2024-04-28, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Skulle någon kunna trycka så hårt med sina tummar på en liggande persons hals utan att denne klöser och river allt den orkar mot sin förövare för att få bort trycket?
Nej, finns inte beskrivet i litteraturen om offret varit vaket och ej bundet.

Kan man lägga så stor tyngd på sina händer runt någons hals och samtidigt hålla fast dennes armar med sina ben?
Nej det går inte rent fysiskt/anatomiskt att sitta så och samtidigt ha tyngden på sina händer.

Tar det bara 10 sekunder att strypa ihjäl någon?
Nej det beräknades ha tagit 3-4 minuter.

Ligger ett offer som inte är medvetslöst eller bundet still under sin dödskamp?
Nej absolut inte.

Låg Tove still?
Sannolikt inte eftersom man tror att hon bl a sparkade våldsamt mot väggen. Vilken Johanna också beskrev.

Kan Tove blivit medvetslös av fallet?
Enligt rättsläkaren fanns det inga fynd i hennes hjärna efter skador mot huvudet som skulle gjort henne medvetslös så att hon inte hade kämpat emot vid kvävning.

Kan en ensam kvinna med sina händer strypa ihjäl en jämnårig annan kvinna på det här sättet?.
Ja.

Utan att få fullt med motvärnsskador i form av massvis med riv och klösmärken på kroppen?.
Nej inte utan fullt med egna skador av typen kattslagsmål. Om inte förövaren har skyddsutrustning.

Hade Johanna skyddsklädsel?
Nej, hon hade vit kortärmad blus, svart kort kjol och strumpbyxor.

Hade Johanna den typen av skador när hon undersöktes 30 timmar efter mordet?
Nej

Var Tove mycket svagare än Johanna?
Nej inte enligt vittnen. Hon uppgavs vara stark, fotbollspelare och hade ett par mm långa naglar.

Kan mordet på Tove genomförts utan Majas medverkan?
Nej inte med de fynd/avsaknad av fynd som finns.

Man börjar ju undra om man kan ha tryckt nåt annat än tummarna mot hennes hals..3-4 min är väldigt lång tid jag vet inte hur mycket man kan se på obduktionen plus att hon var väl bränd övre delen av kroppen
Citera
2024-04-28, 16:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Jag har alltid tyckt att det var konstigt att GW var där fort som fan och la all skuld på Johanna, har aldrig heller varit med om att en dokumentär om fallet kommer ut innan folk ens hunnit ta till sig mordet.
Alltihop är konstigt från början till slut..
Jag tror inte i sig att det är så konstigt. Det handlar om subjektivitet. Att bestämma sig för nåt tårdrypande och gå all-in. Att det skapas en viss bild och sen körs det på i det hjulspåret.
Det samma mönster internationellt, historien upprepar sig och quick fix. Simplistiska svar på komplicerat allierade.
Den som hörs mest, som är mer aktiv och märkbart brutal (utåtagerande) genererar mindre empati. Det är inte sällan identifikation med i bilden. Ett igenkännande.
För nog har nån varit i utsatt läge, kanske i en relation, kanske via mobbing, taskig barndom, psykisk ohälsa, utsatthet rent generellt som adopterad or what ever.
Utomlands ses det gång efter annan via plea bargain, en deal med en part som är mer villig att köpslå. Begripligt i vissa lägen men ett jävla otyg ur ett annat perspektiv. En lika kriminell och inblandad blir kronvittne och hamnar på pluspol via att kasta den andra under bussen.
Citera
2024-04-28, 16:18
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Man börjar ju undra om man kan ha tryckt nåt annat än tummarna mot hennes hals..3-4 min är väldigt lång tid jag vet inte hur mycket man kan se på obduktionen plus att hon var väl bränd övre delen av kroppen
Var tydligen tydliga avtryck i vävnaden efter fingrar och tummar på Toves hals, fingerstorlek som matchade Johannas händer. .
Det var ingen tvekan om hur och med vilket grepp hon ströps ihjäl på obduktionsfynden.
Senast redigerad av coli 2024-04-28 kl. 16:33.
Citera
2024-04-28, 16:22
Medlem
Citat:
Var tydligen tydliga avtryck i vävnaden efter fingrar och tummar på Toves hals, fingerstorlek som matchade Johannas händer. .
Det var ingen tvekan om hur och med vilket grepp hon ströps ihjäl av obduktionsfynden.
Ok det hade jag missat helt
Citera
2024-04-28, 19:48
Medlem
brianmolkos avatar
Vad för grej var det med steg på hennes telefon ?
Nä jag har inte vart ute gått kolla min telefon, som om man inte kan lämna telefon hemma i sängen då....
Citera
2024-04-28, 21:53
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ok det hade jag missat helt

