2024-05-18, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepyJoe
Dröm vidare, men fundera emellanåt på varför Zelenskys kontor i Kiev aldrig har bombats. Varför den ryska beskjutningen alltid upphör när Zelensky besöker någon byhåla nära fronten.
Ryssland behöver Zelensky levande. Orsaken kan man spekulera i, men min gissning är att Ryssland inte vill göra Zelensky till en ukrainsk martyr. Målet är att Zelenskys omgivning gör sig av med honom. Missnöjet bland Ukrainas militär skulle kunna exploateras. Majdan 2.0?

Upphört när han besökt linjerna? Är du dum på riktigt? Hade det varit på det sättet kunde Zeliensky leda sina trupper i person och ryssarna hade slutat skjuta och Ukriaina hade lätt kunnat besegra dom. Du har knarkat bort din hjärna och du resonerar precis lika efterblivet som torppet eller hur han nu stavar sitt namn. Fria fantasier som har noll och inget med verkligheten att göra.
Citera
2024-05-18, 01:04
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Så vad? Vi är i ett direkt krig med Ryssland. Jag har redan inspekterat skyddsrummet, Det finns tomtar på den Ryska sidan som vill ha krig. Vill dom ha allting som Nato kan leverera, så är jag inne på att ge dom detta.

Nej vi är inte i krig med Ryssland. Och behöver vi 3-månader för att reparera järnvägen efter två urspårningar på malmbanan så skall vi nog undvika det. Svensk infrastruktur hänger i sytrådar och tål inga störningar. Allra minst ett krig med Ryssland.
Citera
2024-05-18, 01:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Upphört när han besökt linjerna? Är du dum på riktigt? Hade det varit på det sättet kunde Zeliensky leda sina trupper i person och ryssarna hade slutat skjuta och Ukriaina hade lätt kunnat besegra dom. Du har knarkat bort din hjärna och du resonerar precis lika efterblivet som torppet eller hur han nu stavar sitt namn. Fria fantasier som har noll och inget med verkligheten att göra.

Ukraina har några månader på sig för en desperat offensiv. Sedan vinner Trump valet och kapar allt stöd till skurkstaten Ukraina.
Citera
2024-05-18, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Ukraina har några månader på sig för en desperat offensiv. Sedan vinner Trump valet och kapar allt stöd till skurkstaten Ukraina.

Nej. Trump kommer inte kunna ta det beslutet. Men det är kul hur ni Ryssar sätter er tillit till en Amerikansk president istället för er egen krigsmakt och er egen president.
Helt ärligt tror jag inte Trump blir långlivad som president, han har redan skadat USA och hela världen extremt mycket med sina tal om att ingen är säker om de är allierade med USA, Varenda nation på planeten kommer skaffa sig kärnvapen.
Citera
2024-05-18, 01:10
Medlem
Silfverryggs avatar
Timothy Snyder yttrar sig:
Citat:
Västerländska politiker som oroar sig för fortsatt stöd till Ukraina har fått kämpa för att förklara för medborgarna varför krigets utgång också spelar roll för omvärlden och Europa. Enligt den välkände amerikanske historikern Timothy Snyder kan det vara lättare att förstå i ljuset av mänsklighetens historia, som har påverkats av den region som nu är känd som Ukraina i årtusenden.
Enligt Snyder förbiser känslomässigt prat om det nuvarande kriget det konkreta faktum att det är en exceptionellt bördig region som kan föda tio gånger så många människor som invånarna i regionen.
- Det spelar verkligen roll vem som kontrollerar det området av floden Dnepr hela vägen till Svarta havet. Folk har vetat det i minst 2 500 år, sade Snyder vid huvudföreläsningen på Lennart Meri-konferensen i Tallinn på fredagen.
Enligt honom var till exempel det antika Aten vad det var för att det importerade spannmål från det område som då kallades Skytien norr om Svarta havet.
Under de senaste 500 åren har den bördiga svarta jordregionen varit föremål för intresse i en mängd olika imperier, senast Sovjetunionen och Nazityskland. Enligt Snyder handlar det nuvarande kriget om huruvida imperiet Ryssland, kommer att hålla stånd i ett Europa som annars har gått in i den postkoloniala eran.
En annan fråga som rör kriget i Ukraina är klimatförändringen. De första moderna människorna migrerade till Europa för cirka 40 000 år sedan just på grund av klimatförändringarna, enligt bästa information, via Krim.
- Det pågående kriget i Ukraina utkämpas av världens ledande kolväteoligark (Vladimir Putin). Om sådana oligarker vinner krig kommer vår övergång till grön energi inte att lyckas, säger Snyder.
Enligt honom kan en stor del av befolkningen i västländerna också känna en kulturell koppling till Ukraina genom sitt modersmål, till exempel franska, tyska eller engelska.
Det proto-indoeuropeiska språk som låg till grund för dem talades troligen i dagens Ukraina, varifrån det spreds till Europa och Asien för cirka 5 000 år sedan.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010435656.html
Artikelförfattare: Niilo Simojoki, översatt av Silfverrygg.
(pust... det där tog på krafterna, och tid, att skriva om från finska till svenska).

