2024-05-14, 09:08
Medlem
Gällande s.k vapenväskor har jag tidigare inte funderat över dessa.
Finns någon uppgift gällande Christers ditos?
Citera
2024-05-14, 10:52
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundanityOne
Nej precis, det finns gott om indicier i de flesta uppslag. Så till den milda grad tycker jag att det ofta verkar solklart när man går på djupet med något av dem. Men sedan läser man in sig på nästa och då framstår det plötsligt som det mest rimliga. Ägnade dryga två år att bottna i GH och hade honom högt på listan under lång tid.

Men det sagt så tycker jag att vapen- och ammunitionsfrågan är mest besvärande. Faktorn jag s.a.s inte riktigt ”kommer runt”. Jag har skjutit en del olika handeldvapen, inklusive 357 magnum. Först när man erfar detta själv blir en del saker rätt uppenbara och man kan bättre relatera till vad som avhandlas i utredningsmaterial och spekulationer. Ljudvolymen exempelvis, vilken i sanning är fruktansvärd. Kraften är också mycket anmärkningsvärd.

Jag säger inte att en 357:a och Winchester Metal Piercing helt och fullständigt kan uteslutas, men en hel del talar i alla fall starkt emot. Det är skåpmat för de flesta, men några punkter tål ändå att upprepas;

-De upphittade kulorna borde inte vara så intakta som de är

-Det borde finnas tydliga islagsmärken i väggar eller på gångplattor

-Kulornas placering är också märklig och de borde i så fall ha hittats vid den initiala kriminaltekniska genomsökningen

-LP och AB borde ha refererat till ljudvolymen på ett annat sätt i de initiala förhören, i synnerhet den förstnämnda borde ha varit lomhörd och haft tjut i öronen i flera timmar, eftersom hon stod precis bredvid när de två salvorna avlossades

-LPs ryggskada borde rimligen ha varit mer omfattande än en ytlig rispa i huden

Vid rekonstruktion med Winchester Metal Piercing-ammo och magnumrevolver, där man simulerat mordförloppet så har kulorna kraftigt deformerats eller splittrats när de passerar målet och sedan träffar marken. Det finns en hel del super-slow-motion videor på Youtube, företrädesvis från det stora landet i väster, där man kan se vad som händer med 357-kulor när de slår i väggar och liknande. Förvisso då inte med Metal Piercing-ammo vad jag hittat, men det säger ändå något om energin.

Kulan som gick igenom OP borde ha börjat rotera/tumla och uppvisa skador därefter. Kulan som touchade LP borde inte ha bromsats särskilt av att enbart passera kappan och därmed varit ordentligt tillplattad.

Om GH inte haft en registrerad Smith & Wesson 357 undrar jag om han skulle ha varit intressant för utredningen överhuvudtaget. Fabrikatet S & W kan inte heller styrkas, även om det skulle vara statistiskt mest troligt.

Såväl svenska som internationella poliser, vapenexperter och kriminaltekniker har ifrågasatt kulorna på liknande grunder. Men vad säger ni, om man plockar bort magnumrevolvern ur ekvationen, ligger då GH ändå kvar på bordet som rimlig misstänkt?

Christer A är ett vapenuppslag och utan det eller om mordvapnet var annat än en Magnumrevolver så är han inte intressant. Och givetvis än mindre så om GM är en stor apparat som placerat ut kulor osv.

Givet vapnet och hans hantering av det i relation till MOP, så tillkommer ett antal omständigheter i uppslaget CA som blir mycket intressanta i relation till detta. Men de står inte på egna ben. Det går inte att värdera detta uppslag genom att betrakta omständigheterna var och en för sig. Utan det relevanta är att personen som gör sig av med vapnet istället för att lämna in det dessutom börjar stryka omkring mordplatsen efter mordet inklusive på årsdagar och verkar lämna oriktiga uppgifter om sina förehavanden vid tiden för mordet osv. Det är kombinationen som inte lättvindigt låter sig rundas.

1 + 1 + 1 = 17 -teormet. Men 1 + 1 + 0 = 0.

Angående kulorna. Man kan hålla med om att vissa omständigheter gällande de upphittade kulorna framstår som svårförklarliga. Och det tyckte PU också. Därför är saken mycket väl undersökt. Och givet det som framkommer i jämförande undersökningar tvingas man till ett enormt konspirationsbygge för att anta att kulorna var ditplacerade. Manipulering av undersökande institutioner osv.

Man tvingas också anta att en oerhört kapacitetsstark sammansvärjning lyckas utföra ett attentat som framstår som påfallande taffligt och lågkvalificerat. Och varför placerar denna kulorna så nära mordplatsen och inte vid Sergels torg eller nåt där de "borde" hamnat? Hur hittade man själv de riktiga mordkulorna och varför orkade man hålla på med detta ytterst riskabla tilltag?

Jag föredrar att anta att tydligen hamnade mordkulorna där de hamnade i det skick de är i, framför det berg av krångliga antaganden som något annat kräver.

