• 1
  • 2
2024-05-20, 20:33
Medlem
SilliamWakespears avatar
Jag och min sambo har gått i fällan och köpt ett kök av en oseriös företagare (Kullakök AB). Vi lurades att förskottsbetala hela köket via ett 6 månader ränte- och amorteringsfritt lån hos Santander Consumer Bank. Vi beställde köket i oktober förra året och enligt avtalet skulle det levereras i januari.
I januari månad hade Kullakök AB inte ens lagt beställning av köket hos någon fabrik skulle det visa sig och vi inser att han använder nya kunder som företagets checkkredit. Det var bara en massa ursäkter hit och dit, trots att han fått fullt betalt. Alltid svar med SMS att han ska ringa upp. Och när man väl får tag på honom så ska han checka av med fabriken och ber att få ringa i slutet på veckan. Vilket han aldrig gjorde. Så höll det på fram till vi skriftligen hävde avtalet i mars/april och gjorde en polisanmälan. Då började vissa saker trilla in, men inte det kompletta köket.
Och polisen gör inget åt saken, för han "levererar ju" så då är det ett civilrättsligt ärende där vi ska ligga ute med pengar under en rättegång och leja egna advokater/jurister.
Kullakök AB fick 150 000 av Santander i oktober förra året (det är sju måndaer sedan) och ensamföretagaren Niklas H har fortfarande inte levererat allt som han fått betalt för. Polisen rycker på axlarna och Santander Consumer bank kräver in pengarna från oss nu eftersom "Kullakök säger att de har levererat".
Vi har begärt ut ärenden gällande Kullakök på ARN och det finns flera, där samtliga sitter i samma sits. Santander i ena änden och Kullakök i andra. Båda gynnas och kunderna kläms åt utan hjälp från något håll. Enligt UC har företaget fastställda skulder hos fogden på över 500 000 kr. Men märk väl - utstuderat och noggrant finns inga skulder mot någon bank. Bara telefon, snickare, reklambyråer, elfirmor etc.
Hur fan sätter man åt ett sådant här utstuderat lånebedrägeri?
Senast redigerad av SilliamWakespear 2024-05-20 kl. 20:37.
Citera
2024-05-20, 20:38
Citat:
Ursprungligen postat av SilliamWakespear
Jag och min sambo har gått i fällan och köpt ett kök av en oseriös företagare (Kullakök AB). Vi lurades att förskottsbetala hela köket via ett 6 månader ränte- och amorteringsfritt lån hos Santander Consumer Bank. Vi beställde köket i oktober förra året och enligt avtalet skulle det levereras i januari.
I januari månad hade Kullakök AB inte ens lagt beställning av köket hos någon fabrik skulle det visa sig och vi inser att han använder nya kunder som företagets checkkredit. Det var bara en massa ursäkter hit och dit, trots att han fått fullt betalt. Alltid svar med SMS att han ska ringa upp. Och när man väl får tag på honom så ska han checka av med fabriken och ber att få ringa i slutet på veckan. Vilket han aldrig gjorde. Så höll det på fram till vi skriftligen hävde avtalet i mars/april och gjorde en polisanmälan. Då började vissa saker trilla in, men inte det kompletta köket.
Och polisen gör inget åt saken, för han "levererar ju" så då är det ett civilrättsligt ärende där vi ska ligga ute med pengar under en rättegång och leja egna advokater/jurister.
Kullakök av fick 150 000 av Santander i oktober förra året (det är sju måndaer sedan) och ensamföretagaren Niklas H har fortfarande inte levererat allt som han fått betalt för. Polisen rycker på axlarna och Santander Consumer bank kräver in pengarna från oss nu eftersom "Kullakök säger att de har levererat".
Vi har begärt ut ärenden gällande Kullakök på ARN och det finns flera, där samtliga sitter i samma sits. Santander i ena änden och Kullakök i andra. Båda gynnas och kunderna kläms åt utan hjälp från något håll. Enligt UC har företaget fastställda skulder hos fogden på över 500 000 kr. Men märk väl - utstuderat och noggrant finns inga skulder mot någon bank. Bara telefon, snickare, reklambyråer, elfirmor etc.
Du har ju försökt sätta åt dem, och du ser ju hur svårt det är att komma åt ett sådant scam på lagligt vis.
Men jag kan fan inte begripa hur man kan betala en sådan sak före leverans, men det har du fått lära dig nu.
Citera
2024-05-20, 20:44
Medlem
SilliamWakespears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zignature
Du har ju försökt sätta åt dem, och du ser ju hur svårt det är att komma åt ett sådant scam på lagligt vis.
Men jag kan fan inte begripa hur man kan betala en sådan sak före leverans, men det har du fått lära dig nu.
Lärt mig mycket på den här resan. Den som gör rätt för sig, blir bara lurad. Den som totalt skiter i allt och har skulder upp till öronen skyddas och lyssnas på. Fantastiskt.
Dum som jag var trodde jag på kreditlagen, som säger att kreditgivaren för ett köp är lika skyldig till att varan levereras enligt avtal. Det verkar inte gälla Santander dock, och återigen hamnar man i den fina sitsen att du själv ska betala jurister för att åberopa den lagen.
Citera
2024-05-20, 20:46
Citat:
Lärt mig mycket på den här resan. Den som gör rätt för sig, blir bara lurad. Den som totalt skiter i allt och har skulder upp till öronen skyddas och lyssnas på. Fantastiskt.
Dum som jag var trodde jag på kreditlagen, som säger att kreditgivaren för ett köp är lika skyldig till att varan levereras enligt avtal. Det verkar inte gälla Santander dock, och återigen hamnar man i den fina sitsen att du själv ska betala jurister för att åberopa den lagen.
Ja Santander bör man sky som pesten, men det hjälper inte dig i detta läge nu.
Citera
2024-05-20, 20:53
Medlem
Citat:

