2024-05-04, 09:28
  #445
Medlem
Hej,

Jag har gått på Saxenda i två veckor och är uppe i dos 1,2. I går började jag må illa och kräktes samt fick diarré. Ingen dos förändring utan det var 1,2 fortfarande som jag gått på i 4 dagar. Är det normalt att det kommer så plötsligt fast jag gått på samma dos i 4 dagar?

Jag får också de sjukaste raparna som är mycket vidriga.

Har någon tips på hur jag ska göra? Vill verkligen att detta ska fungera.

Tack!
Citera
2024-05-04, 09:46
  #446
Medlem
Hej!
Hoppar också in i tråden och hoppas på att kunna följas åt med er andra i Saxenda-resan.

Kort om mig. Kvinna 180cm i 35-årsåldern. Har tävlat i idrott, tränat hårt och alltid varit i fin form fram tills en utmattningsdepression för 10 år sedan med medicinering och försämrade levnadsvanor. Därpå en covidinfektion med kvarvarande luftvägsproblem och nu slutligen en jobbig graviditet med illamående, foglossning och vätskesamlingar som resulterat i en hög viktuppgång som slitit på min kropp. Sista vikten innan förlossningen var på 134kg.

9/4 Läkarsamtal och provtagning. Alla prover såg bra ut. Vikt 117kg. BMI 36,1.

Påbörjade en LCHF kost samma dag för att dra ner på kolhydrater och minska sockertrigget.


30/4 Påbörjar Saxendabehandling.

Tog sprutan på kvällen. Ingen bra idé, fick svåra sömnrubbningar! Har nu under 4 dagar tidigarelagt sprutan några timmar för varje dag för att slutligen komma till att kunna injicera på morgonen.

Jag känner stor skillnad. Sötsuget är borta, känner ingen hunger. Ingenting smakar heller så där gott så att hjärnan går igång och suktar efter mer, om ni fattar vad jag menar. Utan jag kan smaka något gott och sedan vara nöjd med några tuggor. Känslan är magisk!

Har hittills inga problem med magen. Har haft lite huvudvärk bara. Men känner en pigghet med sprutan som jag dragit nytta av när jag tidigarelagt injiceringarna nu sista dagarna.

Provade väga mig på min egna våg igår 3/5 då vägde jag 114kg.

Ska komma igång med mer fysisk aktivitet nu. Cykla till jobbet, gymma, långpromenader med barnvagn etc. Jag är hittills positiv och har blicken framåt!

Edit: rättade datum
__________________
Senast redigerad av tr0llm0r 2024-05-04 kl. 09:49.
Citera
2024-05-06, 18:25
  #447
Medlem
Snowstompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodi
Hej!!

Har alla fått Saxenda på recept?? Eller har ni köpt det någon annanstans??

Recept, via Kry
Citera
2024-05-08, 10:45
  #448
Medlem
8 dagar med sprutan. Ökade alltså igår till 1,2. Än så länge känner jag ingen effekt eller några symptom/, biverkningar och vikten har typ stått stilla.

Jag har fått utskrivet via vanlig läkare på VC.
Citera
2024-05-14, 07:51
  #449
Medlem
Hur går det för er?
Jag vägde in mig på 87, är 165 cm lång. Väger 85 efter en vecka. Nu inne på andra dagen med 1,2. Upplevde illamående första dagen med 1,2, så vi får se hur det utvecklas. Symptomen ska väl gå över, om jag har förstått det rätt?
Citera
2024-05-15, 20:40
  #450
Medlem
Vad har ni för BMI ni som fått utskrivet?
Jag ska kontakta min läkare imorgon tänker jag.
Citera
2024-05-16, 08:30
  #451
Medlem
För mig går det bra. Är sjukt trött men det är väl det låga matintaget som gör det. Jag ska väga in mig på söndag. Då har jag hållit på i en månad. Svårast är att äta, jag mår inte bra när jag äter men man måste ju. Jag går och öppnar kylen men känner inget sug. Jag äter mycket grönsaker med hemmagjord dipp så jag får i mig lite fett. Socker undviker jag helt.
Citera
2024-05-16, 14:29
  #452
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Momarorie
8 dagar med sprutan. Ökade alltså igår till 1,2. Än så länge känner jag ingen effekt eller några symptom/, biverkningar och vikten har typ stått stilla.

Jag har fått utskrivet via vanlig läkare på VC.

