2024-05-19, 02:30
Medlem
"Alien" - 1979 - Ridley Scott

"Aliens" - 1986 - James Cameron

Vilken är bäst?
Citera
2024-05-19, 02:40
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimpCuck2000
"Alien" - 1979 - Ridley Scott

"Aliens" - 1986 - James Cameron

Vilken är bäst?

Alien.
Tvåan var en B-film som förstörde mystiken och skräcken för det okända hos 1an.
Hade varit mycket bättre om varelsen aldrig fått någon förklaring. Filmen var redan perfekt och behövde ingen uppföljare.

Ettan hade även trovärdiga och realistiska karaktärer och lyckades effektivt att hålla publiken omedveten om vem som var huvudkaraktären vilket byggde upp spänningen. Tvåans karaktärer bestod av karikatyrer, många av dem gjorde idiotiska handlingar för att filmen skulle kunna fortsätta.
Den sista akten var för övrigt skrattretande.
Ettan hade mycket mer baktanke kring människans relationer till sig själv och inför sin omgivning. Det fanns mycket mer psykologiska och konstnärliga uttryckningar som harmoniserades med hotet av varelsen, det blev alltså mer än bara en typisk slasher-filmer från 80-talet. Tvåan gjorde tvärtom och höll en ytlig nivå där action var fokus för filmen.
Åter igen så vill jag poängtera hur mycket 2an förstörde 1an genom att omvandla rymdvarelsen till inget mer än en insekt, en insekt som skulle skjutas i mängder.

Edit: Ska poängteras att jag tycker fortfarande tvåan är en bra film. Det är en väldigt bra actionfilm, men att ställa dem mot varandra är inte ens värdigt en debatt.
Senast redigerad av ReiseReise 2024-05-19 kl. 03:03.
Citera
2024-05-19, 02:50
Medlem
BarbaDonkeys avatar
Aliens är mer av en actionfilm.

Båda är sevärda.
Citera
2024-05-19, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaDonkey
Aliens är mer av en actionfilm.

Båda är sevärda.

Har sett båda för länge sedan. Vill ha igång en debatt.
Citera
2024-05-19, 02:56
Medlem
Tycker tvåan håller fin standard. Knyter gott an i första filmen med historien och är lagom mycket action men ändå en del läskiga scener.

Jag föredrar tvåan i sann flashbackanda
Citera
2024-05-19, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Tycker tvåan håller fin standard. Knyter gott an i första filmen med historien och är lagom mycket action men ändå en del läskiga scener.

Jag föredrar tvåan i sann flashbackanda

Play on words?
Citera
2024-05-19, 03:59
Medlem
Det beror på vilket humör jag är på så lite som om jag vill ha sushi eller grillat nötkött till middag.

Mer påverkan på sin samtid och kommer ha många som uppskattar den om en till tre generationer fortsatt så blir det Ridley Scott då han alltid gör snygga filmer.

Aliens -Återkomsten är mitt i stimmet med feta actionfilmer 1980-talet är känt för med Top Gun samma år, Rambo - First Blood Part II (1985) och Rovdjuret året efter bl a.
Citera
2024-05-19, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimpCuck2000
Play on words?

Haha ja va fan, skrev något liknande men insåg att jag hade ett bra läge där om jag omformulera en aning
Citera
2024-05-19, 06:58
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Båda är bland de bästa filmerna som någonsin gjorts, Alien är den bättre men båda torskar mot Blade Runner.
Övriga Alien filmerna däremot är inga höjdare, oavsett regissör.
Citera
2024-05-19, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Alien.
Edit: Ska poängteras att jag tycker fortfarande tvåan är en bra film. Det är en väldigt bra actionfilm, men att ställa dem mot varandra är inte ens värdigt en debatt.

Väl skrivet! Håller med om allt. Båda är bra filmer, men Alien är något för sig. Ett mästerverk.
Citera
2024-05-19, 08:32
Medlem
Kundalinis avatar
Alien är ett mästerverk.

Aliens är en film.
Citera
2024-05-19, 09:40
Medlem
Pungsvings avatar
Alien är tankeväckande så som få filmer är. Just det här med att människan är på besök i yttre rymden och möter på motstånd i ett ekosystem som människan inte är evolverad för att verka i. Det känns verkligen som en realistisk beskrivning av vad som förmodligen finns där ute. Filmen söker inga speciella effekter utan det är mer en beskrivning av av som händer när manskapet dukar under och måste evakuera för att slippa utsätta sig för hotet. Det här typen av filmer görs inte längre utan allt är så egocentrerat och obegåvat i Hollywood, totala vänsternollor som saknar förmågan att komma i kontakt med verkligheten och relatera utanför sig själva. Det är trist att den hamnar så långt ner i 100 top bland de bästa filmerna som någonsin gjorts. Filmen Goodfellas är så totalt overklig och tillgjord, tex. Det är ju mest kritiker som skapar dessa listor och de är alla vänsterfjollor som lever i sin egna falska verklighet om hur världen fungerar.

Bladerunner, Predator och Terminator har samma tildlösa kvalitet och teoretiskt möjliga realism. Jag håller Terminator högst av alla för den var så skrämmande och mardrömslik men ändå möjlig, helt ny i konceptet. Jag kan tänka mig att både Alien och Terminator hade fått folk att skita på sig och svimma om de visats på 1950-talet där svartvita filmer, totalt obegåvade och sävliga marsmänniskor i plåtdräkter utan mål och riktning med plingljud, var normen för superaction i rymden.

Aliens är lite trist för den mjölkar skräck på ett vardagligt sätt från tittarna, som vilken seriemördarrulle som helst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in