2008-11-26, 10:00
Medlem
Jag ska vara bortrest i ca 20 dagar i jul och undrar om det är någon ide att stänga av kylen helt och hållet under den tiden? Tänker mest på elförbrukningen
Citera
2008-11-26, 10:03
Medlem
Ett modernt kylskåp drar inte jättemycket el , Du sparar kanske 1-2kr per dag genom att stänga av det. Har du inga kylvaror alls hemma?

Om inte så är det väl bara att stänga av , inget att fundera på.
Tänk dock på att kylskåpet kommer dra en hel del el när det skall kylas ned igen sen så på denna korta tid är det inte mycket pengar du sparar , men många bäckar små som man brukar säga...
Citera
2008-11-26, 10:11
Medlem
Jag funderar på att slänga bort och äta upp alla kylvarorna i kylskåpet och det känns lite onödigt att det står tomt
Citera
2008-11-26, 10:52
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patanga
Jag funderar på att slänga bort och äta upp alla kylvarorna i kylskåpet och det känns lite onödigt att det står tomt

Det är en minimal besparing när det handlar om så kort tid, knappt ens värt energin som det tar för dig att stänga av det.
Citera
2008-11-26, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det är en minimal besparing när det handlar om så kort tid, knappt ens värt energin som det tar för dig att stänga av det.
Mycket lär ha gått ut i bäst före datum när han kommer tillbaka och då måste han ändå köpa nytt. Ett kylskåp lär dra mer än en 1-2 kr/dag skulle nog tippa upp mot 4 kr/dag för ett modernt kylskåp. Så varför inte kunna spara 150 - 200 kr om man nu har chansen till det?
Citera
2008-11-26, 11:14
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Mycket lär ha gått ut i bäst före datum när han kommer tillbaka och då måste han ändå köpa nytt. Ett kylskåp lär dra mer än en 1-2 kr/dag skulle nog tippa upp mot 4 kr/dag för ett modernt kylskåp. Så varför inte kunna spara 150 - 200 kr om man nu har chansen till det?

20dgr * 4kr = 80kr

Skulle knappast tro att det idag finns något kylskåp i drift som drar 4 KWh/dygn...
Mätte själv mitt eget rejält gamla kyl/frys nyligen 2,2 KWh/dygn

20dgr * 2,2 = 44kr.

Finns nog ingen som betalar 1kr per KWh heller för den delen.

Använder du båda sidorna på toapappret också?
Citera
2008-11-26, 11:29
Medlem
Snurrens avatar
Ska du stänga av det måste du torka bort all smuts och kladd (bra att få gjort i och för sig) och sedan ha dörren på glänt, annars blir det STANK . Så kommer det ju att ta ett tag att få den kall igen, så du kan inte åka och handla kylvaror direkt när du kommer hem (om du inte har en balkong att ställa det på.
Citera
2008-11-26, 12:15
Medlem
actionbents avatar
Modern 2m hög kyl/frys som står här hemma drar ca 300kw/år.

300kw / 365= 0,82kw/dygn 20dygn gör då 16,4kw det blir inte många kronor man kan spara men visst 16kr är pengar det också. Men min får allt vara igång när jag åker bort för jag har mat i frysen som går på samma kompressor.
Citera
2008-11-26, 12:18
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Ska du stänga av det måste du torka bort all smuts och kladd (bra att få gjort i och för sig) och sedan ha dörren på glänt, annars blir det STANK . Så kommer det ju att ta ett tag att få den kall igen, så du kan inte åka och handla kylvaror direkt när du kommer hem (om du inte har en balkong att ställa det på.

Jo, man ska köpa mycket kylda varor när man ska starta upp en kyl. Det är just varorna som ska vara kalla och som håller kylan, luft är en dålig bärare av kyla och alltså ska man ha så lite luft som möjligt om man ska få bra temp i kylen.
Citera
2008-11-26, 13:08
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Jo, man ska köpa mycket kylda varor när man ska starta upp en kyl. Det är just varorna som ska vara kalla och som håller kylan, luft är en dålig bärare av kyla och alltså ska man ha så lite luft som möjligt om man ska få bra temp i kylen.

Men jag tvivlar på att TS kommer att packa kylen FULL när han kommer hem från en resa. Gör man det så är det säkert effektivt, men risken är att något blir dåligt innan det blir kallt. Men för all del, vill han "bautahandla" tar jag tillbaks vad jag skrev.
Citera
2008-11-26, 13:19
Medlem
Du sparar inte många kronor på att stänga av det. Eftersom du inte är hemma och öppnar kylskåpsdörren flera ggr om dan så behöver inte kompressorn jobba speciellt mycket för att hålla kylan. Speciellt om det är ett nyare kylskåp med bra isolering.
Citera
2008-11-26, 13:53
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Men jag tvivlar på att TS kommer att packa kylen FULL när han kommer hem från en resa. Gör man det så är det säkert effektivt, men risken är att något blir dåligt innan det blir kallt. Men för all del, vill han "bautahandla" tar jag tillbaks vad jag skrev.

Får väl hoppas att det är bra temp ute då, för det tar längre tid att kyla ner en tom kyl än en med varor i särskilt när dom redan är kylda från affären.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in