2024-05-21, 07:39
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Det här fallet blev helt enkelt för stort för dom. Sen alla grova misstag. Gåtan Engström är egentligen ingen gåta alls. Det är bara ett helt för jävligt svagt polisarbete.

Exakt. Och inte ens de mest fundamentala aspekterna av förhörsteknik har de fixat. Som att man ser till det inte finns någon tvetydighet i vare sig frågor eller svar. Ett exempel är förhör med SE och frågan om han varit ute på 'kvällen' respektive "tidigare på kvällen" och just den "kvällen" vs "just den kvällen".
Citera
2024-05-21, 07:48
Medlem
quggels avatar
Vittnen säger att det var två väldigt höga skott (högt i betydelsen volym, alltså decibel) i tät följd bara någon eller några sekunder. SE säger sig hört endast ett. En teori är att han vill placera sig som precis utpasserande genom att säga så, dvs han är på väg ut vid första och har precis gått ut vid andra.

Eftersom skotten hördes högt undrar man vilken sorts dörr som Skandia hade. Kan den ha varit så pass ljuddämpande? Kanske för att minska trafikbullret från Sveavägen.

Men så har vi NF som inte sett någon SE utanför Skandia precis då... han kan förstås ha missat SE.

Han ändrar väl på sin berättelse också genom att säga att han hörde skottet vid klock-tittningen. Men det trasslar ju till hans alibibygge.
Senast redigerad av quggel 2024-05-21 kl. 07:50.
Citera
2024-05-21, 08:16
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Han ändrar väl på sin berättelse också genom att säga att han hörde skottet vid klock-tittningen. Men det trasslar ju till hans alibibygge.

Precis, det trasslar bara till hans alibibygge. Vilket talar emot att han ens försöker bygga något alibi. Och första gången han ens säger att han går på trottoarens yttersida är i en tidningsintervju 1989 när CP minst sagt var i skottgluggen. Att försöka läsa in någon spegling så extremt sent blir ungefär som att läsa in en bikt i Skydd och säkerhet-intervjun.

Och tittar man på hans första förhör ligger det helt i linje med att han kan ha passerat ut från Skandias entré precis innan han hör skottet.

Citat:
Engström hade slutat arbetet för kvällen och hade just kommit ut på gatan, när han hörde, vad han först uppfattade som en avgassmäll.

Så en teori är ju att det var detta som faktiskt skedde och att han var framme vid LOP i rätt tid för att se LJ. Sedan bygger han på sin berättelse för att söka uppmärksamhet.

Jag tror att en av de främsta drivkrafterna till att han bygger på sin story efterhand var att han dragit lite rövarhistorier privat och kände att de på något sätt behövde återspeglas i protokollen så att han inte skulle avslöjas som lögnare inför sina vänner.
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-05-21 kl. 09:00.
Citera
2024-05-21, 08:17
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Men det beror ju främst på den usla utredningen och att Holmér inte lyssnade på medarbetare samt att Holmér internt i utredningen gjorde sig lustig över SE som en slags tönt och virrpanna. Den synen spreds internt som ett axiom och få medarbetare vågade ifrågasätta, frånsett någon som inte fick gehör. Så det var ren tur för SE.

Visst, med facit i hand var utredningen inledningsvis tämligen usel. Dock är jag inte alls så säker, på att man utrett SE som misstänkt om PU varit "bättre" 1986. Man lär även komma ihåg, att fördomar och förutfattade meningar om vem/vilka som var gärningsmän vid brott rent generellt såg betydligt annorlunda ut 1986 mot idag. En grafiker från Täby, med tämligen ordnat liv och uppväxt var inte den sociala grupp man i första hans utredde vid grova brott. Idag ser det annorlunda ut.

