2024-05-15, 13:07
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tworiders
För att i krig sker alltid massmord.

Varför kan det inte handla om massjälvförsvar?

Eller folksjälvförsvar?
Senast redigerad av henriko 2024-05-15 kl. 13:10.
Citera
2024-05-15, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Det är alltid någon som anfaller någon annan och mördar, oavsett vilket krig det handlar om.
Citera
2024-05-15, 13:32
Medlem
gyldenbollockess avatar
Citat:
Det är alltid någon som anfaller någon annan och mördar, oavsett vilket krig det handlar om.

Greta tältar alltså för massmord, är det så du menar. Det var ju Hamas och Palestina som den 7 oktober anföll Israel och mördade.
Citera
2024-05-15, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gyldenbollockes
Greta tältar alltså för massmord, är det så du menar. Det var ju Hamas och Palestina som den 7 oktober anföll Israel och mördade.
Jag gissar att hon tältar för att kriget och massmorden ska upphöra.
Citera
2024-05-15, 13:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gyldenbollockes
Detta "folk" som ska ändra attityd, är det palestinierna du talar om då? Eller ska de få massmörda vidare?
Vad har du emot Palestinier? Själv är jag emot Hamas och jävligt emot Israels mord på oskyldiga Palestinier.
Citera
2024-05-15, 14:00
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Jag gissar att hon tältar för att kriget och massmorden ska upphöra.

Jo, men. Vad vill hon mera konkret. Är det någon i tråden som har klart för sig hur Greta vill att det ska ta slut? På vems sidan står hon?

Ska judarna dra någon annanstans? Ska de konvertera till islam? Ska Hamas utplånas? Eller ska judarna bara vända andra kinden till och låta sig utplånas? Det är väl de valmöjligheter Israel har.

Islamisterna har väl inget val alls antar jag. Det är att utplåna israel och alla andra otrogna stater som gäller, för det har deras diktator bestämt. Deras diktator har väl heller inget val egentligen, då denne inte finns, utan är påhittad.

Knepigt läge.
Citera
2024-05-15, 14:02
Bannlyst
Citat:
Jo, men. Vad vill hon mera konkret. Är det någon i tråden som har klart för sig hur Greta vill att det ska ta slut? På vems sidan står hon?

Ska judarna dra någon annanstans? Ska de konvertera till islam? Ska Hamas utplånas? Eller ska judarna bara vända andra kinden till och låta sig utplånas? Det är väl de valmöjligheter Israel har.

Islamisterna har väl inget val alls antar jag. Det är att utplåna israel och alla andra otrogna stater som gäller, för det har deras diktator bestämt. Deras diktator har väl heller inget val egentligen, då denne inte finns, utan är påhittad.

Knepigt läge.
Ja läget är ganska hopplöst.
Men först och främst vill hon nog ha slut på slaktandet.

Sedan får man väl försöka förhandla fram nån lösning..
Citera
2024-05-15, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Mord kan begås i krig och det bör förstås alltid straffas hårt. Att däremot yra om "mord" i samband med strider mellan krigförande parter låter bara infantilt.

Jag är visserligen både på Ukrainas och Israels sida, men juridiska definitioner är givetvis trams. Krig är mord oavsett vad det står i någon lagbok.
Citera
2024-05-15, 14:04
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ja läget är ganska hopplöst.
Men först och främst vill hon nog ha slut på slaktandet.

Sedan får man väl försöka förhandla fram nån lösning..

Vem ska man förhandla med? Hur kontaktar man ens den påhittade diktatorn?
Citera
2024-05-15, 14:08
Bannlyst
Citat:
Vem ska man förhandla med? Hur kontaktar man ens den påhittade diktatorn?
Palestinierna och israelerna får försöka komma överens på nåt sätt.
Citera
2024-05-15, 14:09
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Krig är mord oavsett vad det står i någon lagbok.

Nej, nu får jag nog citera mig själv från tidigare.

Citat:
I vanliga livet är det inte alltid mord när du dödar en annan människa, så varför skulle det alltid vara folkmord i krig?

Citat:

Eller folksjälvförsvar?
Citera
2024-05-15, 14:12
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag är visserligen både på Ukrainas och Israels sida, men juridiska definitioner är givetvis trams. Krig är mord oavsett vad det står i någon lagbok.

Ett oprovocerat anfallskrig kan absolut benämnas som mord i stor skala med statsledning som ansvarig, däremot begår ju inte enskilda soldater, och allra minst på den försvarande sidan, "mord" när de nedkämpar en fiende i strid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in