Olof-kulan tumlade för övrigt i kroppen (vilket överensstämmer exakt med hur den upphittade ammunitionstypen beter sig vid provskjutningar) och bromsades därmed en hel del. Det kvarstår dock en resthastighet som inte bör förringas.
Citera
2024-05-14, 10:55
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om du skall lägga ribban på den höjden så blir det ju bara några få (och dessutom inte särskilt inte spännande) punkter kvar på indicielistan.

Är det nya grejen. Att tjata om den avfärdade och till synes grundlösa uppgiften om "erkännandet" som något betydande inslag i CA-saken för att försöka göra någon poäng?
Citera
2024-05-14, 11:00
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Gällande s.k vapenväskor har jag tidigare inte funderat över dessa.
Finns någon uppgift gällande Christers ditos?

Väskan är väl en uppgift som finns endast i revisionsrapporten. Uppgifter med okänt ursprung i den verkar komma från utredare som revisorerna låtit sig informeras av.

Förutom detta vapenomslag finns även lådan från inköpet, hölstret och den sportbagen som användes vid den påstådda försäljningen.
Citera
2024-05-14, 13:29
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Väskan är väl en uppgift som finns endast i revisionsrapporten. Uppgifter med okänt ursprung i den verkar komma från utredare som revisorerna låtit sig informeras av.

Förutom detta vapenomslag finns även lådan från inköpet, hölstret och den sportbagen som användes vid den påstådda försäljningen.

Man kan dock notera att inte ens revisionsrapporten kan lägga fram någon trovärdig (enligt mig) anledning till att hålla på och fippla med en skytteväska på DBG. Man verkar göra antagandet att det i så fall har något att göra med dumpning av vapnet redan under flykten. Men det framstår som högst oklart hur en sådan dumpning skulle underlättas av att först lägga vapnet i en skytteväska.

Var tanken att en förbipasserande som hittade ett vapen i en skytteväska aldrig någonsin skulle öppna denna väska och att dess innehåll därmed skulle förbli ett mysterium för all evighet?

Var tanken att det på något sätt skulle underlätta en dumpning i vatten? Fast där vore det väl bara kontraproduktivt eftersom en skytteväska är mer synlig på botten.

Eller var tanken specifikt att GM skulle dumpa vapnet i en papperskorg och att väskan maskerade vapnet tillräckligt för att det skulle åka med till dumpen? Fast i så fall borde väl ändå en revolver någon gång ha uppmärksammats i något led av sophanteringen.

Om det var CA finns det troligare alternativ tycker jag.
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-05-14 kl. 13:42.
Citera
2024-05-14, 14:02
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Man kan dock notera att inte ens revisionsrapporten kan lägga fram någon trovärdig (enligt mig) anledning till att hålla på och fippla med en skytteväska på DBG. Man verkar göra antagandet att det i så fall har något att göra med dumpning av vapnet redan under flykten. Men det framstår som högst oklart hur en sådan dumpning skulle underlättas av att först lägga vapnet i en skytteväska.

Var tanken att en förbipasserande som hittade ett vapen i en skytteväska aldrig någonsin skulle öppna denna väska och att dess innehåll därmed skulle förbli ett mysterium för all evighet?

Var tanken att det på något sätt skulle underlätta en dumpning i vatten? Fast där vore det väl bara kontraproduktivt eftersom en skytteväska är mer synlig på botten.

Eller var tanken specifikt att GM skulle dumpa vapnet i en papperskorg och att väskan maskerade vapnet tillräckligt för att det skulle åka med till dumpen? Fast i så fall borde väl ändå en revolver någon gång ha uppmärksammats i något led av sophanteringen.

Om det var CA finns det troligare alternativ tycker jag.

Inte riktigt med på kopplingen fipplande med skytteväska och dumpningsföresats? Menar revisorerna det?
Citera
2024-05-14, 14:37
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Inte riktigt med på kopplingen fipplande med skytteväska och dumpningsföresats? Menar revisorerna det?

Ja, revisorerna verkar se det som en möjlig anledning till att ta fram en skytteväska på DBG. Utan att precisera hur det på något sätt skulle underlätta en dumpning. Det var därför det framstod som lite märkligt för mig.

Men någon här kanske har en bättre hypotes?
Citera
2024-05-14, 14:43
Medlem
Citat:

Jepp..men det förefaller ändå ganska så logiskt att Christer bör ha transporterat sina vapen i en vapenväska ibland.
Christer var ju relativt noggrann angående diverse prylar av det som intresserade honom,så att han haft en vapenväska synes vara ett icke orimligt antagande.Det känns vanskligt att föreställa sig Christer på skyttetävlingar kommandes med vapen i en sketen sportbag..så att säga.
Lite mera stil tyckte nog Christer att det skulle vara ibland.

