Citat:
Ursprungligen postat av
MundanityOne
Nej precis, det finns gott om indicier i de flesta uppslag. Så till den milda grad tycker jag att det ofta verkar solklart när man går på djupet med något av dem. Men sedan läser man in sig på nästa och då framstår det plötsligt som det mest rimliga. Ägnade dryga två år att bottna i GH och hade honom högt på listan under lång tid.
Men det sagt så tycker jag att vapen- och ammunitionsfrågan är mest besvärande. Faktorn jag s.a.s inte riktigt ”kommer runt”. Jag har skjutit en del olika handeldvapen, inklusive 357 magnum. Först när man erfar detta själv blir en del saker rätt uppenbara och man kan bättre relatera till vad som avhandlas i utredningsmaterial och spekulationer. Ljudvolymen exempelvis, vilken i sanning är fruktansvärd. Kraften är också mycket anmärkningsvärd.
Jag säger inte att en 357:a och Winchester Metal Piercing helt och fullständigt kan uteslutas, men en hel del talar i alla fall starkt emot. Det är skåpmat för de flesta, men några punkter tål ändå att upprepas;
-De upphittade kulorna borde inte vara så intakta som de är
-Det borde finnas tydliga islagsmärken i väggar eller på gångplattor
-Kulornas placering är också märklig och de borde i så fall ha hittats vid den initiala kriminaltekniska genomsökningen
-LP och AB borde ha refererat till ljudvolymen på ett annat sätt i de initiala förhören, i synnerhet den förstnämnda borde ha varit lomhörd och haft tjut i öronen i flera timmar, eftersom hon stod precis bredvid när de två salvorna avlossades
-LPs ryggskada borde rimligen ha varit mer omfattande än en ytlig rispa i huden
Vid rekonstruktion med Winchester Metal Piercing-ammo och magnumrevolver, där man simulerat mordförloppet så har kulorna kraftigt deformerats eller splittrats när de passerar målet och sedan träffar marken. Det finns en hel del super-slow-motion videor på Youtube, företrädesvis från det stora landet i väster, där man kan se vad som händer med 357-kulor när de slår i väggar och liknande. Förvisso då inte med Metal Piercing-ammo vad jag hittat, men det säger ändå något om energin.
Kulan som gick igenom OP borde ha börjat rotera/tumla och uppvisa skador därefter. Kulan som touchade LP borde inte ha bromsats särskilt av att enbart passera kappan och därmed varit ordentligt tillplattad.
Om GH inte haft en registrerad Smith & Wesson 357 undrar jag om han skulle ha varit intressant för utredningen överhuvudtaget. Fabrikatet S & W kan inte heller styrkas, även om det skulle vara statistiskt mest troligt.
Såväl svenska som internationella poliser, vapenexperter och kriminaltekniker har ifrågasatt kulorna på liknande grunder. Men vad säger ni, om man plockar bort magnumrevolvern ur ekvationen, ligger då GH ändå kvar på bordet som rimlig misstänkt?
Christer A är ett vapenuppslag och utan det eller om mordvapnet var annat än en Magnumrevolver så är han inte intressant. Och givetvis än mindre så om GM är en stor apparat som placerat ut kulor osv.
Givet vapnet och hans hantering av det i relation till MOP, så tillkommer ett antal omständigheter i uppslaget CA som blir mycket intressanta i relation till detta. Men de står inte på egna ben. Det går inte att värdera detta uppslag genom att betrakta omständigheterna var och en för sig. Utan det relevanta är att personen som gör sig av med vapnet istället för att lämna in det
dessutom börjar stryka omkring mordplatsen efter mordet inklusive på årsdagar och verkar lämna oriktiga uppgifter om sina förehavanden vid tiden för mordet osv. Det är kombinationen som inte lättvindigt låter sig rundas.
1 + 1 + 1 = 17 -teormet. Men 1 + 1 + 0 = 0.
Angående kulorna. Man kan hålla med om att vissa omständigheter gällande de upphittade kulorna framstår som svårförklarliga. Och det tyckte PU också. Därför är saken mycket väl undersökt. Och givet det som framkommer i jämförande undersökningar tvingas man till ett enormt konspirationsbygge för att anta att kulorna var ditplacerade. Manipulering av undersökande institutioner osv.
Man tvingas också anta att en oerhört kapacitetsstark sammansvärjning lyckas utföra ett attentat som framstår som påfallande taffligt och lågkvalificerat. Och varför placerar denna kulorna så nära mordplatsen och inte vid Sergels torg eller nåt där de "borde" hamnat? Hur hittade man själv de riktiga mordkulorna och varför orkade man hålla på med detta ytterst riskabla tilltag?
Jag föredrar att anta att tydligen hamnade mordkulorna där de hamnade i det skick de är i, framför det berg av krångliga antaganden som något annat kräver.
Olof-kulan tumlade för övrigt i kroppen (vilket överensstämmer exakt med hur den upphittade ammunitionstypen beter sig vid provskjutningar) och bromsades därmed en hel del. Det kvarstår dock en resthastighet som inte bör förringas.