2024-05-13, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Kan tänka att någon skrivit det förut i denna långa tråd.

Tänk tanken att såväl de judiska invånarna i Israel som de islamiska palestinierna slutade att tro på gud och blev ateister. Helt plötsligt hade inte länge något motiv för att slakta varandra. De skulle sedan kunna leva fredligt i samma land.

Stalin var en ateist, men vad hjälpte det? Han slaktade massor med människor.
Citera
2024-05-13, 21:56
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Stalin var en ateist, men vad hjälpte det? Han slaktade massor med människor.
Där gälld ju inte konflikten olika tro utan olika politiska åsikter. Och främst att Stalin var en maktmänniska som säkert ansåg att ännu värre olyckor skulle drabbat Sovjetunionen om inte han undanröjt sina motståndare.
Citera
2024-05-13, 22:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag förstår inte riktigt kritiken. Varför kan inte en process eller ett sytem vara en tänkande entitet?

Därför att då skulle ju varje tankeprocess i sig kunna räknas som en enskild entitet.
Förstår du nu?
Citera
2024-05-13, 22:14
Medlem
Citat:
Där gälld ju inte konflikten olika tro utan olika politiska åsikter. Och främst att Stalin var en maktmänniska som säkert ansåg att ännu värre olyckor skulle drabbat Sovjetunionen om inte han undanröjt sina motståndare.

Så om de judiska invånarna i Israel som de islamiska palestinierna slutade att tro på gud och blev ateister, är inte en garanti för att de skulle kunna leva fredligt i samma land?
Citera
2024-05-13, 22:15
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Man kan också säga att din hjärnas aktivitet leder till ett visst utfall.

Och detta kallar vi att "välja", eller hur?

Jo, det kan man väl säga, men vad är meningen med att säga så?

Vill du leda in det på att allt egentligen är deterministiska val som vi gör baserat på undermedvetna signaler och kemiska reaktioner i hjärnan, eller vad? Att de val vi gör bara är en illusion om att det är vi själva som väljer?

Men definiera i så fall vad du menar med "vi själva". Ser du människan som en kropp som leds av ett medvetande som kan göra medvetna val, eller har du en deterministisk syn då det egentligen är förutbestämt hur vi ska reagera baserat på undermedvetna instinkter och kemiska reaktioner och "medvetna val" bara är en illusion?

Eller hade du någon annan baktanke med att vilja påstå att val bara är ett utfall av hjärnans aktivitet?
Citera
2024-05-14, 07:19
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så om de judiska invånarna i Israel som de islamiska palestinierna slutade att tro på gud och blev ateister, är inte en garanti för att de skulle kunna leva fredligt i samma land?
Det har alltid funnits extrema vinnarskallar som kämpat att för att öka sin egen makt genom att dela upp medmänniskor i vi och dom. Dom är våra fiender som måste bekämpas.

Men om alla talar samma språk och inte är religiösa så blir det svårare att dela upp medmänniskor i vi och dom.

Men det är klart de, de finns de som blir fotbollssupporters bara för att det anses mera ok att supportrar till olika lag drar ut för att slå varandra på käften än att andra gör det.
Citera
2024-05-14, 07:38
Medlem
Hackenbush55s avatar
Vem som helst får lov att tro på gud om de vill, det är inte förbjudet.
Citera
2024-05-14, 08:35
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Därför att då skulle ju varje tankeprocess i sig kunna räknas som en enskild entitet.
Förstår du nu?

Jag ser inte var din invändning kommer ifrån.
Hjärnan som helhet fungerar som en tänkande entitet.
Men det är också möjligt att betrakta olika aspekter av vårt medvetande eller olika mentala funktioner som separata "tänkande entiteter" inom oss.
Citera
2024-05-14, 09:22
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, det kan man väl säga, men vad är meningen med att säga så?

Att analysera, jag återkommer till det nedan.

Citat:
Vill du leda in det på att allt egentligen är deterministiska val som vi gör baserat på undermedvetna signaler och kemiska reaktioner i hjärnan, eller vad? Att de val vi gör bara är en illusion om att det är vi själva som väljer?

