2024-05-16, 23:46
Medlem
cateatdogs avatar
Har alltid köpt coca-cola ...mest zero. Fått för mig att det är godare än pepsi. Jag är gubbe 45+, men köpte pepsi för inte coca-cola fanns på en restaurang och blev förvånad.
Pepsi max är standard nu !
Citera
2024-05-17, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Dom minskar sockret succesivt och ersätter det med något annat, aspartam tror jag. Zingo t.ex. går inte att dricka längre. "Ny spännande smak" står det på burkarna. Ja tjena!
Även Fanta smakar urvattnat numera.

https://www.coca-cola.com/se/sv/sustainability/in-our-products/mindre-socker-ger-halsosammare-val

https://www.di.se/nyheter/coca-cola-drar-ned-pa-sockret/

Fanta har socker OCH sötningsmedel. Inte gott. Sist jag köpte Zingo så var den utan sötningsmedel, och god. Ska titta noggrannt nästa gång.
Citera
2024-05-17, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finafloran
Om du rör på dig och äter bra så gör nog inte ett cola zero glas då och då någon större skillnad. Tror nog alkohol och drycker med starkare dos koffein är värre.
Nja, man har länkat sötningsmedel till diverse negativa hälsoeffekter. Kaffe, te är mycket nyttigare.
Citera
2024-05-17, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
Har alltid köpt coca-cola ...mest zero. Fått för mig att det är godare än pepsi. Jag är gubbe 45+, men köpte pepsi för inte coca-cola fanns på en restaurang och blev förvånad.

Ja den resan är du inte ensam om med just Pepsi Max ...tror Coca Cola har förlorat mkt kunder mot just Pepsi Max
Citera
2024-05-17, 00:42
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askum
Så det naturliga sockret i Coke, internationellt sett, kan komma från majs, sockerrör eller sockerbetor.

Skulle det även kunna vara olika halt av socker i olika länder?

"Sockret i dryckerna kommer från sockerbetor som odlas i Skåne och transporteras via tåg direkt till produktionsanläggningen i Jordbro utanför Stockholm. Vattnet i drycken kommer direkt från Mälaren."
Ja det är väldigt stora skillnader mellan olika länder. I USA t.ex kör de majssirap och i Mexiko sockerrör. Halterna skiljer sig också en hel del sen kan det vara olika kvalitet på vattnet.
Citera
2024-05-17, 00:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Fontändricka smakar aldrig lika bra som dricka på burk. Det bara är så. En Pepsi max slinker ned gott...
Fontän?
Citera
2024-05-17, 00:53
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Är det bara jag som noterat att coca cola smakar absolut ingenting längre?

Ja.

Citat:
Det smakar bara kolsyrat vatten.. Både i burk, på många resturanger och i flaska smakar det nada!

Nej, det smakar Cola som det alltid gjort.

Citat:
Enligt min teori....

[X-files theme playing]

....Någon mer som tänkt på detta, eller som har mer information kan gärna skriva!

Nej, eftersom den smakar likadant så har jag inte tänkt på dina haschpsykosidéer.
Citera
2024-05-17, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djongo
Samma sak med pepsi. Kommer du ihåg pepsi runt 2010?

Ja, CC vart det man föredrog förr. Pepsi hade då inget grepp.
Men för 3 år sedan tyckte jag att CC zero inget smakade, provade pepsi max och tycker nu helt klart att den är godare.
Citera
2024-05-17, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog

Låter precis som min bakgrundshistoria!
Citera
2024-05-17, 09:57
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Hej!

Är det bara jag som noterat att coca cola smakar absolut ingenting längre? Det smakar bara kolsyrat vatten.. Både i burk, på många resturanger och i flaska smakar det nada!

Enligt min teori så har det med inflation att göra. Läsken innehåller ju lite av en koncentrerad sirap som smaksätter det kolsyrade vatten. På grund av inflationen och för att kunna producera billigare så måste de ha sänkt antal "sirap" i varje burk. Då kan de utöva en sorts "krympflation" som inte märks eftersom drickan fylls med mer vatten och fortfarande innehåller 33cl per burk/50cl per flaska.. En annan tanke kan vara att sirapen kanske är samma mängd, men bara mindre koncentrerad än innan. Detta är vad som verkar mest rimligt.

En annan sak jag märkt som backar upp min teori är läsk som inte är i flaska/burk. Läsk på resturanger som inte har flaskor där de t.ex har "läskpistoler" eller dryckesautomater så smakar coca colan fortfarande som förr. Kopplad till dessa läskpistoler/automater så är coca cola sirapen. Grossarna som resturangerna köper in sin läskkoncentrat kanske fortfarande säljer det lagret som är kvar av den "smakfulla" coca cola sirapen. Eller så kanske resturangens läskkoncentrat inte har tagit slut än, så de inte köpt helt nytt. Detta förklarar varför mindre resturanger med mindre kunder fortfarande har den goda coca colan. Medans de mer populäras cola inte smakar något. Typ som på max så smakar coca colan rakt vatten, och där fyller de ju alltid på dryckesdispensern för där har de så många kunder. Så deras sirap är den nya.

Detta gör mig riktigt arg, och det som gör allt ännu värre är att ingen pratar om det.. Någon mer som tänkt på detta, eller som har mer information kan gärna skriva!

du har nog fått covid o tappat smaken, vanlig bieffekt
Citera
2024-05-17, 11:54
Medlem
Jag har aldrig varit en CocaCola person. Men såklart har man hällt i sig denna dryck. När jag såg tråden kunde jag faktiskt inte direkt identifiera en smak som man kan med till exempel Fanta, sprite osv.

Du har nog rätt, den är smaklös
Citera
2024-05-17, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
OK, men det är ingen anledning till att man minskar sirapen i colan. Märkligt hur många stora företag som ägs av judar! Man blir imponerad.

Yum Brands ägs inte av judar utan kopplingen var att de 2021 köpte två israeliska start-up-företag som byggde programvara för online-beställningar.

https://www.thestreet.com/investing/yum-acquires-israeli-online-ordering-startup-tictuk
https://en.globes.co.il/en/article-yum-brands-buying-foodtech-co-dragontail-systems-1001372502
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in