Citat:
Ursprungligen postat av
hengli
Jag har inte påstått något annat. Det var du som hävdade att dessa beslut alltid fattas av vakthavande befäl. Men jag kanske missförstod dig och du menade att det var mer vanligt bara? Rent allmänt skulle jag dock säga att rättegångsbalken smäller lite högre som rättskälla än polisserier.
Sedan är det numera inte särskilt vanligt att VB leder några förundersökningar av detta slag. Dessa hanterar normalt JFUL eller yttre personal med FU-delegation.
Jag menar självklart inte alltid. Vi kan ta exemplet med FRA-paret som misstänktes för spioneri. Då var det med absolut inte något vakthavande befäl på någon polisstation som fattade beslutet.
Men när de kommer hem och säger att det luktar gräs i ditt brevinkast så är det 100% vakthavande befäl som fattar beslutet.
Fast det roliga är ju att det inte ens regleras i rättegångsbalken utan det är PL20 som de använder för att gå in i din bostad.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/polislag-1984387_sfs-1984-387/
Särskilda befogenheter till husrannsakan och liknande åtgärder
20 § För att söka efter en person som med laga stöd ska omhändertas får en polisman bereda sig tillträde till den eftersöktes bostad eller till något annat hus, rum eller ställe som tillhör eller disponeras av honom eller henne. Detsamma gäller i fråga om en lokal som är tillgänglig för allmänheten. Finns det synnerliga skäl att anta att den eftersökte uppehåller sig hos någon annan, får polismannen bereda sig tillträde även dit. På motsvarande sätt får en polisman bereda sig tillträde till en bostad eller något annat ställe för att söka efter ett föremål som polisen med stöd av lag eller någon annan författning ska omhänderta. Det som nyss har sagts om den eftersökte gäller då i stället föremålets ägare eller innehavare.
En åtgärd som avses i första eller andra stycket får endast i brådskande fall vidtas utan föregående beslut av Polismyndigheten eller Säkerhetspolisen. Endast om det finns särskilda skäl får åtgärden vidtas mellan klockan 21 och 6.
I fråga om husrannsakan för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller förvar eller användas vid en genomsökning på distans och för att söka efter den som ska gripas, anhållas eller häktas eller hämtas till förhör eller inställelse vid domstol finns bestämmelser i rättegångsbalken. Lag (2022:318).