Det Snyder talar om är det RIKTIGA anledningen till varför putte angriper Ukraina. Inte de svepskäl som kommer från maffianästet kreml.
Så för att inte hamna under den fascistiska stöveln, så bör man verkligen se till att ryssen inte kommer få diktera livsvillkoren för resten av Europa (och världen).
Citera
2024-05-18, 01:20
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen

Jaså?
Citat:
Former President Donald Trump warned that as he sits in the "icebox" Manhattan courtroom, China and Russia are strengthening their relationship, which he says poses danger to the U.S. and world.

"President Xi of China, I know him well. President Putin of Russia, I know him well. They're right now together working on plans, where they combine — where they get together and do damage. Because that's ultimately what they're thinking about: doing damage," Trump said Thursday outside of the Manhattan courtroom.

"And you take a look at what President Xi said today. He fully expects to take Taiwan. He made that statement today. That's a big statement, and I'm sitting here in an icebox."

Trump rattled off other issues causing him concern, including inflation, the economy and an electric vehicle mandate, but argued the China-Russia meeting was "maybe worse than anything."
...
Trump's warning about China and Russia came as he wrapped up his 18th day in Manhattan court, where he is facing 34 counts of falsifying business records.
https://www.foxnews.com/politics/trump-warns-trouble-brewing-russia-china-stuck-icebox-courtroom

Låter inte så i mina öron, även om jag vet att epsteins polare bibelsäljande, skomånglande och lurendrejande horbocken trumpne-trumpeten byter sida och åsikt snabbare än han byter horor... menar älskarinnor.
Citera
2024-05-18, 01:24
Medlem
Sqrbankens avatar
Intressant tankegods angående ett eventuellt VK3 (kärnvapenmakter i luven på varandra) är att det inte nödändigtvis kommer att föras med just det - kärnvapen. Eftersom bägge sidor har så mycket att förlora på att lobba nukes på varandra så låter sig denna praktik bero. Läste detta någonstans för nått år sen så är blott budbäraren.

Gissar dock personligen på att end game i ett VK3 nära oundvikligen avrundas med kärnspjut. Ett Lettland som eventuellt skickar gossar till Ukraina (för logistiskt och humanitärt arbete) är däremot inget end game i min bok även om den geopolitiska temperauren skulle stiga påtagligt. Någonstans här kan övergången från proxy till direkt konfrontation mellan NATO och Tsardömet gå rätt fort.
Citera
2024-05-18, 01:26
Medlem
Ryssland skjuter 12 gånger mer än Ukraina. Ammunitionsbristen på den ukrainska sidan har aldrig varit så stor som idag. Utlovade vapenleveranserna har ukrainska soldater inte sett röken av. Amerikanska bandvagnar är gamla och håller högst ett par månader.

Citat:
Le Monde interviewed soldiers from five different brigades deployed on the Donbas front, where the fiercest fighting is taking place. All confirmed that neither the munitions linked to the "Czech plan" – 800,000 rounds announced this winter – nor those linked to the US aid package voted on April 20 had reached them.