Läs obduktionsrapporten då begriper du.
Citera
2024-04-29, 07:26
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ja, håller delvis med dig.
Visst kan Maja legat i sängen när det hände i badrummet. Eller så låg hennes telefon i sängen.

Helt uppenbart kan dock inte Johanna strypt Tove alldeles själv utan att få egna skador av en kämpande Tove. Det går inte. Att Tove kämpade emot och inte var medvetslös är väl i princip fastlagt.

Alla skador och icke skador, alla fynd och märkliga omständigheter med oförklarligt konstigt agerande av de inblandade får sin förklaring och faller på plats om man konstaterar att Maja och Johanna båda två deltog i badrummet. Då blir händelseföljden förklarad och det blir tydligt vad som hänt.
Annars kvarstår de oförklarliga märkliga omständigheterna kring brist på motvärnsskador och påstått helt ologiskt agerande före och efter.

Det mest troliga händelseförloppet som rätar ut alla oklarheter är rimligen också det som hänt.
Det kanske inte räcker för en morddom. Men jag är rätt övertygad om att även hovrättens ledamöter ansåg att Maja också varit betydligt mer delaktig än hon påstod. Att de anser att hon ljög framgår av domen.

Ja, att hon var mer delaktig än vad hon tillstått är jag helt enig om.
Sen har vi de två tillfällena då hennes stegräknare rört sig.
Problemet som jag förstod det var tidslinjen på minutnivå, den var svår att få ihop med berättelsen där MH skulle ha medverkat. Jag förstår inte heller riktigt var MH skulle ha fått plats i badrummet att hålla bort Toves armar.
Medvetslöshet vid strypning kan inträffa redan efter 7-15 sekunder så frånvaron av avvärjningsskador kan förklaras.
Har man förresten sett om skadorna på Toves hals skulle kunnat uppstå genom att Johanna satt ovanför hennes huvud och tog stryptag? Det skulle ju kunna förklara varför hon fick in såpass kraftiga sparkar medan armarna var blockerade.

Citat:
När det gäller LGW uppförde han sig enormt illa under utredningen och i domstolen. Han bjöd hem utredningsledaren på middag för att troligen pumpa denne på info, så att vederbörande fick lämna uppdraget. Han uttalade sig om Majas oskuld utan att FUP kommit ut och han fick tillsägelser för sitt partiska störande beteende som publik under pågående rättegång.
Något i det här fallet har gjort LGW partisk i så stor omfattning att han tappat omdömet.

Det visste jag inte. Det låter ju synnerligen omdömeslöst.
Kan tänka mig flera förklaringar:
TV4 engagerade GW och bad honom leta säljande vinklar.
MHs advokat kan ha kontaktat GW.
Någon kompis inom polisen tyckte att åtalet var dåligt underbyggt.
GW har antipati mot Adam Rullman.
Eller en kombination av dessa.

Citat:
Om Maja är betydligt mer skyldig, vilket jag är övertygad om att hon är, hoppas jag också att hon plågas av sina demoner. Maja kom för billigt undan.

