2024-05-15, 22:30
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
På frågan: Vad vill du helst möta i skogen, en främmande man eller en björn? så svarar en majoritet av kvinnor att de alla gånger heller vill möta en björn i skogen än en främmande man.

Svaren blottar hur hotade många kvinnor känner sig av män. Vad säger ni om detta?

Det är ju inte ovanligt att kvinnor säger en sak men agerar sedan på ett annat sätt i verkligheten. Så frågan är hur kvinnan agerar om hon i verkligheten står inför följande val:

Hon befinner sig i ett hus, beläget vid en skogskant, med två dörrar som vetter i två olika riktningar. Utanför den ena dörren finns en fullvuxen brunbjörn och utanför den andra dörren finns en man som plockar svamp (en man som är helt okänd för kvinnan). Kvinnan måste öppna en av dörrarna. Vilken dörr väljer kvinnan?

Att många kvinnor kommer svara "jag föredrar brunbjörnen" vet vi. Men om hon verkligen befinner sig i denna situation - kommer hon att öppna dörren till brunbjörnen?
Citera
2024-05-15, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Oftare än man blir attackerad av en björn 🙂

Absolut! Men båda är så osannolika att det är rimligt att inte bry sig så mycket om. Visst kan jag förstå att kvinnor är rädda ibland men att va rädd för främmande män på typ en skogspromenad känns ganska onödigt. Det finns så mycket som är mer rimligt att va rädd för i så fall.
Citera
2024-05-15, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är ju inte ovanligt att kvinnor säger en sak men agerar sedan på ett annat sätt i verkligheten. Så frågan är hur kvinnan agerar om hon i verkligheten står inför följande val:

Hon befinner sig i ett hus, beläget vid en skogskant, med två dörrar som vetter i två olika riktningar. Utanför den ena dörren finns en fullvuxen brunbjörn och utanför den andra dörren finns en man som plockar svamp (en man som är helt okänd för kvinnan). Kvinnan måste öppna en av dörrarna. Vilken dörr väljer kvinnan?

Att många kvinnor kommer svara "jag föredrar brunbjörnen" vet vi. Men om hon verkligen befinner sig i denna situation - kommer hon att öppna dörren till brunbjörnen?

Jag är kvinna...jag hade öppnat ett fönster till mannen och frågat varför han plockar svamp på min tomt och då fått lite känning på vad han är för en typ. Även öppnat fönstret mot björnen och gastat eller gjort oväsen och sett om björnen flytt sin kos...sen hade jag gjort mitt val.¨

Men nu var inte frågan ställd så att där fanns denna undersökande möjlighet utan originalet var:
Vem hade du helst mött ensam i skogen en björn eller en främmande man?

Och majoriteten av kvinnor svara alltså björn.
Citera
2024-05-15, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det händer att flickor blir våldtagna på fest med totala främlingar också -- oftast blir de inte det trots att de festar med främlingar ..

Din retorik är larvig och helt verklighetsfrånvänd.

Jag tror nog att risken att något händer på en fest är extremt mycket större och mer rimlig att tänka på än att bry sig om vad man ska möta i skogen.
Citera
2024-05-15, 22:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Nej, jag säger att du är desperat i att få höra att kvinnor väljer en man så du målar upp ett scenario där hon tvingas möta det hon kanske kan slåss med.

Det scenariot är så långt ifrån det som trådstarten tar upp, så det är sanslöst hur du lyckats få dina semikränkta små känslor att jobba på högvarv.

Det berättar dock hur lite du som man fattar om kvinnors situation.
Citera
2024-05-15, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Men varför tror du då att de skulle känna sig hotade om de som i en gemensam kasern?
Ja? varför tror du en ensam ung tjej skulle känna sig hyfsat hotad om hon tvingades sova i samma rum som typ 20 st unga killar hon inte känner?
Citera
2024-05-15, 22:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Jag tror nog att risken att något händer på en fest är extremt mycket större och mer rimlig att tänka på än att bry sig om vad man ska möta i skogen.
Nu får du skärpa dig - -din kvinna festar väl obehindrat med främmande män.
De är ju helt ofarliga oavsett.

Självklart bryr man sig om vad man möter i skogen i lika hög grad som vad man möter på alla andra platser.
Om man inte är aningslös eller måste tillfredsställa en kränkts man känslor om att han är bättre än en björn i främmande kvinnors ögon.
Citera
2024-05-15, 22:48
Medlem
Citat:
Nu får du skärpa dig - -din kvinna festar väl obehindrat med främmande män.
De är ju helt ofarliga oavsett.

