2024-05-17, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Ett ryskt ”forskningsfartyg” hävdar att det finns enorma reserver med olja i Antarktis, typ 30 % av världens kända tillgångar, eller 10 ggr mer än vad som plockats upp ur Nordsjön de senaste 50 åren. Antarktis skyddas dock av ett gammalt avtal som förbjuder brytning och borrning där, dessutom gör flera länder anspråk på delar av området, bl.a. England

https://uk.news.yahoo.com/antarctic-...1N0TCkP6iVzD--

Ryssarna är tillräckligt pestsmittade i världen att de enkelt skulle kunna skita i ett gammalt avtal och påbörja borrning där! Andra länder skulle dock inte uppskatta att de borrar på ”deras” områden. Försöker ryssland mucka gräl med väst i allmänhet och England i synnerhet? Till saken hör att varken Ryssland eller Usa har historiskt hävdat överhöghet över nån del av Antarktis.

Jo men det vore ju bra om ryssarna kunde ta upp denna olja för pingvinerna som bebor Antarktis har ingen större nytta av den.
Citera
2024-05-17, 10:42
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Ryssland har världens starkaste ekonomi och på något sätt så bara fortsätter dom ha sådan jävla tur. Jag tycker synd om dom som inte har allierat sig med Ryssland ännu.
”Världens starkaste ekonomi” har dom definitivt inte.
Citera
2024-05-17, 14:01
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepyJoe
Litauen är på väg att skicka sin flotta till Antarktis, och Sverige kommer att markera med HTBQ-utbildade miljöofficerare.

Varför undrar du om andra länder är beredda på konflikter i Antarktis? Menar du att oljan tillhör dessa länder?

Jag menar inte att oljan tillhör någon, jag undrar mest över strid i just Antarktis, och hur man skulle behöva anpassa sig. Därav ifall något land är redo för den typen av strid och jag således kan studera det vidare.

Sen om det blir krig i Antarktis tror jag inte, blir nog på "hemmaplan" i så fall, mest på grund utav att det förmodligen är trevligare klimat där. Men ändå intressant att se hur strid i Antarktis hade sett ut.
Citera
2024-05-17, 15:28
Medlem
Citat:
Ryssland har världens starkaste ekonomi och på något sätt så bara fortsätter dom ha sådan jävla tur. Jag tycker synd om dom som inte har allierat sig med Ryssland ännu.

Ryssland har inte "världens starkaste ekonomi", din kompletta galning.
Citera
2024-05-17, 15:37
Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak
Jag menar inte att oljan tillhör någon, jag undrar mest över strid i just Antarktis, och hur man skulle behöva anpassa sig. Därav ifall något land är redo för den typen av strid och jag således kan studera det vidare.

Sen om det blir krig i Antarktis tror jag inte, blir nog på "hemmaplan" i så fall, mest på grund utav att det förmodligen är trevligare klimat där. Men ändå intressant att se hur strid i Antarktis hade sett ut.

Tror du kanske söker något MÖP:igare men boken The Future of Antarctica: Scenarios from Classical Geopolitics från 2022 är rätt intressant 'ur det andra perspektivet'.

I övrigt är väl vinterkrigföring, arktisk krigföring, engelska arctic warfare, termen du ska söka på. Undvik träffarna som handlar om PSG90 så finns en hel del matnyttigt.

Som vanligt är det USA som är obestridlig herre på täppan, Rysslands förmåga är obetydlig i sammanhanget.
Citera
2024-05-17, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak

Jag tror ärligt talat inte att utvinning av olja i Antarktis är kommersiellt gångbart. Det måste handla om enorma reservoarer för att investeringen ska löna sig. Inga militära stridigheter om Arktis är aktuella. Precis som du påpekar finns det andra områden där det kan hetta till, och som är av betydligt större geopolitisk vikt än olja i Antarktis.
Citera
2024-05-17, 17:40
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Går det verkligen att placera en oljerigg på is?
Is har ju en otrevlig förmåga att driva så en oljerigg borde kunna krossas och hur fårman oljan från riggen till fartygen?
Citera
2024-05-17, 20:19
Medlem
sphinxen_111s avatar
Citat:

Nej så enkelt är det inte. Rysslands ekonomi är inte mycket att hänga i granen. På ryska kontinenten finns/fanns hyfsat fina naturtillgångar, men landet är så oerhört misskött och diktaturer likt Ryssland har historiskt sett inte varit en lyckad väg till framgång.
Citera
2024-05-17, 20:34
Medlem
Citat:

Ryssland är onekligen världens till ytan största land med stora naturatillgångara. Tyvärr har oligarker roffat åt sig de bästa bitarna och folket i Ryssland ligger långt efter västvärlden beträffande ekonomisk styrka och välfärd för medborgarna. T.ex så är USA:s BNP ca 18.620 miljarder 1.282 miljarder USD. Och då det gäller BNP per capita är siffran ca 76.400 USD för USA och 15.300 USD för Ryssland. Om man ser till militära resurser så är förhållandet Nato vs Ryssland ca 14 till 1. Så vem är det bäst att vara allierad med?
Citera
2024-05-17, 20:41
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Går det verkligen att placera en oljerigg på is?
Is har ju en otrevlig förmåga att driva så en oljerigg borde kunna krossas och hur fårman oljan från riggen till fartygen?

Man fäster den inte i isen, och de stora stålrören som går upp genom ytan är på runt 2500grader så att isen smälter innan kontakt. Resten sköts med eldkastare.

Så ser jag det framför mig.
Citera
2024-05-17, 21:10
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Ryssland är onekligen världens till ytan största land med stora naturatillgångara. Tyvärr har oligarker roffat åt sig de bästa bitarna och folket i Ryssland ligger långt efter västvärlden beträffande ekonomisk styrka och välfärd för medborgarna. T.ex så är USA:s BNP ca 18.620 miljarder 1.282 miljarder USD. Och då det gäller BNP per capita är siffran ca 76.400 USD för USA och 15.300 USD för Ryssland. Om man ser till militära resurser så är förhållandet Nato vs Ryssland ca 14 till 1. Så vem är det bäst att vara allierad med?
Och vad består USA:s Bnp av? Bnp är lite som vikt. Du har inte bra hälsa bara för att du är fet som satan och spränger vågen. Och Usa är ett jävla fetto med groteska skulder.

Vad gäller militära resurser så stort tvek på 14 mot 1.
Citera
2024-05-17, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majblommeneger
Ja, ett antarktisnära land som Kina skulle säkert vilja förlänga sin territorialgräns i någon fyrtiopunktslinje eller liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja exakt. Kina har också redan definierat sig som ett arktiskt land.

https://en.wikipedia.org/wiki/Arctic_policy_of_China

Kina Ligger en bra jävla bit från Antarktis.

Tänker ni kanske på Norge, Frankrike, Australien, Nya Zeeland, Chile, Argentina och Storbritannien? Dessa länder har territorier på Antarktis.

Sydafrika ligger iofs ganska nära Antarktis om de är avståndet ni tänker på?
Senast redigerad av johannes89 2024-05-17 kl. 21:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in