Helt enig. Jag förstår inte varför man inte åtalade henne för underlåtenhet att avslöja brott samt skyddande av brottsling.
Hade man gått direkt på medhjälp till mord så hade man kanske kunnat få henne fälld för att ha hållit vakt eller något liknande.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-04-29 kl. 07:29.
Citera
2024-04-29, 15:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Ja, att hon var mer delaktig än vad hon tillstått är jag helt enig om.
Sen har vi de två tillfällena då hennes stegräknare rört sig.
Problemet som jag förstod det var tidslinjen på minutnivå, den var svår att få ihop med berättelsen där MH skulle ha medverkat.
Vad säger stegräknaren öht mer än bekräftar rörelse/stiltje i episoder?

Kritiskt klockslag är 02:30.
Är Maja i sängen då hon inte rör på benen kl 02:26-02:33?
Citera
2024-04-29, 21:48
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad säger stegräknaren öht mer än bekräftar rörelse/stiltje i episoder?

Kritiskt klockslag är 02:30.
Är Maja i sängen då hon inte rör på benen kl 02:26-02:33?

GWs kritik mot tingsrättsdomen går ut på att de satte tidpunkten för själva dödandet till 02:40 vilket är svårt att få ihop med att Johanna befann sig i grannens bil på väg till McDonalds kl 02:47.

Han vill få det till att dödandet skedde 02:35.
MHs mobil rörde sig 02:19. Hon ska ha hört bråk från köket och i två förhör hade hon även sett Johanna putta in Tove i badrummet.
Grannen gick ut när de hörde dunsarna och stod utanför när han hörde sparkarna. Kort därefter kom Johanna ut i svalen.
02:43 rörde sig MHs mobil igen, GW tror att hon då var ensam i lägenheten. Hon bör således ha sett den döda Tove och skulle kunnat ha ringt 112 eller sina föräldrar.

Angående avvärjningsskador så hade Johanna vissa hudavskrapningar i ansiktet och på nyckelbenet. Dessa skulle kunnat ha orsakats av Tove, som hade DNA under naglarna.
I Toves kropp fanns 1.2 promille alkohol i blod och 1.9 promille i urin. Så hon bör har varit rejält berusad. Det dracks också ur en vinbox i köket.

Jag tror inget annat än att MH var betydligt mer inblandad än hon påstod. Däremot håller jag med om att det finns rimliga tvivel om huruvida hon deltog i dödandet.

Lögner bygger ofta på en kärna av sanning.
Jag tänker på den uppdiktade historien om att MH skulle mått illa på toa och det väsande ljudet från Tove.
Kan det ha varit så att hon drack mer vin än hon tålde, mådde illa och behövde spy på toaletten.
Varvid Johanna överrumplade henne, knuffade omkull henne och ströp henne. Med sin störda personlighet kan hon t.o.m. ha blivit rasande för att Tove spydde på hennes nyrenoverade fina badrum.

Det var ju en spontan fabel som Johanna drog för grannen i svalen. Det var tekniskt sett inte ens en lögn att hennes kompis hade mått illa på toan.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-04-29 kl. 21:50.
Citera
2024-04-30, 01:13
Medlem
develis avatar
Citat:
GWs kritik mot tingsrättsdomen går ut på att de satte tidpunkten för själva dödandet till 02:40 vilket är svårt att få ihop med att Johanna befann sig i grannens bil på väg till McDonalds kl 02:47.

Han vill få det till att dödandet skedde 02:35.
MHs mobil rörde sig 02:19. Hon ska ha hört bråk från köket och i två förhör hade hon även sett Johanna putta in Tove i badrummet.
Grannen gick ut när de hörde dunsarna och stod utanför när han hörde sparkarna. Kort därefter kom Johanna ut i svalen.
02:43 rörde sig MHs mobil igen, GW tror att hon då var ensam i lägenheten. Hon bör således ha sett den döda Tove och skulle kunnat ha ringt 112 eller sina föräldrar.

Angående avvärjningsskador så hade Johanna vissa hudavskrapningar i ansiktet och på nyckelbenet. Dessa skulle kunnat ha orsakats av Tove, som hade DNA under naglarna.
I Toves kropp fanns 1.2 promille alkohol i blod och 1.9 promille i urin. Så hon bör har varit rejält berusad. Det dracks också ur en vinbox i köket.

