• 1
  • 2
2024-05-19, 20:31
Medlem
Nihennas avatar
I Spanien hos min far har vi en portabel AC. det är så himla skönt att sätta på den på sommaren när det är 35-40 grader ute. Bara dra ut värmeslangen ut ur balkongdörren och låta den göra sitt. Kostar som fan dock där bara den lätt kan lägga på 1000 kr extra i månaden på hans elräkning.

Är det värt AC i Sverige? Våra hus är ju byggda för att hålla inne värmen på annat sätt, till skillnad från Spanien där husen är byggda för att hålla värmen ute, så jag vet inte riktigt hur effektiv en AC är här.

Hur funkar det om man ska ha på den på natten i vardagsrummet? är det bara att dra slangen ut ur sovrumsfönstret, utan konstigheter?
Citera
2024-05-19, 20:34
Medlem
Kanastras avatar
För mig, när jag bodde i en het lägenhet i city så var det det. Enorm skillnad, men trixigt att få det bra med att leda ut luften och att tömma den på kondensvatten, tror jag hade den på en pall med en hink under.

Nu bor jag i hus och har två luftvärmepumpar som jag kan köra ac med. Fantastiskt.
Citera
2024-05-19, 20:35
Medlem
Du svarar ju själv på din fråga.
Citera
2024-05-19, 20:37
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
I Spanien hos min far har vi en portabel AC. det är så himla skönt att sätta på den på sommaren när det är 35-40 grader ute. Bara dra ut värmeslangen ut ur balkongdörren och låta den göra sitt. Kostar som fan dock där bara den lätt kan lägga på 1000 kr extra i månaden på hans elräkning.

Är det värt AC i Sverige? Våra hus är ju byggda för att hålla inne värmen på annat sätt, till skillnad från Spanien där husen är byggda för att hålla värmen ute, så jag vet inte riktigt hur effektiv en AC är här.

Hur funkar det om man ska ha på den på natten i vardagsrummet? är det bara att dra slangen ut ur sovrumsfönstret, utan konstigheter?

Beror väl på hur du värderar din sömn. Det brukar ofta vara ganska hett under några veckor under sommaren där det nästan är olidligt att sova utan portabel AC eller värmepump. Många som bor i lägenhet har portabla.
Citera
2024-05-19, 20:44
Medlem
UppsalaUniversitets avatar
Varje svensk bör ha AC. Det blir fruktansvärt varmt om somrarna. Och jo jo, sommaren är kort. Men vad fan är då inte livet? Klipp en AC eller en fläkt föhelvete, du kan inte sitta där och svettas som en gris varenda sommar, fläkta skinkorna ciao
Citera
2024-05-19, 20:56
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Köp en bra luftkylare istället

https://www.jula.se/catalog/bygg-och...B&gclsrc=aw.ds
Citera
2024-05-19, 21:33
Medlem
ps870s avatar
Jag satte in en luftvärmepump i sovrummet för några veckor sedan. Främst för att kunna kyla sovrummet.
Den gick på 21k SEK men är värd varendra krona. Idag var det 26 grader i sovrummet på eftermiddagen. Med pumpen på lägsta effekt tog det mindre än 10 minuter att få ner temperaturen till 19 grader. På lägsta effekt är dessutom ljudnivån från pumpen väldigt lågt.

Edit
Jag har tidigare använt en portabel ac med slang som ska ut genom t.ex. ett fönster. Den bullrade och kylde dåligt trots att jag valde en dyrare modell som fått bra betyg.
En luftvärmepump som alltså har en separat utomhusdel är så mycket bättre både när det gäller kyla och ljudnivå. Dessutom kan den såklart ge värme.
Senast redigerad av ps870 2024-05-19 kl. 21:49.
Citera
2024-05-19, 21:54
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas

Perfekt om man har 27 grader i sovrummet en sommarnatt och vill få ner temperaturen till 25,5 grader i någon timme.
Citera
2024-05-19, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas

Det är luftfuktigheten man vill ha bort som skapar mest "obehag".
Citera
2024-05-19, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Jag satte in en luftvärmepump i sovrummet för några veckor sedan. Främst för att kunna kyla sovrummet.
Den gick på 21k SEK men är värd varendra krona. Idag var det 26 grader i sovrummet på eftermiddagen. Med pumpen på lägsta effekt tog det mindre än 10 minuter att få ner temperaturen till 19 grader. På lägsta effekt är dessutom ljudnivån från pumpen väldigt lågt.

Edit
Jag har tidigare använt en portabel ac med slang som ska ut genom t.ex. ett fönster. Den bullrade och kylde dåligt trots att jag valde en dyrare modell som fått bra betyg.
En luftvärmepump som alltså har en separat utomhusdel är så mycket bättre både när det gäller kyla och ljudnivå. Dessutom kan den såklart ge värme.
Håller med har gjort samma resa, sitter och är lite "småfrusen", har ju även avfuktning som nu är dags att köra under sommaren.
Citera
2024-05-19, 22:11
Medlem
untohydroxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det är luftfuktigheten man vill ha bort som skapar mest "obehag".

Detta. Om man väl får bort fukten så tar man bort så mycket av lidandet. Visst är sommaren kort, men de dagarna då det är som varmast är outhärdliga, sedan är det mycket svårare att sova om det är varmt i rummet (behöver inte vara jättevarmt).

Skaffa AC, värt det. Om inte annat så kommer det 100% göra din sömn bättre.
Citera
2024-05-19, 23:08
Medlem
R.Rs avatar
AC är skönt på sommaren. Men du behöver täta ordentligt runt slangen där den går ut genom fönstret. Annars läcker all varmluft tillbaka in. Vill man få det ännu effektivare kan man modifiera portabla maskiner så du har två slangar för insug/utblås. Då slipper man undertrycket som drar in luft från andra rum i bostaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in