2024-05-15, 19:17
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjobro
Vann nyss en saftig aktion på Tradera som jag tänkte ge till min fader i present. Säljaren meddelar att köpet måste avbrytas. När jag frågar varför säger han att han ångrar sig.

Min fråga: hur gör jag livet sås surt som möjligt för honom? Skadestånd? Ersättning?
Visst, jag fattar att det är störande, men skadestånd eller ersättning? Det är inte USA du lever i. Där hade du säkert kunna stämma säljaren, med det är ändå inte säkert att du gått vinnande ur den processen.

Det enda du kan göra är att rapportera till Tradera. Inget kommer hända.
Citera
2024-05-15, 19:25
Medlem
Tjobros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Visst, jag fattar att det är störande, men skadestånd eller ersättning? Det är inte USA du lever i. Där hade du säkert kunna stämma säljaren, med det är ändå inte säkert att du gått vinnande ur den processen.

Det enda du kan göra är att rapportera till Tradera. Inget kommer hända.

Jag betalar hellre 5000kr till staten än att gå plus minus noll till ett slödder som har fel. Har aldrig varit i en rättegång så kan ju bli lärorikt dessutom.

Kan säljaren dömmas för avtalsbrott?

Läste om en tjej som inte fick sin brudklänning levererad och hon fick skadestånd för att hyra en av samma klass, vilket blev lika dyrt som att köpa den begagnade.

Jag ska komma på något
Citera
2024-05-15, 19:34
Medlem
godboys avatar
d
Citat:
Jag betalar hellre 5000kr till staten än att gå plus minus noll till ett slödder som har fel. Har aldrig varit i en rättegång så kan ju bli lärorikt dessutom.

Kan säljaren dömmas för avtalsbrott?

Läste om en tjej som inte fick sin brudklänning levererad och hon fick skadestånd för att hyra en av samma klass, vilket blev lika dyrt som att köpa den begagnade.

Jag ska komma på något
Visst, jag håller med om att det är grymt störande. Antar att man kan lägga ett så kallat lägstabud när man lägger upp en vara, vilket då innebär att om inget bud hamnar över det så blir det ingen försäljning. KVD har väl såna begränsningar, men då framgår ju det av annonsen.

Bara för att någon annan vunnit en process så är det inte självklart att du gör det. Du ska kunna påvisa att du lidit skada av att inte få varan. Men orkar du, så kör på då, men det är säkert inte helt okrångligt och kommer ta både tid, kraft, energi och säkert även pengar.
Citera
2024-05-15, 19:41
Avslutad
Nej, det är inte tillåtet. Har en auktion gått igenom så betalar man för sig. Det innebär ju merjobb att lägga upp annonsen på nytt igen och allt arbete som medför med att hålla kontakt med säljare, slå in paket o s v. Påminn personen om att han bryter mot reglerna och du kommer anmäla.
Citera
2024-05-15, 19:45
Medlem
Tjobros avatar
Citat:
d
Visst, jag håller med om att det är grymt störande. Antar att man kan lägga ett så kallat lägstabud när man lägger upp en vara, vilket då innebär att om inget bud hamnar över det så blir det ingen försäljning. KVD har väl såna begränsningar, men då framgår ju det av annonsen.

Bara för att någon annan vunnit en process så är det inte självklart att du gör det. Du ska kunna påvisa att du lidit skada av att inte få varan. Men orkar du, så kör på då, men det är säkert inte helt okrångligt och kommer ta både tid, kraft, energi och säkert även pengar.

Jag har bestämt mig. Ska gå i bräschen för det här, och uppdatera längs vägen.
Citera
2024-05-15, 19:49
Medlem
godboys avatar
Citat:
Jag har bestämt mig. Ska gå i bräschen för det här, och uppdatera längs vägen.
Jag tycker ju rent personligen att du har rätt, har man lagt ut en vara utan en lägsta bud gräns så får säljaren skylla sig själv. Men rent juridiskt så är jag långt ifrån säker på att du går vinnande ur detta.
Citera
2024-05-15, 19:53
Medlem
Tjobros avatar
Citat:
Jag tycker ju rent personligen att du har rätt, har man lagt ut en vara utan en lägsta bud gräns så får säljaren skylla sig själv. Men rent juridiskt så är jag långt ifrån säker på att du går vinnande ur detta.

Jag lär ju inte gå förlorande ur detta, eller? Oavgjort?
Citera
2024-05-15, 19:59
Medlem
godboys avatar
Citat:
Jag lär ju inte gå förlorande ur detta, eller? Oavgjort?
Bara ett litet tips i all välmening; Läs igenom allt det finstilta, för både säljare och köpare från Tradera, innan du börjar driva ärendet, och även om du läser det och förstår/tolkar det på ett visst sätt så behöver inte juristerna se det på samma sätt. Bara för att du eller jag tycker något så behöver det inte hålla juridiskt, juridik är inte sällan en sabla snårskog.
Citera
2024-05-15, 20:03
Medlem
Citat:
Vann nyss en saftig aktion på Tradera som jag tänkte ge till min fader i present. Säljaren meddelar att köpet måste avbrytas. När jag frågar varför säger han att han ångrar sig.

Min fråga: hur gör jag livet sås surt som möjligt för honom? Skadestånd? Ersättning?
Jag vann en gång en klocka, tror det var en Breitling för 5000kr på Tradera för 10 år sedan, tror den kostade 80000 i butik. Minns att säljarn vägrade skicka, men jag stog på mig och till slut betalade han mig 5000kr för besväret. Blev ingen klocka, men blev 5 lax.
Citera
2024-05-15, 20:09
Medlem
Lite förståelse för han kanske ? Alla kan ångra sig ibland du också ?
Citera
2024-05-15, 20:25
Medlem
tram123s avatar
Citat:

Rent juridiskt så går han vinnande då det är köplagen och avtalslagen som gäller.
Har han vunnit auktionen så har han ingått avtal med säljaren.

Levererar inte säljaren så kan köparen stämma och säljaren skall ge samma eller en likvärdig vara till köparen.

Det är väldigt säkert och inte långt ifrån säkert som du säger kolla dom NJA 2016 s. 1195 .
Jag kan ta fram varenda paragraf om du vill.
Senast redigerad av tram123 2024-05-15 kl. 20:29.
Citera
2024-05-15, 20:30
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Rent juridiskt så går han vinnande då det är köplagen och avtalslagen som gäller.
Har han vunnit auktionen så har han ingått avtal med säljaren.

Levererar inte säljaren så kan köparen stämma och säljaren skall ge samma eller en likvärdig vara till köparen.

Det är väldigt säkert och inte långt ifrån säkert som du säger kolla dom NJA 2016 s. 1195 .
Jag kan ta fram varenda paragraf om du vill.
Bra, då inväntar vi domslut och ser vad som händer. Får väl se om han ids dra det så långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in