Jag tror inget annat än att MH var betydligt mer inblandad än hon påstod. Däremot håller jag med om att det finns rimliga tvivel om huruvida hon deltog i dödandet.

Lögner bygger ofta på en kärna av sanning.
Jag tänker på den uppdiktade historien om att MH skulle mått illa på toa och det väsande ljudet från Tove.
Kan det ha varit så att hon drack mer vin än hon tålde, mådde illa och behövde spy på toaletten.
Varvid Johanna överrumplade henne, knuffade omkull henne och ströp henne. Med sin störda personlighet kan hon t.o.m. ha blivit rasande för att Tove spydde på hennes nyrenoverade fina badrum.

Det var ju en spontan fabel som Johanna drog för grannen i svalen. Det var tekniskt sett inte ens en lögn att hennes kompis hade mått illa på toan.
J hör att grannen ringer på dörrklockan när hon (eller de) är på toaletten.
De flesta inser sen länge att det blir snävt innan McD.

Maja är hungrig och har har placerat sig på dass.
J ska hinna med att släpa ett lik via trapphuset och till förrådet också.
Ut och sen in tillbaka ska hon dra ett lik i trapphuset. Maja, alibi partner in crime, är mer viktig att hålla ovetande än att det nyss ringt på dörren i samband med dunsar.

Vad jag menar är att stegserien säger nada om Majas förehavanden.
Vilket då hennes advokat vill göra gällande.

Hon kan lika gärna befinna sig stillasittande på toagolvet och assistera än att ligga i nån säng.
Kanske också höra ringklockan och fumla då det glimtar till i mobilen 2:33.

Det finns en hel del att fundera kring angående uppsåt likaväl.
Brutalt överfall bakifrån och kraftigt ihållande strypgrepp.

Maja berättar beredvilligt om Js lust att hämnas, lust att slå Tove, lust att mörda.

... men noll om nån vilja att gräva ner stridsyxan.
Plötsligt, när båda är som mest aggressiva mot Tove, vill de bli vänner med henne.
När J är som mest kränkt.
Heureka..

Maja för talan.
De väntar på en kompis.
De väntar snarare på en gemensam fiende för Maja har tagit Johannas parti i konflikten.

Båda agerar ihop som två synkade ardenner på Nöjet.
Där kom Maja lindrigt undan granskning och framstår som ett passivt bihang inför rätten.

Man kan lugnt säga att Maja var fullt medveten om hur farlig Johanna var i relation till Tove.
Nåt som likaväl hennes pojkvän varnar för. Att inte följa med dem.
Maja bedyrar dock att det inte är nån fara alls, de bjussar Tove på vin.
Drygt 40 minuter senare är hon död.

Att de möttes av en slump lär inte eliminera att det kan finnas en viss planering.
Det Johanna var sugen på, dvs slåss, är vad som sker - och manegen är krattad sen lång tid.
Where there is a will, there is a way...

Att Maja i sin tur fick en dom i "lindrande riktning" ang gravfridsbrott är jag också undrande kring.
Att ha adhd ger inte rea per automatik och P7an talar inte i nån förmildrande riktning.
Senast redigerad av develi 2024-04-30 kl. 01:21.
Citera
2024-04-30, 04:46
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
J hör att grannen ringer på dörrklockan när hon (eller de) är på toaletten.
De flesta inser sen länge att det blir snävt innan McD.

Maja är hungrig och har har placerat sig på dass.
J ska hinna med att släpa ett lik via trapphuset och till förrådet också.
Ut och sen in tillbaka ska hon dra ett lik i trapphuset. Maja, alibi partner in crime, är mer viktig att hålla ovetande än att det nyss ringt på dörren i samband med dunsar.

Vad jag menar är att stegserien säger nada om Majas förehavanden.
Vilket då hennes advokat vill göra gällande.