https://www.lemonde.fr/en/international/article/2024/05/17/ukrainian-soldiers-in-donbas-are-fed-up-waiting-for-western-munitions_6671749_4.html
Citera
2024-05-18, 02:27
Medlem
Silfverryggs avatar
Några ryssar berättar vad de har sett i Ukraina:
Citat:
Under mer än två års krig har de territorier som Ryssland beslagtagit från Ukraina inte ockuperats utan stora förluster. Soldater har till varje pris skickats mot den ukrainska försvarslinjen. Att pressa ukrainarna bortom bara några hundra meter har krävt många ryska soldaters liv. Insider, en oberoende undersökande journalistik, har intervjuat ryska soldater som överlevt dessa nästan oundvikligen dödliga uppdrag.
...
En soldat vid namn Igor (namnet har ändrats) tjänstgjorde i den anfallsstyrka som ansvarade för att avancera på slagfältet samt evakuera. Framryckningen skedde nästan uteslutande till fots.
- De sårade tilläts inte dra sig tillbaka eller evakueras. Om du kunde hålla i ett gevär var du tvungen att hålla dig i rörelse. Att fly var omöjligt eftersom det fanns maskingevärsnästen bakom oss som "välkomnade" alla som försökte vända tillbaka, säger Igor till Insider.
...
- Skogsområdet var fullt av lik. Dessa kroppar var förstörda och vi trampade bara på dem eftersom det inte fanns något annat alternativ. Jag kunde inte se marken alls under liken. Bland dem sökte vi skydd från artillerield. Soldaterna fick låtsas vara döda tills artillerielden upphörde och det blev skymning. Av sällskapet på ett hundratal personer överlevde endast sju.
...
En annan soldat som intervjuades av Insider, Jaroslav (namnet har ändrats), stred i byarna Verbove och Robotyne i Ukraina. Han hade blivit inkallad till militären efter att ha brutit mot sin villkorliga dom. Han blev lovad två månaders träning, men den varade bara i nio dagar.
- Jag hade inte ens tid att berätta för mamma var jag var. Under "repetitionerna" hann jag skjuta två magasin med pistolen. De första dagarna var vi på skjutbanan och resten av dagarna grävde vi diken. De förberedde oss inte på någonting, säger Jaroslav till Insider.
...
Enligt honom var det matleveranser varannan dag, men provianten var kall. Till och med vattnet var fruset och det fanns inget sätt att tina upp det. Jaroslav skadades i mars när han fick granatsplitter i benet. I Berdjansk, Ukraina, fick han vård för sin skada.
- När jag kom tillbaka från sjukhuset sa de att jag skulle till en station som jag inte ville gå till. De kommer tillbaka antingen döda eller sårade. Jag bestämde mig för att fly in i skogen. Jag hittade en taxichaufför som hjälpte mig till Donetsk. Där fick jag hjälp att korsa gränsen.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/d769f212-c106-4767-b8e8-6be0047d1aaa

Tog inte med allt från artikeln.
Rekommenderar artikeln till alla som genuint bryr sig om vad som sker i Ukraina.
Denna artikel är från ryssens synvinkel.
Citera
2024-05-18, 02:41
Medlem
Citat:
Det handlar inte om att utradera ukrainsk korruption. Det handlar om att sätta finger på hur den redan gigantiska korruptionen har ökat rent av expotentiellt när det ändå pågår ett krig. Zelensky har ju den absoluta makten i Ukraina, oppositionspartier har förbjudits. Det innebär att korruptionen fordas med Zelenskys goda minne. Högst sannolikt är han en av huvudaktörerna, något som den icke-existerande försvarslinjen utanför Kharkov bevisade.

Vill du analysera, bör du observera hur folket tänker. Ukrainare röstar med fötterna. Miljoner har lämnat det genomkorrupta Ukraina, och vägrar att återvända. Vad gör Zelensky då? Han vägrar att förnya deras pass, i hopp att EU-länder utvisar dem till Ukraina, för vidare transport till köttkvarnen, dvs fronten.

Oppositionen i Ukraina har inte förbjudits. Men Ryska partier har förbjudits. Knappast märkligt när Ryssarna invaderat Ukraina.
Att Ukrainare lämnat landet tror du har att göra med korruption alltså och inte på att Ryssarna startat ett invasionskrig emot Ukraina? Märkligt slutsats. Men sedan är du ju Ryss också så det förklazrar väl varför ditt logiska tänkande är så skevt.
Citera
2024-05-18, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Tack. Ibland känns tråden som något som liknar en fotbollsmatch, med tillhörande hejande och virtuellt skränande. Sedan har jag överhuvudtaget svårt för yviga känslomänniskor som inte kan vrida och vända på saker och se ett fenomen från olika sidor, och därav mitt svala intresse för tråden i fråga.

Men nu börjar det liksom rassla till vid fronten efter ett års stiltje.

Nog vill Putin ha prestige och inflytande allt. Kanske inte Sovjet i sina beståndsdelar, men ett Storryssland inkluderande hela norra svartahavskusten, och kanske Transnistrien skulle säkert vara ett projekt med viss lockelse, nu när det går bättre på slagfältet.

Det är liksom grejen med krig. Eskalering och förlyttning av mål kan ske när båda sidorna biter sig fast vid att inte ge upp, och där man vill ha kompensation för sveda och värk. Därav min kommentar om stabilitetshotet efter att kriget konkluderats.

Krig spårar ofta ur, vilket gör allt så pass mycket farligare.

Som jag förstår det så har Putin och hans styrande skikt en uppfattning om att Ukraina är ett broderfolk som i princip hör samman med Ryssland. Eftersom man "lät" Baltikum och Polen ingå i NATO så låter det ganska trovärdigt att det är så, och där kan jag se att ryssarna missförstått bilden av Ukraina som ett historiskt "ryskt" folk — i själva verket så har ukrainarna mycket mer gemensamt med polacker och andra folk västerut, och tillhör inte rysslands direkta intressesfär.

