2024-06-07, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Har du någon länk så man får njuta av sågningen?

https://www.youtube.com/watch?v=5L9HCB-MFus&ab_channel=CombatVeteranReacts
Vassego
Citera
2024-06-07, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Kina passade förövrigt på att konkurrera ut ryssens vapenexport till afrikanska länder. Attans kineser, tänker nog Putin nu 😀

Det tänker han väl inte?

Du har väl inte glömt att de är bästa kompisar och håller på att utveckla samarbetet i BRICS? Självklart så bör Putin, i god samarbetsanda, ha tänkt ungefär så här: "bra att kineserna tog över våra kontrakt nu när vi inte kan leverera, så att de där länderna inte vänder sig till USA". Påstår inte putinisterna i tråden att samarbetet i BRICS är bättre än någonsin?
Citera
2024-06-07, 15:31
Medlem
Silfverryggs avatar
Umm. Hur var det nu igen att Ukraina inte skulle få gå med i EU?
Citat:
European commission confirming that both Ukraine and Moldova have fully completed all steps to start talks
https://x.com/RikardJozwiak/status/1799002483311923340

Nu gäller det att få gulaschbaronen att hålla käften när hen tar över ordförandeklubban för EU efter 1a juli.
Citera
2024-06-07, 15:59
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Putin eller personer i kretsen runt Putin.

Den stora frågan här är ju varför man vill ha bort Popov.
Troligtvis för att han är kompetent och ifrågasatt hu det här kriget förs och vilka knsekvenset det kommer att få.
Citera
2024-06-07, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
rysseriet har givetvis bara visat upp den första procenten av sina militära resurser; T55or, golfbilar och soppatorsk är kanske inte vad vi i väst hade valt i vår första procent, men ni på andra sidan järnridån har ju ett litet eget sätt att göra saker på.

Tror du det? rysseriet är något vi i väst skakar på huvudet över, skämtar om hur efterblivna de är och tycker det är lite pinsamt att man själv trodde att ryssarna var militärt överlägset.

I fascistryssland såldes inte försvarsindustrin till kapitalister som vet hur man driver företag, nej där gav man bort dem till bajsväskägare v.puttins polare istället och de har visat sig vara helt oförstående för hur man driver företag, men de vet hur man skor sig på statskassan. rysseriet satsar just nu på att försöka renovera 70 år gamla stridsvagnar som visade sig vara undermåliga redan vid invasionen av Ungern 1956. Men man kan föreställa sig att de säljs till ryska krigsmakten om uppgraderade T90-vagnar
Vet inte om det är till mig du skriver men jag svarar ändå.
Förresten vilken järnridå menar du ?

Det är ju sant att Ryssland bara använder en liten del av den kapacitet dom har, men tycker du inte att det är pinsamt att Ukraina med väst inte lyckas kasta ut Ryssland ur Ukraina eller åtminstone vända kriget något.
Istället så tar ryssarna allt mer mark och det finns ingenting ännu som verkar kunna vända kriget och så har det ju hållit på i över två år !!

Med alla högteknologiska vapen och expertis från väst så klarar dom inte av att trycka ut Ryssland, och då ska du ju tänka på att enligt dig själv är Ryssland fullständigt odugliga att kriga, hur kan detta stämma?
Varför är inte Ryssland tillbaka i sitt eget land och kriget avslutat ?
Det är en väldigt märklig ståndpunkt du har när vi just nu vet precis hur det ser ut och hur kriget går, men jag antar att du skäms något fruktansvärt över hur allting har utvecklats och att väst till synes inte klarar av detta.

Ryssland styr själv sin försvarsindustri så därför kan dom producera väldiga mängder till ett mycket lågt pris, om man då jämför med till exempel Sverige där kapitalisterna som äger industrin ska ha fullt betalt för att kunna ge utdelning till aktieägarna.
Dessutom har Sverige andra saker att ta hänsyn till när det gäller lagar om arbete, medans då Ryssland kör krigsekonomi och gör precis som dom vill .
Citera
2024-06-07, 16:02
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Även vietnamn, Indonesien, Singapore, Thailand och Indien. De är alla västvänliga sedan att vissa har samarbete med både ryssen och Kina är ju pga närhet. Väst köper fortfarande saker och säljer till Ryssland.

