2024-05-15, 14:53
Medlem
Förhoppningsvis får GM livstid för det här brottet.

Åklagare bör även ansöka om lagändring när det gäller gravida , då fostret dör. GM bör få straff för två liv.
Livstid borde vara aktuellt i detta fall och då räknas inte GM dödande av sin blivande son men borde finnas som en nackdel när han vill få avkortat straff.

Ett frikännande i det här målet ger fler oansvariga män fri spelplan att döda både mor och barn utan konsekvens.

"Jag vill gärna ligga men va fan ....blev det en unge också ? Det förstod inte jag" !
Citera
2024-05-15, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera

Åklagare bör även ansöka om lagändring när det gäller gravida , då fostret dör. GM bör få straff för två liv.
Livstid borde vara aktuellt i detta fall och då räknas inte GM dödande av sin blivande son men borde finnas som en nackdel när han vill få avkortat straff.

Ett frikännande i det här målet ger fler oansvariga män fri spelplan att döda både mor och barn utan konsekvens.

"Jag vill gärna ligga men va fan ....blev det en unge också ? Det förstod inte jag" !

I USA så hade han blivit dömd till två livstidsstraff, ett för Saga och ett för sonen, och när han har sonat det första så väntar det andra.
Citera
2024-05-15, 16:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Han kunde ha undvikit att blivit far på 2 enkla sätt, 1, avhålla sej från samlag, 2, sterilisera sej, men jag förväntar inte att en avart med IQ som en fiskmås skulle komma fram till så enkla konklusioner utan hjälp.

Du glömde det tredje alternativet, om samtycke inte fanns från den då 21-åriga pojkvännen så finns det faktiskt abort som ett sista alternativ.

Beslutet att behålla barnet verkar dock ha lett fram till en konflikt.
Citera
2024-05-15, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
31/5 som jag skrev i mitt inlägg för ett par timmar sedan.

👌

....Det är förövrigt lätt att missa såna här viktiga/intressanta detaljer när gräsklipparmannen besudlar tråden med sitt eviga tjat och ältande om huruvida stackars Amin blev tvingad till barn eller ej. 🙄
Citera
2024-05-15, 17:42
Medlem
Citat:

Inte alls dumt förslag.
Rent juridiskt borde det sammanfalla med veckan en kvinna ej längre kan göra abort.

Sjukt trött både på nivåerna och allt kvinno- och barnvåld så straffskärpningar behövs i alla läger.
Citera
2024-05-15, 17:49
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:

Jag tycker också att det är märkligt att det inte väcks åtal för uppsåtligt dödande av ett 7-månaders foster om man inte är säker på om ett sådant foster räknas som en ”annan” enligt rättspraxis.
Det hade väl varit utmärkt om åklagaren hade åtalat för mord och den frågan hade fått gå till HD.

Jag kan se att det finns en besvärlig gränsdragning mot abortlagen som ger socialstyrelsen rätt att godkänna abort efter vecka 18 i vissa fall. Men en sådan abort måste göras av läkare på sjukhus, och med mammans samtycke.

Den som utför en illegal abort på annan kan straffas med upp till 4 års fängelse. Och även försök till illegal abort är straffbart. Saknas uppsåt till abort bör det gå att åtala som misshandel. Så något borde väl åklagaren ha kunnat få i åtalet för att täcka mordet på fostret?

För övrigt finns en särskild rubricering för kvinnor som dödar sin nyfödda upp till 7 månaders ålder under vissa omständigheter:
3 kap 3§ brottsbalken: Dödar kvinna sitt barn vid födelsen eller eljest å tid då hon på grund av nedkomsten befinner sig i upprivet sinnestillstånd eller i svårt trångmål, dömes för barnadråp till fängelse i högst sex år.

Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-05-15 kl. 17:51.
Citera
2024-05-15, 18:07
Medlem
Juridik är inte ett ämne som är glasklart direkt.
Tänker på rattfyllon som som kört ihjäl en annan människa och knappt blir straffade men jag anser att det är mord.
Det finns ingen som blir tvingad att dricka alkohol , ännu mindre tvingad att ta bilen och köra.

I det här aktuella fallet så dödar GM både moder och sin blivande son och får i bästa fall livstid...
Jag anser även att hans familj ska synas och ifrågasättas då i avseende av påverkan till mord.
Utvisning måste också diskuteras i dessa fall då kultur och moral inte går ihop med våra svenska värderingar.

