har följt detta fall ur ett objektivt perspektiv.

Det är intressant och inte så lite tragiskt att allting som har gjorts fel i denna utredning och detta åtal alltid har syftat till att skuldbelägga Maja. Tingsrättens dom är så klart höjden av sådana, allt annant än oskyldiga, misstag. Åklagarens påstående i hovrätten att Maja låst upp sin telefon vid halvtre-tiden ett annat. Det senare backade i alla fall åklagaren på senare i hovrätten, efter att jag med eftertryck påpekat de felaktiga påståendena om att telefonen låsts upp.

Inte ens tingsrättens ökände domare kunde vidmakthålla sin egen dom när han intervjuades i Studio Ett.

Ett mycket bra arbete av Jönköpings lokalradio genom hela denna processen, får man säga!
"Det senare backade i alla fall åklagaren på senare i hovrätten, efter att jag med eftertryck påpekat de felaktiga påståendena om att telefonen låsts upp."

Åklagaren backade efter att du påpekat det?

Vad du snackar skit.
Citera
2024-05-21, 16:19
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
"Det senare backade i alla fall åklagaren på senare i hovrätten, efter att jag med eftertryck påpekat de felaktiga påståendena om att telefonen låsts upp."

Åklagaren backade efter att du påpekat det?

Vad du snackar skit.

Trollet i farten igen ser jag

Det var precis som jag skrev. Till skillnad från dig så finns en och annan som insett att det jag skriver stämmer

Hade du följt fallet från början och hängt med lite i vad som framkommit och inte minst vad PG sa om saken, så hade du kanske haft lite koll och kunnat bidra med lite vettiga inlägg istället för att bara posta en massa trollande trams.

Det här har inte på långa vägar varit ett så komplext fall, ur perspektivet Maja, som många av trollen i tråden vill göra gällande. Det bevisas inte minst av det faktum att större delen av de sakkunniga som uttalade sig redan tidigt i ärendet i media också fick rätt i slutändan.

Maja är oskyldig till Toves död, och det är inget skitsnack. Skitsnacket är det du och övriga troll i tråden som står för.
Citera
2024-05-21, 16:23
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Trollet i farten igen ser jag
Ja, du är visst det.

Citat:
Det var precis som jag skrev. Till skillnad från dig så finns en och annan som insett att det jag skriver stämmer

Hade du följt fallet från början och hängt med lite i vad som framkommit och inte minst vad PG sa om saken, så hade du kanske haft lite koll och kunnat bidra med lite vettiga inlägg istället för att bara posta en massa trollande trams.

Det här har inte på långa vägar varit ett så komplext fall, ur perspektivet Maja, som många av trollen i tråden vill göra gällande. Det bevisas inte minst av det faktum att större delen av de sakkunniga som uttalade sig redan tidigt i ärendet i media också fick rätt i slutändan.

Maja är oskyldig till Toves död, och det är inget skitsnack. Skitsnacket är det du och övriga troll i tråden som står för.
Det är skitsnack att du personligen skulle ha fått åklagaren att ändra sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in