Kina, Ryssland och Europa har alla samma problem, en minskande befolkning som inte vill skaffa barn. Ryssen snabbar på sin undergång genom att döda sina män i barnskaffande ålder, de vill varken Europa eller Kina göra för då går ekonomin åt helvete. Rysslands framtida ekonomi har nog gått över tröskeln att kunna återhämta sig under i alla fall de närmsta 80
åren.

Ja Putin har sabbat världens största land, förhoppningsvis inte oåterkalleligt.
Citera
2024-06-07, 16:03
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Det var armeledningen som han kritiserade och som gjorde att han fick sparken.

https://edition.cnn.com/2023/07/12/europe/russian-general-treachery-accusations-ukraine-intl-hnk/index.html

Men samtidigt och sedan dess så har Shoigu blivit sparkad snett uppåt och hans närmsta inom armeledningen blivit anklagade för korruption. I likhet med Popov.

https://www.themoscowtimes.com/2024/05/27/russian-army-general-popov-kept-in-pre-trial-detention-on-fraud-charges-a85232

Jag kan tänka mig att svaret på din fråga kan vara Shoigu nu när han har lite tid över för att tänka på gamla oförrätter.
Det verkar vara en jävla soppa? Popov påminner om Prigozhin och hans kritik över militärledningen.
Det måste finnas mer höga militärer som har samma uppfattning. Hur länge kommer de att acceptera det här kriget?
Citera
2024-06-07, 16:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ok men bara så jag förstår när har han JM försvarat eller sagt att Ryssland hade rätt att invadera Ukraina? Isf har jag helt missat det. Jag lyssnar mycket på Martin Hårdtedt och Peter Bennesved podd. De referar ju en del till J-M.

Gällande hur mycket Nato-avtal 2008 provocerade osv är ju främst en filosofisk fråga och hur mycket den och andra politiska beslut påverkat Putins beslut att invadera vet ju bara Putin och hans lojala.

Jag har aldrig hört Militärhistoriepodden hänvisa till Mearsheimer. Jag kan ju ha missat det, men de pratar ju mest militärhistoria [sic] så undrar hur de skulle få in honom
Citera
2024-06-07, 16:07
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapon
Ryska media framställer saken så att han är i full färd med att peka ut andra som HAR gjort sig delaktiga i stöld. Ryska media är inte så pålitliga, men om det är så då kan ha blivit rejält bearbetad. Eller så kanske härvan växer..
Man undrar hur mycket Popov själv är involverad i korruption? Det känns som att alla ryssar som har nån position och makt gärna roffar åt sig. De ser och hör givetvis hur Putin och andra stjäl från statskassan och ser inget fel i att göra det samma...
Citera
2024-06-07, 16:10
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
"stark" innovationsförmåga hos ryssarna, Dom försöker skydda en attack-MC förare med ett skyddshölje. Det gick sådär. Dom är fan i mig dummare än nånsin ryssarna:

https://x.com/Heroiam_Slava/status/1798997607366418568
Ha ha! Man trodde man hade sett det mesta av rysk inovationsförmåga! Satan vad illa ställt det verkar vara med fordon för ryssen nu?
Citera
2024-06-07, 16:36
Medlem
RealTides avatar
Snart krigar putte mot ett land som förhandlar om medlemskap i EU.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/samtal-om-ukraina-i-eu-nara

Ytterligare sten läggs på ryzzlands börda.
Citera
2024-06-07, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Ha ha! Man trodde man hade sett det mesta av rysk inovationsförmåga! Satan vad illa ställt det verkar vara med fordon för ryssen nu?
Ja ryssland har akut brist på utrustning dom använder allt från golfbilar till cyklar nu. Dom flesta stridsfordon är redan utslagna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in