2024-05-13, 19:59
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Hittade denna när jag googlade. Jag ska bort flera månader (kommer dock vara hemma då och då men lär inte behöva kyl/frys då) och hade inte tänkt igenom detta. Jag åker imorgon och har inga rengöringsprodukter för kylen/frys, de sitter ihop. Kan jag bara dra ut kontakten eller kommer jag komma hem till ett förstört golv då?

Alltså antingen så låter jag den vara igång helt tom i flera månader eller så drar jag bara ut kontakten men orolig för vattenskador. Inte kul och komma hem med vattenskada och till slut en faktura på 100k. Kanske säkrare att bara ha den igång?
Citera
2024-05-14, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Hittade denna när jag googlade. Jag ska bort flera månader (kommer dock vara hemma då och då men lär inte behöva kyl/frys då) och hade inte tänkt igenom detta. Jag åker imorgon och har inga rengöringsprodukter för kylen/frys, de sitter ihop. Kan jag bara dra ut kontakten eller kommer jag komma hem till ett förstört golv då?

Alltså antingen så låter jag den vara igång helt tom i flera månader eller så drar jag bara ut kontakten men orolig för vattenskador. Inte kul och komma hem med vattenskada och till slut en faktura på 100k. Kanske säkrare att bara ha den igång?

ett tips är att du frostar av om du bestämmer dig för att ej stänga av frysen när du åker bort
Citera
2024-05-14, 14:05
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
ett tips är att du frostar av om du bestämmer dig för att ej stänga av frysen när du åker bort
Det hinner jag nog inte. Försökte i en timme igår att få ut kyl/frys för att komma åt kontakten och det går inte med enbart handkraft, den är intryckt i väggen med typ 0,5cm mellanrum så skulle behöva en pirra för att få ut den. Så den får stå på i flera månader i onödan
Citera
2024-05-14, 14:40
Medlem
Citat:
Det hinner jag nog inte. Försökte i en timme igår att få ut kyl/frys för att komma åt kontakten och det går inte med enbart handkraft, den är intryckt i väggen med typ 0,5cm mellanrum så skulle behöva en pirra för att få ut den. Så den får stå på i flera månader i onödan

okey annars kanske du kunde stänga av med huvudsäkringen
Citera
2024-05-14, 14:46
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
okey annars kanske du kunde stänga av med huvudsäkringen
Jo funderat på det faktiskt. Att bara dra ur proppen. Men är orolig att man kommer hem då sen till en fet vattenskada.
Citera
2024-05-14, 14:50
Medlem
Citat:
Jo funderat på det faktiskt. Att bara dra ur proppen. Men är orolig att man kommer hem då sen till en fet vattenskada.

nja du skulle frosta av för att inte få en stor vattenskada dvs först frosta av sen dra i gång frysen /kylen
då skulle det inte finnas så mycket is som kunde smälta ock orsaka vattenskada
Citera
2024-05-14, 14:57
Medlem
Awendelas avatar
Ett tips från en mäklare är att inte stänga av äldre maskiner om man inte måste då det är oftast då de går sönder. När nya ägaren flyttar in och sätter på elen igen så är det vanligt att den inte startar igen om den har några år på nacken.
Citera
2024-05-14, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Ett tips från en mäklare är att inte stänga av äldre maskiner om man inte måste då det är oftast då de går sönder. När nya ägaren flyttar in och sätter på elen igen så är det vanligt att den inte startar igen om den har några år på nacken.

ska man sälja en lägenhet som har fullt av is i frysen ?
Citera
2024-05-14, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela

tack för tipset bor i hyres ock vill ha ny frys den jag har är ca 30-40 år gammal
har du nått tips för att paja kylskåpet med ? även det är gammal ock smäller i det med jämna mellanrum

nu ska jag frosta av frysen
Citera
2024-05-14, 19:00
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
nja du skulle frosta av för att inte få en stor vattenskada dvs först frosta av sen dra i gång frysen /kylen
då skulle det inte finnas så mycket is som kunde smälta ock orsaka vattenskada
Hann inte det. Satte på 0 iaf. men det står igång.
Citera
2024-05-14, 19:27
Medlem
Citat:
Hann inte det. Satte på 0 iaf. men det står igång.

0 grader ? ajaja har du mycket is i frysen ?
Citera
2024-05-14, 20:54
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
0 grader ? ajaja har du mycket is i frysen ?
Knappt någon öht. vad jag kunde se. Jag brukar inte ens använda frysen. Använder bara kylen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in