2024-05-17, 22:06
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratorIdiot
Han är förmodligen deprimerad, samma med Tandan. Deras idol Schopenhauer verkar också ha varit det.
Exakt, filosofi är det ju inte iaf. Jag önskar att de kunde få hjälp med sina problem.
Citera
2024-05-17, 23:07
Bannlyst
People don't care if you're right
Citera
2024-05-18, 09:12
Medlem
Citat:
Han är förmodligen deprimerad, samma med Tandan. Deras idol Schopenhauer verkar också ha varit det.

Jag som trodde att alla vi som skriver på Flashback är lite deprimerande 😂

Jag tycker att fullblodspessimisterna i tråden är uppfriskande, dessutom så är det svårt att säga emot dom utan att bara hänvisa till sina egna behagliga känslor. Dom har ju förmodligen rätt i sin analys - Om livet skulle sluta att föröka sig så hade lidandet i världen upphört och ingen hade saknat livet?
Citera
2024-05-18, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Men det här inlägget var ju rätt förutsägbart - ändå skrev du det.

När nu klagosången tycks ge en viss förlustelse i hans annars så armodiga liv så får vi väl unna honom det, även om det logiska tänkandet lyser med sin frånvaro. Varför ta kniven från någon som njuter av att karva sig i handleden?
Citera
2024-05-18, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Jag som trodde att alla vi som skriver på Flashback är lite deprimerande 😂

Jag tycker att fullblodspessimisterna i tråden är uppfriskande, dessutom så är det svårt att säga emot dom utan att bara hänvisa till sina egna behagliga känslor. Dom har ju förmodligen rätt i sin analys - Om livet skulle sluta att föröka sig så hade lidandet i världen upphört och ingen hade saknat livet?

Finns inget uppfriskande med deras pessimism, tvärtom drar de ner varandra i skiten.
Citera
2024-05-18, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
När nu klagosången tycks ge en viss förlustelse i hans annars så armodiga liv så får vi väl unna honom det, även om det logiska tänkandet lyser med sin frånvaro. Varför ta kniven från någon som njuter av att karva sig i handleden?

Om det inte är logiskt tänkande, hur låter då det logiska tänkandet enligt dig? Om du nu alltså menade att vara anti livet, men det var kanske inte det du syftade på?
Senast redigerad av Tandan 2024-05-18 kl. 14:11.
Citera
2024-05-18, 14:12
Medlem
Citat:
Finns inget uppfriskande med deras pessimism, tvärtom drar de ner varandra i skiten.

Noterade att du duckade hans fråga.
Citera
2024-05-18, 14:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Om det inte är logiskt tänkande, hur låter då det logiska tänkandet enligt dig?

De snackar ju bara skit. Den senaste länken till en video av Benedictine handlar ju just om det.

Om det inte är så att det finns en typ av "NPC-hjärna" som så att säga är programmerad till att inte fatta, så kan all optimism (åtminstone av vuxna människor med minst genomsnittlig intelligens och som inte har levt i en skyddad verkstad) sammanfattas som att man inte vågar ta livet av sig men heller inte uthärdar att vara ärlig om hur jävligt allt är. Det är allt det handlar om och allt annat är pretentiöst skitsnack.
Citera
2024-05-18, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Exakt, filosofi är det ju inte iaf. Jag önskar att de kunde få hjälp med sina problem.

Instämmer, de borde skriva i ”Psykologi” istället.
Citera
2024-05-18, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
De snackar ju bara skit. Den senaste länken till en video av Benedictine handlar ju just om det.

Om det inte är så att det finns en typ av "NPC-hjärna" som så att säga är programmerad till att inte fatta, så kan all optimism (åtminstone av vuxna människor med minst genomsnittlig intelligens och som inte har levt i en skyddad verkstad) sammanfattas som att man inte vågar ta livet av sig men heller inte uthärdar att vara ärlig om hur jävligt allt är. Det är allt det handlar om och allt annat är pretentiöst skitsnack.

Ja och tvärtom är det så att det inte finns ett enda logiskt argument för att påbörja ett liv. Men när dom inte klarar av att argumentera så kommer ad hominem fram istället. Dom blir arga för att man avslöjat tomten för dom.

Dessutom har man direkt visat sig vara en komplett idiot om man inte anser att Schopenhauer höll på med filosofi.
Senast redigerad av Tandan 2024-05-18 kl. 14:50.
Citera
2024-05-18, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ja och tvärtom är det så att det inte finns ett enda logiskt argument för att påbörja ett liv. Men när dom inte klarar av att argumentera så kommer ad hominem fram istället. Dom blir arga för att man avslöjat tomten för dom.

Dessutom har man direkt visat sig vara en komplett idiot om man inte anser att Schopenhauer höll på med filosofi.

Jäpp.

Den här webbläsaren krånglar, så jag kan inte länka, men den här snubben Nimrod och hans vänner kommer till Chalmers mellan 12:00 och 15:30 den 21. 18:30 till 20:30 är de i Nordstan. Den 22 är de vid universitet (Vasaparken antar jag eller möjligen Humanisten) från 09:00 till 14:00. 15:00 till 16:30 är de vid stadsbiblioteket. 17:00 till 19:30 är de vid Järntorget.
Citera
2024-05-18, 15:22
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Och vad menar du med "logiskt argument"? Logik är inte alls bara vad just du råkar tycka är vettigt, speciellt inte om vi talar om.filosofi. T ex utgår logiska resonemang från premisser. Om dina premisser är (1) alla flärpar är flirpar och (2) alla flirpar är flurpar så är den logiska slutsatsen att (3) alla flärpar är flurpar.

Så vilka premisser utgår nu dina resonemang ifrån i tråden, som du drar din logiska slutsats ifrån?

Notera också att den logiska slutsatsen kan vara korrekt, men att man ändå kan ifrågasätta premisserna. Jag VET inte vilka premisser ni har, eftersom ni ogärna svarar på just den sortens frågor, men det verkar iaf vara att (1) allt som tar slut är meningslöst. Men denna premiss har ju inte alls något självklart sanningsvärde. T ex för mig är detta genomfalskt, och behöver iaf motiveras ordentligt.

Naturligtvis finns det hur många logiska argument som helst för att påbörja liv, beroende på just premisserna. T ex
(1) Bebisar är gulliga
(2) Det är bra att skaffa gulliga saker
Slutsats: Det är bra att skaffa bebisar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in