Jag hoppas att GM inte bedöms som psykiskt sjuk utan blir straffad med livstid på ett fängelse med hög bevakning.
Citera
2024-05-15, 18:24
Medlem
Jag vet inte hur juridiken ser ut om GM hade misslyckats med att strypa mamman , hon vaknar till liv söker hjälp, men fostret tar skada och avlider ....är det misshandel , grov eller lindrig?

Den här GM tog inga risker utan fullföljde alla hinder han hade i sitt liv!

Jag har pratat med muslimer om det här fallet och många tar avstånd med argumenten att han är en avart , har föräldrar som är konservativa och inriktade på heder och skam.

Även de tyckte de skulle utvisas....
Citera
2024-05-15, 18:52
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Jag vet inte hur juridiken ser ut om GM hade misslyckats med att strypa mamman , hon vaknar till liv söker hjälp, men fostret tar skada och avlider ....är det misshandel , grov eller lindrig?
Det hade antagligen åtalats som mordförsök ifall man kunde styrka uppsåt att döda. I annat fall som en synnerligen grov misshandel.

Citat:
Den här GM tog inga risker utan fullföljde alla hinder han hade i sitt liv!

Jag har pratat med muslimer om det här fallet och många tar avstånd med argumenten att han är en avart , har föräldrar som är konservativa och inriktade på heder och skam.

Även de tyckte de skulle utvisas....

Ja herregud. Hederskulturen är äldre än islam och förekommer även i kristna områden i Mellanöstern, samt hos romer.

Tyvärr har väl Am*n dubbelt medborgarskap och kan inte utvisas med nuvarande lag.
Citera
2024-05-15, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Det hade antagligen åtalats som mordförsök ifall man kunde styrka uppsåt att döda. I annat fall som en synnerligen grov misshandel.

Ja herregud. Hederskulturen är äldre än islam och förekommer även i kristna områden i Mellanöstern, samt hos romer.

Tyvärr har väl Am*n dubbelt medborgarskap och kan inte utvisas med nuvarande lag.

Vi får hoppas att detta fall aktualiserar utvisningar vid speciella fall.
Grova brott ska med automatik ge utvisning!
Tänk idioten som slängde ned sin fru i ett gruvhål.....som låg där i några dagar, men den GM blir säkert försvarad av en viss typ i tråden!
Citera
2024-05-15, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Allt ansvar låg enligt dig alltså på den blivande pappan samtidigt som Sa*ga inte verkar ha lyssnat på honom när han mot sin vilja skulle bli förälder?

Det är svårt att förstå varför människor tvunget måste skaffa barn med någon som inte vill bli förälder? Samtycke borde kunna krävas innan mamman går vidare, i det aktuella fallet har beslutet att behålla barnet orsakat en konflikt.

Är det aborträtten du diskuterar här eller mordet? Om du vill diskutera aborträtten kan du väl starta en egen tråd?

Förstår jag dig rätt om du anser att om en kvinna behåller ett barn som insemineraren inte vill ha, så har han rätt att mörda kvinnan?
Finns det andra tillfällen eller konfliktsituationer när du anser att man har rätten att mörda en annan människa?

Du frågade om det fanns en hotbild mot de två männen, ser du något som pekar mot det? Eller är det mer troligt att 20-åringen håller sig undan ett meneds-brott alternativt måste svika ett löfte till en kompis.

Om någon har uttryckt avsky mot mordet på nätet, så har nog inte Ami* läst om det, eftersom han sitter häktad. Det är ju en öppen rättegång så rätten har bedömt att det inte finns någon hotbild.
Senast redigerad av SaltedCaramel 2024-05-15 kl. 20:50.
Citera
2024-05-15, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltedCaramel
Är det aborträtten du diskuterar här eller mordet? Om du vill diskutera aborträtten kan du väl starta en egen tråd?

Förstår jag dig rätt om du anser att om en kvinna behåller ett barn som insemineraren inte vill ha, så har han rätt att mörda kvinnan?
Finns det andra tillfällen eller konfliktsituationer när du anser att man har rätten att mörda en annan människa?

Du frågade om det fanns en hotbild mot de två männen, ser du något som pekar mot det? Eller är det mer troligt att 20-åringen håller sig undan ett meneds-brott alternativt måste svika ett löfte till en kompis.

Om någon har uttryckt avsky mot mordet på nätet, så har nog inte Ami* läst om det, eftersom han sitter häktad. Det är ju en öppen rättegång så rätten har bedömt att det inte finns någon hotbild.

Har någon statistiska siffror på hur länge personer som begått mord sitter i fängelse? Tänker att det lär deffa en del dom/ får komma ut tidigare?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in