Hur man reagerar på GLP-1-receptoragonister verkar vara väldigt olika från person till person. En del märker skillnad från dag ett, andra behöver en betydligt högre dos innan det händer något. Försök hålla ut så tror jag du kommer märka att du blir mindre hungrig snart.
Citera
2024-05-16, 14:30
  #453
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totsie
Hur går det för er?
Jag vägde in mig på 87, är 165 cm lång. Väger 85 efter en vecka. Nu inne på andra dagen med 1,2. Upplevde illamående första dagen med 1,2, så vi får se hur det utvecklas. Symptomen ska väl gå över, om jag har förstått det rätt?

Olika för alla verkar vara konsensus, men illamående brukar gå över efter hand.

Två kilo ner på en vecka är jättebra, hoppas det fortsätter så!
Citera
2024-05-16, 14:31
  #454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodi
Vad har ni för BMI ni som fått utskrivet?
Jag ska kontakta min läkare imorgon tänker jag.

Jag började med ett BMI på drygt 31, det var inga problem att få utskrivet GLP-1-receptoragonist för mig. Jag behövde dock gå till en nätdoktor för att få det utskrivet, primärvården var inte lika sugen på att skriva ut.
Citera
2024-05-16, 14:35
  #455
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llm0r
Hej!
Hoppar också in i tråden och hoppas på att kunna följas åt med er andra i Saxenda-resan.

Kort om mig. Kvinna 180cm i 35-årsåldern. Har tävlat i idrott, tränat hårt och alltid varit i fin form fram tills en utmattningsdepression för 10 år sedan med medicinering och försämrade levnadsvanor. Därpå en covidinfektion med kvarvarande luftvägsproblem och nu slutligen en jobbig graviditet med illamående, foglossning och vätskesamlingar som resulterat i en hög viktuppgång som slitit på min kropp. Sista vikten innan förlossningen var på 134kg.

9/4 Läkarsamtal och provtagning. Alla prover såg bra ut. Vikt 117kg. BMI 36,1.

Påbörjade en LCHF kost samma dag för att dra ner på kolhydrater och minska sockertrigget.


30/4 Påbörjar Saxendabehandling.

Tog sprutan på kvällen. Ingen bra idé, fick svåra sömnrubbningar! Har nu under 4 dagar tidigarelagt sprutan några timmar för varje dag för att slutligen komma till att kunna injicera på morgonen.

Jag känner stor skillnad. Sötsuget är borta, känner ingen hunger. Ingenting smakar heller så där gott så att hjärnan går igång och suktar efter mer, om ni fattar vad jag menar. Utan jag kan smaka något gott och sedan vara nöjd med några tuggor. Känslan är magisk!

Har hittills inga problem med magen. Har haft lite huvudvärk bara. Men känner en pigghet med sprutan som jag dragit nytta av när jag tidigarelagt injiceringarna nu sista dagarna.

Provade väga mig på min egna våg igår 3/5 då vägde jag 114kg.

Ska komma igång med mer fysisk aktivitet nu. Cykla till jobbet, gymma, långpromenader med barnvagn etc. Jag är hittills positiv och har blicken framåt!

Edit: rättade datum

Bra jobbat! Du verkar ha rätt inställning och också idrottsbakgrunden för att vända det här till något fantastiskt bra.

Att långsiktigt orka vara en aktiv förälder tror jag kan vara en bra drivkraft att gå ner i vikt de gånger det känns lite trögt att fortsätta kämpa. Lycka till med fortsatt viktnedgång!
Citera
2024-05-22, 19:21
  #456
Medlem
Jag vill först och främst tacka er alla för att ni delar med er. Alla verkar reagera olika. Vissa tar injektionen på kvällen och andra på morgonen.
Jag startade vecka tre idag, dos 1.8. Jag tar injektionen mitt på dagen tillsammans med ett gäng vitaminer och mineraler.
Min viktuppgång skedde i samband med klimakteriet från 58-62kg till 87kg.
Äntligen en doktor hörde mitt rop på hjälp.
Har inte vägt mig men mäter omfånget och det är lika. Äter väldigt lite men känner illamående lika som hunger men när jag ska välja något att äta så passar inget. Så för mig verkar det som medicinen fungerar på det sättet. Önskar att man blev serverad mat som man var tvungen att äta, ingen matlust ingen matlagningslust.
Mår bäst på Vitamindryck Hydratate.
Fortsätter följa er och jag vill uppdatera när det skett förändringar med min kropp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in