2024-05-16, 18:19
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Köp en klassisk Pepsi på burk eller flaska (ej "no sugar", zero, maxi eller light-skit), så ska du få smaka på riktigt söt och läcker coola-smak!
Tycker den smakar nästan samma som Pepsi Max nuförtiden efter att de börjat med sötningsmedel även i den vanliga. Om Coca-Cola också blivit sämre blir det svårt att hitta någon riktig god Colaläsk. Bättre för hälsan med andra drycker i och för sig.
Citera
2024-05-16, 18:20
Avstängd
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Nej, Coca Cola är en av få drycker som inte har någon artificiell sötning.
Det tror vi inte på.

Kan garantera dig att den inte är original.

Coca cola var ju jättegott för 20 år sedan. Idag är det en blaskig dryck man gärna är utan.
Citera
2024-05-16, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Det tror vi inte på.

Kan garantera dig att den inte är original.

Coca cola var ju jättegott för 20 år sedan. Idag är det en blaskig dryck man gärna är utan.
Kolla innehållsförteckningen då. Jag tycker den är god.
Citera
2024-05-16, 18:24
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Tycker den smakar nästan samma som Pepsi Max nuförtiden efter att de börjat med sötningsmedel även i den vanliga. Om Coca-Cola också blivit sämre blir det svårt att hitta någon riktig god Colaläsk. Bättre för hälsan med andra drycker i och för sig.

Ja, det har du rätt i. Vanlig Pepsi var smakrikare för 10-15 år sedan, oc ännu längre sedan. Jag provade nya Pepsi Cherry Max häromdagen, riktigt god. Påminde en del om Dr. Pepper, lite marsipanig smak.
Citera
2024-05-16, 18:32
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Nej, Coca Cola är en av få drycker som inte har någon artificiell sötning.
Du har rätt, jag blandade ihop det med fanta. https://granskad.se/livsmedel/fanta-sotningsmedel
Citera
2024-05-16, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Sötningsmedel är cancerinducerande. Bara så du vet. Jag har sagt det förr och det innan WHO gick ut med den infon.

De har klassat det som potentiellt cancerframkallande, det finns inga bevis för att det faktiskt är så men det finns några studier som visat på ett svagt samband så det kan inte uteslutas.
Deras gräns för vad som är säkert att dricka är ca 4-7L dryck med sötningsmedel(baserat på normalt innehåll på mellan 200 till 300mg) per dag för en person som väger 70kg.
Citera
2024-05-16, 18:51
Medlem
McCarthy01s avatar
Ja, något har hänt med smaken över tid. Iskall cola på burk kan fortfarande vara en njutning, men någonting saknas. Det var mer "bett" i Colan innan.
Citera
2024-05-16, 18:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av finafloran
Hej!

Är det bara jag som noterat att coca cola smakar absolut ingenting längre? Det smakar bara kolsyrat vatten.. Både i burk, på många resturanger och i flaska smakar det nada!

Enligt min teori så har det med inflation att göra. Läsken innehåller ju lite av en koncentrerad sirap som smaksätter det kolsyrade vatten. På grund av inflationen och för att kunna producera billigare så måste de ha sänkt antal "sirap" i varje burk. Då kan de utöva en sorts "krympflation" som inte märks eftersom drickan fylls med mer vatten och fortfarande innehåller 33cl per burk/50cl per flaska.. En annan tanke kan vara att sirapen kanske är samma mängd, men bara mindre koncentrerad än innan. Detta är vad som verkar mest rimligt.

En annan sak jag märkt som backar upp min teori är läsk som inte är i flaska/burk. Läsk på resturanger som inte har flaskor där de t.ex har "läskpistoler" eller dryckesautomater så smakar coca colan fortfarande som förr. Kopplad till dessa läskpistoler/automater så är coca cola sirapen. Grossarna som resturangerna köper in sin läskkoncentrat kanske fortfarande säljer det lagret som är kvar av den "smakfulla" coca cola sirapen. Eller så kanske resturangens läskkoncentrat inte har tagit slut än, så de inte köpt helt nytt. Detta förklarar varför mindre resturanger med mindre kunder fortfarande har den goda coca colan. Medans de mer populäras cola inte smakar något. Typ som på max så smakar coca colan rakt vatten, och där fyller de ju alltid på dryckesdispensern för där har de så många kunder. Så deras sirap är den nya.

Detta gör mig riktigt arg, och det som gör allt ännu värre är att ingen pratar om det.. Någon mer som tänkt på detta, eller som har mer information kan gärna skriva!
importera cola, beställ från typ amazon eller liknande
Citera
2024-05-16, 18:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Börja med Pepsi eller Pepsi Max...Fortfarande mkt sirap kvar i dom burkarna kan jag lova

Efter 2020 har jag gått över till Pepsi Max. Vet inte varför, men så är det i alla fall. CC smakar inget lägre. (Har inte vad jag vet haft corona)

Tidigare valde jag CC före Pepsi.
Citera
2024-05-16, 19:05
Medlem
I USA (eller delar därav) tar somliga in Coke från Mexico för att den är godare, gjord med rörsocker istf majssocker. Har inte jämfört själv, men detta är inte en anekdot utan verkar vara rättså välkänt.

Visserligen kommer colaextraktet i plasttunnor till de lokala bryggerierna, men extraktet tillverkas knappast på bara en plats i världen. Eller så tillsätts sockret lokalt. Kanske nån som vet den exakta processen?

Själv är jag säker på att vattnet kan ha stor betydelse. Jag märkte vid flera tillfällen för länge sen att drycken smakade tydligt av klor i nordtyskland, jämfört med Sverige. Mina tyska vänner märkte inget, vana som de var vid kass tappvatten.
Citera
2024-05-16, 19:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Ja, det har du rätt i. Vanlig Pepsi var smakrikare för 10-15 år sedan, oc ännu längre sedan. Jag provade nya Pepsi Cherry Max häromdagen, riktigt god. Påminde en del om Dr. Pepper, lite marsipanig smak.

Det är krossade körsbärskärnor som ger smaken av marsipan och för tankarna till björnklister, tvecksamt dock om det är äkta smakämnen i CC.
Citera
2024-05-16, 19:22
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det är krossade körsbärskärnor som ger smaken av marsipan och för tankarna till björnklister, tvecksamt dock om det är äkta smakämnen i CC.

Aha, tack för infon om körsbärskärnorna! Håller tummarna att Pepsi Max Cherry får stanna i sortimentet ett tag, den var verkligen smakrik och god.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in