2024-05-20, 09:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
//
Sammantaget förmedlar han alltså att han är rätt säker på att om GM hade haft något i högerhanden så hade han sett det. Och det inkluderar vapen.
//
Nej, Lars J säger ju bara att om mördaren hade haft en väska i högerhanden så borde han ha sett det. Läs alla de där förhören med Lars J så ser du att han inte törs uttala sig i frågan om huruvida mannen hade ett vapen i någon hand eller inte. Föreställningen om att mördaren skall ha sprungit i gränden utan något vapen i händerna får du nog söka stöd för på annat håll (t.ex. i Rapportsändningen kl. 04:00).
Senast redigerad av Draifos 2024-05-20 kl. 09:29.
Citera
2024-05-20, 10:03
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Sedan kan man undra om det verkligen bara var en boende på Sveavägen, Tunnelgatan och DBG som såg något, Kerstin?

Just det där vittnet har jag ibland funderat över. Som jag minns det så hade hon vid oklar tidpunkt under kvällen sett tre personer korsa gatan, och detta citeras ofta som om det vore betydelsefullt.

Men finns det nånting som ens tyder på att två av dessa tre personer skulle ha varit makarna Palme? Även om det inte var folktätt på gatorna måste det väl ändå under hela jämrans kvällen ha passerat hundratals.
Citera
2024-05-20, 10:15
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nej, Lars J säger ju bara att om mördaren hade haft en väska i högerhanden så borde han ha sett det. Läs alla de där förhören med Lars J så ser du att han inte törs uttala sig i frågan om huruvida mannen hade ett vapen i någon hand eller inte. Föreställningen om att mördaren skall ha sprungit i gränden utan något vapen i händerna får du nog söka stöd för på annat håll (t.ex. i Rapportsändningen kl. 04:00).

Det finns inte ett enda vittne som sett vapnet i händerna när GM springer därifrån. Att då som du ändå vara övertygad om att GM hade vapnet i handen, enbart baserat på någon slags magkänsla, får nog ses som en minst sagt äventyrlig slutsats.
Citera
2024-05-20, 10:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det finns inte ett enda vittne som sett vapnet i händerna när GM springer därifrån. Att då som du ändå vara övertygad om att GM hade vapnet i handen, enbart baserat på någon slags magkänsla, får nog ses som en minst sagt äventyrlig slutsats.
Nja, jag är inte alls övertygad om att han hade vapnet i handen när han sprang i gränden. Jag säger bara att det inte verkar finnas mycket stöd alls för (den ganska vanligt förekommande) föreställningen att han sprang utan något vapen i händerna.
Citera
2024-05-20, 10:39
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Nja, jag är inte alls övertygad om att han hade vapnet i handen när han sprang i gränden. Jag säger bara att det inte verkar finnas mycket stöd alls för (den ganska vanligt förekommande) föreställningen att han sprang utan något vapen i händerna.

Du skrev att du trodde att GM hade vapnet i handen när han sprang den första biten upp till DBG. Helt utan stöd i materialet.

Det är hela ursprunget till min invändning. Om du bara hade skrivit att det inte kunde uteslutas att han hade vapnet i någon hand hade jag inte brytt mig ett smack om det. Men att helt utan grund försöka få det till att GM faktiskt hade vapnet i handen blir lite magstarkt.
Citera
2024-05-20, 11:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Du skrev att du trodde att GM hade vapnet i handen när han sprang den första biten upp till DBG. Helt utan stöd i materialet.

Det är hela ursprunget till min invändning. Om du bara hade skrivit att det inte kunde uteslutas att han hade vapnet i någon hand hade jag inte brytt mig ett smack om det. Men att helt utan grund försöka få det till att GM faktiskt hade vapnet i handen blir lite magstarkt.
Ja jag är lite inne på Hans Holmérs teori där, om att han kan ha använt väskan för att förvara vapnet i. Det går ju bra ihop med Yvonne N:s uppgifter om att han såg ut att stoppa ner eller ta ur (i så fall stoppa ner) någonting i väskan sedan när han hade kommit uppför trappan.
Citera
2024-05-20, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Just det där vittnet har jag ibland funderat över. Som jag minns det så hade hon vid oklar tidpunkt under kvällen sett tre personer korsa gatan, och detta citeras ofta som om det vore betydelsefullt.

Men finns det nånting som ens tyder på att två av dessa tre personer skulle ha varit makarna Palme? Även om det inte var folktätt på gatorna måste det väl ändå under hela jämrans kvällen ha passerat hundratals.

Kerstin N är osäker vid vilken tidpunkt hon gjort sin observation.
Det finns två möjligheter.
Grovt beskrivet så här.
Det första alternativet är att hon ser paret samt den efterföljande mannen korsa Sveavägen,hon går tillbaka in i sin lägenhet och hon hör därefter skotten inom ett tidsspann av bara någon eller några minuter.
Stämmer detta verklighetsmässigt så är det troligt att det är LOPs samt Grandmannen hon observerat.
Andra alternativet är att Kerstin har observerat ett par samt en eftersläntrande man korsa Svevavägen,därefter så har Kerstin gått tillbaka in i sin lägenhet och satt sig att sticka i cirka 25 minuter..därefter har hon hört skotten.

Det är som jag ser det omöjligt att idag kunna bestämma vilket alternativ som förefaller vara mest riktigt.Därför kan jag inte anse att Kerstin Ns vittnesmål är relevant.

