2024-05-16, 15:29
Medlem
Hej!

Är det bara jag som noterat att coca cola smakar absolut ingenting längre? Det smakar bara kolsyrat vatten.. Både i burk, på många resturanger och i flaska smakar det nada!

Enligt min teori så har det med inflation att göra. Läsken innehåller ju lite av en koncentrerad sirap som smaksätter det kolsyrade vatten. På grund av inflationen och för att kunna producera billigare så måste de ha sänkt antal "sirap" i varje burk. Då kan de utöva en sorts "krympflation" som inte märks eftersom drickan fylls med mer vatten och fortfarande innehåller 33cl per burk/50cl per flaska.. En annan tanke kan vara att sirapen kanske är samma mängd, men bara mindre koncentrerad än innan. Detta är vad som verkar mest rimligt.

En annan sak jag märkt som backar upp min teori är läsk som inte är i flaska/burk. Läsk på resturanger som inte har flaskor där de t.ex har "läskpistoler" eller dryckesautomater så smakar coca colan fortfarande som förr. Kopplad till dessa läskpistoler/automater så är coca cola sirapen. Grossarna som resturangerna köper in sin läskkoncentrat kanske fortfarande säljer det lagret som är kvar av den "smakfulla" coca cola sirapen. Eller så kanske resturangens läskkoncentrat inte har tagit slut än, så de inte köpt helt nytt. Detta förklarar varför mindre resturanger med mindre kunder fortfarande har den goda coca colan. Medans de mer populäras cola inte smakar något. Typ som på max så smakar coca colan rakt vatten, och där fyller de ju alltid på dryckesdispensern för där har de så många kunder. Så deras sirap är den nya.

Detta gör mig riktigt arg, och det som gör allt ännu värre är att ingen pratar om det.. Någon mer som tänkt på detta, eller som har mer information kan gärna skriva!
Senast redigerad av finafloran 2024-05-16 kl. 15:36.
Citera
2024-05-16, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finafloran
Hej!

Är det bara jag som noterat att coca cola smakar absolut ingenting längre? Det smakar bara kolsyrat vatten..

Enligt min teori så har det med inflation att göra. Läsken innehåller ju lite av en koncentrerad sirap som smaksätter det kolsyrade vatten. På grund av inflationen och för att kunna producera billigare så måste de ha sänkt antal "sirap" i varje burk. Då kan de utöva en sorts "krympflation" som inte märks eftersom drickan fylls med mer vatten och fortfarande innehåller 33cl per burk/50cl per flaska.. En annan tanke kan vara att sirapen kanske är samma mängd, men bara mindre koncentrerad än innan. Detta är vad som verkar mest rimligt.

En annan sak jag märkt som backar upp min teori är läsk som inte är i flaska/burk. Läsk på resturanger som inte har flaskor där de t.ex har "läskpistoler" eller dryckesautomater så smakar coca colan fortfarande som förr. Kopplad till dessa läskpistoler/automater så är coca cola sirapen. Grossarna som resturangerna köper in sin läskkoncentrat kanske fortfarande säljer det lagret som är kvar av den "smakfulla" coca cola sirapen. Eller så kanske resturangens läskkoncentrat inte har tagit slut än, så de inte köpt helt nytt. Detta förklarar varför mindre resturanger med mindre kunder fortfarande har den goda coca colan. Medans de mer populäras cola inte smakar något. Typ som på max så smakar coca colan rakt vatten, och där fyller de ju alltid på dryckesdispensern för där har de så många kunder. Så deras sirap är den nya.

Detta gör mig riktigt arg, och det som gör allt ännu värre är att ingen pratar om det.. Någon mer som tänkt på detta, eller som har mer information kan gärna skriva!

Börja med Pepsi eller Pepsi Max...Fortfarande mkt sirap kvar i dom burkarna kan jag lova
Citera
2024-05-16, 15:33
Medlem
zombie-nations avatar
Fontändricka smakar aldrig lika bra som dricka på burk. Det bara är så. En Pepsi max slinker ned gott...
Citera
2024-05-16, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paleoketovor
Det som gör mig arg är att en sådan hälsovådlig produkt överhuvudtaget får säljas. Borde totalförbjudas rakt av.

Om du rör på dig och äter bra så gör nog inte ett cola zero glas då och då någon större skillnad. Tror nog alkohol och drycker med starkare dos koffein är värre.
Citera
2024-05-16, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Börja med Pepsi eller Pepsi Max...Fortfarande mkt sirap kvar i dom burkarna kan jag lova

Pepsi max är min favorit läsk någonsin!
Citera
2024-05-16, 15:35
Medlem
Citat:

Det är ju burkarna som inte smakar alls!!!!
Citera
2024-05-16, 15:40
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:

Köp en klassisk Pepsi på burk eller flaska (ej "no sugar", zero, maxi eller light-skit), så ska du få smaka på riktigt söt och läcker coola-smak!
Citera
2024-05-16, 15:50
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Testa fulcola och jämför igen.
Citera
2024-05-16, 15:56
Medlem
Jordgubbes avatar
Bra eventuellt scoop. Det där borde du eller nån journalist gå till botten med. Ett sätt är att ta ett glas, mäta upp exakt 200 ml och jämföra med exakt samma volym från en flaska från butik, för att de om det fuskas från kran. Alltså låta båda glasen avdunsta, torka in och sen väga kletet i botten. Jag tror att det på vissa uteställen åtminstone tidigare, när ölen varit som äckligast, egentligen var lättöl de toppat med hembränt. Mer nörderi mot fusk.
Citera
2024-05-16, 15:56
Medlem
Citat:
Pepsi max är min favorit läsk någonsin!

Läste någonstans att just Pepsi Max säljer jävligt bra mot andra Cola drycker
Citera
2024-05-16, 16:08
Medlem
Citat:
Läste någonstans att just Pepsi Max säljer jävligt bra mot andra Cola drycker
Vad jag har hört så säljer Pepsi MAX bäst på 1,5L medans Coca-Cola säljer bättre på 50CL eller något i den stilen. Det kan ju såklart skilja sig från butik till butik. Men något i den stilen är det iaf.
Citera
2024-05-16, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Köp en klassisk Pepsi på burk eller flaska (ej "no sugar", zero, maxi eller light-skit), så ska du få smaka på riktigt söt och läcker coola-smak!
Sötningsmedel i Pepsi, smakar jävel numera. Nästan så Pepsi Max är godare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in