Detta naturligtvis med avseende på Yvonne Ns observation av den flyende gärningsmannen.
Citera
2024-05-14, 14:49
Medlem
Citat:
Ja, revisorerna verkar se det som en möjlig anledning till att ta fram en skytteväska på DBG. Utan att precisera hur det på något sätt skulle underlätta en dumpning. Det var därför det framstod som lite märkligt för mig.

Å andra sidan så måste man då fråga sig vad den flyende gärningsmannen fipplar med?
Yvonne Ns observation i denna del synes hyggligt klar.
Något håller han på med..och om inte vapenrelaterat,vad istället?
Betänk här situationens absoluta akuta tillstånd.

Glasögonen eventuellt..men i övrigt är det svårt för mig att förklara beteendet på DBG utan att tänka på den lösa spädgrisen som ligger och "skvalpar" för varje steg som GM tar.
Citera
2024-05-14, 14:50
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Har ingen aning, men om GM fipplar med en väska på åsen så är det väl inte otänkbart att han lägger ner sitt vapen i den, om han haft det i fickan.

Om man nu ska fundera på nån eventuell skytteväska tillhörande CA som revisorerna fått uppgift om och diskuterar, så borde han väl haft nåt att förvara revolvern och pistolen i under transport. Och om han hade dem i något bag-liknande så låg de väl inte löst i sådan och skramlade.

Man kan tänka sig typ nån sån https://jagamera.se/jakt-skytte/vapentillbehor/vapenkoffertar-vapenvaskor/pistol-revolver-vaska/ eller sån https://www.bactive.se/fritid/luftvapen/tillbehor/pistolvaska
Citera
2024-05-14, 15:05
Medlem
Citat:
Christer A är ett vapenuppslag och utan det eller om mordvapnet var annat än en Magnumrevolver så är han inte intressant. Och givetvis än mindre så om GM är en stor apparat som placerat ut kulor osv.

Givet vapnet och hans hantering av det i relation till MOP, så tillkommer ett antal omständigheter i uppslaget CA som blir mycket intressanta i relation till detta. Men de står inte på egna ben. Det går inte att värdera detta uppslag genom att betrakta omständigheterna var och en för sig. Utan det relevanta är att personen som gör sig av med vapnet istället för att lämna in det dessutom börjar stryka omkring mordplatsen efter mordet inklusive på årsdagar och verkar lämna oriktiga uppgifter om sina förehavanden vid tiden för mordet osv. Det är kombinationen som inte lättvindigt låter sig rundas.

1 + 1 + 1 = 17 -teormet. Men 1 + 1 + 0 = 0.

Angående kulorna. Man kan hålla med om att vissa omständigheter gällande de upphittade kulorna framstår som svårförklarliga. Och det tyckte PU också. Därför är saken mycket väl undersökt. Och givet det som framkommer i jämförande undersökningar tvingas man till ett enormt konspirationsbygge för att anta att kulorna var ditplacerade. Manipulering av undersökande institutioner osv.

Man tvingas också anta att en oerhört kapacitetsstark sammansvärjning lyckas utföra ett attentat som framstår som påfallande taffligt och lågkvalificerat. Och varför placerar denna kulorna så nära mordplatsen och inte vid Sergels torg eller nåt där de "borde" hamnat? Hur hittade man själv de riktiga mordkulorna och varför orkade man hålla på med detta ytterst riskabla tilltag?

Jag föredrar att anta att tydligen hamnade mordkulorna där de hamnade i det skick de är i, framför det berg av krångliga antaganden som något annat kräver.

Olof-kulan tumlade för övrigt i kroppen (vilket överensstämmer exakt med hur den upphittade ammunitionstypen beter sig vid provskjutningar) och bromsades därmed en hel del. Det kvarstår dock en resthastighet som inte bör förringas.

Tanken svindlar när man inser omfattningen och djupet på den konspiration som skall ha kommit med ljug om vapnet och ammunitionen.
En hel rad av välrenommerade personer samt hela organistaioner måste vara inblandat..det är ju självklart bara helknas alltsammans.

Det är en permanent sjuka i privatutredarsammanhang.Förväntningen att all fakta skall vara klar,att inga konstigheter kan ingå naturligt i det digra materialet och om de gör det(vilket är helt naturligt)så måste det ligga konspiration bakom..helt oavsett hur illa detta kan rimma med verklig verklighet i det stora hela.

Vi ser det gång på gång i konspirationshaverier.Folk som detaljstuderat materialet,kommit över ett par per definition naturliga oklarheter..och de sanslösa slutsatserna som därefter dras.

Så blir det när kontakt med verklighet försvinner,och det sunda förnuftet offras på MOPs navel ludd.
Det är som det är.
Själv finner jag det direkt skrattretande.
Citera
2024-05-14, 15:36
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om du skall lägga ribban på den höjden så blir det ju bara några få (och dessutom inte särskilt inte spännande) punkter kvar på indicielistan.

Inte alls. "Erkännandet" kommer ju från en tredjehandskälla där andrahanskällan förnekar att förstahandskällan (=CA) erkänt. Därmed blir det väl ett solkart fall av uppgift som inte kan tas ad notam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in