Tyvärr.
Citera
2024-05-20, 14:03
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard

Jag håller med Lookalike, eftersom tidpunkten för Kerstins observation är oklar. Dock bidrar hon med annat mer ovedersägligt, som att det tog tre sekunder mellan skotten, att hennes klocka visade 23:22, och att skotten var så pass kraftiga att hon hoppade till i lägenheten.
Citera
2024-05-20, 14:38
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundanityOne
Om man ska var efterklok åt PU så kanske det hade varit bättre om FBIs profilerar-grupp fått i uppgift att göra en egen GMP baserat på all befintlig data från brottsplatsen. Helst redan 1986. Sedan hade man kunnat jämföra Åsgård/Olssons och jänkarnas slutsatser. Det hade i mina ögon varit mer objektivt, men nu var det väl inte så det gick till.

Om man ska sammanfatta min kritik rörande GMPn så är det att den gjordes för sent (efter flera avverkade huvudmisstänkta och t o m två rättegångar), att objektiviteten därför starkt kan ifrågasättas och faktiskt också det jag nämnt tidigare, att det inte finns så många hårda fakta att gå på för att bygga en personlighetstyp. Sedan är det mycket som rör offret (viktimologi, lärde jag mig nyss att det heter) som man skulle behövt bottna bättre i, som privatliv, påstådda älskarinnor m.m. Eller, det kanske har undersökts, men är hemligstämplat?

Svårt att tro att en brottsanalys i fallet MOP skulle landa i ett passionsmord. Och gällande eventuella motiv i statsministerns privata liv, så faller det inte inom en GMP:s mandat att bedriva praktisk mordutredning.

Jag tror faktiskt att en GMP i det här fallet kan ha gjort mer nytta lite senare än initialt i utredningen. Med den här typen av offer var man till en början tvungen att hålla dörrarna öppna åt alla möjliga håll. Med tiden blev analysen kanske mer värdefull och användes då främst för att leta efter intressanta individer i befintligt (gigantiskt) material (även om man också sökte i olika register osv med ledning av den). Att GMP:n författades när så skedde berodde för övrigt på att en sådan verksamhet var under uppstart inom svensk polis just då.

Analysen handlar i fallet MOP inte så mycket om att hitta beteenden hos GM som säger något om hans person, (likt i fall med någon seriebrottsling). Utan om att givet vissa antaganden (GM är sannolikt en ensam person som agerar på ingivelse samma kväll och som förmodligen hämtar det vapen han hade tillgång till i närheten under biobesöket) plus det som är känt om GM:s faktiska agerande så skissar man på en tänkbar persontyp. Den analys av brottet som leder till GMP:s antaganden om GM är enligt mig mycket rimlig. Det vill säga, jag är enig med den.

Eftersom det fanns misstänkta av alla möjliga slag i utredningen, från ensamma stollar till främmande makt och allt däremellan, så har jag svårt att se "objektivitetsproblematiken" som oöverstigligt stor. Preferenser finns väl alltid när bedömningar görs, oavsett förförståelse.
Citera
2024-05-20, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Jag håller med Lookalike, eftersom tidpunkten för Kerstins observation är oklar. Dock bidrar hon med annat mer ovedersägligt, som att det tog tre sekunder mellan skotten, att hennes klocka visade 23:22, och att skotten var så pass kraftiga att hon hoppade till i lägenheten.

Framförallt hur Kerstin N,som befinner sig en hyggligt bra bit från mordplatsen,uppfattar ljudvolymen på skotten säger hur väldigt olika detta har uppfattats av olika vittnen.
Tilläggas kan att Nicola F,som befinner sig en liten bit till norrut om mordplatsen inte har några problem med att uppfatta skotten trots att han spatserar Sveavägen norrut med hörlurar för öronen.
Detta kan exempelvis med fördel jämföras Lisbeth Palmes uppfattning om att skotten lät som kinasmällare.
Citera
2024-05-20, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Framförallt hur Kerstin N,som befinner sig en hyggligt bra bit från mordplatsen,uppfattar ljudvolymen på skotten säger hur väldigt olika detta har uppfattats av olika vittnen.
Tilläggas kan att Nicola F,som befinner sig en liten bit till norrut om mordplatsen inte har några problem med att uppfatta skotten trots att han spatserar Sveavägen norrut med hörlurar för öronen.
Detta kan exempelvis med fördel jämföras Lisbeth Palmes uppfattning om att skotten lät som kinasmällare.

Hörseln är väldigt olika mellan olika personer. Den är mycket subjektiv. Det kan till och med vara skillnad hur man hör mellan olika dagar för samma person(enligt studier som har gjorts). Därtill så är mordplatsen omgiven av hårda ytor (fasader och marken) som kan reflektera ljudet på olika konstiga sätt. Det är därför mycket vanskligt att dra slutsatser utifrån vad olika vittnen har hört. Synen är ett mycket mer pålitligt sinne.
Citera
2024-05-21, 23:53
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ja jag är lite inne på Hans Holmérs teori där, om att han kan ha använt väskan för att förvara vapnet i. Det går ju bra ihop med Yvonne N:s uppgifter om att han såg ut att stoppa ner eller ta ur (i så fall stoppa ner) någonting i väskan sedan när han hade kommit uppför trappan.

Frågan är varför han behövde stoppa ner vapnet i väskan om han hade ett hölster.

Varför ens ägna tid åt det? Tänk om man kunde få en extra, liten ledtråd kring väskan.

Det tycks i alla händelser ha varit kämpigt att få igen eller få upp den. YN säger i ett annat, mer okänt förhör, att GM hade väskan i vänster handflata medan han drog i dragkedjan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in