Citat:
Ursprungligen postat av
MundanityOne
Om man ska var efterklok åt PU så kanske det hade varit bättre om FBIs profilerar-grupp fått i uppgift att göra en egen GMP baserat på all befintlig data från brottsplatsen. Helst redan 1986. Sedan hade man kunnat jämföra Åsgård/Olssons och jänkarnas slutsatser. Det hade i mina ögon varit mer objektivt, men nu var det väl inte så det gick till.
Om man ska sammanfatta min kritik rörande GMPn så är det att den gjordes för sent (efter flera avverkade huvudmisstänkta och t o m två rättegångar), att objektiviteten därför starkt kan ifrågasättas och faktiskt också det jag nämnt tidigare, att det inte finns så många hårda fakta att gå på för att bygga en personlighetstyp. Sedan är det mycket som rör offret (viktimologi, lärde jag mig nyss att det heter) som man skulle behövt bottna bättre i, som privatliv, påstådda älskarinnor m.m. Eller, det kanske har undersökts, men är hemligstämplat?
Svårt att tro att en brottsanalys i fallet MOP skulle landa i ett passionsmord. Och gällande eventuella motiv i statsministerns privata liv, så faller det inte inom en GMP:s mandat att bedriva praktisk mordutredning.
Jag tror faktiskt att en GMP i det här fallet kan ha gjort mer nytta lite senare än initialt i utredningen. Med den här typen av offer var man till en början tvungen att hålla dörrarna öppna åt alla möjliga håll. Med tiden blev analysen kanske mer värdefull och användes då främst för att leta efter intressanta individer i befintligt (gigantiskt) material (även om man också sökte i olika register osv med ledning av den). Att GMP:n författades när så skedde berodde för övrigt på att en sådan verksamhet var under uppstart inom svensk polis just då.
Analysen handlar i fallet MOP inte så mycket om att hitta beteenden hos GM som säger något om hans person, (likt i fall med någon seriebrottsling). Utan om att givet vissa antaganden (GM är sannolikt en ensam person som agerar på ingivelse samma kväll och som förmodligen hämtar det vapen han hade tillgång till i närheten under biobesöket) plus det som är känt om GM:s faktiska agerande så skissar man på en tänkbar persontyp. Den analys av brottet som leder till GMP:s antaganden om GM är enligt mig mycket rimlig. Det vill säga, jag är enig med den.
Eftersom det fanns misstänkta av alla möjliga slag i utredningen, från ensamma stollar till främmande makt och allt däremellan, så har jag svårt att se "objektivitetsproblematiken" som oöverstigligt stor. Preferenser finns väl alltid när bedömningar görs, oavsett förförståelse.