2024-05-16, 19:44
Medlem
Har faktiskt haft precis samma observation. Kommer tydligt ihåg att coca cola smakade mer intensivt tidigare. Min hypotes har varit att ens smaksinne helt enkelt blir sämre ju äldre man blir. Sen är det även så att en oöppnad och riktigt kall cola smakar betydligt bättre än en mindre kolsyrad och ljummen.
Citera
2024-05-16, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Med en enkel googling:
"Pizza Hut and KFC are both owned by the American corporation Yum! Brands, which is known for its investments in Israeli startups. Early on Wednesday, the store's famous Colonel Sanders logo was removed, hailed as a victory by the protesting boycotters."

Instämmer med Ts, Cola smakar inget längre. Dricker hellre Pepsi max.
OK, men det är ingen anledning till att man minskar sirapen i colan. Märkligt hur många stora företag som ägs av judar! Man blir imponerad.
Citera
2024-05-16, 20:32
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickRing
Har faktiskt haft precis samma observation. Kommer tydligt ihåg att coca cola smakade mer intensivt tidigare. Min hypotes har varit att ens smaksinne helt enkelt blir sämre ju äldre man blir. Sen är det även så att en oöppnad och riktigt kall cola smakar betydligt bättre än en mindre kolsyrad och ljummen.
Det borde vara tvärtom. Kylan tar bort smak.

Jag tror vattenkvaliteten spelar in. Förut leddes dricksvatten mest i kopparrör. Nu sitter det pex-rör med bisfenol varstans i ledningsnäten.
Citera
2024-05-16, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickRing

Jag är väldigt ung så nej det är inte en ursäkt att smaksinnet förvärras!
Citera
2024-05-16, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Aha, tack för infon om körsbärskärnorna! Håller tummarna att Pepsi Max Cherry får stanna i sortimentet ett tag, den var verkligen smakrik och god.

När fan släpptes Pepsi Max Cherry ...?

Den har jag missat helt
Citera
2024-05-16, 21:00
Medlem
Har också noterat detta med Cola Zero. Pepsi Max är betydligt godare med mycket starkare colasmak. Cola Zero smakar som mineralvatten med colasmak.
Citera
2024-05-16, 21:03
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
När fan släpptes Pepsi Max Cherry ...?

Den har jag missat helt

Tror den släpptes för ett par veckor sedan bara. Jag beställde från Coopers Candy.

https://www.cooperscandy.com/pepsi-max-cherry-330ml?_gl=1*y0umc0*_up*MQ..&gclid=Cj0KCQjw3ZayBhDR ARIsAPWzx8o811io6dw10Dza2bv3tBzt6QSkscoswWawnZQN9H WB_ej1NVhrKlYaAs68EALw_wcB
Citera
2024-05-16, 21:09
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
"Minska mängden socker i dryckerna.
I Sverige har den genomsnittliga mängden tillsatt socker i dryckesportföljen minskats med mer än 35 procent sedan 2010."
https://www.menigo.se/inspireras/leverantorsportratt-coca-cola/samma-fantastiska-smak

Om någon har en gammal burk så skulle man ju kunna jämföra sockerhalten. Cola i Sverige innehåller inte sirap.
Citera
2024-05-16, 21:31
Medlem
PleasureBoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stonehard
Har också noterat detta med Cola Zero. Pepsi Max är betydligt godare med mycket starkare colasmak. Cola Zero smakar som mineralvatten med colasmak.

Håller med. Jag brukar dricka em hel del Pepsi max. Skulle pröva en cola zero och det smakade, precis som TS vittnar om, som mineralvatten. Blev nästan chockad hur extremt lite colasmak det var. Antog bara att det var för att Pepsin har en mer potent colasmak och att jag vant mig vid den.
Citera
2024-05-16, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
https://www.menigo.se/inspireras/leverantorsportratt-coca-cola/samma-fantastiska-smak

Om någon har en gammal burk så skulle man ju kunna jämföra sockerhalten. Cola i Sverige innehåller inte sirap.

Så det naturliga sockret i Coke, internationellt sett, kan komma från majs, sockerrör eller sockerbetor.

Skulle det även kunna vara olika halt av socker i olika länder?

"Sockret i dryckerna kommer från sockerbetor som odlas i Skåne och transporteras via tåg direkt till produktionsanläggningen i Jordbro utanför Stockholm. Vattnet i drycken kommer direkt från Mälaren."
Senast redigerad av askum 2024-05-16 kl. 22:02.
Citera
2024-05-16, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finafloran
Hej!

Är det bara jag som noterat att coca cola smakar absolut ingenting längre? Det smakar bara kolsyrat vatten.. Både i burk, på många resturanger och i flaska smakar det nada!

Enligt min teori så har det med inflation att göra. Läsken innehåller ju lite av en koncentrerad sirap som smaksätter det kolsyrade vatten. På grund av inflationen och för att kunna producera billigare så måste de ha sänkt antal "sirap" i varje burk. Då kan de utöva en sorts "krympflation" som inte märks eftersom drickan fylls med mer vatten och fortfarande innehåller 33cl per burk/50cl per flaska.. En annan tanke kan vara att sirapen kanske är samma mängd, men bara mindre koncentrerad än innan. Detta är vad som verkar mest rimligt.

En annan sak jag märkt som backar upp min teori är läsk som inte är i flaska/burk. Läsk på resturanger som inte har flaskor där de t.ex har "läskpistoler" eller dryckesautomater så smakar coca colan fortfarande som förr. Kopplad till dessa läskpistoler/automater så är coca cola sirapen. Grossarna som resturangerna köper in sin läskkoncentrat kanske fortfarande säljer det lagret som är kvar av den "smakfulla" coca cola sirapen. Eller så kanske resturangens läskkoncentrat inte har tagit slut än, så de inte köpt helt nytt. Detta förklarar varför mindre resturanger med mindre kunder fortfarande har den goda coca colan. Medans de mer populäras cola inte smakar något. Typ som på max så smakar coca colan rakt vatten, och där fyller de ju alltid på dryckesdispensern för där har de så många kunder. Så deras sirap är den nya.

Detta gör mig riktigt arg, och det som gör allt ännu värre är att ingen pratar om det.. Någon mer som tänkt på detta, eller som har mer information kan gärna skriva!

Instämmer, Coca Cola smakar typ inget.
Pepzi Max är helt klart det man föredrar.
Citera
2024-05-16, 22:53
Medlem
DARYLs avatar
Dom minskar sockret succesivt och ersätter det med något annat, aspartam tror jag. Zingo t.ex. går inte att dricka längre. "Ny spännande smak" står det på burkarna. Ja tjena!
Även Fanta smakar urvattnat numera.

https://www.coca-cola.com/se/sv/sustainability/in-our-products/mindre-socker-ger-halsosammare-val

https://www.di.se/nyheter/coca-cola-drar-ned-pa-sockret/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in