Än en gång, SE var ingen dumskalle, han var givetvis medveten om detta, utnyttjade sin sociala ställning och desinformerade. Det är min bestämda uppfattning.
Citera
2024-05-21, 08:48
Medlem
NF såg inte röken av Stig Engström.
Det gjorde inte heller Katarina L samt Maria,som bör ha befunnit sig cirka 15-20 sekunder före paret Palme på Sveavägens östra trottoar vid relevanta tidpunkter.
Varken NF eller väninnorna uppger sig heller ha observerat någon väntande s.k Dekorimaman.
Citera
2024-05-21, 08:49
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det gjorde inte heller Katarina L samt Maria,som bör ha befunnit sig cirka 15-20 sekunder före paret Palme på Sveavägens östra trottoar vid relevanta tidpunkter.
Varken NF eller väninnorna uppger sig heller ha observerat någon väntande s.k Dekorimaman.

Såg de någon person gå efter makarna Palme?
Citera
2024-05-21, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Såg de någon person gå efter makarna Palme?

Relevant uppslag är E17840-00 samt 01 för referens.

Nej,Katarina och Maria befinner sig som sagt lite söderut om makarna Palme hela tiden,och den efterföljande mannen befinner sig ju strax bakom LOPs,och därmed norr om dessa.
Katarina och Maria kan därför inte ha observerat den efterföljande mannen.

Tyvärr,tyvärr.
Citera
2024-05-21, 08:57
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Relevant uppslag är E17840-00 samt 01 för referens.

Nej,Katarina och Maria befinner sig som sagt lite söderut om makarna Palme hela tiden,och den efterföljande mannen befinner sig ju strax bakom LOPs,och därmed norr om dessa.
Katarina och Maria kan därför inte ha observerat den efterföljande mannen.

Tyvärr,tyvärr.

Okej, då förstår jag. Det var ju en jädra otur. Då är det alltså bara NFs observation som gäller. Och där finns ju (minst sagt) en en del att önska. I min värld är NF det viktigaste vittnet, jämte AD. Jag begriper inte hur PU kunde trampa så i klaveret gällande honom. Och inte verkar man ha hört honom under Peterssons flagg i modern tid. Märkligt, var ordet.
Citera
2024-05-21, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Okej, då förstår jag. Det var ju en jädra otur. Då är det alltså bara NFs observation som gäller. Och där finns ju (minst sagt) en en del att önska. I min värld är NF det viktigaste vittnet, jämte AD. Jag begriper inte hur PU kunde trampa så i klaveret gällande honom. Och inte verkar man ha hört honom under Peterssons flagg i modern tid. Märkligt, var ordet.

Det råder fortfarande vissa oklarheter gällande NFs samlade vittnesmålsbild.
Jag har gång efter annan påpekat att relevant yrkesman bör reda ut detta.
Det är katastrofalt att NFs 43 sekunder har fått kvarstå som de gör exempelvis.
Annan uppenbar sak som bör redas ut är exempelvis Tensonmannens position när NF observerar honom.
NF uppger verbalt i förhör att denne gick cirka 3 meter in från strräckstenskanten och att NF passerade nära honom när de möttes..jämför sedan detta med rekontruktionsfoto där Tensonmannen går precis utmed sträckstenskanten,och denna uppenbart orimliga motsättningsbild har fått kvarstå.

Det är mycket olyckligt,och jag fattar fortfarande exempelvis inte varför ingen vetgirig journalist rett ut detta här,när nu PU struntade i det.

Det s.k Bohemiavittnet samt klargörande gällande NFs verkliga observationer kan fortfarande utredas vidare.Det är närmast unikt gällande så direkt Palme material.
Citera
2024-05-21, 09:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vem tror du att han såg då?:
www.itdemokrati.nu/page38_files/FN3.png
Citera
2024-05-21, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vem tror du att han såg då?:
www.itdemokrati.nu/page38_files/FN3.png

Anders Christer Henning Andersson naturligtvis.
Citera
2024-05-21, 09:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Anders Christer Henning Andersson naturligtvis.
SE säger ju att det var han själv som gick just så där som på bilden, dvs. på trottoarens ytterkant och strax bakom makarna Palme. Skulle förklaringen till det kunna vara att han ville bli förväxlad med Christer Andersson då, eller hur tänker du kring det?
Senast redigerad av Draifos 2024-05-21 kl. 10:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in