Citat:
Ursprungligen postat av
Duality
Tack. Ibland känns tråden som något som liknar en fotbollsmatch, med tillhörande hejande och virtuellt skränande. Sedan har jag överhuvudtaget svårt för yviga känslomänniskor som inte kan vrida och vända på saker och se ett fenomen från olika sidor, och därav mitt svala intresse för tråden i fråga.
Men nu börjar det liksom rassla till vid fronten efter ett års stiltje.
Nog vill Putin ha prestige och inflytande allt. Kanske inte Sovjet i sina beståndsdelar, men ett Storryssland inkluderande hela norra svartahavskusten, och kanske Transnistrien skulle säkert vara ett projekt med viss lockelse, nu när det går bättre på slagfältet.
Det är liksom grejen med krig. Eskalering och förlyttning av mål kan ske när båda sidorna biter sig fast vid att inte ge upp, och där man vill ha kompensation för sveda och värk. Därav min kommentar om stabilitetshotet efter att kriget konkluderats.
Krig spårar ofta ur, vilket gör allt så pass mycket farligare.
Som jag förstår det så har Putin och hans styrande skikt en uppfattning om att Ukraina är ett broderfolk som i princip hör samman med Ryssland. Eftersom man "lät" Baltikum och Polen ingå i NATO så låter det ganska trovärdigt att det är så, och där kan jag se att ryssarna missförstått bilden av Ukraina som ett historiskt "ryskt" folk — i själva verket så har ukrainarna mycket mer gemensamt med polacker och andra folk västerut, och tillhör inte rysslands direkta intressesfär.
Men visst, geostrategiskt är säkert Sevastopol och tillgången till Bosporen ett tungt vägande skäl för att försöka hålla Ukraina borta från väst.
Retoriken just nu är extra uppskruvad i och med valet i höst. Både Trump och Biden vill använda konflikten som ett slagträ för att vinna politiska poänger, och är man rejält cynisk så kan man misstänka att Ukraina blir mindre intressant efter November i år.
Jag ser skrämselpropaganda som ett spel för att se tuff ut men utan egen insats. Det är givetvis ingen som kommer att starta ett kärnvapenkrig över Ukraina, och förmodligen inte ens Taiwan för USAs del, då man har för mycket att förlora och stormakterna har såpass stort avstånd från varandra (jämför Frankrike och Tyskland för hundra år sedan).
Att Putin vill ha ett stor-Ryssland ser jag inte som något negativt eller positivt utan det är en del av mänsklig natur att försöka expandera sin "flocks" makt och position. Alla länder har gjort detsamma sedan tidernas begynnelse. Det var väl inget fel på den svenska stormaktstiden eller hur? Putin vet dock anser jag vart gränsen går. Han kommer inte att ge sig på något NATO-land så länge inte det landet ger sig på Ryssland direkt. Däremot ser han svarta havskusten och Transnistrien som möjliga mål. Många ryska bekanta sa till mig i början av kriget att så fort England och USA började åka runt med sina militärskepp i Svarta Havet så var detta krig oundvikligt då man i Ryssland ser norra svarta havet som sitt. Det är Rysslands enda utväg till Medelhavet och strategiskt väldigt viktigt. Precis som Sverige en gång i tiden försökte stoppa ryssarnas möjligheter till tillgång till Östersjön. Det ledde till väpnad konflikt.
På samma sätt ser jag även USA:s försök att expandera sitt inflytande över Ukraina för att skada Ryssland som en del av den mänskliga naturen. Min invändning är att det var ett döfött projekt från början samt att det inte vore sunt att utmana en kärnvapenmakt så pass nära dess gräns. USA borde satsa på att öka sitt inflytande i Världen med andra medel. De senaste årens amerikanska militära interventioner har skadat landets anseende och inte gett mycket tillbaka. Nu har man lyckats få till en inofficiell rysk-kinesisk försvarsallians. Jag kan inte se hur det har gynnat USA.
Apropå ukrainare som folk så har Putin varit otydlig. Han har sagt att man ska respektera den ukrainska kulturen men han har samtidigt undvikit att erkänna att Ukraina utgör en egen nation. Alla nationer har självbestämmanderätt och så även Ukraina. Det är inte upp till Putin att avgöra om Ukraina utgör en egen nation eller inte. För den delen är det inte heller upp till Väst att avgöra hur nära de ukrainska och ryska folken står varandra. Mitt intryck av de båda folken är att de står varandra lika nära som norrmän och svenskar mer eller mindre.
Du har rätt i att kriget förmodligen inte kommer att avslutas innan det amerikanska valet i november. Därefter blir det svårt. Kommer USA att vända på klacken och gå vidare med andra projekt? Kommer man att kunna släppa prestigen så som man gjorde i Afghanistan och i Vietnam? Man har investerat så pass mycket i denna konflikt att det blir svårt att erkänna ett nederlag.
Du verkar säker på att inget kärnvapenkrig kommer att äga rum. Jag är inte lika säker. Det kan bli så att USA väljer att avsluta kriget med lite taktiska kärnvapen mot ryska positioner i Östra Ukraina för att rädda ansiktet och få detta att inte se ut som det praktfiasko det är. Med tanke på vilka "cowboys" vissa amerikanska politiker är kan jag inte utesluta den möjligheten. Inträffar det så har vi VK3.
Vi får hoppas att du har rätt och att varken Ryssland eller USA (mer troligt) får för sig något riktigt dumt.