Hon kan lika gärna befinna sig stillasittande på toagolvet och assistera än att ligga i nån säng.
Kanske också höra ringklockan och fumla då det glimtar till i mobilen 2:33.
”säger nada om Majas förehavanden” är väl lite starkt. Stegserien visar att mobilen varit i rörelse en viss tid i lägenheten och troligen då buren av innehavaren. Därigenom talar den mot att hon skulle varit sovande vid den aktuella tidpunkten.
Utöver det håller jag med om att stegserien inte ger någon information om vad hon haft för sig. Och framförallt visar ju inte frånvaron av steg något annat än att Maja just då inte burit omkring sin mobil.

Citat:
Det finns en hel del att fundera kring angående uppsåt likaväl.
Brutalt överfall bakifrån och kraftigt ihållande strypgrepp.

Maja berättar beredvilligt om Js lust att hämnas, lust att slå Tove, lust att mörda.

... men noll om nån vilja att gräva ner stridsyxan.
Plötsligt, när båda är som mest aggressiva mot Tove, vill de bli vänner med henne.
När J är som mest kränkt.
Heureka..

Maja för talan.
De väntar på en kompis.
De väntar snarare på en gemensam fiende för Maja har tagit Johannas parti i konflikten.

Båda agerar ihop som två synkade ardenner på Nöjet.
Där kom Maja lindrigt undan granskning och framstår som ett passivt bihang inför rätten.

Man kan lugnt säga att Maja var fullt medveten om hur farlig Johanna var i relation till Tove.
Nåt som likaväl hennes pojkvän varnar för. Att inte följa med dem.
Maja bedyrar dock att det inte är nån fara alls, de bjussar Tove på vin.
Drygt 40 minuter senare är hon död.

Att de möttes av en slump lär inte eliminera att det kan finnas en viss planering.
Det Johanna var sugen på, dvs slåss, är vad som sker - och manegen är krattad sen lång tid.
Where there is a will, there is a way...

Ungefär så tror jag också. Tove var för berusad för att genomskåda de två empatistörda och manipulativa s.k. ”vännernas” avsikter.
Och en brottsplan som tänks ut i anslutning till gärningen är fortfarande en brottsplan. Det är därför somliga blir förvånade att de fälls för mord och inte dråp.

Men uppsåt räcker inte ensamt för fällande dom.
Problemet var i första hand att bevisningen för det objektiva rekvisitet för mord inte var stark nog mot Maja.

Vi kan bara spekulera i efterhand men jag tror åklagaren hade haft större framgång med ett åtal för medhjälp mot Maja.
Hennes beteende talar för att hon avsiktligen främjade gärningen med råd och dåd.

Citat:
Att Maja i sin tur fick en dom i "lindrande riktning" ang gravfridsbrott är jag också undrande kring.
Att ha adhd ger inte rea per automatik och P7an talar inte i nån förmildrande riktning.

Hovrätten dömde henne för grovt gravfridsbrott. Däremot påpekade rätten att åklagaren missat att ta med ”gemensamt och i samförstånd” i den gärningsbeskrivningen. Därför kunde Maja bara dömas för sina egna handlingar.

Straffskalan är fängelse i sex månader upp till fyra år.
Hovrätten menar att Johannas gravfridsbrott skulle bedömas i den övre delen av skalan och då hade hon försökt elda upp kroppen.
Det är rimligt att anta att Majas straff skulle hamnat i mitten av skalan eftersom åklagaren missade ”gemensamt och i samförstånd.”

P7an sa att Maja led av en psykisk störning som dock inte utgjort en allvarlig psykisk störning men det räcker för att åberopa 29 kap 3 § första stycket andra punkten i brottsbalken.

De flesta av oss är överens om att hon kom alltför billigt undan, men jag skulle säga att det beror på felbedömningar från åklagarsidan.
Citera
2024-04-30, 09:13
Medlem
develis avatar
Citat:
”säger nada om Majas förehavanden” är väl lite starkt. Stegserien visar att mobilen varit i rörelse en viss tid i lägenheten och troligen då buren av innehavaren. Därigenom talar den mot att hon skulle varit sovande vid den aktuella tidpunkten.
Utöver det håller jag med om att stegserien inte ger någon information om vad hon haft för sig. Och framförallt visar ju inte frånvaron av steg något annat än att Maja just då inte burit omkring sin mobil.
Den säger nada om man drar det till sin spets.
Möjligen att hon lever emellanåt.
Hon rör ju på sig.
*ironi*

Man har (över) fokuserat på Majas story om var hon befinner sig i lgh. Att noll steg ger henne trovärdighet om sovande och att steg påvisar toabesök.
Om det inte är meriterande per se så har det iaf skapat tillräckligt med tvivel tycker rätten.
Citat:
Men uppsåt räcker inte ensamt för fällande dom. Problemet var i första hand att bevisningen för det objektiva rekvisitet för mord inte var stark nog mot Maja.