Nej. Jag säger att båda modellerna speglar verkligheten fast på olika abstraktionsnivåer.
Determinism OCH agens är giltiga modeller. Med de är språkligt separerade i enlighet med vad jag beskrev tidigare. Just på grund av att de rör olika abstraktionsnivåer.

Just i den här diskussionen pekar jag på att oavsett vilken modell vi använder så pratar vi om orsakskedjor. Alltså oavsett om vi pratar om evolutionen eller en människa som bygger ett hus.
Ovanpå detta lägger människor ett lager av abstraktion, en ny modell, (Det du kallar "bara en illusion") som innebär att vi tillskriver människan som bygger hus ett medvetande.

Det är i ljuset av detta jag ifrågasätter våra tvärsäkra uppfattningar om de abstrakta modeller vi använder på oss själva, och undrar om de inte skulle kunna appliceras på andra aspekter av kosmos, givet att samma premisser är uppfyllda som när vi applicerade dem på oss själva.

Och naturligtvis gäller då det omvända perspektivet, att man kan avmystifiera begrepp som medvetande, fri vilja, syfte, ansvar etc och översätta allt detta till samma deterministiska modell som vi använder på världen.
Det är vad vi gör när vi pratar om vår egen hjärnaktivitet som processer istället för att använda den högre abstraktionsnivåns språk (medvetande etc), vilket besvarar din första fråga.

Citat:
Men definiera i så fall vad du menar med "vi själva". Ser du människan som en kropp som leds av ett medvetande som kan göra medvetna val, eller har du en deterministisk syn då det egentligen är förutbestämt hur vi ska reagera baserat på undermedvetna instinkter och kemiska reaktioner och "medvetna val" bara är en illusion?

Som sagt, det är inte antingen eller för mig, utan två modeller.
Den klassiska tolkningen av denna ordning leder till substansdualism.
Din fråga bär substansdualismens prägel.
Jag ser att man istället kan betrakta allt som processer och att separationen som vi gör mellan säg "kropp och själ" för att använda ett klassiskt dualistiskt uttryck, i själva verket speglar olika abstraktionslager.

Citat:
Eller hade du någon annan baktanke med att vilja påstå att val bara är ett utfall av hjärnans aktivitet?

Jag har inga "baktankar".
Mina tankar är det jag skriver här.
Varför ställer du en så defensiv fråga?
Senast redigerad av Flammarion 2024-05-14 kl. 09:24.
Citera
2024-05-14, 09:37
Medlem
Citat:
Det har alltid funnits extrema vinnarskallar som kämpat att för att öka sin egen makt genom att dela upp medmänniskor i vi och dom. Dom är våra fiender som måste bekämpas.

Men om alla talar samma språk och inte är religiösa så blir det svårare att dela upp medmänniskor i vi och dom.

Men det är klart de, de finns de som blir fotbollssupporters bara för att det anses mera ok att supportrar till olika lag drar ut för att slå varandra på käften än att andra gör det.

Eller om vi inte delar upp oss i troende och ateister.

Det vore bra om alla talar samma språk, att "vända andra kinden till" och "älska sina fiender", det var Jesus som sade detta.
Det vore bra om vi alla följer Jesu ord.
Citera
2024-05-14, 11:17
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag ser inte var din invändning kommer ifrån.
Hjärnan som helhet fungerar som en tänkande entitet.
Men det är också möjligt att betrakta olika aspekter av vårt medvetande eller olika mentala funktioner som separata "tänkande entiteter" inom oss.

Konstigt att du inte inser varför det skulle vara ett problem.

Hjärnan som helhet fungerar som en tänkande entitet. En enskild entitet. Denna enskilda entitet står i sin tur för ett mycket stort antal mentala funktioner, som du vill i sig kalla "tänkande entiteter".

Det innebär att du skulle behöva se en människa som en samling av en hel massa tänkande entiteter snarare än en enskild tänkande entitet. Inser du verkligen inte problemet med det?
Citera
2024-05-14, 11:26
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Vilket är ett uttryck för samma grundläggande mekanismer som kommer till uttryck i religiösa motsättningar.

Världen skulle alltså inte se särskilt annorlunda ut utan fotbollssuportrar och religion då den gemensamma nämnaren här är människans operativsystem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in