Flashback bygger pepparkakshus!
2024-04-17, 23:12
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekis93
Har länge gått och velat men det får nog bli att gå över till Linux. Känns som att Microsoft tar bort allt fler funktioner för användarna med varje ny version av Windows.

Valfriheten i Windows kommer att fortsätta minska. Det är inte vad det en gång var. Jag höll fast vid XP länge men det blev ju utdaterat till sist. Då byggde jag ny dator och började med Linux. De grafiska varianterna är ett bra alternativ, för den som inte är programmerare.
Citera
2024-04-18, 00:49
Medlem
0A0As avatar
Det finns väl andra operativsystem som man kan köra? Folk sitter väl mest och surfar och då duger vad som helst med en webbläsare.

Jag hade Windows enbart på grund av Bankid på fil/kort, men sedan 2011 när mobilappen lanserades så behöver jag inte Windows.
Citera
2024-04-18, 08:18
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0A0A
Det finns väl andra operativsystem som man kan köra? Folk sitter väl mest och surfar och då duger vad som helst med en webbläsare.

Jag hade Windows enbart på grund av Bankid på fil/kort, men sedan 2011 när mobilappen lanserades så behöver jag inte Windows.
Exakt. Framför allt folk som har så låga krav att de kör Mac bör klara sig med vilken Linuxdistro som helst. Vi med lite högre krav behöver fortfarande Windows, tyvärr skall sägas, tills Linux fått tummen ur det berömda arslet och börjar stödja vettiga Windows-program.
Citera
2024-04-27, 15:45
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundamannen
Har en dator med Windows 7 Ultimate, använder mestadels Firefox som webläsare. Går alldeles utmärkt att göra bankaffärer med den, precis lika bra som med de andra som har Windows 10 Pro!
Funkar till en viss gräns. Hade en äldre gammal XP som jag testade att starta för några år sedan. Det gick inte att uppdatera firefox pga att xp var föråldrat. (något felmeddelande åt det hållet)
Citera
2024-04-27, 17:32
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Funkar till en viss gräns. Hade en äldre gammal XP som jag testade att starta för några år sedan. Det gick inte att uppdatera firefox pga att xp var föråldrat. (något felmeddelande åt det hållet)

Ja det är möjligt, men XP slutade man att använda när 7:an kom, iallafall gjorde Jag det!
Det är möjligt att det blir likadant med denna vad tiden lider, men det ser vi då. 🙂
Citera
2024-04-27, 21:25
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
XP är dock väldigt gammalt vid det här laget så visst med tiden blir 10 också förgammalt men det är länge dit.
Citera
2024-04-28, 02:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
XP är dock väldigt gammalt vid det här laget så visst med tiden blir 10 också förgammalt men det är länge dit.

Men många Windows 7 maskiner är fortfarande helt ok. Även en del gamla Mac intel macar, så att fungerade hårdvara skall bli värdelös bara för ett OS slutar supportas är lite synd. Nu skall Microsoft sätta stopp för att Windows 11 kan används på äldre datorer.
Citera
2024-05-05, 08:35
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Problemen kommer. Bankid slutar fungera. Banken slutar funka då det inte går att uppdatera webläsaren. Detta var det som hände mig när xp slutade support 2014. Kanske inte lika stort problem idag då vi har bank id på telefonen istället.

Min mobil har Android 7.0. Bank-id fungerar inte för att logga in på 1177.
Mobilen har ingen uppdatering av Android. Man kommer inte runt problemet.
Citera
2024-05-08, 00:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLiljegren
Är ju bara att gå över till Linux, så behöver man inte slänga en dator som kräver ny hårdvara, för att fungera med nästa uppdatering av Windows. Linux har räddat livet på många gamla datorer.

Bank-Id på Linux?
Går din mobil att uppdatera till den version av Android som Bank-Id kräver?

Mobilt BankID fungerar ihop med:

Citat:
iOS
iOS 12 och högre. Ibland krävs att du även har ett giltigt svenskt pass eller nationellt ID-kort utfärdat av Polisen. För att BankID-appen ska kunna använda det krävs NFC i din telefon, vilket finns i bland annat iPhone 7 och senare. Systemkravet kommer att höjas till iOS 13 i maj 2024.

Android
Från den 4 mars 2024 krävs Android 7 eller högre på mobiltelefoner och surfplattor med Google Play Services. Ibland krävs att du även har ett giltigt svenskt pass eller nationellt ID-kort utfärdat av Polisen. För att BankID-appen ska kunna använda det krävs NFC i din telefon eller surfplatta.

https://support.bankid.com/sv/teknis...lem/systemkrav
Senast redigerad av PeterNoster 2024-05-08 kl. 00:10.
Citera
2024-05-09, 16:10
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Bank-Id på Linux?
Går din mobil att uppdatera till den version av Android som Bank-Id kräver?

Mig veterligen så har Linux inte haft stöd för bank-ID på väldigt många år. Jag äger ingen smartphone och slutade med bank-ID för över 10 år sedan.
Citera
2024-05-10, 20:30
Medlem
Om man fortfarande använder Windows får man skylla sig själv lite tycker jag.

De som vill ha säkerhetsuppdatering på Windows 10 kan använda IoT Enterprise LTSC varianten. Den har support t.o.m. 2032, d.v.s. i åtta år till. Sen är Windows 11 inte så mycket värre än Windows 10.

Rekommenderar er dock att gå över till valfri Linuxdistribution. Varför inte Arch eller Debian?
Citera
2024-05-10, 21:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Om man fortfarande använder Windows får man skylla sig själv lite tycker jag.

De som vill ha säkerhetsuppdatering på Windows 10 kan använda IoT Enterprise LTSC varianten. Den har support t.o.m. 2032, d.v.s. i åtta år till. Sen är Windows 11 inte så mycket värre än Windows 10.

Rekommenderar er dock att gå över till valfri Linuxdistribution. Varför inte Arch eller Debian?
Problemet med Windows 11 är ju systemkraven. Okej att man inte kan installera ett operativsystem som datorns prestanda inte orkar med men med Windows 11 är det ju massa krav på TPM och processorsgenerationer som gör att massor med datorer som mycket väl kan dra runt elvan rent prestandamässigt inte duger om man inte hackar sig runt spärrarna med t ex Rufus. Detta kommer ju inte ske på företagen och många hemanvändaren som inte är så kunniga kommer knappast heller att göra det utan många datorer kommer tyvärr hamna på tippen snarare än att uppgraderas med Rufus eller installeras med Linux.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in