Självklart bryr man sig om vad man möter i skogen i lika hög grad som vad man möter på alla andra platser.
Om man inte är aningslös eller måste tillfredsställa en kränkts man känslor om att han är bättre än en björn i främmande kvinnors ögon.

Vad snackar du om? Festar med främmande män?

Att du är dum i huvudet vet jag. Jag är glad många kvinnor är bättre än dig.
Citera
2024-05-15, 22:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag är kvinna...jag hade öppnat ett fönster till mannen och frågat varför han plockar svamp på min tomt och då fått lite känning på vad han är för en typ. Även öppnat fönstret mot björnen och gastat eller gjort oväsen och sett om björnen flytt sin kos...sen hade jag gjort mitt val.¨

Men nu var inte frågan ställd så att där fanns denna undersökande möjlighet utan originalet var:
Vem hade du helst mött ensam i skogen en björn eller en främmande man?

Och majoriteten av kvinnor svara alltså björn.
Precis - du är kvinna och hanterar risker hela tiden. Du har strategier för att minimera risk.
Män hajar inte kvinnors verklighet eller kvinnors strategier för att minimera risker .. de blir bara kränkta om främmande kvinnor inte litar på dem ..

Det är vad den här tråden visar...

Jag skulle helt klart välja grytlock
Citera
2024-05-15, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Att många känslor/handlingar är irrationella och inte byggda på logik.

Det är just pga logik som kvinnor väljer björnen.

Björnar är mindre riskfyllda att möta för en kvinna än män.
Jag har redan räknat ut antal "attacker" per björn i Sverige kontra antal våldtäkter per man i Sverige.
med resultatet att män utgör större risk.

Vidare ex. antal björnexperter kan tala om för dig att björnar ytterligt sällan går till attack. De attackerar bara undantagsvis då de eller deras ungar är hotade. Som kvinna kan du agera för att undvika reta en sådan björn.
Ex antal experter på manligt våld mot kvinnor kan tala om för dig, att det existerar x. antal män där ute som skulle göra allt för att komma åt att våldta en ensam kvinna...och det syns inte på honom. Som kvinna kan du heller inte göra något för att parera detta, eftersom mannen drivs av en vilja..medan björnen drivs av en försvarsinsikt.

Om du fortsatt inte begriper, så kan jag inte hjälpa dig mer.
Citera
2024-05-15, 22:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Vad snackar du om? Festar med främmande män?

Att du är dum i huvudet vet jag. Jag är glad många kvinnor är bättre än dig.
Din kvinna litar på alla män - enligt din egen utsaga.
Hon har inga tankar om att män kan vilja henne illa - hon låter ingen rädsla hindra henne.

Och du gillar att hon ge sig i kast med främmande män och bara förstå att de alla vill henne väl.

Ni är orädda, fria och ser manshat i kvinnors strategier för att undvika utsatthet.

Du har varit tydlig.

Finns det en gräns? Att fest med främmande män?
Där kan ju inte gränsen gå - det kan ju vara samma män som hon möter i skogen.
De är ju knappast farligare på fest än i skogen.

Jag tror inte ens du har en kvinnlig partner faktisk - eller möjligen en som är uppväxt i en låda och bodde i den tills du låste upp den.
Citera
2024-05-15, 22:59
Medlem
Citat:
Din kvinna litar på alla män - enligt din egen utsaga.
Hon har inga tankar om att män kan vilja henne illa - hon låter ingen rädsla hindra henne.

Och du gillar att hon ge sig i kast med främmande män och bara förstå att de alla vill henne väl.

Ni är orädda, fria och ser manshat i kvinnors strategier för att undvika utsatthet.

Du har varit tydlig.

Finns det en gräns? Att fest med främmande män?
Där kan ju inte gränsen gå - det kan ju vara samma män som hon möter i skogen.
De är ju knappast farligare på fest än i skogen.

Jag tror inte ens du har en kvinnlig partner faktisk - eller möjligen en som är uppväxt i en låda och bodde i den tills du låste upp den.

Du är faktiskt helt dum i huvudet. Jag har sagt att hon inte är rädd för att möta män i skogen.. Inget om afghaner, fester med främmande män eller annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in