2024-05-14, 22:41
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Flygplan eftersom människor helt saknar kontroll och blir helt maktlösa när något händer i ett flygplan.
Krockar bilar så är chansen till överlevnad ändå stor - de flest krockar innebär inte ens någon personskada.
Kraschar ett plan dör man nästan säkert. De flesta kraschar innebär omfattande - om inte alla - döda.

Det är mer logiskt att vara rädd för att flyga än för att åka bil.

Med ledning av försiktigare olycksstatistik räknande transportstatistikbyrån fram antalet omkomna per 160 miljoner km på långdistansresor: 9,3 för bilar, 5 för tåg, 1,22 för passagerarflygplan. Här är det nästan åtta gånger säkrare att flyga än att köra bil och nästan dubbelt så säkert som att ta tåget.

Använder man riktig logik så borde man vara mer rädd för att åka bil.
Citera
2024-05-14, 22:42
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Ca 40% av befolkningen är rädda för att flyga medan väldigt få är rädda för att åka bil.

Då har ca 40% av befolkningen inte koll på statistiken.
Citera
2024-05-14, 22:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Är du glömsk? Du svarade ju på mitt inlägg trots att du ansåg det var off-topic och skrev att "Det är det nog ofta för kvinnor som lever med sådana män."
Nej, jag har inte glömt att jag gav dig ett off-topic svar på din off-topic fråga.

Citat:
Och när jag rättade dig, ville du plötsligt inte längre diskutera det utan hänvisade till att det var off-topic.

Vad är det för ohederligt fjant-sätt du argumenterar på?

Svara inte på ett off-topic meddelande med något FELAKTIGT och sen när jag förklarar hur det ligger till vill du retirera till något annat samtal!

Och det är i högsta grad relevant HUR frågeställningen som diskuteras i denna tråd uppkom, vad har den sitt ursprung i? Fakta eller fördomar?
Du har inte förklarat någonting - du har inte heller lyckas driva diskussionen på ett sidospår utan jag rättar upp dig.

Att du har svårt att acceptera att kvinnor väljer bort främmande män är liksom inte topic för tråden.
Citera
2024-05-14, 22:43
Medlem
Citat:
Nej, jag har inte glömt att jag gav dig ett off-topic svar på din off-topic fråga.

Du har inte förklarat någonting - du har inte heller lyckas driva diskussionen på ett sidospår utan jag rättar upp dig.

Att du har svårt att acceptera att kvinnor väljer bort främmande män är liksom inte topic för tråden.

fattar inte vad du snackar om. kvinnor väljer bort främmande man?

Dig går det ju inte ens att snacka med. Man blir lurad och tänker "fan den där snubben har vart länge på flashback och skrivit en massa" och så tror man det är en vettig person och så visar det sig vara en idiot bara
Citera
2024-05-14, 22:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Med ledning av försiktigare olycksstatistik räknande transportstatistikbyrån fram antalet omkomna per 160 miljoner km på långdistansresor: 9,3 för bilar, 5 för tåg, 1,22 för passagerarflygplan. Här är det nästan åtta gånger säkrare att flyga än att köra bil och nästan dubbelt så säkert som att ta tåget.

Använder man riktig logik så borde man vara mer rädd för att åka bil.
Nej, för det är inte logiskt att använda statistik när man ser över sina egna individuella möjligheter till överlevnad.

Man har bättre möjlighet till kontroll i en bil än i ett plan.
Citera
2024-05-14, 22:44
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Bra fråga. Personligen bil pga statistik men antar att folk svarar flygplan också. Båda färdmedlen är ju förkastliga ur mänsklighetens överlevnad-perspektiv. Och det är ju överlevnad vi pratar om. Fast på individnivå.

Jag tror nog också de flesta svarar flygplan fast rationellt borde ju de flesta svara bil.
Citera
2024-05-14, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Då har ca 40% av befolkningen inte koll på statistiken.
Det stämmer. Här är ett exempel på en sådan person:
Citat:
I en bil har man större möjlighet till kontroll, översikt och överlevnad.
Citera
2024-05-14, 22:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
fattar inte vad du snackar om. kvinnor väljer bort främmande man?

Dig går det ju inte ens att snacka med. Man blir lurad och tänker "fan den där snubben har vart länge på flashback och skrivit en massa" och så tror man det är en vettig person och så visar det sig vara en idiot bara
Från TS -- frågeställningen.

[i]På frågan: Vad vill du helst möta i skogen, en främmande man eller en björn? så svarar en majoritet av kvinnor att de alla gånger heller vill möta en björn i skogen än en främmande man.[/I]
Citera
2024-05-14, 22:47
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nej, för det är inte logiskt att använda statistik när man ser över sina egna individuella möjligheter till överlevnad.

Så i fallet med björn vs man så anser kvinnor att de har större möjlighet att kontrollera en björn än en man?

Men om man vill överleva så är väl det mest logiska att välja det minst farliga (minst dödliga) alternativet?
Citera
2024-05-14, 22:48
Medlem
Citat:

Jo, det är självklart logiskt att använda statistik.

Enligt dig och det resonemang du fört är det logiska valet att flyga flygplanet själv istället för att vara passagerare, trots att man aldrig flugit ett flygplan förr.
Citera
2024-05-14, 22:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Det stämmer. Här är ett exempel på en sådan person:
Du måste ha ett mycket jobbigt liv om du gör dina riskbedömningar på statistik och inte utifrån hur situationen ser ut och vilka möjligheter och faror den innebär för dig personligen.
Citera
2024-05-14, 22:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Så i fallet med björn vs man så anser kvinnor att de har större möjlighet att kontrollera en björn än en man?

Men om man vill överleva så är väl det mest logiska att välja det minst farliga (minst dödliga) alternativet?
Vem har sagt något om att kontrollera björnen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in