Men visst, geostrategiskt är säkert Sevastopol och tillgången till Bosporen ett tungt vägande skäl för att försöka hålla Ukraina borta från väst.

Retoriken just nu är extra uppskruvad i och med valet i höst. Både Trump och Biden vill använda konflikten som ett slagträ för att vinna politiska poänger, och är man rejält cynisk så kan man misstänka att Ukraina blir mindre intressant efter November i år.

Jag ser skrämselpropaganda som ett spel för att se tuff ut men utan egen insats. Det är givetvis ingen som kommer att starta ett kärnvapenkrig över Ukraina, och förmodligen inte ens Taiwan för USAs del, då man har för mycket att förlora och stormakterna har såpass stort avstånd från varandra (jämför Frankrike och Tyskland för hundra år sedan).

Att Putin vill ha ett stor-Ryssland ser jag inte som något negativt eller positivt utan det är en del av mänsklig natur att försöka expandera sin "flocks" makt och position. Alla länder har gjort detsamma sedan tidernas begynnelse. Det var väl inget fel på den svenska stormaktstiden eller hur? Putin vet dock anser jag vart gränsen går. Han kommer inte att ge sig på något NATO-land så länge inte det landet ger sig på Ryssland direkt. Däremot ser han svarta havskusten och Transnistrien som möjliga mål. Många ryska bekanta sa till mig i början av kriget att så fort England och USA började åka runt med sina militärskepp i Svarta Havet så var detta krig oundvikligt då man i Ryssland ser norra svarta havet som sitt. Det är Rysslands enda utväg till Medelhavet och strategiskt väldigt viktigt. Precis som Sverige en gång i tiden försökte stoppa ryssarnas möjligheter till tillgång till Östersjön. Det ledde till väpnad konflikt.

På samma sätt ser jag även USA:s försök att expandera sitt inflytande över Ukraina för att skada Ryssland som en del av den mänskliga naturen. Min invändning är att det var ett döfött projekt från början samt att det inte vore sunt att utmana en kärnvapenmakt så pass nära dess gräns. USA borde satsa på att öka sitt inflytande i Världen med andra medel. De senaste årens amerikanska militära interventioner har skadat landets anseende och inte gett mycket tillbaka. Nu har man lyckats få till en inofficiell rysk-kinesisk försvarsallians. Jag kan inte se hur det har gynnat USA.

Apropå ukrainare som folk så har Putin varit otydlig. Han har sagt att man ska respektera den ukrainska kulturen men han har samtidigt undvikit att erkänna att Ukraina utgör en egen nation. Alla nationer har självbestämmanderätt och så även Ukraina. Det är inte upp till Putin att avgöra om Ukraina utgör en egen nation eller inte. För den delen är det inte heller upp till Väst att avgöra hur nära de ukrainska och ryska folken står varandra. Mitt intryck av de båda folken är att de står varandra lika nära som norrmän och svenskar mer eller mindre.

Du har rätt i att kriget förmodligen inte kommer att avslutas innan det amerikanska valet i november. Därefter blir det svårt. Kommer USA att vända på klacken och gå vidare med andra projekt? Kommer man att kunna släppa prestigen så som man gjorde i Afghanistan och i Vietnam? Man har investerat så pass mycket i denna konflikt att det blir svårt att erkänna ett nederlag.

Du verkar säker på att inget kärnvapenkrig kommer att äga rum. Jag är inte lika säker. Det kan bli så att USA väljer att avsluta kriget med lite taktiska kärnvapen mot ryska positioner i Östra Ukraina för att rädda ansiktet och få detta att inte se ut som det praktfiasko det är. Med tanke på vilka "cowboys" vissa amerikanska politiker är kan jag inte utesluta den möjligheten. Inträffar det så har vi VK3.

Vi får hoppas att du har rätt och att varken Ryssland eller USA (mer troligt) får för sig något riktigt dumt.
Citera
2024-05-18, 02:54
Medlem
Citat:
Ryssland skjuter 12 gånger mer än Ukraina. Ammunitionsbristen på den ukrainska sidan har aldrig varit så stor som idag. Utlovade vapenleveranserna har ukrainska soldater inte sett röken av. Amerikanska bandvagnar är gamla och håller högst ett par månader.
Imponerande att de är så pass mycket bättre än sin ryska motsvarighet att de kan stå emot med de begränsningarna.

Nu håller lagrena på att fyllas igen, vilket är välförtjänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in