Vi kan bara spekulera i efterhand men jag tror åklagaren hade haft större framgång med ett åtal för medhjälp mot Maja.
Hennes beteende talar för att hon avsiktligen främjade gärningen med råd och dåd.
Ja, jag har också undrat om det fallit dem bättre på läppen, och jag anser att åtalet, utifrån att bygga en röd tråd och indicier, inte är väl underbyggt ang Maja.
Eller snarare hur DE agerat ihop.

Jag har även medgärningsmannaskap i åtanke där då två ruttna individer befinner sig i ett slutet rum med offret. Hur skulle de nånsin klara sig utan hälsoappar...

Här föll resten som ett korthus (kring Maja) för att en part erkände.
Annars hade de gått ut som trallande jäntor i villande mo enligt domaren.
sussilull och sussilo.. Jag menar Bert och Åke.
Citat:
Ungefär så tror jag också. Tove var för berusad för att genomskåda de två empatistörda och manipulativa s.k. ”vännernas” avsikter.
Och en brottsplan som tänks ut i anslutning till gärningen är fortfarande en brottsplan. Det är därför somliga blir förvånade att de fälls för mord och inte dråp.
Ja, precis, och vad DE sysslade med på Nöjet framkom öht inte.
Maja nämns bara i förbifarten, dvs att hon är in och letar på slutet.
Hon är som sagt minst lika aggressiv och aktiv som Johanna.
Om inte värre hetlevrad, hon är som en krutdunk därinne. Kanske hon kan få lite adhdrabatt?
Citat:
Hovrätten dömde henne för grovt gravfridsbrott. Däremot påpekade rätten att åklagaren missat att ta med ”gemensamt och i samförstånd” i den gärningsbeskrivningen. Därför kunde Maja bara dömas för sina egna handlingar.
Ja.
Citat:
Straffskalan är fängelse i sex månader upp till fyra år.
Hovrätten menar att Johannas gravfridsbrott skulle bedömas i den övre delen av skalan och då hade hon försökt elda upp kroppen.
Det är rimligt att anta att Majas straff skulle hamnat i mitten av skalan eftersom åklagaren missade ”gemensamt och i samförstånd.”
Ja, men frågan är om detta skulle påverka så dramatiskt. Hon har trots allt ljugit och låtit kroppen ruttna. Hon fick som sagt sin rabatt och den ställer jag mig tveksam till.
Kring J råder ingen tvekan.
Citat:
P7an sa att Maja led av en psykisk störning som dock inte utgjort en allvarlig psykisk störning men det räcker för att åberopa 29 kap 3 § första stycket andra punkten i brottsbalken.
Det berör impulsgenombrott oavsett vart det återfinns i lagboken. .
Det ska preciseras att hon var så out of order vid gärningstillfället och strax däromkring.
Det står inte ett dugg.
Där är TR mer rätt ute och försöker förklara hur de tänkt.

Får gratulera advokaten som släpade in en terapeut för att stärka bilden av Maja som ett maskformigt bihang.
Att hon fick sin rabatt via specialhjärna som hon körde med.
Citat:
De flesta av oss är överens om att hon kom alltför billigt undan, men jag skulle säga att det beror på felbedömningar från åklagarsidan.
Ense där, det hade behövts mer engagemang.
Det är mer som att det dög med att iaf få en dömd...
Inte ett dugg förvånad att det hänger funderingar kvar i luften.
Senast redigerad av develi 2024-04-30 kl. 09:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in