Finns ju en hel del "effektiva" "inkassobolag", summan är ju tillräckligt hög för att dom ska nöja sig med halva beloppet och du kanske kan förlika dig med att bara få tillbaka 75.000:-
Citera
2024-05-20, 21:03
Medlem
Onanikrems avatar
Som rotebro-conny säger men kom ihåg att aldrig hota eller nämna något om dina planer, sälj skulden och låt saken ha sin gång, du är en erfarenhet rikare och företagaren har förmodligen ont på flera ställen.. och även han en erfarenhet rikare.
Citera
2024-05-20, 21:43
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Kan du bevisa att Kulla Kök inte har levererat?
Eller åtminstone specificera vad som inte är levererat enligt avtal?
Säger santander att de betalar allt om bara en bråkdel är levererat?
Var går gränsen där de säger att "ja nu får leverantören alla stålar!"
vad menas med "levererat"? Ingår i detta även färdigställande enligt Santander?
Låt en kompis ringa Santander och säga att han tänker köpa ett kök från Kulla Kök.
------
Jag skall inte ge dig goda råd som är för sena, men kan ju säga att jag vunnit en del tvister genom att inte ge upp utan bli expert på mina fall.
Citera
2024-05-20, 22:20
Medlem
Tonyos avatar
Är nog den segdragna civilrättsliga vägen som gäller. Om du nu inte vill operera utanför lagens ramar. Finns lite grejer man kan göra i gränslandet också men de håller jag för mig själv.

Han har ju inga lysande recensioner på google nu på sistone så företaget är säkert på väg att rasa och han försöker hålla huvudet över ytan så länge det går.
Citera
2024-05-20, 22:29
Medlem
Det ser inte ut som en bedragare om man kollar på företaget, det ser däremot ut som en företagare som det gått åt helvete för och där konkurs väntar. Det plockas inte ut någon lön och det finns inte något eget kapital.
Citera
2024-05-20, 22:32
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Det ser inte ut som en bedragare om man kollar på företaget, det ser däremot ut som en företagare som det gått åt helvete för och där konkurs väntar. Det plockas inte ut någon lön och det finns inte något eget kapital.
Troligtvis detta ja. Tråkigt för de kunder som hamnar i kläm.
Citera
2024-05-20, 22:42
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Lider med dig, har själv varit med om liknande, dock en mycket mindre summa. Företaget konkade till slut men några pengar tillbaka fick man inte, tyvärr. Enda trösten är att personen i fråga har skulder upp över öronen och att det troligtvis kommer ta lång tid innan han kan leva ett "normalt" liv. Tycker dock synd om hans ungar som har en sån efterbliven farsa.
Citera
2024-05-20, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag

Lön redovisas inte numera för mindre aktiebolag, den uppgiften går inte att se.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in