Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Jo, det kan man väl säga, men vad är meningen med att säga så?
Att analysera, jag återkommer till det nedan.
Citat:
Vill du leda in det på att allt egentligen är deterministiska val som vi gör baserat på undermedvetna signaler och kemiska reaktioner i hjärnan, eller vad? Att de val vi gör bara är en illusion om att det är vi själva som väljer?
Nej. Jag säger att
båda modellerna speglar verkligheten fast på olika abstraktionsnivåer.
Determinism OCH agens är giltiga modeller. Med de är språkligt separerade i enlighet med vad jag beskrev tidigare. Just på grund av att de rör olika abstraktionsnivåer.
Just i den här diskussionen pekar jag på att oavsett vilken modell vi använder så pratar vi om orsakskedjor. Alltså oavsett om vi pratar om evolutionen eller en människa som bygger ett hus.
Ovanpå detta lägger människor ett lager av abstraktion, en ny modell, (Det du kallar "bara en illusion") som innebär att vi tillskriver människan som bygger hus ett medvetande.
Det är i ljuset av detta jag ifrågasätter våra tvärsäkra uppfattningar om de abstrakta modeller vi använder på oss själva, och undrar om de inte skulle kunna appliceras på andra aspekter av kosmos, givet att samma premisser är uppfyllda som när vi applicerade dem på oss själva.
Och naturligtvis gäller då det omvända perspektivet, att man kan avmystifiera begrepp som
medvetande,
fri vilja,
syfte,
ansvar etc och översätta allt detta till samma deterministiska modell som vi använder på världen.
Det är vad vi gör när vi pratar om vår egen hjärnaktivitet som
processer istället för att använda den högre abstraktionsnivåns språk (medvetande etc), vilket besvarar din första fråga.
Citat:
Men definiera i så fall vad du menar med "vi själva". Ser du människan som en kropp som leds av ett medvetande som kan göra medvetna val, eller har du en deterministisk syn då det egentligen är förutbestämt hur vi ska reagera baserat på undermedvetna instinkter och kemiska reaktioner och "medvetna val" bara är en illusion?
Som sagt, det är inte antingen eller för mig, utan två modeller.
Den klassiska tolkningen av denna ordning leder till
substansdualism.
Din fråga bär substansdualismens prägel.
Jag ser att man istället kan betrakta allt som
processer och att separationen som vi gör mellan säg "kropp och själ" för att använda ett klassiskt dualistiskt uttryck, i själva verket speglar olika abstraktionslager.
Citat:
Eller hade du någon annan baktanke med att vilja påstå att val bara är ett utfall av hjärnans aktivitet?
Jag har inga "baktankar".
Mina tankar är det jag skriver här.
Varför ställer du en så defensiv fråga?